Gå till innehåll

Allt om kuggade uppkörningar!


Joakim

Recommended Posts

Tror att dom som tog körkortet för 5-10 år sen hade det betydligt enklare än dom som tar det idag (förutom vissa personer som tycks vara födda med ratten i handen om man läser vissa inlägg!)

 

Kollar man in vägverkets hemsida kan man se statistik för klarade och kuggade körningar o teoriprov... I Uppsala som på nyheterna idag tydligen kuggar varannan elev så har statistiken för klarade körprov sjunkigt markant på 5 år enl vägverkets hemsida...

 

Men ska man göra som en del ta det i ett annat län? uppsala ligger på 49% tror jag medan andra län ligger på 60-69%...

 

Jag försöker ta mitt körkort i uppsala, har nu tagit 18 körlektioner då jag inte kan köra med någon privat, pröjsade 1500 för teorin, pröjsat 1350:- för gillinge o sen pröjsat 3200 för 8 lektioner och har nu köpt ytterligare 10 lektioner a 3800:-...

 

Har också pröjsat lempan o 2 teoriprov på vägverket (klarade teorin p 2:a försöket...(gjorde ett testprov för att se hur det såg ut då man hrt så många hemska historier om det..)

 

Mitt körkort blir en dyr historia... jag har 4 körlektioner kvar innan jag måste köpa nya, och min billärare verkar ha många synpunkter kvar ang min körning... När han anser att jag är klar ska jag göra en liten uppkörning hos dom sen så skickar dom mig till vägverket i uppsala som nu enl nyheterna idag är notoriska på att kugga folk...

 

Ibland undrar man om det är värt att ta körkortet idag...

 

Vette tusan om det är svårare idag!? Jag tror teoriprovet var svårare förut, eftersom det var fler alternativ som kunde vara rätt och man var tvungen att pricka alla. Idag är provet så pass "billigt" att många fler chansar och missar. Körningen var nog lika svår då som idag.

 

Jag tog mitt körkort i somras, 33 år GAMMAL. Vad jag märkte var att många grabbar i 18-års åldern inte hade "alla cylindrar i motorn" vad det gällde teorin. Jag tyckte själv att teorin var super enkel, hade 1 fel, men hade oxå pluggat en ganska mycket c:a 40h vid datorn.

 

Men jag köper inte att det är svårare idag än för 10 år sedan...

 

Sedan alla dessa historier man har hört får man nog ta med en nypa salt... Visst finns det petiga kontrollanter, men jag tror nog att det är helhetsintrycket kontrollanten går på, en känsla...

Det finns utrymme att göra småfel på en uppkörning, jag gjorde det, viktigt är att behålla koncentration och "kyla".

 

Lycka till Senap - stå på dig, snart är kortet ditt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 82
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Men jag köper inte att det är svårare idag än för 10 år sedan...

 

 

Kolla in http://www.vv.se o statistiken... svart på vitt! :D

 

Exempel: Västerås 2000 Antal godkända kunskapsprov: 74%

2005: 45%...

 

Det är ganska stor skillnad, jag blev överaskad själv av statistiken...

 

 

Loveless: Vad jag vet så fick man tom köra motorcykel m d körkort min farsa fick o hans körkortsbok var en 30 sidor ungf, inte som dagens...men mycket som står i dagens bok som grupptryck o mänskligt beteende hoppade dom över helt o hållet då :D Jag antar att det var lite mer high chaparall då ;) Men definitivt enklare att ta det...

 

Jo jag kämpar på, man kan inte göra mer :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag köper inte att det är svårare idag än för 10 år sedan...

 

 

Kolla in http://www.vv.se o statistiken... svart på vitt! :D

 

Exempel: Västerås 2000 Antal godkända kunskapsprov: 74%

2005: 45%...

 

Det är ganska stor skillnad, jag blev överaskad själv av statistiken...

 

 

Loveless: Vad jag vet så fick man tom köra motorcykel m d körkort min farsa fick o hans körkortsbok var en 30 sidor ungf, inte som dagens...men mycket som står i dagens bok som grupptryck o mänskligt beteende hoppade dom över helt o hållet då :D Jag antar att det var lite mer high chaparall då ;) Men definitivt enklare att ta det...

 

Jo jag kämpar på, man kan inte göra mer :D

 

Jaha och vad säger statistiken? Att det har blivit svårare, sämre elever eller fler som chansar (som jag antydde tidigare) eller en kombination?

 

Citat från http://www.vv.se:

 

Körkortsstatistik

Här kan du ta del av olika typer av körkortsstatistik. Du kan bland annat få reda på hur många körkortshavare som har olika typer av behörighet och hur många körprov som genomförs årligen i Sverige. Klicka på någon av länkarna till vänster för att komma till den typ av statistik som intresserar dig.

 

 

Varför blir fler godkända vid förarproven på vissa orter än på andra?

 

Andelen godkända skiljer sig åt mellan förarprovskontoren. Det finns flera orsaker till detta. De viktigaste är hur de som prövas har blivit utbildade och hur trafikmiljön är där proven genomförs.

 

Utbildningstraditionerna varierar mycket från ort till ort. På vissa provorter anmäls nästan alla till proven av trafikskolor. På en del andra orter anmäler nästan alla sig själva, som privatister. De som valt att fullfölja sin utbildning hos proffesionella utbildare på trafikskola har klart bättre förutsättningar att klara proven. Men även om kunskaps- och färdighetsnivån varierar mycket mellan eleverna, så är provet detsamma. Andelen godkända på olika orter blir därför mycket olika beroende på hur stor andel av eleverna som kommer till prov via trafikskola eller som privatister.

Trafikmiljön i de orter där proven utförs har också stor betydelse för hur provet kan genomföras. I en liten ort med enkel trafikmiljö och litet trafikflöde blir givetvis provet enklare än i en storstad med komplicerad trafik och stort trafikflöde.

 

Statistiken uppdateras varje halvår 1/1 och 1/7.

 

I statistiken kan man se att antal kuggade framför allt ökat på teoridelen och avsevärt mindre minskning av kuggade på körprovet.

 

Jag tror att det kan bero på att många chansar och skriver provet flera gånger utan att plugga.

 

Jämförelsen gällde väl 10 år sedan och inte 30-40 år - det är väl en väsentlig skillnad? :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha och vad säger statistiken? Att det har blivit svårare, sämre elever eller fler som chansar (som jag antydde tidigare) eller en kombination?

 

Precis som det står på VV eller som du antydde tidigare...svårare el fler som chansar... :lol: tror mest på en kombination...

 

Jämförelsen gällde väl 10 år sedan och inte 30-40 år - det är väl en väsentlig skillnad?

 

Jopp, jag tog bara upp ett exempel då d var fruktat mycket lättare...

 

Men om det var lättare att ta körkort (körprov o teori ) så tror jag det var enklare, men bryter man ner det i bitar o tar körningen för sig o teorin för sig så vet jag inte om min teori stämmer...(5-10 år från nu)

 

Det som jag själv tror är den stora faktorn till att unga idag har svårt att ta körkort är att körskolorna är mer inriktade på att skapa en inkomst för sin business... det vi har idag jämfört med 10 år sen är ett betydligt hårdare företagarklimat, och ett ställe av många där det märks är på bilskolorna o den business d blivit att ta ett körkort...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1990 ändrade man reglerna på så vis att man fick prövotid. Undrar om det inte var i samma veva som man införde ett klart svårare teoriprov. För oss gamlingar som tog kortet 89, så bestod teoriprovet av frågor i stil med "Vilken fara varnas det för här?" och så var det en skylt på en älg. Alternativen var: älg, halka, poliskontroll. Ok, kanske lite överdrivet, men ärligt talat var det omöjligt att missa provet om man använde skallen lite (ändå missade folk...). Det senare provet var mer av typen "Vilka risker är störst på den här bilden?" Och så fick man en bild och 5 alternativa risker, så alla var giltiga. Då gällde det att lista ut vilka risker som var störst och dessutom hur många VV ville att man skulle kryssa för. 1-5 alternativ var korrekt... Det provet skrotades efter några år. Tur var väl det för det fanns inget sätt att förstå provet, utan det var till att lära sig det utantill och det kan knappast vara vettigt i trafiksäkerhetssynpunkt. "Jag vet inte vilka faror som finns här, men jag vet att på fråga 13 i provet är rätt svar B och E."

 

Körningsdelen verkar inte förändrats nämnvärt vad jag sett genom åren. Då är skillnaderna större om man kör upp i storstad/landsbyggd. Det finns sällan lika många komplicerade ställen på mindre orter och de som finns har man kört massa gånger under övningstiden.

 

Just ja, på den gamla goda tiden när jag tog lappen fick man börja övningsköra vid 17 år och 9 månader, så där är det bättre ställt idag. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Klarade på andra gången. Första gången missade jag en stoppskylt, körde över heldragen linje, samt krockade med vägverket när jag skulle parkera.

 

Andra gången svängde jag åt fel håll 3 (tre!) gånger. Alltså höger när han sa vänster eller tvärtom. Han måste varit på väldigt gott humör eftersom jag klarade den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klarade på andra gången. Första gången missade jag en stoppskylt, körde över heldragen linje, samt krockade med vägverket när jag skulle parkera.

 

Andra gången svängde jag åt fel håll 3 (tre!) gånger. Alltså höger när han sa vänster eller tvärtom. Han måste varit på väldigt gott humör eftersom jag klarade den.

 

Haha... Svårt med högerregeln när man inte vet vad som är högar antar jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade räknat med att få tillföra något till den här tråden, men så blev det visst inte.

Hade min första uppkörning i måndags och klarade den utan problem (trots att kontrollanten klagade lite på att jag körde för sakta :P)

 

mm.. Sjukt tråkigt med problemfria uppkörningar. Mitt största problem var lite kärringstop när jag startade i backe.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klarade uppskrivning på första, uppkörning likaså. För en vecka sen tog polisen mitt körkort som jag haft i ca 1,5 års tid pga en fortkörning på E22an precis efter att 110 blivit 90... Nu måste jag pga prövotid göra om hela skiten! Va fan... Aldrig i livet att jag kan klara uppskrivning utan att ta fram de gamla böckerna igen...

"Hur mycket kostar trafikolycker årligen?"

A)5-10 miljarder

B)25-50 miljarder

C)75-100 miljarder

D)Inte fan vet jag, va har det med mina förarkunskaper att göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...

Ledsen att jag drar upp tråden, men kuggade min uppkörning igår och googlade lite på "misslyckade uppkörningar" för att trösta mig med andra historier och hittade pokerforum :D Delar med mig av min hemska upplevelse.

 

Körde upp 8 på morgonen igår, var sjukt nervös, men läraren var en överdrivet pratig och trevlig gubbe som lugnade ner mig lite. Fixade säkerhetskontrollen, förutom att jag hade problem att få igång helljuset, men eftersom jag inte hade kört bilen innan var det okej. Körde skitbra enligt mig själv. Lyckades med det mesta och slapp göra det jag var mest osäker på. Gubben var trevlig och allt kändes bra. En drömuppkörning enligt mig själv. Sedan skulle jag in på en nästan tom parkering i slutet. "Shit va lätt" tänkte jag, "minst tusen lediga parkeringar ju" och gjorde en superb vänstersväng in på parkeringen. Precis när jag kört förbi upptäckte jag den där röda skylten med gult streck på i sidospegeln. Man fick inte köra in den vägen. Jag påpekade det direkt för att ha åtminstone en liten chans att klara mig, och han sa att det var bra att jag upptäckte det, men jag hade redan kört förbi och han kunde därför inte godkänna mig.

 

Fyfan, har nog aldrig mått så dåligt som jag gjorde igårkväll. Det värsta är ju att alla stockholmare får för sig att köra upp i Visby på sommaren så vi stackars gotlänningar får vänta minst 2 månader på nästa. Usch :( Har ju bil också och varje gång jag går förbi den har jag bara lust att ta en slägga och slå sönder den.

 

Nu är det upp 8.15 varje morgon och anmäla sig till sista minuten och hoppas på det bästa. Just nu känns allt bara hopplöst. Bättre uppkörningsgubbe och bättre färd kommer jag aldrig få igen. Känns som att det alltid kommer finnas något litet misstag man gör som räcker för att kuggarna ska kunna kugga :cry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

teorin tog jag på 3:e försöktet, första var oseriöst bara gick dit utan plugg för att se hur svårt det skulle vara, fick typ 32p, andra pluggade jag till fick 48, tredje fick jag typ 55 eller 58....

 

uppkörningen fixade jag på första, även om jag inte stannade för en tant på övergångsstället... men jag sa själv "aj fan där kuggade väl jag eftersom jag inte stannade" så jag påpekade ju mina misstag när vi var klarade och jag fick godkänt.

 

Ganska simpelt iaf :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan skulle jag in på en nästan tom parkering i slutet. "Shit va lätt" tänkte jag, "minst tusen lediga parkeringar ju" och gjorde en superb vänstersväng in på parkeringen. Precis när jag kört förbi upptäckte jag den där röda skylten med gult streck på i sidospegeln. Man fick inte köra in den vägen. Jag påpekade det direkt för att ha åtminstone en liten chans att klara mig, och han sa att det var bra att jag upptäckte det, men jag hade redan kört förbi och han kunde därför inte godkänna mig.

Sa han åt dig att köra in på den vägen? Dem får nämligen inte lura dig så vad jag vet. Men med dem nya reglerna kanske de får göra det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppkorningen far man kugga hur manga ganger som helst, det ar ju en massa faktorer som spelar in dar som till ex trafiksituationen vid klockslaget, var du kor upp och inte minst kontrollanten. Men uppskrivningen ska man val anda ta pa forsta forsoket??

 

Nu fuckade jag upp forsta uppskrivningen iofs... Fick ta korkort i lumpen pa kronans bekostnad och dagen efter min forsta korlektion ringde en kapten och sa att jag skulle skriva upp om tva timmar. Tjena. Hans kommentar till min tvekan var "Det ar en order!"

 

Gick dit och gjorde mitt basta utan att ens ha oppnat boken. Var en poang ifran att klara det!

 

Fixade det hela ett ar senare nar jag aterigen tog upp boken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sa han åt dig att köra in på den vägen? Dem får nämligen inte lura dig så vad jag vet. Men med dem nya reglerna kanske de får göra det?

Nä, det fanns två olika ställen att köra in på. En var bara för utfart. Jag körde in på utfarten... Hade det varit mer trafik hade jag kanske märkt det, men jag var bara så glad att allt gått bra och tänkte mest hur jag skulle parkera väl inne på parkeringen. Där fick jag för att jag tog ut segern i förskott.

 

Vad ska du med korkort och bil till pa Gotland forresten? Pissar du i medvind pa Faro sa traffar du val ringmuren?

 

Ja det är ju väldigt sant iofs, men kan väl vara bra att ha om man någon gång blir tvungen att lämna ön :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sorry för bump igen, men JAG FIXADE DET IDAG!

 

Usch vilka dagar. Kuggade alltså 29:e. Åkte till fastlandet med farsan för att vägverkettanten jag ringde sa att det är mycket fler avbokningar runt vårt sommarställe än i visby. Så jag chansa. Sedan när det blev måndag och man är på sommarstället säger de att det finns två lediga platser i hela sverige den här veckan. Uppsala och............. VISBY! YES! Bara att boka tåg, buss och båt hem till Gotland igen för att köra upp dagen efter. Sommarstället är nära falköping så det är en bit. Åkte runt 13.00 hemifrån. Kom fram till mitt hus 01.00.

 

Men man klara det så det var ju värt det :D Fan va skönt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Jag hade uppkörning innan idag(1a:april) lite speciellt datum kanske, hur som helst så jag blev kuggad för väldens minsta idiotiska sak, jag körde på en 90-landsväg & plötsligt så säger uppkörningsledaren(kvinnlig brysk kärring) sväng höger mot holm si sådär 50 m innan (då jag fortfarande ligger i 90), jag bromsar som fan och tar svängen i ca 40km/h, pga. detta så fick jag stämpeln bristande beteende gällande trafiksäkerhet. Min körskolelärare som satt i baksättet blev skitsur på kvinnan, då han tyckte att det va en småsak som inte va mitt fel, men som ni säger så har väl vägverket en tendens att kugga en och annan snygg ungdom för småsaker. Och btw, kvinnan var en inhyrd kärring från en annan stad :cry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade uppkörning innan idag(1a:april) lite speciellt datum kanske, hur som helst så jag blev kuggad för väldens minsta idiotiska sak, jag körde på en 90-landsväg & plötsligt så säger uppkörningsledaren(kvinnlig brysk kärring) sväng höger mot holm si sådär 50 m innan (då jag fortfarande ligger i 90), jag bromsar som fan och tar svängen i ca 40km/h, pga. detta så fick jag stämpeln bristande beteende gällande trafiksäkerhet. Min körskolelärare som satt i baksättet blev skitsur på kvinnan, då han tyckte att det va en småsak som inte va mitt fel, men som ni säger så har väl vägverket en tendens att kugga en och annan snygg ungdom för småsaker. Och btw, kvinnan var en inhyrd kärring från en annan stad :cry:

 

Man ska väl inte kunna kugga för en enda sak? det är ju uppgjort så att man "får" missa en eller 2 saker. Så sa iallafall min inspektören när jag körde upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...