Gå till innehåll

Allt om kuggade uppkörningar!


Joakim

Recommended Posts

OT, men vad gäller att få böter är nog min polare värst. Han hävdar att man i längden tjänar på att ta en parkeringsbot då och då om man skiter i att stoppa pengar i parkeringsautomaten varje gång man parkerar. En dryg månad efter att han fått körkortet var han inte fullt lika säker på det efter att under skoltid ha fått tre (!) parkeringsböter på en och samma dag (smart som han var flyttade han bilen efter varje bot).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 82
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

tog det på 5 försöket, för 2 veckor sen.

 

1: Kör som en gud, repeterar, som en gud. Missar ingenting. Sen ska jag ut på landsväg från stopplikt, och gasar för att komma upp i fart så fort som möjligt. samtidigt kollar jag backspeglarna noga, så att han inte ska kunna anmärka på det. När jag sen kollar på hastighetsmätarn så står den på 95, det var en 90väg. och när vi kommer fram så kuggar han mig på att ha ACCELERERAT upp till 95...kändes lite surt med tanke på att det var några sekunder det handlade om, och att jag så fort jag märkte det saktade ner till 87-88.

 

Hade även en fin en när jag kuggade på att köra för sakta i korsningar med högerregel!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som vägverket vill dra in lite extra pengar på dig bara,privatist?

 

Vägverket verkar ha i system att kugga privatister mints 1 gång. Alla jag känner som var privatister och inte tog körlektioner kuggade på första uppkörningen. Har faktiskt inte hört om någon privatist som klarat första uppkörningen... och det kan inte bara bero på att de skulle vara sämre bilförare. Jag själv, som tog 7-8 lektioner, klarade på första försöket :)

 

Sen är allt helt beroende på kontrollanterna, har sett statistik på antal % kuggningar, och det kan skilja från 30% till 60%.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vägverket verkar ha i system att kugga privatister mints 1 gång. Alla jag känner som var privatister och inte tog körlektioner kuggade på första uppkörningen. Har faktiskt inte hört om någon privatist som klarat första uppkörningen... och det kan inte bara bero på att de skulle vara sämre bilförare.

Då avslöjar jag mig. :D Jag körde upp som privatist och tog körkortet på första försöket. Det var å andra sidan många, många år sen. Saker kan ju ändrats med tiden. När jag körde upp fick man skriva teoriprovet vid samma tillfälle, man fick kortet i handen när körningen var klart och teoriprovet var busenkelt. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då avslöjar jag mig. :D Jag körde upp som privatist och tog körkortet på första försöket. Det var å andra sidan många, många år sen. Saker kan ju ändrats med tiden. När jag körde upp fick man skriva teoriprovet vid samma tillfälle, man fick kortet i handen när körningen var klart och teoriprovet var busenkelt. :D

Då kan jag bara säga grattis! Kul att höra att de iallafall inte är nitiska och kuggar privatister av ren principsak...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som vägverket vill dra in lite extra pengar på dig bara,privatist?

 

Vägverket verkar ha i system att kugga privatister mints 1 gång. Alla jag känner som var privatister och inte tog körlektioner kuggade på första uppkörningen. Har faktiskt inte hört om någon privatist som klarat första uppkörningen... och det kan inte bara bero på att de skulle vara sämre bilförare. Jag själv, som tog 7-8 lektioner, klarade på första försöket :)

 

Sen är allt helt beroende på kontrollanterna, har sett statistik på antal % kuggningar, och det kan skilja från 30% till 60%.

Jag körde upp privat och klarade mig båda gångerna (se ovanför, jag blev av med körkortet en gång) utan anmärkningar. Har en kompis som också klarade sig direkt när han körde upp privat.

Jag är osäker på om kontrollanten kan se om man har kört upp tidigare ens, det skulle omöjliggöra systemet att kugga privatister en gång iaf. Anledningen till min osäkerhet är att andra gången jag körde upp så frågade kontrollanten mig efteråt hur mycket jag hade övningskört egentligen eftersom han tyckte att uppkörningen gick så bra. Jag berättade då att jag hade haft körkort i nästan två år tidigare och kört kanske 5000mil och att jag hade haft körkort tidigare (och därmed kört upp en gång redan) var inget han kunde se iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Kuggade 2 klarade på 3:e :)

 

Första försöket tyckte jag gick rätt ok.. dock tyckte inte gubben att jag var tillräckligt uppmärksam vid övergångsställen :roll: Andra gången var en tidig sommarmorgon.. var ganska fuktigt i luften efter att de hade regnat på natten.. kör iväg från Vägverket och hela bakrutan har immat igen så jag ser inte ett skit.. så börjar fippla och leta efter knappen så jag får rutvärme (var inte min bil utan en lånad bil) Hittar knappen och kör mot Rött ljus i samma ögonblick.. jag var inte helt säker dock om jag verkligen körde mot rött eller inte :) Men eftersom det var 2 personer på väg att gå över övergångstället vid trafikljuset så misstänkte jag rött ljus ;)

 

Tredje gången klarade jag kortet och fan hela jag skadade av lycka när jag drog därifrån! :) ... var 7 år sedan om en månad!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tog mitt körkort förra måndagen (27 juni).

 

Hade en testuppkörning tisdagen veckan innan, och gjorde då flera fel, bland annat bytte jag fil precis innan ett övergångsställe och så jag inte hann helt över innan det blev heldragen linje. Mina misstag gjorde att jag blev riktigt nervös (åkte bort på onsdagen och var borta till söndag, så jag hann inte ta ngra lektioner). Nervös som fan åker jag ner på måndagen, har en lektion innan uppkörningen. Då gick det dock bra, och min körlärare försökte övertyga mig om att det var helt lungt.

 

Själva uppkörningen gick riktigt lätt, fick en lätt runda där jag fick köra hem (bor en bit utanför stan) och göra ngn vänstersväng på landsväg, åkte lite villaområde o s v . Klarade uppkörningen utan anmärkningar, var en av mina lyckligare studer när man fick reda på att man var godkänd :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Första gången så gjorde jag alla möjliga konstigheter. Bland annat en hårsmån ifrån att krocka med en buss (jag ansåg givetvis att bussen hade väjningsplikt).

 

Andra gången var en dans. Lite landsväg. Massa skitsnack. Kommentaren ifrån kontrollanten var något typ "Ifall man snackar så mycket utan darr på rösten så ska det nog gå bra".

 

Hade för övrigt full pott på teorin, extra skönt eftersom syrran hade en bom. :twisted:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Fick en ny provtid den till den 4e Juli :D ! Nu ber jag till gud att jag inte får samma inspketör igen :?

 

Nå Joakim..

 

Efter mycket om och men har jag äntligen fått mitt satans körkort. Tog det i morse. Min förra tid (4e juli) hade nån stjärna på vägverket lyckats boka av i samma veva som jag bokade den. Fråga mig inte hur eller varför... Hur som helst så fick jag en ny tid tills idag den 15e augusti.

 

Uppkörningen gick rätt dåligt. Mest pga av att jag var om möjligt ännu nervösare än vid förra uppkörningstillfället. Gjorde en hel del tabbar, som t.ex. att jag valde fel fil i rondell, körde för snabbt innan en rondell, planerade min körning illa och lite andra saker. Helt plötsligt säger kontrollanten till mig att stanna vid sidan av vägen och veva ner rutan. "Ta lite frisk luft och andas ut. Jag märker att du är nervös". Efter den pausen fortsätter uppkörningsrundan i 10 - 15 minuter. Det går ganska knackigt och när vi svänger upp till vägverket är jag säker på att han ska kugga mig. "Din körning är godkänd" säger han och förklarar att han såg att jag kunde köra bil, även fast jag gjorde några misstag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag körde upp för ca 2 år sedan och allt gick bra tills vi skulle tillbaka till vägverket, då körde jag i 70km/h på en 50 väg..men när vi kom fram sa kontrollsnubben bara: aja, du körde lite för fort här i slutet men det kan ju ha berott på att vi satt här och snackade undertiden så jag ger dig kortet ändå =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

första gången när jag körde upp så missade jag totalt efter att leta efter ett tåg på ett räls som inte används... :evil: han var ute efter mig

 

andra gången så frågade han mig.

vad jobbar du med?

freeman: atlas

vad gör du där då?

freeman: kör truck

hm.. jag hade kuggat dig om du sa något annat och petar på min höger hand. som håller fast ratten med tumme/pekfinger liggade på högerknä :D

 

men jag fick körkortet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Tror att dom som tog körkortet för 5-10 år sen hade det betydligt enklare än dom som tar det idag (förutom vissa personer som tycks vara födda med ratten i handen om man läser vissa inlägg!)

 

Kollar man in vägverkets hemsida kan man se statistik för klarade och kuggade körningar o teoriprov... I Uppsala som på nyheterna idag tydligen kuggar varannan elev så har statistiken för klarade körprov sjunkigt markant på 5 år enl vägverkets hemsida...

 

Men ska man göra som en del ta det i ett annat län? uppsala ligger på 49% tror jag medan andra län ligger på 60-69%...

 

Jag försöker ta mitt körkort i uppsala, har nu tagit 18 körlektioner då jag inte kan köra med någon privat, pröjsade 1500 för teorin, pröjsat 1350:- för gillinge o sen pröjsat 3200 för 8 lektioner och har nu köpt ytterligare 10 lektioner a 3800:-...

 

Har också pröjsat lempan o 2 teoriprov på vägverket (klarade teorin p 2:a försöket...(gjorde ett testprov för att se hur det såg ut då man hrt så många hemska historier om det..)

 

Mitt körkort blir en dyr historia... jag har 4 körlektioner kvar innan jag måste köpa nya, och min billärare verkar ha många synpunkter kvar ang min körning... När han anser att jag är klar ska jag göra en liten uppkörning hos dom sen så skickar dom mig till vägverket i uppsala som nu enl nyheterna idag är notoriska på att kugga folk...

 

Ibland undrar man om det är värt att ta körkortet idag...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hörde talas om en person som missade uppkörningen på grund av följande idiotgrej:

 

Körningen hade gått perfekt tills kontrollören fick för sig att testa hans vakenhet genom att ropa: "DET ÄR RÖTT!!!!!"

 

Det var naturligtvis inte rött men han fick panik och tvärbromsade och blev påkörd bakifrån!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hörde talas om en person som missade uppkörningen på grund av följande idiotgrej:

 

Körningen hade gått perfekt tills kontrollören fick för sig att testa hans vakenhet genom att ropa: "DET ÄR RÖTT!!!!!"

 

Det var naturligtvis inte rött men han fick panik och tvärbromsade och blev påkörd bakifrån!

 

Fan vilket smart test av kontrollanten :roll:

 

[ot]jag klarade min uppkörning i uppsala på första försöket[/ot]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...