Gå till innehåll

Skatteplikt på EPT paket och liknande?


Recommended Posts

Nu är det så att jag har börjat att fundera på att spela på pokerstars. Skatten som gäller vid cash games är för mig en ganska så klar historia då jag förstått att man är skattepliktig vid uttag från siten. (Hur stor är denna skatt förresten? 30%?)

 

Men en annan sak jag undrar är, om man skulle klonka ett EPT kval, skulle man då vara tvungen att skatta för vinstvärdet av paketet eller skattar man bara för pengarna man får för rese-ersättning och övriga omkostnader?

 

Tacksam för svar! :-)

 

Edit: Ber om ursäkt om denna kanske är i fel tråd, var osäker så ställde frågan här för ett eventuellt snabbt svar.

 

MVH // LuckyUn0

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Gissar att skatten inte alls är så glasklar som du vill mena ens på cash-game. I teorin ska ju varje vunnen pott beskattas med 30%, och du får inte göra avdrag för förlorade potter. Visst har SKV kanske haft ett annat tillvägsgångssätt i praktiken, men vill de vara tjuriga kan de hänvisa till de regler som faktiskt finns skrivna i dag och då är det 30% på varje vunnen pott som gäller.

 

För att besvara din fråga så vill jag först inflika att jag egentligen inte vet, men att jag misstänker att en vunnen satellit jämställs med en cash i vilken turnering som helst, och därför är skattepliktigt med en 30%-ig skattsats på bruttobeloppet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för välkomnandet! :)

 

Har redan förstått att alla händer egentligen ska skattas, men detta är ju en omöjlig sak för SKV att klara av då det skulle kräva enorma resurser. Därav har det väl helt enkelt förenklats genom att de beskattar pengarna som tas ut från kontot istället för att övervaka en spelare som snittar sjukt många händer per månad.

 

Så ett paket med ett värde runt 50k svenska ska alltså skattas med 30%? Sjukt. Man vill nästa inte längre försöka kvala haha. :)

 

MVH // LuckyUn0

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så ett paket med ett värde runt 50k svenska ska alltså skattas med 30%? Sjukt. Man vill nästa inte längre försöka kvala haha. :)

 

Tror inte någon någonsin har skattat på vinst från en satellit? Man får väl inte buyinen insatt på kontot utan det sköter väl pokerstars(om det inte är wsop) och skv bryr nog sig inte/kollar upp tusenlapparna man får till flyg:-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag har hört så använder sig SKV av lite allt möjligt, bland annat player audits och resultatdatabaser där alla casher finns samlade, och där är en satellit-cash värd lika mycket som paketet är värt så om man bara går på sådant kan man nog åka på att skatta för hela paketet.

 

Förfarandet i dessa frågor och mål verkar vara olika från gång till gång, ibland kör man kontoutdrag och ibland på resultat osv. Det finns liksom ingen mall så SKV kör liksom lite på det som passar bäst i det enskilda fallet, har iaf jag fått känslan av. Har inte varit inblandad själv men har flera bekanta som haft kontakt med dom och förfarandet i dom olika fallen är väldigt olika från fall till fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för välkomnandet! :)

 

Har redan förstått att alla händer egentligen ska skattas, men detta är ju en omöjlig sak för SKV att klara av då det skulle kräva enorma resurser. Därav har det väl helt enkelt förenklats genom att de beskattar pengarna som tas ut från kontot istället för att övervaka en spelare som snittar sjukt många händer per månad.

 

Så ett paket med ett värde runt 50k svenska ska alltså skattas med 30%? Sjukt. Man vill nästa inte längre försöka kvala haha. :)

 

MVH // LuckyUn0

Finns väl en rätt bra anledning att spela på andra siter än Poker Stars och detta är anledningen. Trist att Poker Stars inte vill skaffa sig EU-licens så att bl.a. svenska spelare skulle slippa detta. Går andra liveturneringar än EPT som du kan kvala in på via andra siter. Min rekommendation så slipper du bekymra dig över eventuella skatter. Bl.a. är det ju rejält med kval till Irish Open för tillfället och det är väl rentav större tävling än EPT.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns väl en rätt bra anledning att spela på andra siter än Poker Stars och detta är anledningen. Trist att Poker Stars inte vill skaffa sig EU-licens så att bl.a. svenska spelare skulle slippa detta. Går andra liveturneringar än EPT som du kan kvala in på via andra siter. Min rekommendation så slipper du bekymra dig över eventuella skatter. Bl.a. är det ju rejält med kval till Irish Open för tillfället och det är väl rentav större tävling än EPT.
Vad är en EU-licens för något?

PokerStars har licens i både Frankrike och Estland.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, därför är andra sajter väldigt lockande, även detta har bidragit till att jag legat på Unibet, dock haft lite oroväckande instabilt spel på sistone och gulat 2 gånger, dock på små summor än så länge. Har riktigt fina sessioner när jag väl håller uppe fokus.

 

Någon som har förslag på en annan sajt som är väl etablerad och har bra satteliter och bra med folk. Över 15k under större delen av dygnet? Skattefri bör den även vara.

 

Pokerstars har dock det sjukaste belönings systemet som gör att man ändå dras dit. Sånt som verkligen belönar och underlättar för hårda grinders. En annan sak är ju att Pokerstars är den mest etablerade spelsajten i världen och är även de som skriver in mest folk i både online team och live team under ett år. Får se om det kommer upp andra intressanta förslag. Man siktar ju mot toppen! :)

 

Edit: Lägger till att jag är en väldigt aktiv spelare och känner på så sätt att jag inte får ut det mesta utav en sida som Unibet, dåliga belöningar för väldigt aktiva spelare och deras system vid multi tabling gör mig irriterad! (Snittar 6-8h om dagen.)

 

MVH // LuckyUn0

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du gifter väl dig inte med en enda sajt?

 

Spela ditt vardagliga cahsgame på favoritsajten där du kan få dina "belöningar". Sedan plockar du russinen ur kakan genom att kvala till olika livetävlingar på den sajt som för tillfället har de mest intressanta paketen, med tanke på övervärden eller andra promotions (eller om det är någon speciell tävling du vill åka på).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir man inte uppskriven som Pokerstars qualifier om man tar sig in genom satellit? Skatteverket lär ju garanterat scanna av listorna på spelare även om det iofs är resultatlistan som lär vara av intresse för dem. Ser ingen anledning till varför de skulle behandla satellit-paket annorlunda än andra vinster.

 

Har ingen koll på vilket utbud pokerstars.fr har för ept-satelliter, men det lilla jag kikat på dem så bör man kunna argumentera för att det ska vara skattefritt i alla fall. I T&C ingås ett avtal med ett Malta-baserat företag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Givetvis inte, men man vill ju få ut så mycket som möjligt av ens speltid, både i bonusar och sedan även turneringar för ens nivå (inte enbart super satelliter etc). Satelliter känns onödigt att spela via pokerstars då man kanske får SKV efter sig, men deras VIP club är något man är sugen på då man tänkt stiga både där och på cashgame nivåerna. Fast vet inte hur det skulle jämna ut sig om man ligger på Supernova, men måste dra av skatt.

 

Nåja, tack för alla svar, ge gärna tips på pokersajter! :)

 

MVH // LuckyUn0

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är en EU-licens för något?

PokerStars har licens i både Frankrike och Estland.

Kan man utnyttja den då? All diskussion leder ju till att man ska skatta på Poker Stars eller har du annan info? Nätverk som iPoker, Primapoker och Ongame är det väl däremot riskfritt, dvs ingen skatterisk, eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man utnyttja den då? All diskussion leder ju till att man ska skatta på Poker Stars eller har du annan info? Nätverk som iPoker, Primapoker och Ongame är det väl däremot riskfritt, dvs ingen skatterisk, eller?
Man tycker ju det. Men licensen tycker SKV inte har någon betydelse.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Givetvis inte, men man vill ju få ut så mycket som möjligt av ens speltid, både i bonusar och sedan även turneringar för ens nivå (inte enbart super satelliter etc). Satelliter känns onödigt att spela via pokerstars då man kanske får SKV efter sig, men deras VIP club är något man är sugen på då man tänkt stiga både där och på cashgame nivåerna. Fast vet inte hur det skulle jämna ut sig om man ligger på Supernova, men måste dra av skatt.

 

Nåja, tack för alla svar, ge gärna tips på pokersajter! :)

 

MVH // LuckyUn0

 

Finns en hög olika sidor. Men dom riktigt smaskiga dealsen är oftast inofficiella :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det så att jag har börjat att fundera på att spela på pokerstars. Skatten som gäller vid cash games är för mig en ganska så klar historia då jag förstått att man är skattepliktig vid uttag från siten. (Hur stor är denna skatt förresten? 30%?)

 

Men en annan sak jag undrar är, om man skulle klonka ett EPT kval, skulle man då vara tvungen att skatta för vinstvärdet av paketet eller skattar man bara för pengarna man får för rese-ersättning och övriga omkostnader?

 

Tacksam för svar! :-)

 

Edit: Ber om ursäkt om denna kanske är i fel tråd, var osäker så ställde frågan här för ett eventuellt snabbt svar.

 

MVH // LuckyUn0

 

Tackar för välkomnandet! :)

 

Har redan förstått att alla händer egentligen ska skattas, men detta är ju en omöjlig sak för SKV att klara av då det skulle kräva enorma resurser. Därav har det väl helt enkelt förenklats genom att de beskattar pengarna som tas ut från kontot istället för att övervaka en spelare som snittar sjukt många händer per månad.

 

Så ett paket med ett värde runt 50k svenska ska alltså skattas med 30%? Sjukt. Man vill nästa inte längre försöka kvala haha. :)

 

MVH // LuckyUn0

 

Buy-in betalar ju såklart pokerstars efter kval från sateliter. Menade dock mer övriga omkostnader som mat etc. :)

 

MVH // LuckyUn0

 

Du skattar för vinster, inte för uttag. Om PS är skattepliktigt så innebär det att du är skattepliktig för varje vinst (CG-hand, turneringsvinst) oavsett om det du vinner är en satellit, inköp i en turnering, t$ eller cash.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skattar för vinster, inte för uttag. Om PS är skattepliktigt så innebär det att du är skattepliktig för varje vinst (CG-hand, turneringsvinst) oavsett om det du vinner är en satellit, inköp i en turnering, t$ eller cash.

 

Säker på det? t$ är ju ändå en "virtuell valuta". Precis som att det finns bytesmarknad för t ex. wow guld är ju inte det ett skattepliktigt belopp förens du faktiskt säljer ditt guld.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säker på det? t$ är ju ändå en "virtuell valuta". Precis som att det finns bytesmarknad för t ex. wow guld är ju inte det ett skattepliktigt belopp förens du faktiskt säljer ditt guld.

 

Nej, inte säker men det är min bästa gissning eftersom du vinner något som har ett (i princip) fastställt värde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...