Gå till innehåll

Annat ord för poker när jag skriver CV (personligt brev)?


Aeis

Recommended Posts

  • Svars 94
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Asså.. Jag tycker man ska undvika alla uttryck som får det att låta som att man vill påskina att man är en businessman. När det framkommer att man inte är det så låter det som att man försökt försköna/imponera. Vilket säkert ofta är fallet också.

 

Kortsiktiga högriskprojekt? Vad tror du att de tänker när man sen avslöjar att dessa "projekt" egentligen bara var pokerhänder?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Investerar i kortsiktiga högrisk projekt kan vara en term.

 

Skulle akta mig för uttryck som ovanstående. En massa ord som inte säger ett skit och mest låter som du försöker verka viktig.

 

Förslag som "Egen verksamhet" eller liknande funkar nog ok i brist på bättre.

 

Skit i flashiga/intetsägande engelska uttryck och säg istället som det är när du väl kommer på intervjun.

 

 

 

Har jobbat mycket med rekrytering och någon djup bakgrundcheck hos t.ex. bolagsverket görs sällan inte förrän efter en ev. intervju, om ens då.

 

Bästa tipset är f.ö. att aldrig trassla in sig i lögner/halvsanningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså jag skriver i mitt personliga brev att jag arbetar extra vid sidan av studierna för att behålla min ekonomiska trygghet.

Jag nämner inte vad det är för något.

 

Sen i CV:t så tycker jag det blir lite konstigt att inte ha med det när jag tidigare i det personliga brevet skrivit att en stor del av min tid går till just detta arbete.

 

Vad sägs om:

Riskanalys med kapitalinvestering

 

Det borde väll fungera utan att man ljuger? Sen kommer de såklart att fråga vad det handlar om vid en eventuell intervju.

Frågan är bara om jag ska utelämna detta från CV:t eller om jag ska ta med exempelvis "Riskanalys med kapitalinvestering" under nuvarande arbete.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså jag skriver i mitt personliga brev att jag arbetar extra vid sidan av studierna för att behålla min ekonomiska trygghet.

Jag nämner inte vad det är för något.

 

Sen i CV:t så tycker jag det blir lite konstigt att inte ha med det när jag tidigare i det personliga brevet skrivit att en stor del av min tid går till just detta arbete.

 

Vad sägs om:

Riskanalys med kapitalinvestering

 

Det borde väll fungera utan att man ljuger? Sen kommer de såklart att fråga vad det handlar om vid en eventuell intervju.

Frågan är bara om jag ska utelämna detta från CV:t eller om jag ska ta med exempelvis "Riskanalys med kapitalinvestering" under nuvarande arbete.

 

Om du nu studerar behöver du väl inte nämna att du spelar poker vid sidan om. Det känns som att du vill vara duktig och visa att du kan klara dig själv och kan vara kreativ men det känns som att det är större risk att det får en negativ inverkan. Sen beror det ju på vad det är för jobb du söker samt vem som ska bestämma om du får jobber eller inte. Tänk på att många över 50 år i princip ser poker som ett beroendeframkallande fördärv. Skulle inte förvåna mig om de tycker att det är kriminellt också(vilket det iofs är om man inte betalar skatt som man ska osv). Det bästa på en intervju är om man står inför så lite överraskningar som möjligt och har så lite att förklara som möjligt såvida det inte är 100% positivt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså jag skriver i mitt personliga brev att jag arbetar extra vid sidan av studierna för att behålla min ekonomiska trygghet.

Jag nämner inte vad det är för något.

 

Sen i CV:t så tycker jag det blir lite konstigt att inte ha med det när jag tidigare i det personliga brevet skrivit att en stor del av min tid går till just detta arbete.

 

Vad sägs om:

Riskanalys med kapitalinvestering

 

Det borde väll fungera utan att man ljuger? Sen kommer de såklart att fråga vad det handlar om vid en eventuell intervju.

Frågan är bara om jag ska utelämna detta från CV:t eller om jag ska ta med exempelvis "Riskanalys med kapitalinvestering" under nuvarande arbete.

Anser du att ditt pokerkunnande är en merit för ett specifikt jobb eller vill du beskriva dig själv i ett generiskt brev som ska skickas till flera arbetsgivare?

I det förstnämnda fallet: förklara de skillset som du nyttjar i pokern, i det andra: skippa pokern helt. Vill du nödvändigt få med det som en beskrivning av dig som person kan du skriva "gillar spel och intellektuella utmaningar.

 

Vi lever väl ändå inte på 90-talet längre? Skriv att du spelar poker och är jävligt bra på det.

Jag är benägen att hålla med om detta.

 

Om jag plockat i någon på intervju som skrivit "Riskanalys med kapitalinvestering" i CV:t vilket visade sig vara poker skulle personen i fråga hamna på minus, även om jag tyckt att pokerskills i övrigt vore ett plus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är benägen att hålla med om detta.

 

Om jag plockat i någon på intervju som skrivit "Riskanalys med kapitalinvestering" i CV:t vilket visade sig vara poker skulle personen i fråga hamna på minus, även om jag tyckt att pokerskills i övrigt vore ett plus.

 

Tack.

Det är nog sant det du säger. Men jag vill inte verka lat (vara en i mängden) och därför har jag skrivit att jag arbetar utöver skolan. Jag tror jag låter det stå kvar att jag arbetar extra i det personliga brevet men utelämnar det i CV:t. Därmed slipper jag förvränga något och om de är uppmärksamma så tror de bara att jag glömt fylla i mitt nuvarande jobb (poker) i CV:t.

 

Jag söker jobb på revisionsbyråer över sommaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag plockat i någon på intervju som skrivit "Riskanalys med kapitalinvestering" i CV:t vilket visade sig vara poker skulle personen i fråga hamna på minus, även om jag tyckt att pokerskills i övrigt vore ett plus.

 

Detta är så uppenbart sant att det är konstigt att det måste nämnas. Vad tror folk ska hända när de bygger verbala klyshslott inför intervjun, bara för att dra ur korken på intervjun och säga "Nä, det var inte så mycket, egentligen menar jag att jag gillar att gambla lite. När kan jag börja?"

 

Andra liknande meriter:

 

"Jag ser i din ansökan att du sysslat med investering i rekreationsbranschen?"

"Ja, jag samlar på gamla My Little Pony, en del av dem är faktiskt riktigt värdefulla"

 

"Så du har sysslat med team management och strategisk styrning i realtid - vad innebär det?"

"Naae, jag är coach för 98ornas fotbollslag hemma i Gnesta, va."

och den numera klassiska

 

"Lång erfarenhet av optimeringsprocesser och maintenancesystem, säger du?"

"Ja, jag började ju med att meka med moppen redan när jag var 15. Sen har det ju rullat på med en Amazon och en 740."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med de sansade i denna tråd. Det värsta du kan göra är att skriva något i stil med, "jobbar med finansiella instrument". När du då förklarar vad du egentligen gör så är du (bör du vara) ute.

 

Att "skönskriva" något som du troligen måste precisera på en intervju är ingen bra plan. Bättre då att endast säga att man har en extrainkomst utöver studiemedlet.

 

Fast bättre då kanske att faktiskt inget säga eller säga sanningen. Jag sökte jobb på revisionsbyrå (som skattejurist, en av de fyra stora) i somras och skrev att jag har poker som hobby, men framställde att jag även sysslat en del med juridiken kring det.

 

Nämnde dock inte att jag skrivit ett 15hp-arbete om poker och moms, men det kom fram under intervjun. De var väldigt positivt inställda till det hela, i den mån de kom med några åsikter. Om du söker skattejurist/revisionsjobb så tror jag inte man håller poker emot dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska väl försöka vara lite seriös då.

 

Har du studerat under tiden du spelat poker eller har du "bara" levt på poker. Det är en stor skillnad att i sitt cv ha hela tiden full fram till idag mot att ha hål i tiden.

Har du studerat fram till nu så tycker jag inte att du behöver ta upp att du spelat poker överhuvudtaget i ditt cv. Då har du ändå ett cv utan hål i tiden.

 

Har du inte studerat och har hål i tiden i ditt cv är det jobbigare. Men en sak kan jag lova dig.

 

Skriv aldrig något som inte är sant i ditt cv. Kalla det inte för annat än vad det är.

 

Ifall jag på en intervju upptäcker att en som söker ett jobb har gjort det så är den personen "död" för jobbet. Vem anställer någon som gärna förskönar verkligheten eller ännu värre, inte hållit sig till sanningen.

 

Bättre att inte skriva något alls och lämna en lucka och sedan förklara när frågan kommer, för den kommer om du har hål i tiden, tro mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Målet med ditt cv är att få komma på intervjun.

Ställ dig själv frågan om informationen kommer hjälpa dig med det?

 

9/10 ser det förmodligen inte som en tillgång.

 

Fel. CV'et är enbart fakta och åter fakta. Det som ska fånga rekryterarens/arbetsgivarens intresse att träffa dig och få veta mer, är det personliga brevet. Det är det som man läser först och är det inte intressant nog efter ca 10-15 sek så hamnar man långt ner på listan över tänkbara kandidater. Brevet får inte heller vara för långt, Max en A4 och gärna bara en halv till tre fjärdedels A4.

 

Viktigt för dig att tänka på är att det personliga brevet ska tala om varför just du passar så bra till tjänsten. Skit i att beskriva vad du jobbat med i långa haranger och meningar. Här får du ett ex på ett bra personligt brev för någon som söker jobb inom försäljning. Det är inte mitt utan en arbetssökandes som jag anställt. Brevet har använts som mall hos flera rekryteringsbolag för hur ett personligt brev bör se ut för att fånga intresset hos den som läser det. Helt klart vill man träffa denna person för att se om denne lever upp till det som står i brevet. Infoga gärna en bra ansiktsbild uppe till höger på ansökan.

 

Ansökan till tjänsten som xxxxx.

 

Xxxxxx Xxxxxxxx

Borpågatan 99

688 99 Staden

Mobilnummer där man nås.

 

 

 

 

Det finns två anledningar till att jag söker denna tjänst, den ena är att jag tror att min kunskap kan tillföra företaget både försäljnings- och marknadskompetens. Den andra är att jobbet verkar vara spännande och utmanande vilket skulle ge mig en möjlighet att utvecklas som person.

 

Nästan hela mitt yrkesverksamma liv har inneburit arbete med någon form av försäljning/marknad. Det var tidigt i mitt liv som jag upptäckte att affärer är det roligaste som finns. Hela processen, från första kontakt fram till att en affär blir av, är både utmanande och stimulerande. Det bästa som finns är när man får göra ett avslut som både företaget och kunden är nöjd med. I mitt jobb som försäljningsansvarig behöll jag därför kontakten med marknaden genom att själv ansvara för ett antal nyckelkunder som besöktes på regelbunden basis. Min framgång inom försäljningens olika yrkesroller beror nog på min uppfattning om att merförsäljning är väldigt viktig. Det är det där lilla extra som ger ökad försäljning vilket i sin tur ger ökad vinst för företaget.

 

De senaste 9 åren av mitt yrkesverksamma liv har jag jobbat som försäljningsansvarig på ett företag inom bemanningsbranchen. Under de sista 4 åren ingick även en del personalansvar för företagets konsulter i mina arbetsuppgifter, vilka framgår av mitt cv.

 

Min öppenhet gör att jag har lätt för att knyta nya kontakter. Min tävlingsinstinkt gör att utmaningar stimulerar mig till att prestera på topp och i min värld finns det inga problem utan bara möjligheter. Jag har lätt för att driva projekt framåt samt även se till att de blir klara i tid. Det gäller att hitta lösningar istället för att se problem som ett hinder. När det är högt tempo och många projekt på gång trivs jag som bäst.

Min framtoning är ärlig och rak vilket visar sig i att jag säger min mening om saker och står för det jag sagt. En positiv inställning till det mesta är väldigt viktigt och man har inte roligare än vad man gör det till.

 

Min syn på chefs- och ledarskapet kan sammanfattas med tesen – Chefskapet kan du bli tilldelad, men ledarskapet förtjänar du. Jag har i mitt yrkesliv som chef haft stor nytta av alla mina år som ledare inom idrotten och all den ledarskapsutbildning jag fick där.

 

 

 

Med vänliga hälsningar

 

XXXXX XXXXXX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså jag skriver i mitt personliga brev att jag arbetar extra vid sidan av studierna för att behålla min ekonomiska trygghet.

Jag nämner inte vad det är för något.

 

Sen i CV:t så tycker jag det blir lite konstigt att inte ha med det när jag tidigare i det personliga brevet skrivit att en stor del av min tid går till just detta arbete.

 

Vad sägs om:

Riskanalys med kapitalinvestering

 

Det borde väll fungera utan att man ljuger? Sen kommer de såklart att fråga vad det handlar om vid en eventuell intervju.

Frågan är bara om jag ska utelämna detta från CV:t eller om jag ska ta med exempelvis "Riskanalys med kapitalinvestering" under nuvarande arbete.

Alltså, det går inte ut på att vara hemlig och lurig när man skriver jobbansökan. Håll dig till konkreta fakta och om du i vissa fall inte kan göra detta så utelämna de delarna fullständigt och ta eventuellt upp det vid intervjun. Att skriva luddiga saker som "riskanalys med kapitalinvestering" utan att uteckla dig kommer att få dig att framstå som en pretentiös nolla. Ta det från någon som har läst och diskuterat en del ansökningar som gäller kvantrelaterade tjänster så jag vet ganska väl hur de mottas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här får du ett ex på ett bra personligt brev för någon som söker jobb inom försäljning.

 

Bra brev med en liten invändning :)

 

 

De första 3-4 raderna är kanske de viktigaste och de första man läser.

Den inledande frasen i detta fall är lite som att säga att vatten är vått:

 

Det finns två anledningar till att jag söker denna tjänst, den ena är att jag tror att min kunskap kan tillföra företaget både försäljnings- och marknadskompetens. Den andra är att jobbet verkar vara spännande och utmanande vilket skulle ge mig en möjlighet att utvecklas som person.

 

 

Du vill alltså utvecklas som person OCH tror du skulle passa hos oss?

Helt sjukt, dig ska vi ha! ;)

 

 

***

 

Inte superviktigt kanske men klyshor som inte tillför konkret information är ingen höjdare, speciellt i de första raderna som ska fånga läsarens intresse.

 

Var konkret och tydlig genomgående, fokusera på vad du tror att arbetsgivaren vill veta om dig och sväva inte ut med flum.

 

 

Själv gillade jag alltid CV/brev som inledde med några raders sammanfattning av personen, dvs en sammanfattning av alla egenskaper/erfarenheter som besrivs mer detaljerat på kommande rader.

 

Antar det är individuellt men betänk att rekyterare/HR-personal ofta stressade (som alla andra) och kanske hinner lusläsa alla CV de får. +200 ansökningar till en tjänst är inte omöjligt.

 

****

 

 

Edit: Sökte f.ö. ett deltidsjobb som lärare för 1,5 år sen och skrev då "Professional poker player" i mitt CV (hela var på engelska). Ringde sen upp och presenterade mig och var slutligen 100% ärlig under IRL-intervjun. Fick jobbet.

 

 

/Klyshhataren

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra brev med en liten invändning :)

 

 

De första 3-4 raderna är kanske de viktigaste och de första man läser.

Den inledande frasen i detta fall är lite som att säga att vatten är vått:

 

 

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så är det viktigt att fånga intresset hos den som läser de första 10-15 sekunderna. Så jag håller med dig i sakfrågan.

 

Däremot så tycker jag oxå det är viktigt att det framgår direkt varför man tror man passar tjänsten. Därför:

 

- Kolla, här är en som verkligen tror han/hon kan tillföra företaget något, intressant. Jag behöver läsa mer för att se varför han/hon tror det.

 

Jag har sett hur många ansökningar som helst där man har börjat med att prata om hur duktig man är och vem man är. Som rekryterare tappar jag oftast intresset efter tre fyra meningar då.

 

Sen kan man alltid diskutera om mening nr två behöver finnas med men samtidigt visar det att personen i fråga vill utvecklas.

 

 

Du vill alltså utvecklas som person OCH tror du skulle passa hos oss?

Helt sjukt, dig ska vi ha

 

Nej så står det inte. Det står - Jag tror jag kan tillföra ert företag kompetens och dessutom verkar jobbet tillräckligt intressant för att jag ska få/kunna utvecklas. Jag gillar alltså stimmulerande och utmande arbetsuppgifter som sätter min kunskap på prov.

 

Finns inget i dessa två meningar som säger att vatten är vått. Däremot att vatten finns i både rinnande och fryst alternativ.

 

 

 

Själv gillade jag alltid CV/brev som inledde med några raders sammanfattning av personen, dvs en sammanfattning av alla egenskaper/erfarenheter som besrivs mer detaljerat på kommande rader
.

 

Är just detta som man inte gillar. Upprepningar. Ingen rekryterare orkar läsa om samma sak två gånger och kommer direkt att förpassa brevet till högen med ointressanta sökanden.

 

Det gäller att vara kort och koncis men samtidigt få fram varför just jag passar för den här tjänsten. Fånga rekryterarens intresse så han/hon känner att den här personen behöver jag träffa för att få en bättre bild av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Ängel!

 

Vi verkar (med avvikleser) vara inne på liknande spår förutom att jag inte alls håller med angående att inledande sammanfattning är dåligt. Snabb överblick ftw!

 

 

Har VD:at ett rekryterings/bemanningsföretag och precis som du läst mängder av CV:s i alla dess kreativa former. Tyckte då alltid (nästan) det var en höjdare med 3-4 rader inledande "executive summary" när man fick en ny persons papper i handen/på mailen.

 

I en perfekt värld läser alla bemannare/rekryterare/chefer igenom allas CV ...... men verkligheten/tidsbristen stället till det ibland/ofta. Säkert stora skillnader mellan branscher/företag/orter etc. Tyngden på positionen som ska tillsättas påverkar självklart massor. Hade våra personal/bemanningsansvariga suttit och läst varenda ett av de 250-300 ansökningar vi fick till t.ex. en deltids projektanställning som paketpackare så hade de inte hunnit göra sitt vanliga jobb.

 

 

Gissar dock mycket är individiella smaksaker l så let´s agree to disagree? Om inte annat blir det väl tydligt hur folk kan ha mycket erfarenhet av något och ändå tycka olika. Glömmer det själv alltför ofta och behöver tyvärr regelbundna påminnelser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...