Gå till innehåll

JackVegas


JackVegas

Vilken siffra tror du att alla andra kommer välja?  

283 medlemmar har röstat

  1. 1. Vilken siffra tror du att alla andra kommer välja?

    • 1
      43
    • 3
      33
    • 7
      141
    • 148
      66


Recommended Posts

  • Svars 4,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Hemma från London! Det blev en resa på åtta dagar som innehöll UKIPT Main event, EPT Main event och väldigt många utekvällar. London är lite av ett favorit-stop på touren då många jag känner bor där eller i närheten, så det finns inga ursäkter för dem att inte dyka upp. Fem av oss hyrde en lägenhet i Soho via airbnb, och det var verkligen helt perfekt location; mitt bland alla caféer, restauranger och barer men också på 6 minuters gångavstånd till EPT-lokalen.

 

 

Började pokern med UKIPT 1B, där jag hamnade på ett roligt bord inklämd mellan pratglada Anatoly Filatov och en jätteglad 60-årig qualifier som hade dingat säte online för £8. Tony som han hette höll inte käften en sekund på hela dagen, och det var typ den roligaste pokerdagen någonsin att sitta och tjöta med en glad amatör som beskrev hur hans fru hade packat med honom kaffetermos och mackor för hela dagen, och hur hans strategier ser ut på $1 mtts online. Sen kanske man inte som amatör ska sitta och berätta hur man gillar att satsa stort när man vill ha en fold, men det brydde sig inte Tony om inte. :) Jag har börjat uppskatta människorna i eventsen med mindre buyin mer och mer under det senaste året, och det här påminde lite om "Monster Stack"-eventet från WSOP i somras där gissningsvis 6000+ amatörer fick leva drömmen om att spela WSOP under en dag, och det är fantastiskt kul att se och interagera med dem.

 

 

Tony åkte dock dit på sitt pratglada humör till slutet av dagen, i en lite rolig brag-hand som visar hur viktigt det är att pay attention på sin motspelare hela tiden. Gissningsvis låg blindsen på 300/600 och jag hade runt 35k och Tony lika mycket. Bordet var i något sorts sjukt prat-mode där alla satt och skrattade och snackade med varandra, så då gillar jag att höja lite bredare ur tidig pos när ingen kommer att slåss för potter om de inte kikar ner på en bra hand. Så jag öppnar :8h::7d: UTG+2, och Tony som sitter direkt bakom mig petar in en syn medan resten viker. Flop kommer :9d::7c::6s: och jag väljer att öppenchecka för att se om han vill försöka bluffa, samt bara potkontrolla med en hand jag inte vill bloata potten med ur position. Tony har ett finger över munnen/under näsan (tänk tellen från Rounders med han cigarr-snubben) och ett till finger på bordet som han checkar bakom med. Turn kommer :4h: och nu blir det intressant. Jag betar (minns inte size, men jag minns att jag gjorde det ganska stort, typ 2/3 pott) och stirrar över på Tony. Han börjar liksom räkna på sina knogar, fem stycken för att vara exakt, samtidigt som han mouthar siffror/tal för sig själv. Jag är helt säker på att ingen annan på bordet såg det, men det innebar ganska uppenbarligen att han satt och räknade på om han skulle kunna få stege eller inte. Han synar. River kommer :3s: så nu räcker det med en femma för att ha en stege. Borde smasha Tonys range stenhårt efter att han räknade på stegen. Check till honom och förmodligen fold. Men skulle han egentligen behöva ha en matte-session för att komma fram till att en femma är ett öppet stegdrag på 764? Då är det ju mer troligt att han satt och räknade på en gutshot, och har en hand som A3 eller mest troligt typ AT/KT/QT istället. Nu betar han ganska stort och announcar storleken väldigt tydligt för mig, något han gjorde med en bluff förut. Med alla livereads och tells här så fick det bli en syn med mitt mellanpar. Tony säger "oooh that was a good call young lad, I got nothing!" och visar upp sin :Kh::Tc:. Det är värt att stirra på gubbarna, till slut ger de bort någonting. :)

 

 

Jag satt och grindade en average stack hela dagen innan jag hittade en rush under sista nivån och avslutade dagen som tionde bästa stack av 600 överlevande, med nästan 4x average. Det hela hände i princip i en pott där jag öppnar :Jd::Jh:, en shortstack fisk synar, och en gubbe i big blind slår om till 3x. Jag synar, och shortien synar också. Flop kommer :Qd::Jc::3d: och vi får alla in det och jag är uppe emot :Kh::Kd: och :Ad::Qc:. Det är alltid skönt att rusha, och framförallt i sista nivån av dagen när potterna betyder mycket. :)

 

 

Dag 2 börjar segt och jag förlorar mer än halva stacken tidigt men lyckas slinka mig ITM. Väl där så grindar jag en 8-16bb stack i tre timmar men bustar till slut. Fick sitta på samma bord som Ludovic Geilich hela dagen och jag förstår inte varför han får så mycket cred som en duktig spelare. Totalt impulsiva beslut inom en halv sekund, och inte ett uns spelteori inblandat. Det verkar ju funka, i alla fall när folk stoppar in 80% av sin stack och viker river och blir visad en bluff utan equity. Det verkade hända väldigt ofta på bordet. :)

 

 

 

 

Två dagars ledighet före EPT Main, och vi gjorde väl inget speciellt förutom att gå och se en show. Tog det enda det fanns biljetter till och det fanns en anledning till att allt annat var slutsålt. War horse var inte särskilt bra, och om man dessutom har sett filmen så blev det nog extra tråkigt att sitta inne på en teater med usla seats i 3h.

 

 

 

 

EPT Main spelades 1A därför att den generellt sett brukar vara softare än 1B, men det hjälpte inte den här gången då jag fick ett väldigt tufft bord innehållandes Andoni Larrabe (spansk november 9er), Jason Mercier, duktig polack, en till duktig polack i Pawel Bresni, Pras Banzi och Ben Roberts. Dagens intressantaste hand kommer under andra nivån, 75/150, där jag började handen med uppskattningsvis 27k. Mercier har öppnat varje hijack och cutoff hittills, han gör det nu igen på cutoff och jag bestämde mig för att slänga in dagens första 3bet från knappen med :7s::5d:. Inte världens bästa hand att kriga med pre-antes, och det är nog ett litet kallt 3bet egentligen, men jag var trött på att bordet lät honom vinna varje hand och jag ville starta en dynamik som man kan bygga vidare på senare. Han öppnar till 375 och jag slår om till 875 viket han snabbt synar.

 

Flop kommer :6s::5s::4d: och check till mig. Jag funderar lite på mina options, jag tror att det är en flop som han kommer vilja checkraisa mycket på vs 3bettor, t.ex. att han tar en hand som JTo och checkraisar en gång och ger upp turns. Just för att jag tror att han kommer att attackera den här floppen ganska mycket, så väljer jag att beta för att syna en raise och spela poker på turn med en hand med väldigt mycket equity. Man kan argumentera för att det här är en perfekt hand att ha i sin check-bak range också, men båda alternativen funkar imo. Jag cbetar 1025 och han höjer snabbt till 2450. Det man märker när man spelar med superexponerade proffs är att de inte bryr sig så mycket om att tänka igenom sina beslut och att "inte göra fel", de bryr sig mer om att allting ska se otroligt smooth ut och att varenda marker/kort-flick ska levereras med yttersta design och klass. Jag tror inte Mercier tänkte mer än femton sekunder hela dagen, det handlade bara om att hans kamera-image och att han ska se häftig ut under händerna. TV-kamerorna samlas runt bordet nu när han spelar en stor pott, och det påverkar säkert hans beslut senare i handen. Syn.

 

 

Turn landar :6s::5s::4d::3h: vilket får anses vara lekens bästa kort. Att jag har :7s: i min hand är intressant då det reducerar antalet färgdrag han har, framförallt väldigt många kombodrag som han kunde tänkas spela såhär på flop. Kamerorna står och surrar på oss två och Jason slösar inte mer än sex sekunder innan han slänger in ett 5k chip och säger "forty-eight". Hans size är intressant. Det blir nästan omöjligt för mig att hitta hjältesyn med överpar, och jag kommer förmodligen att syna med kombodrag, sets och färdiga stegar. Jag tror inte han tänkte igenom sin sizing mycket mer än att han ville göra sig själv svår att spela emot i framtiden. Jag, som bryr mig om balanserade ranger, tänker igenom situationen i typ 90 sekunder och synar sedan med min nästnöt.

 

 

River kommer :6s::5s::4d::3h::7c:. Fan. Jag börjar direkt fundera på hur jag ska reagera om han antingen betar eller checkar. Hur ofta sizear han en åtta här jämfört med att gå för checkraise, och... tankegång avbruten. Jason har funderat igenom situationen i åtta sekunder och valt att gå all-in med sina 23k in i 15k. Jag gillar inte hans size alls. Han kommer i princip aldrig att få syn av en split, och han dör när jag snapsynar med en åtta. Det som gör sizen sunkig är just att han aldrig får värde när han själv har en åtta, så han borde tekniskt sett aldrig lasta in här med nöten. Vilket innebär att när han själv inte har en åtta, så ökar det chanserna att jag har en åtta ganska rejält. Vilket återigen gör sizen fruktansvärt dum. Jag tror att jag viker lika ofta mot ett 8k-bet som mot en all-in, och man ska vara rejält skum i huvudet för att orka jamma tom över ett bet. :) Jag vek, men det är en klurig situation i både hans och mina skor på river. En jam tycker jag är absolut sämst, men Jason ville nog se häftig ut med all-in triangle framför kamerateamet. Jag och polarna diskuterade handen i dinner break, och kom fram till att GTO hade varit att bara skrika all-in ur position när river landar. Tänk igenom det. :) Då skulle action vara på Jason, som kan välja att antingen beta själv och ge mig alla mina options, eller att checka och låta min all-in stå. Mindfuck.

 

 

 

Dagen fortsätter nedåt och jag vinner inga potter alls. Varje situation är iskall och efter att ha 3betat QQ mot Mercier och fått en kallsyn bakom och gått bet check bet på KK4ss3xJx så förlorar jag mot KQs hos kallsynaren som inte borde ha några kungar alls, förutom just den här, i sin range. Nere på 4k och bordsbyte.

 

 

På det nya bordet där bland annat Joao Viera, Morten Mortensen och Rob Hollink sitter så får jag en fin start med att vinna TT mot AQo aipf för att komma upp på 9k, och sedan lyckas jag jobba mig upp till 45k för att sluta dagen. Ganska nice efter att ha varit nere på 4k tidigare under dagen. Alltid en skön känsla när man får ett extraliv. :)

 

 

Dag 2 hamnar jag på ett tufft bord med massa EPT-regs och Kristoffer Edberg från Sverige. Dagen börjar återigen dåligt och jag förlorar varenda liten pott jag är inblandad i och halkar ner lite i marker innan en memorable hand utspelar sig. UTG+1 som är en relativt shortstackad dansk spelare öppnar för minraise, cutoff synar och jag ser en flop trevägs med :Kd::6d: i BB. Flop kommer :Ah::7h::3d: och jag bestämmer mig för att ta en ostandard line. :) Check till PFR som cbetar, vilket han kommer göra med exakt allting på den här texturen. Cutoff viker, och jag checkraisar x till 6200. Min plan är att ge upp på blanka turns, beta hjärter-turns en gång och ge upp, och att skjuta tre gator om turn är en ruter som ger mig bakdörrsdraget. Det blir väldigt svårt för hans hand att kunna ta heat på en hjärter-turn vs big blinds checkraising-range, och jag förväntar mig att han inte direkt kommer att floata luft på flop. Han synar.

 

 

Turn kommer återigen lekens absolut bästa kort, :Ah::7h::3d::5d: som ger mig både steg- och färgdrag. Han har runt 20k kvar i stacken, jag har runt 33k, och i potten bör det ligga ca 18k. Jag sizear litet för att få mer fold equity på rivers, något jag gör med hela min range och inte bara händer utan showdownvalue. Så jag betar strax över vad jag checkraisade flop till, 6400, med planen att jamma alla rivers och sätta hans range under väldigt mycket press. Han gör något jag inte förväntar mig dock, han skjuter in hela stacken. Det är nu man önskar man hade läst Matte C på gymnasiet, och dealern får ta in summorna i potten och spread the pot och det är bara att börja räkna. Om jag foldar har jag 27k kvar (400/800 blinds). Om jag synar och förlorar har jag 12k kvar, om jag synar och vinner har jag ungefär 70k. Jag synar alltså 15k in i ungefär 48k vilket innebär att jag får potodds för att syna med mina 12 outs. Men en 12k stack är svår att komma tillbaks från, och 27k är ändå en okej stack att slåss med. Det var extremt close och en annan dag kanske jag hade gjort omvänt, men jag valde att lägga mig. Det som fick vågen att tippa över var att han kan ha en hel del hjärterdrag som slår mig på highcard, och jag tror att hans range för att öppna UTG har mycket fler KQhh och KJhh än QJhh, så de gångerna vi båda har drag så har han mig nog i ganska dålig shape. Close men det blev en fold.

 

 

 

Jag fortsätter förlora nästan varje hand jag spelar och finner mig till slut all-in med mina 20bb på 600/1200 med :Ah::Ks: mot Benny Spindlers :Kh::Jc: där brädan springer ut :9s::8s::7c::5d::Tc: och jag får lämna lokalen. Nöjd med mitt spel men det var inte min tur den här gången heller. Den enda i gänget som gick till pengarna var Panu som till slut bustade med KK mot 88 aipf i en jättepott med 60 pers kvar där polacken som finalbordade hittade en snöman på river.

 

 

 

Resan avslutades med en 12 course tasting menu på restaurangen/nattklubben DSTRKT som var helt fantastisk, super-rekommenderar den. :) Nästa EPT blir nog Deauville för min del, december är hektisk nog som det är och Prag mitt i det känns bara stressigt. Det finns en liten chans att jag åker ner i några dagar bara för main, men inget jag orkar planera in redan nu. Hoppas min TR var läsvärd trots lack av bilder. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trevlig TR som vanligt!.

 

blir det sm i helsingör för dig?

 

Tyvärr inget Helsingör för mig. :(

 

Grym TR som vanligt!

Hur gör du för att komma ihåg händerna så detaljerat som möjligt? Fotografiskt minne eller skriver anteckningar i mobilen?

 

När man har vart i en klurig sits så kommer man nog ihåg situationen i en vecka framåt eller så, speciellt om man har diskuterat vidare situationen med andra. Som syns så är det inte särskilt ofta jag har stenkoll på betsizes dock. :) Har hänt i tidigare TRs att jag letat upp live-HHs från whatsapp-chattar!

 

jag gillar merciers shove, men gillar inte din checkraise med K6s. :-)

 

trevlig TR! syns i helsingör?

 

Intressant. :) Vad är det du tycker är bra med Merciers shove?

 

 

Tack så mycket för alla fina ord! Mer TRs åt folket. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr inget Helsingör för mig. :(

 

 

 

När man har vart i en klurig sits så kommer man nog ihåg situationen i en vecka framåt eller så, speciellt om man har diskuterat vidare situationen med andra. Som syns så är det inte särskilt ofta jag har stenkoll på betsizes dock. :) Har hänt i tidigare TRs att jag letat upp live-HHs från whatsapp-chattar!

 

 

 

Intressant. :) Vad är det du tycker är bra med Merciers shove?

 

 

Tack så mycket för alla fina ord! Mer TRs åt folket. :)

 

Han har fler 8or i sin range. Dock så tror jag att många spelar en mixed strategy här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Som tyvärr blivit vanligt i år så var det väldigt längesedan jag uppdaterade här inne. Istället för frekventa poster så har det blivit mer att jag väntar lite och chunkar samman lite lifeupdates iom. att det inte är så attraktivt att skriva om poker och swings längre. Men nu har det fan hänt rejäla grejer värda att skriva om! :)

 

 

Jag skrev för ett tag sedan att jag och tjejen (som bor i Oslo) under en längre tid har planerat att flytta ihop, och vi bestämde oss för att det skulle bli Oslo. Tyvärr så funkade inte det pga. att Norge inte är med i EU, så deras beskattning för poker är riktigt hård/luddig och påminner om Sveriges situation för väldigt många år sedan när ingen visste vad som egentligen gällde. Det är nåt snack om att alla potter över 1500 NOK ska beskattas och verkar vara lite wild west när det kommer till bestämmelser. Jag satte mig och drog igenom HU-lobbyn på midstakes Stars och satte mig med alla som hade Norway som location och frågade hur det egentligen funkade. Alla svarade att de bor i Hong Kong och Thailand och att det är omöjligt att bo i Norge och spela poker professionellt. Käftsmäll för oss, och tillbaks till ritbordet.

 

 

Våran plan B var att hyra en lägenhet istället för att köpa, och därmed flyga lite under radarn. Men många livsmedelsbutiker accepterar inte svenska kort, och jag skulle känna mig som en Anne Frank på vinden om jag bodde i Oslo och mörkade min jobbsituation. Plan B skrotades även den. Vi fick komma fram till en plan C, som innebar en flytt till Stockholm istället. Jag har aldrig riktigt gillat Stockholm som stad, det har alltid verkat så stort och stressigt och jobbigt. Men på senare år har jag börjat uppskatta det mer och mer, och nu när en hel del vänner har flyttat dit så blev det plötsligt lite mer attraktivt som boendesituation.

 

 

Ju mer vi pratade om det, desto mer sugen blev jag på att flytta dit. Så vi tog en weekend i Sthlm och bara turistade i slutet på sommaren och var väldigt nöjda med vad vi såg och fick uppleva. Även fast jag har varit där väldigt många gånger sedan jag fyllde 20 (hint, hint) så har jag inte sett så mycket mer än plan 4 på Cosmopol, baren på Sheraton och pannkaks-buffén på Clarion Sign. Nu såg vi oss om lite och insåg att det är ett schysst ställe att hänga och det verkar finnas en del jobbmöjligheter för henne samt ett schysst uteliv/mix av innerstad och natur som ger en skön balans.

 

 

Dags att scouta hemnet med andra ord. Vi kollar intensivt i lite över en vecka innan jag vaknar en dag av att hon kommer och smäller en ipad mini i huvudet på mig och entusiastiskt förklarar att det finns många jättefina lägenheter som kom ut på marknaden idag som vi bara måste se! Frukost i magen, till banken för att klargöra lånepapper, sen in i bilen för att impulsa till sthlm i ösregnet för att försöka se två lägenheter på visning utan varsel. Vi kommer fram och railar en schysst lägenhet i Vasastan på Birger Jarlsgatan. Den var fin invändigt, kostade 3.495.000 vilket är inom våran "satta" budget, hade schysst planlösning, men den låg jävligt off. Typ precis vid en motorväg, så långt bort på själva gatan man kan komma. Det tog 40 minuter att hitta parkering, och det var bara liksom allmän tilt över läget på fastigheten. Helt okej, men ingen drömlägenhet. Vidare till nästa.

 

 

Nästa lägenhet låg på Söder i ett väldigt mysigt område. Hittade en fulparkering 2 meter utanför dörren vilket fick anses som en good sign (fick inte böter heller, double sign). Själva lägenheten var aningen mindre än den förra vi såg, men helt okej disponerad. Lite dåligt med förvaringsplats, men det kan man förmodligen lösa på nåt smidigt sätt. Efter vi har sett lägenheten i stora drag så börjar jag kika på detaljerna. En setup med höj/sänkbart skrivbord och två 30" Dell-skärmar. Kan det vara en pokerspelare som bor här? Vem i helvete har en exakt sådan setup, som inte är pokerproffs? Kanske någon musikdude, men då har man väl nåt mixerbord eller liknande framme när det är visning utan förvarning? Grafisk designer? Kanske, men återigen tror mer man har nån ritpadda och lite mer nischade produkter. Öppnar en garderob och ser ett kassaskåp längst upp i en hylla. Pokerproffs gtd. Vi ser färdigt på allting inkl. bakgård och tvättstuga och när mäklaren ska droppa ner nyckeln i brevinkastet så slänger jag ett extra öga på namnet, om det nu är ett pokerproffs så ska man väl i alla fall ha hört namnet förut, eller kunna se om man har mutual pokerfriends på facebook. Till min förvåning så tillhörde lägenheten en mycket välkänd forumit. Han får välja själv om han vill komma in här och outa sig eller inte, och jag tyckte det var rätt kul att of all the gin joints, in all the towns, in the world. We walked into his.

 

 

 

 

Möter upp en polare på andra sidan söder för att stratega lägenhets-GTO över dumplings på nån schysst hipster-restaurang. Forumitens lägenhet låg ute för 2.795.000 och mäklaren gjorde det tydligt att om man vill plocka bort den före visning så ska prislappen vara norr om tre M&Ms. Vi funderade, inte särskilt länge ska tilläggas, och bestämde oss för att skjuta iväg en kula för att försöka ta den före visning. Det är liksom en lägenhet som är schysst för en "första-lägenhet" i en ny stad. Någonstans vi kan flytta till och må gött ett tag, men uppgradera efter ett år eller kanske två. Dessutom skulle det vara ganska skönt att slippa åka till Sthlm fler gånger och gå på visningar och krångla. Skulle helt klart vara nöjda där om man kan få den för en relativt billig peng. Vi bestämde oss för att skjuta iväg 3.050.000 för att visa att vi är seriösa. Det är en prisökning på 9% från utgångspriset, och inte alls en dum deal för säljaren att slippa hassle med framtida visningar och budkrigsångest. Vi ringer mäklaren fashionably late klockan 23:00 och lägger fram våra terms och säger att vi vill ha svar imorgon runt lunchtid. Han tackar för budet och säger att han inte tror det kommer räcka till, men att han såklart ska förmedla det till säljaren och höra av sig runt lunchtid. Hopp in i bilen och köra hem dödstrött i 3.5 ljuva timmar i ösregn innan vi är hemma igen.

 

 

Vaknar av att telefonen ringer. Försöker ta 2-3 sekunder att clear my throat så man inte låter sådär drygt nyvaken runt lunchtid och folk börjar be om ursäkt sådär "oj, väckte jag dig?". You know the drill. Jag får likförbannat den där "väckte jag dig?" men insisterar på att jag absolut var vaken när telefonen ringde. En så kallad zero equity bluff. Jag känner mig lite fiskig som sovit för länge när det ändå känns som en big day där framtiden kan avgöras. Mäklaren säger att 3.05 inte var tillräckligt bra, och att säljarna snarare vill ha något i prisklassen 3.250.000 för att släppa den före visning (en prisökning på 16%). Vi lägger på och funderar lite och kommer fram till att vår sista kula är 3.1m. Vi betalar hellre 3.5+ för en lite större lägenhet än att lägga top dollar på det här objektet. Återigen blir vi declined och vi ger helt enkelt upp hoppet om den här lägenheten och börjar leta vidare. Jag tycker att vi båda spelade handen bra. Jag gjorde rätt som hade en stoploss på 3.1, och forumiten gjorde rätt i att vänta tycker jag. Marknaden är ganska galen i Sthlm för tillfället och jag tror nog hans EV kan ha varit lite större än 3.1m för lägenheten. Det handlar lite om hur man värdesätter tid och stress också, men jag tycker inte alls han spelade fel som väntade.

 

 

 

Back to the hemnet-grind. Hemnet är lite som poker egentligen, vardagar är ganska kalla medan all action smäller på fredagar. Alla mäklare slänger upp sina objekt före helgen så att folk ska hinna bygga upp hunger och anmäla sig till visningar på sin lediga tid. Vi bestämmer oss redan i mitten på veckan att vi ska ta en dag i Stockholm på måndag för att klämma in så många visningar vi kan under en dag. Allt intressant kommer upp på fredagen och vi spenderar en stor del av helgen på att försöka få tag i mäklare och planera förhandsvisningar redan på måndag. Ungefär hälften svarar, där hälften av de som svarade säger att en visning går bra. Jag förstår inte riktigt mäklarna som inte ens svarar på mail+telefon+voicemail, det måste ju vara världens sämsta spel om du jobbar med att sälja dyr egendom. Men men, you snooze you lose.

 

 

Vi hoppar på tåget måndag morgon och är framme runt kl 12, köper dagskort på tunnelbanan och tar oss till söder där vi har en visning klockan 13. I uppgången brevid forumitens lägenhet vi bjöd på innan. Literally en dörr bort. Den här lägenheten är 49 m2 och prissatt likadant som den förra på 2.795.000. Den är lite finare i grund och botten; högre i tak, finare golv, schyssta originaldetaljer som stora dörrar och fönster från originalbygget. Dock så är det en nightmare av ett renoveringsobjekt. Allting behöver fixas, men det är förmodligen en duglig deal ekonomiskt att plocka upp lägenheten billigt och slänga några hundra tusen på att göra allting exakt som man vill ha det och pimpa upp för vidareförsäljning. Vi tar kort på alla detaljer och ringer tjejens låtsaspappa som har bra erfarenhet av att renovera. Han konstaterar att det inte är alltför dyrt att fixa upp stället riktigt fint, så nu har vi en till tankeställare att klura ut. Men först har vi en till visning.

 

 

Nästa visning är återigen på söder, men en bit ifrån den förra vi såg på. 19 minuters gång med google maps tar oss till Rosenlundsparken, typ mellan Medborgarplatsen och Skanstull tunnelbanestation. Precis brevid parken går vi upp till nästa visning. Här är det lite mer naturligt ljus, vi är högre upp i huset än den förra och inredningen/detaljerna är klockrena. Ingenting behöver fixas upp, inte en krona behövs lägga på renovering. Balkong är ett stort plus, en schysst kontorsplats i en alkov till vardagsrummet där man kan skärma av för en arbetsplats känns också som en klockren lösning på kontorsproblemet när man bor på ~51 m2. Dessutom så har lägenheten extremt mycket och bra förvaringsplats, något jag har lärt mig uppskatta efter att ha vart på visningar. Riktigt fin lägenhet, den är prissatt på 3.295.000 och mäklaren konstaterar att priset är satt ganska lågt för att försöka generera intresse. Jag vet inte riktigt hur de spelar i en sån situation, och det är väl ganska döfött att fråga en mäklare om prisnivån till att börja med, men lägenheten kändes helt klart värd en bra bit över utgångspriset. Precis när vi börjar bli färdiga så börjar jag återigen snegla på detaljer inne i lägenheten. Återigen är det en dual monitor-setup i datorhörnan, men det känns inte lika poker den här gången. Jag kikar upp i bokhyllan och får syn på Championship No-Limit Hold'Em som pryder hyllans boksamling. Vafan händer, är alla i Stockholm pokerproffs eller är jag bara gravt skadad som ser poker överallt jag kollar? Jag scoutar lite mer av bokhyllan och inser att runt fem av uppskattningsvis 30 böcker är pokerböcker! Är det ett till välkänt proffs som bor här?! Jag stirrar noga på brevinkastet på dörren när vi har gått, men det står bara initialer och något vanligt efternamn som inte säger mig något alls.

 

 

Vi bestämmer oss för att ställa in den sista visningen vi hade inplanerad (i Vasastan) då vi gillade båda objekten vi hade sett idag, och inte minst verkar trivas skitbra på Södermalm. Nu är bara frågan vad vi gör härnäst. Den ena lägenheten kanske man kan få ganska billigt då den är lite run-down, men den blir en headache att renovera och styra iordning. Den andra lägenheten är det bara att flytta in i utan något huvudvärk, men där svider plånboken några hundralappar mer av den större kalibern. Punters som vi är så bestämmer vi oss för att kasta in low-ball offers på båda inom fem minuter av varandra. Jag ringer mäklaren för renoveringsobjektet och erbjuder 3.050.000 för att plocka bort den före visning, och jag ringer mäklaren för den uppstyrda lägenheten och erbjuder 3.550.000 för att plocka den före visning. Vem behöver visningar? Punt punt punt!

 

 

Vi får besked att de ska höra med sina respektive säljare och höra av sig imorgon förmiddag båda två. Jag känner mig lite spelsjuk när jag sitter på tåget hem och inser att jag har skjutit iväg bud på 75% av visningarna jag har varit på, och dessutom var relativt nära att fullfölja på den fjärde också. Det blir en skön stilla sömn hem och blir återigen skönt att slänga sig i sängen och däcka så fort vi kommer innanför dörren.

 

 

Dagen efter (idag i real time! :)) så ringer mäklaren för den uppstyrda lägenheten först. Jag är lite osäker på vad jag egentligen hoppas på. Jag tror att vi båda mest vill ha den fina lägenheten, men samtidigt skulle vara nöjda med den risiga för en billig prislapp. I en perfekt värld så ringer hon upp och säger att 3.550.000 är accepterat och att vi har en deal, men riktigt så enkelt funkar det nog inte i verkligenheten. Jag svarar telefonen. Mäklaren låter ganska positiv och förklarar att säljarna gärna vill göra en snabb affär, men att budet är lite i lägsta laget. Jag vet inte riktigt om jag gillar hennes linje här, att förklara att säljarna vill ha en snabb affär innebär en viss nivå av desperation på deras sida, samtidigt som det nog drar in mig att höja mitt bud lite med vetskapen om att vi är väldigt nära att skjuta bollen i mål. Som sagt så var budet lite i lägsta laget, och hon kontrar med 3.650.000 och då skriver vi i så fall kontrakt redan ikväll. Jag var beredd att betala 3.7m för lägenheten i mitt huvud, så redan nu känns det som en vinst. Nu handlar det bara om att dra nytta av sina Million Dollar Listing-kunskaper och leverera ett riktigt Josh Flagg-samtal där jag övertalar mäklaren att ta mitt bud.

 

 

Jag hollywoodar lite och ringer upp och säger att jag nu har pratat med min bankman (totalt bullshit), och han har gett mig klartecken att gå ända upp till 3.600.000 samtidigt som jag förklarar för mäklaren att vårat absoluta tak egentligen låg på 3.5 miljoner. Sanningen är att min gameplan var att kontra med 3.6, och om de var stubborn bara ge vika för 3.650 för att slippa allt hassle. Det är verkligen den här lägenheten vi vill ha, och att låta den slinka ur händerna för 50k känns mer idiotiskt än vad det hade kännts smart att spara sagda 50 Gustav Vasas. Hon säger att säljarna kan tänka sig 3.625.000 och that's it, varpå jag synar inom fem sekunder och hon låter rejält förvånad. Förvånad för att jag snapsynade 25k till, eller förvånad för att jag lurades in i hennes trick och de var egentligen villiga att köra på 3.6m? We'll never know. Det enda jag vet är att jag fick lägenheten! :D

 

 

Samtalet avslutades 15:25 och sista rimliga tåget till Sthlm avgick 15:24. Fullmakt är tydligen inte så krångligt som det låter, och jag fick en polare att gå dit och skriva kontrakt åt mig ikväll. Done deal.

 

 

 

 

Det känns väldigt skönt att ha allt letande bakom sig, och istället kunna blicka framåt till en skön framtid i en skön lägenhet i ett skönt område med en skön tjej. Skön...t. Tillträde ges strax före jul, och jag förväntar mig att spendera januari med att flytta in. Jag kommer att behålla min bostadsrätt i Karlstad och hyra ut vid sidan av, förhoppningsvis bo gratis då hyran från Karlstad-lägenheten med största sannolikhet täcker utgifterna för dagens låneräntor för Stockholmslägenheten. Nu finns det bara en sak kvar för den här IRL-TRn; pics!

 

 

 

 

Tp9Jvzt.jpg

vLRsBRn.jpg

SGZEN3p.jpg

Wz8gZGH.jpg

sZeuL9m.jpg

5BQEHDo.jpg

RnOITPR.jpg

zbhswYg.jpg

088pRHW.jpg

3X2QBpX.jpg

UdTPsgm.jpg

XPCcsvW.jpg

gNwgjBf.jpg

sNnuCgJ.jpg

ON9madk.jpg

WwHf48j.jpg

le0pAJ4.jpg

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...