Gå till innehåll

Bra position?


colan

Recommended Posts

Det pratas om att det är bra att sitta på knappen. Jag tycker det verkar bättre att sitta på big blind. Eftersom om alla callar så är jag sista man att calla vilken är en fördel. Annars om jag sitter på knappen kanske bb eller sm höjer och det kan få en att lägga sig. Håller ni inte med?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det pratas om att det är bra att sitta på knappen. Jag tycker det verkar bättre att sitta på big blind. Eftersom om alla callar så är jag sista man att calla vilken är en fördel. Annars om jag sitter på knappen kanske bb eller sm höjer och det kan få en att lägga sig. Håller ni inte med?

 

Preflop kanske det är skönt att sitta på BB så man kan agera utefter hur alla andra har agerat. Sen tillkommer 3 gator där du måste agera först, vilket givetvis inte är lika bra. Sitter du på knappen så styr du ju hela post-flop scenariot, vilket kommer ge dig en stor fördel om du har koll på grejjerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ni helt fel i huvudet som är inne i nybörjardelen och trollar? Känns som att det är sådana här svar i många nybörjartrådar.

 

/SK

 

Håller helt med. Men när personer som nedan snittar över en dumhet/inlägg så är det svårt att veta om de menar allvar eller trollar.

 

Big Blind är den nya knappen :-)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ni helt fel i huvudet som är inne i nybörjardelen och trollar? Känns som att det är sådana här svar i många nybörjartrådar.

 

/SK

 

Trollande och trams i nybörjardelen ger normalt automatiskt varning.

 

Ja kolla bara "Är jag bra?" tråden

 

Svar till TS: Knappen är bästa position

 

Edit: Ja jag tjallar so what? Har abstinensbesvär

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var jävligt onödigt av mig att skriva något, sorry

Men tråden såg ut som ett skämt först.

 

BB är sist 1 runda, Knappen är sist 3 rundor= Knappen vinner med 2 rundor

BB börjar även först på knappens 3 sista rundor medans knappen är 2 positioner bakom när BB börjar sist.

 

Även preflop så har knappen bäst möjligheter att själa blindsen medans BB oftast blir tvungen att folda mot steals, så jag tycker även att knappen har en fördel där också.

 

Totalt sett finns det alltså ingen möjlighet för BB att på något vis vara bättre än knappen.

 

TS är färsk men har lirat en hel del poker och kan omöjligt att ha missat detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstod inte det där Lobo. Förlåt för en idiotisk fråga, men vi är ju ändå i nybörjardelen: vad menas med "sitta till höger om"? Vill man inte sitta efter en sådan person (dvs. till vänster om - att man har personen "till höger om sig" <=> personen agerar innan du gör det, osv.) Eller menar du att man vill agera före en person som höjer mycket?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstod inte det där Lobo. Förlåt för en idiotisk fråga, men vi är ju ändå i nybörjardelen: vad menas med "sitta till höger om"? Vill man inte sitta efter en sådan person (dvs. till vänster om - att man har personen "till höger om sig" <=> personen agerar innan du gör det, osv.) Eller menar du att man vill agera före en person som höjer mycket?

 

Till höger om - tänk dig att du sitter vid ett fysiskt pokerbord, och sitter till höger om någon, då har du honom på vänster sida, alltså har han position på dig.

 

Ja, det kan vara bra att sitta omedelbart ur position mot en som spelar aggro, för att när han höjer pre och du och nån mer synar, checkas det ofta till honom på floppen och han continuationbettar. Om det då inte reraisas, så har du som siste man valet på floppen att antingen raisa/folda eller att stänga bettingen genom att bara syna. Man kan säga att du implicit fick position som siste man att tala på floppen, tack vare din relativa position till preflophöjaren.

 

Alltså, pga att det ofta checkas till preflophöjaren och han oftast förväntas C-betta på floppen så är han implicit förste man att agera på floppen. Personen till höger om honom är då implicit siste man att agera på floppen. Relativ position, baby! :mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vi kallar knappen absolut position. Då är det att ju närmare knappen du sitter, desto bättre blir din absoluta position. Relativ position är position från den som troligen kommer att satsa. Ju närmare höger du sitter till den, desto bättre blir din relativa position.

 

Om du förväntar dig att den som höjde också c-bettar i multipla händer är din "relativa positon" dålig om du precis sitter efter höjaren. Tänk dig att du synar en höjning från utg+1 och två eftersynare tillkommer. Du har position på höjaren, men du är inklämd mellan två eftersynare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vi kallar knappen absolut position. Då är det att ju närmare knappen du sitter, desto bättre blir din absoluta position. Relativ position är position från den som troligen kommer att satsa. Ju närmare höger du sitter till den, desto bättre blir din relativa position.

 

För att förtydliga: Ju närmare åt höger, that is. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...