Gå till innehåll

Continuation bet eller inte?


Luri142

Recommended Posts

Det här är en situation som ofta sker och som jag aldrig blir riktigt klok av.

Du höjjer 8x bb på knappen med ett semi-bra pocketpar. 3 personer synar och på floppen kommer 2 stycken överkort, rundan passas till dig. Ska du continuationbetta eller inte?

 

Läs följande exempel nedanför och tänk på saken så ger jag er min input längre ned som du mer än gärna får såga i tusen bitar.

 

 

 

Texas NLH.

 

** Giv **

holm34 [N/A, N/A]

penta01 [N/A, N/A]

Koozan [N/A, N/A]

Söderback [:Js:, :Jh:]

r0yalty [N/A, N/A]

Roman [N/A, N/A]

exet0486 [N/A, N/A]

rascal [N/A, N/A]

cheew1 [N/A, N/A]

xxjokern [N/A, N/A]

*** Bet Runda 1 ***

rascal Lägg

cheew1 Syna 0.50

xxjokern Lägg

holm34 Lägg

penta01 Lägg

Koozan Syna 0.50

Söderback Höj till 4.00

r0yalty Lägg

Roman Syna 4.00

exet0486 Syna 4.00

cheew1 Lägg

Koozan Syna 4.00

*** Flop(Board): *** : [:9c:, :Kd:, :Qh:]

*** Bet Runda 2 ***

Roman Passa

exet0486 Passa

Koozan Passa

Söderback Passa

*** Turn(Board): *** : [:9c:, :Kd:, :Qh:, :Kc:]

*** Bet Runda 3 ***

Roman Passa

exet0486 Passa

Koozan Passa

Söderback Passa

*** River(Board): *** : [:9c:, :Kd:, :Qh:, :Kc:, :3h:]

*** Bet Runda 4 ***

Roman Passa

exet0486 Satsa 2.00

Koozan All-in 28.36

Söderback Lägg

Roman Lägg

exet0486 Syna 28.36

*** Showdown *** : Rake: 1.82 Totalpott: 71.40

holm34 Lägger mig Vinst: 0.00

penta01 Lägger mig Vinst: 0.00

Koozan [:Jc:, :3s:] Två par, kungar och treor Vinst: 71.40

Söderback Lägger mig Vinst: 0.00

r0yalty Lägger mig Vinst: 0.00

Roman Lägger mig Vinst: 0.00

exet0486 Lägger mig Vinst: 0.00

rascal Lägger mig Vinst: 0.00

cheew1 Lägger mig Vinst: 0.00

xxjokern Lägger mig Vinst: 0.00

 

 

På floppen är jag övertygad att någon av spelarna åtminstone träffat kungen, damen eller båda och att de räknar med att jag betar för att ifrån relativ position kunna tjäna åtminstone ett extra bet ifrån en marginell syn av någon av de andra två spelarna. Å andra sidan är paret här ingen hand att slowspela med mot ett potentiellt Ess och med en så pass stor pott; vilket borde inneburit att en check skrek svaghet. JT skulle även ha stege här och skulle givetvis inte vilja skrämma nån ur potten heller.

Skulle jag betta i det här läget skulle jag ha svårt att skrämma ut en hand bättre än min, eventuellt någon som träffat damen. Så jag väljer att ta det fria kortet och hoppas på en T eller ytterligare J för att fylla hålstegen givet att någon inte har AJ, något som förövrigt skulle kunna vara en hand värd att syna pre med men inte att höja post på denna flopp med. Fast här säger jag kanske det själv, att jag faktiskt bör höjja. Om nu så är fallet, hur mycket ska jag höjja?

 

Och ytterligare, hur skulle ni agerat när den andra kungen checkas till mig på turn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Troligtvis för att man inte klarar av eller vet hur man ska spela handen.

 

Ja eller för att på något sätt försöka begränsa den range som det synas med på micronivåerna, J3o synade efter en raise och två syn i det här fallet om du missade det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mot 3 spelare med 2 överkort så fortsättningsbetar jag i princip aldrig.

 

På turn så kan du prova att beta för att se var du står.

Får du en mothöjning så måste du lägga dig och får du en

syn så får du hoppas på en J eller T för att förbättra din

hand på rivern samt hoppas Fi synade dig med en 9:a.

 

Ovanstående gäller om du vill spela solid poker utan

att göra bluffar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det handlar väl inte om att man specifikt vill få J3o att folda, utan att försöka undvika multiwaypotter med en hand som JJ. Det här är väl inte NL50 antar jag, utan SVS 50-öres och då gissar jag att det av flera skäl är att föredra att bestraffa limpare rejält.

 

Även om det just här verkar som han faktiskt hade bästa handen så tror jag inte att det lönar sig i längden att i den här miljön att C-beta. Förtjusenheten i broadwayhänder tillhör microfiskarnas stora luckor och chansen att ingen av de tre synarna har en dam eller en kung är nog tämligen låg. Lägg till risken för floppade stegar också även om den är reducerad av att hero har två knektar.

 

En fråga: Kan det på denna nivå, i detta läge rentav vara ett bra spel att donka in hela stacken? Finns det inte tillräckligt många åsnor som kan provoceras till att syna ner med händer som 88 eller ATs för att göra spelet lönsamt? Och slippa en massa svåra beslut på floppar som uppkommer när man har att göra med spelare som har limpsynen i ryggmärgen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga: Kan det på denna nivå, i detta läge rentav vara ett bra spel att donka in hela stacken? Finns det inte tillräckligt många åsnor som kan provoceras till att syna ner med händer som 88 eller ATs för att göra spelet lönsamt? Och slippa en massa svåra beslut på floppar som uppkommer när man har att göra med spelare som har limpsynen i ryggmärgen?

 

Det hade faktiskt varit bättre än 8xbb imo. Det var ett populärt reg-move med KK/AA i svs begynnelse och det fungerade förvånansvärt ofta. Tror du relativt ofta får syn av bra mkt sämre än 88+/AT+.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det hade faktiskt varit bättre än 8xbb imo. Det var ett populärt reg-move med KK/AA i svs begynnelse och det fungerade förvånansvärt ofta. Tror du relativt ofta får syn av bra mkt sämre än 88+/AT+.

 

Spelar inte själv längre på SS men frugan gör det ju. Dock inte FR men visst stackar de gärna av med alla PP och väldigt mycket Ax (iaf på sh) så jag tror också att push pre hade varit bättre än 8BB om man nu är rädd för att spela post.

 

För övrigt intsämmer jag i att du bör checka flopp och beta turn när det checkas till dig om inte annat än för att låta ev fd betala för att se river, även om du får syn där så kommer de troligen att checka till dig i princip alla rivrar.

 

J3o synade efter en raise och två syn i det här fallet om du missade det.

 

Vi älskar att Fi synar med dessa händer, varför vill du inte ha dem med?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi älskar att Fi synar med dessa händer, varför vill du inte ha dem med?

 

Givetvis vill jag att en sämre hand ska syna, men min poäng var att det i och med detta blir fruktansvärt svårt att sätta FI på lämpligt handintervall då han kan sitta på nästan vad som helst. Och med en relativt stor pott krävs ett ansenligt c-bet för att göra ett statement och få information, något som givetvis kostar om FI slowar trissen vilket gör att jag drar mycket tunnt.

 

Frågan kanske snarare är hur stor del av potten som vore rimlig att c-betta för att få nödvändig information och gott kunna lägga handen vid omslag eller raise på turn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han får syn av typ botten 10% och ni ifrågasätter att han drar 8xbb? :roll:

 

Teoretiskt checkar jag flopp och turn, i praktiken bettar jag turn när jag är irriterad, vilket jag är ibland. Turn är ett rätt sunkigt bet men om motståndarna gör allt lätt för oss är det okey.

 

Blir till att syna lite rivrar.

Lite, ja, stämmer. Utan tvekan runt 5% av dem iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han får syn av typ botten 10% och ni ifrågasätter att han drar 8xbb? :roll:

 

Teoretiskt checkar jag flopp och turn, i praktiken bettar jag turn när jag är irriterad, vilket jag är ibland. Turn är ett rätt sunkigt bet men om motståndarna gör allt lätt för oss är det okey.

 

 

Lite, ja, stämmer. Utan tvekan runt 5% av dem iaf.

 

Om han checkar både flopp och turn istället för att satsa på turn får han syna rivern mycket oftare än vi som bettar turn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag betar turn.

 

Betar nog floppen också förresten, du har ju stegdraget också ffs! :) Men checkar turn om vi kommer dit.

 

Visst mot 3 spelare så är ju risken stor att nån sitter på Q eller K, Men FI är ju lika skraj för att du sitter på det också. Speciellt när du rejsar friskt pre. Du kan säkert få nån vek jävel att lägga K eller Q med kass kicker med ett offensivt spel, och även så får du ju alla andra skräphänder att släppa som missar grovt på denna bräda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag betar turn.

 

Betar nog floppen också förresten, du har ju stegdraget också ffs! :) Men checkar turn om vi kommer dit.

 

Visst mot 3 spelare så är ju risken stor att nån sitter på Q eller K, Men FI är ju lika skraj för att du sitter på det också. Speciellt när du rejsar friskt pre. Du kan säkert få nån vek jävel att lägga K eller Q med kass kicker med ett offensivt spel, och även så får du ju alla andra skräphänder att släppa som missar grovt på denna bräda.

 

så vad du säger bossbaver är att du vill göra om JJ till bluff på floppen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så vad du säger bossbaver är att du vill göra om JJ till bluff på floppen?

 

Bossbaver säger att eftersom hero höjer innan floppen är det inte fel att cbeta floppen. Framförallt inte eftersom ingen FI verkar vara så intresserad av att spela den här floppen. Vidare så har vi ju faktiskt en hand, inte nöten på något sätt men ändå. Och sen har vi ju även nötdraget, om än håltege...

 

(Ja jag förstår att floppen inte är den bästa med två överkort vs heros JJ, men floppen verkar ju inte passa nån FI direkt heller så...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...