Gå till innehåll

Leva på pokern?


raptor55

Recommended Posts

Tjena jag undrar vad som krävs att leva på pokern för jag går snart ut gymnasiet och ser mig själv som en bra pokerspelare som kommer kunna leva på pokern.

 

Vad jag undrar mest när det gäller leva på poker är vad en bra dagsinkomst är?

 

En så stor dagsinkomst att den täcker dina utgifter. Annars välrullad + minst 6 månaders utgifter på kontot kan vara att föredra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen är det ju trevligt att tjäna bättre än du skulle gjort på ett vanligt jobb.

Alternativt tycker att poker är så pass mycket roligare så att det är värt det ändå.

Sen är det ju bra att göra lite pensionsavsättningar också på det man tjänar om man har tänkt vara proffs hela livet innan man blir gammal och halvsenil:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte för att negga eller vara dryg, men tyvärr är det väldigt mycket som talar för att den som ställer frågor av den här typen inte förstår spelet tillräckligt väl för att leva på det i längden.

 

Instämmer och tar mig friheten att utveckla lite:

(med risk för att tråden startats av ännu en levlare)

 

***

 

1. Du (op) säger att du är bra på poker men visar ingen data som styrker att du är vinnande. Varför är du bra? Hur bra är du? Winrate? Nivåer? Sample? Spel?

 

 

2. Du frågar vad en bra dagsförtjänst är....

Ingen illa ment men tror många med mig log när de läste frågan.

 

Att fråga om dagsförtjänster är meningslöst.

Variansen gör att de flesta proffs regelbundet har backdagar, backveckor, backmånader och i vissa fall även backår.

 

 

Vad som är bra förtjänst på längre sikt avgör du själv och det beror på dina förutsättningar och övriga alternativ i livet. I mitt fall tycker jag det är "solklart dåligt" om jag under ett år drar in mindre netto än jag skulle få i bruttolön om jag jobbade inom det yrke jag är utbildad för. Andra spelare har sannolikt andra krav på förtjänst.

 

Gl ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag undrar mest när det gäller leva på poker är vad en bra dagsinkomst är?

Bra för vem? Dig? I så fall vet du nog bäst själv, vilken dagsinkomst skulle du tycka var bra för ett annat jobb?

Eller är du ute efter att få reda på om du är tillräckligt bra för att leva på pokern? Det finns ett lätt sätt att ta reda på det, testa. Se det som ett sommarjobb i väntan på att universitetet drar igång. Går pokern tillräckligt bra så kan du skjuta upp studierna.

 

Men rent generellt, ta språnget till att leva på poker när du har 6 månaders utgifter på ett konto som är separat från din bankrulle.

Räkna med att du i snitt behöver dra in ungefär dubbelt så mycket som du förbrukar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte för att negga eller vara dryg, men tyvärr är det väldigt mycket som talar för att den som ställer frågor av den här typen inte förstår spelet tillräckligt väl för att leva på det i längden.

 

Du har ju helt rätt och då måste man få säga det. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Instämmer och tar mig friheten att utveckla lite:

(med risk för att tråden startats av ännu en levlare)

 

***

 

1. Du (op) säger att du är bra på poker men visar ingen data som styrker att du är vinnande. Varför är du bra? Hur bra är du? Winrate? Nivåer? Sample? Spel?

 

 

2. Du frågar vad en bra dagsförtjänst är....

Ingen illa ment men tror många med mig log när de läste frågan.

 

Att fråga om dagsförtjänster är meningslöst.

Variansen gör att de flesta proffs regelbundet har backdagar, backveckor, backmånader och i vissa fall även backår.

 

 

Vad som är bra förtjänst på längre sikt avgör du själv och det beror på dina förutsättningar och övriga alternativ i livet. I mitt fall tycker jag det är "solklart dåligt" om jag under ett år drar in mindre netto än jag skulle få i bruttolön om jag jobbade inom det yrke jag är utbildad för. Andra spelare har sannolikt andra krav på förtjänst.

 

Gl ;)

 

Rätta mig om jag har fel, men tror knappast det finns pokerproffs som har backår? Backmånad är nog också ovanligt bland riktiga pokerproffs...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rätta mig om jag har fel, men tror knappast det finns pokerproffs som har backår? Backmånad är nog också ovanligt bland riktiga pokerproffs...

 

Så du tror inte någon pokerproffs har gulat? Alltså backår? Finns nog ett antal som har fått sluta spela eftersom de gulat och börjar jobba 7-4 jobb. Eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rätta mig om jag har fel, men tror knappast det finns pokerproffs som har backår? Backmånad är nog också ovanligt bland riktiga pokerproffs...

 

Kan du ge mig en hyfsad definition av vad du menar med "riktiga pokerproffs" så blir det lättare att avgöra om du ska rättas eller inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du ge mig en hyfsad definition av vad du menar med "riktiga pokerproffs" så blir det lättare att avgöra om du ska rättas eller inte.

 

Håller med posts ovanför.

 

Sen att du även postade en tråd tidigare idag om att du behövde hjälp med turneringsstrategier till DM och att du var väldigt nervös och spänd inför en 200 kronors turnering. Och dom flesta som är vinnande på CG och lyckas leva på det är nog skapliga på turneringar med eftersom det är 10 gånger så simplare.

Och dom gör definitivt inte någon sån tråd.

 

Vi alla springer bra någon gång, frågan är hur länge det håller för dig?

 

 

Edit: Det var inte meningen att det skulle bli ett drygt inlägg..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varians fungerar så att sannolikheten att du ska backa över en tidsperiod trots att du är vinnande ökar ju närmare breakeven du är.

 

Spelar du 20k händer per vecka och backar i ett år är det mer sannolikt att du är förlorande på nivån än att din winrate är så nära breakeven att du kan uppnå sådana resultat med någon rimlig sannolikhet.

 

Detsamma gäller i princip även ett månadsresultat, även om marginalerna här är lite större. I vilket fall som helst bör varje tänkande pokerspelare inse att sannolikheten att han har för låg winrate på nivån är överhängande och att han förmodligen skulle tjäna mer till lägre varians på nivån under.

 

Alltså: Variansen är direkt kopplad till din winrate, ju närmare breakeven desto större chans att du har långa tunga förlustperioder. Det är i de flesta fall bättre att spela med högre bb/100 på en lägre nivå än att ligga så nära breakeven att downswings över 50-100k händer inträffar månad efter månad.

 

Ett annat sätt att undvika downswings är att öka sin winrate (genom högre spelkvalité) och därmed minska förekomsten av längre förlustperioder. En annan fördel med denna strategi är att man utvecklas som pokerspelare, kan klättra i nivå och dessutom mår bättre.

 

Och till OP, som någon påpekade så verkar det direkt olämpligt för dig att försörja dig på poker när du tänker i termer av "dagsinkomst".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

phil hellmuth, gus hansen, mike matusow osv

 

Turre-klonkar och "recent upswing" till trots har t.ex. Gus troligen haft en och annan backmånad:

 

gusky.jpg

 

 

 

***

 

 

Finns säkert "microproffs" som kan spela åratal utan en backmånad. Låg varians och potentiellt stor edge ger spikraka kurvor med fin lutning. Kanske var det dessa riktiga proffs som åsyftades?

 

Själv hade jag 3 backmånader förra året.

Känner inget proffs som inte haft en backmånad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du tror inte någon pokerproffs har gulat? Alltså backår? Finns nog ett antal som har fått sluta spela eftersom de gulat och börjar jobba 7-4 jobb. Eller?

 

Finns många som har gulat men då är de också fd pokerproffs (beroende på hur länge de har lyckats leva på pokern)

 

Vad jag menar att det är få som klarar att fortsätta leva på pokern trots ett backår. Och varför man gular kan ha många olika anledningar, ett av dom är nog oftast att man inte är nog duktig pokerspelare. Pokerspelare med allt vad det innebär, utanför borden och innanför borden.

 

Det är vad jag tror, att man inte är en nog bra pokerspelare för att vara proffs ifall man backar över säg 250k händer whatever man spelar på ett år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle säga att när du iallafall spelar in 30 tusen i månaden och har en stabil rulle som du kan ta ifrån om du backar en månad eller två. Det är då du kan överväga att börja spela på heltid och försörja dig av det.

 

Men kom ihåg, att när man börjar spela poker som yrke och inte hobby så tror jag att mycket av det roliga i pokern försvinner. Du ser pokern som ett jobb och inte en rolig hobby du sitter med på kvällarna. Så om du vill offra det och du uppfyller de kriterier som jag sa innan så kör på! 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok där chansade jag väll mest...

 

Edit: Gus Hansens graf är ett slag under bältet då han spelar med en väldigt liten edge, om ens någon.

 

Grafen var ett skämt men det kanske inte var tydligt.

Gus har under många år varit den näst största donatorn på de cg-stakes han spelar.

 

 

***

 

Småintressant ämne ändå. Finns det något mångårigt proffs som spelar högre än micro/låga lowstakes och ännu inte haft en backmånad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grafen var ett skämt men det kanske inte var tydligt.

Gus har under många år varit den näst största donatorn på de cg-stakes han spelar.

 

 

***

 

Småintressant ämne ändå. Finns det något mångårigt proffs som spelar högre än micro/låga lowstakes och ännu inte haft en backmånad?

 

NL400 och NL2k. Har sedan jag började spela poker haft en ganska bra inställning till pokern och har kunnat klara mig undan större downswings, har inte haft en enda backmånad sen jag böjade spela mer seriöst.

http://www.prostaker.com/sv/sponsor/pokermentorer-ditt-st-d-pokerkarri-ren

 

http://www.dragthebar.com/poker-training/

Där finns de också minst en.

 

Efter lite snabb googling, har sett fler exempel, kan leta mer senare, ifall du inte litar på källan eller mig. Men de existerar faktiskt, sug på den du.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan inte dra en linje från att ställa såna här frågor till att helt plötsligt leva på poker utan problem. Börja spela som en sidoinkomst och lär dig samtidigt som du gör något annat! Skulle rekommendera att läsa lite böcker, läsa folks dagböcker och bloggar för att få lite mer insikt i ämnet, för ett rakt svar går inte att ge. Lllllycka till! :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter lite snabb googling, har sett fler exempel, kan leta mer senare, ifall du inte litar på källan eller mig. Men de existerar faktiskt, sug på den du.

 

Du behöver inte leta, tror säkert de finns men de är oftast (alltid?) extremvärden längst ut på normalfördelningskurvan. Spelarna själva tror säkert det är 99% mad skillz.

 

Hela min poäng är att den ökade variansen kombinerat med en minskad edge (ovanför de lägsta nivåerna) gör att det är arrogant även för de bästa att tro att de inte kan förvänta sig att backa över ett 50k-sample någon gång. Därmed inte sagt det händer dig dock.

 

 

***

 

F.ö. lite kuriosa att denna man nyligen haft några backmånader:

 

http://www.pokertableratings.com/stars-player-search/nanonoko

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena jag undrar vad som krävs att leva på pokern för jag går snart ut gymnasiet och ser mig själv som en bra pokerspelare som kommer kunna leva på pokern.

 

Vad jag undrar mest när det gäller leva på poker är vad en bra dagsinkomst är?

 

Så länge du vinner tillräckligt för att klara dina utgifter. Go 4 it!

Men det kan ju vara bra att ha en reservplan ifall du inte lyckas.

Typ skola, jobb och sånt där som vi andra håller på med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver inte leta, tror säkert de finns men de är oftast (alltid?) extremvärden längst ut på normalfördelningskurvan. Spelarna själva tror säkert det är 99% mad skillz.

 

Hela min poäng är att den ökade variansen kombinerat med en minskad edge (ovanför de lägsta nivåerna) gör att det är arrogant även för de bästa att tro att de inte kan förvänta sig att backa över ett 50k-sample någon gång. Därmed inte sagt det händer dig dock.

 

 

***

 

F.ö. lite kuriosa att denna man nyligen haft några backmånader:

 

http://www.pokertableratings.com/stars-player-search/nanonoko

 

Leatherass påstår att han inte haft nån backmånad har jag för mig. Men han kör ju så sjuka volymer varje månad så är inte så konstigt kanske.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...