Gå till innehåll

HM-databas på server?


Mr_Tight

Recommended Posts

Spelar på olika datorer/platser och undrar om det finns någon smidig/praktiskt möjlighet att ha sin HM-databas liggande (eller automatiskt replikerad) på en server istället för lokalt på hårddisken?

 

Funkar självklart att importera /exportera filer mellan datorerna men vore trevligt med en smidigare, automatiserad lösning.

 

Möjligt?

Om ja, hur?

Krav att det måste vara enkelt/problemfritt att använda.

 

Har ingen egen server jag vill använda men förutsätter det finns företag som erbjuder server/lagringstjänter som funkar (?)

 

 

Råd mottages med glädje och betalar gärna för konsulting om det behövs för den initiala setup:en.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lösningen borde inte vara så svår att fixa om man bara kan göra inställningen i HEM på något sätt om var databasen befinner sig. Normalt sett använder man en connectionstring för att ansluta mot databasen och detta kan vara än nätverksplats eller en server eller vad som helst så det handlar egentligen enbart om att kunna ställa in denna inställning. Tyvärr ligger detta helt i HEM-produkten så om inställningsmöjligheten finns så är det i programmet eller i en tillhörande config-fil. Inte tillräckligt insatt i hur programvaran fungerar för att veta säkert om det finns. Men finns inställningen så är det inte svårt att fixa :)

 

Antagligen vill du dock kunna jobba mot en lokaldatabas som syncar mot en serverdatabas och i så fall skulle du behöva ett program som hanterar syncning mellan din lokala databas och serverns. Detta för att hantera tillfälliga dippar och andra problem som kan uppstå om du vid t.ex. nedsparningstillfället av en hand inte kan nå servern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antagligen vill du dock kunna jobba mot en lokaldatabas som syncar mot en serverdatabas och i så fall skulle du behöva ett program som hanterar syncning mellan din lokala databas och serverns. .

 

Yes, detta vore nog det bästa!

 

Någon i Uppsala som känner sig ha 100% koll och kan fixa det smidigt?

Betalar självklart marknadsmässigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni försöker göra det onödigt komplicerat.

Jag antar att du har typ en stationär dator och en laptop som båda vill kunna jobba mot databasen. Gör så att du installerar postgresql på den stationära datorn som du aldrig stänger av. Installera sen HEM på den stationära och peka mot den lokala postgresdatabasen (ipnr 127.0.0.1), sen installerar du enbart HEM på laptoppen och pekar ut din stationära dators ipnummer som databas-server, sen är det klart! Vill du även kunna använda din laptop från utanför ditt lokala nätverk så måste du sätta upp portforwarding i din bredbandsrouter/firewall om du har någon sådan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är i postgres man sköter all konfiguration, inte i HEM.

 

Har själv haft min databas liggandes på en NAS och anslutit till denna med stationära och laptop. Det vart dock ett helvete att få det att funka men lyckades till slut efter lite hjälp från en forumtråd.

 

Det hela funkade hyfsat men numera kör jag separata databaser på mina datorer.

 

Guiden som Neonic verkar ju bra, dock hanterar den inte hur man installerar databasen på en server. Det var där jag hade problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för många bra svar/länkar.

Känns som något jag bör ta hjälp för att fixa.

 

 

Kommer sitta i två olika nätverk och är, när jag tänker på det, skeptisk till att jobba mot annat än lokal databas (hdd) under tiden jag spelar. Hemma stationär och på kontoret laptop. I dagsläget har båda HM och Postgresql.

 

Känns som ännu en grej som kan strula. Ser framför mig hur jag sitter och svär svär "cannot connect to server"-meddelanden. Är ingen IT-kille direkt.

 

 

Någon form av daglig automtisk engångsreplikering mot central server (eller den stationära hemma) vore nöten.

 

Råd avseende detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sök efter filer modifierade de senaste dagarna och så tar du och sorterar efter storlek?

 

Obs:

You cannot transfer the file or database directory alone and expect to

be able to recover data from it; there are global files involved as

well. To transfer data to another computer you should use pg_dump to

dump the database or table and then you should import the dump file on

the other machine.

http://archives.postgresql.org/pgsql-novice/2005-11/msg00213.php

 

Något gammalt iofs och det är inte omöjligt att de ändrat på detta.

 

 

http://wiki.postgresql.org/wiki/FAQ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...