Gå till innehåll

Förlorande SNG-spelare tänker bli vinnande


zsnowstorm

Recommended Posts

Hay thar. Jag har spelat micro-sng:s på Pokerstars utan någon vidare framgång sedan januari. Till en början mestadels bara för skojs skull och då är det ju inte helt förvånande om man förlorar. Men nu har jag bestämt mig för att ta detta seriöst och jag ska göra vad som krävs för att bli vinnande på dessa micro-sngs, någonting som ska vara enkelt enligt vissa, men jag måste ju garanterat anstränga mig mer än nu åtminstone.

 

Jag kommer att skaffa mig relevant litteratur och även se på instruktionsvideos från sidor som deuces cracked, card runners etc. Rekommendationer på böcker välkomnas varmt även om jag ska göra lite research själv över vilka som verkar bra så skadar det ju aldrig med rekommendationer.

 

Förutom att mitt spel uppenbarligen inte är vinnande så är jag ganska duktig på att tilta och gå upp på för höga nivåer. Det måste upphöra. Jag spelar också väldigt sporadiskt, det kan vara sex timmar en dag och sen inte en enda gång resten av veckan. För att koncentrationen ska vara på topp och jag ska kunna tillämpa det jag lär mig är det nog bättre att dela upp de där sex timmarna över hela veckan. Så jag ska försöka spela mellan fyra och åtta stycken sng:s per dag. Till skillnad mot förut så ska jag göra efteranalyser och händer som jag är tveksam om ska jag antingen lägga upp här eller i handanalys-forumet, jag vet inte riktigt vad som är lämpligast...

 

Men ja då kör vi då!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skippa böcker och videocoaching i början. Sätt dig och och kalkulera på ranger osv, så du har ett bra grundspel som följs slaviskt. Du ska veta när du måste pusha any two, när du ska repusha och med vilken range osv. Har du någorlunda koll på detta så kommer det gå på automode sen, vilket resulterar i att du kan dra upp volymen, vilket bör medföra en högre inkomst samt ett kliv närmre nästa inköpsnivå.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej så jag spelade nyss fyra $1.75 turbo sngs. Det slutade med två tredjeplatser, inte jättebra direkt. På det första bordet fick jag 99 i den tredje handen, jag satt UTG+1 och UTG raisade 3xBB, jag la mig bara inte helt säker på den men det brukar bli helt sinnesjuka potter i början av de här sng:na så ville bara hålla mig undan typ. Handen efter det fick jag AJ och 3x:ade och killen bredvid går all-in så jag måste lägga mig igen. Sen fick jag en walk några händer senare på samma bord med AA så när jag har monster händer då vill de inte höja och ha sig. Jag fick tillbaka lite chips med KK mot en low-stack och en medium-stack, low-stack hade förvisso AA men jag fick ju sidopotten. Får inga händer och börjar bli desperat, gör denna all-in som jag är väldigt osäker på om man kan göra men jag kände jag var tvungen att göra någonting:

 

PokerStars Game #57539337053: Tournament #363869676, $1.50+$0.25 USD Hold'em No Limit - Level VII (100/200) - 2011/02/12 10:08:35 ET

Table '363869676 1' 9-max Seat #8 is the button

Seat 4: xxxCHANDRAxx (1550 in chips)

Seat 6: mushroom4 (1250 in chips)

Seat 7: VLanza (3370 in chips)

Seat 8: Comino79 (5150 in chips)

Seat 9: loginsergo (2180 in chips)

xxxCHANDRAxx: posts the ante 25

mushroom4: posts the ante 25

VLanza: posts the ante 25

Comino79: posts the ante 25

loginsergo: posts the ante 25

loginsergo: posts small blind 100

xxxCHANDRAxx: posts big blind 200

*** HOLE CARDS ***

Dealt to mushroom4 King of Diamonds10 of Diamonds

mushroom4: raises 1025 to 1225 and is all-in

VLanza: folds

Comino79: folds

loginsergo: folds

xxxCHANDRAxx: folds

Uncalled bet (1025) returned to mushroom4

mushroom4 collected 625 from pot

mushroom4: doesn't show hand

*** SUMMARY ***

Total pot 625 | Rake 0

Seat 4: xxxCHANDRAxx (big blind) folded before Flop

Seat 6: mushroom4 collected (625)

Seat 7: VLanza folded before Flop (didn't bet)

Seat 8: Comino79 (button) folded before Flop (didn't bet)

Seat 9: loginsergo (small blind) folded before Flop

 

Blir nedblindade igen och går all-in med 44 från knappen, vinner flippet och lyckas dubbla upp till typ 1800. Sen så får jag denna intressanta hand:

PokerStars Game #57539552531: Tournament #363869676, $1.50+$0.25 USD Hold'em No Limit - Level VIII (200/400) - 2011/02/12 10:13:18 ET

Table '363869676 1' 9-max Seat #9 is the button

Seat 4: xxxCHANDRAxx (1100 in chips)

Seat 6: mushroom4 (1475 in chips)

Seat 8: Comino79 (5440 in chips)

Seat 9: loginsergo (5485 in chips)

xxxCHANDRAxx: posts the ante 25

mushroom4: posts the ante 25

Comino79: posts the ante 25

loginsergo: posts the ante 25

xxxCHANDRAxx: posts small blind 200

mushroom4: posts big blind 400

*** HOLE CARDS ***

Dealt to mushroom4 King of Clubs7 of Clubs

Comino79: folds

loginsergo: raises 1000 to 1400

xxxCHANDRAxx: calls 875 and is all-in

mushroom4: calls 1000

*** FLOP *** 4 of HeartsKing of Hearts7 of Hearts

mushroom4: checks

loginsergo: checks

*** TURN *** 4 of HeartsKing of Hearts7 of HeartsKing of Spades

mushroom4: bets 50 and is all-in

loginsergo: folds

Uncalled bet (50) returned to mushroom4

*** RIVER *** 4 of HeartsKing of Hearts7 of HeartsKing of SpadesAce of Clubs

*** SHOW DOWN ***

mushroom4: shows King of Clubs7 of Clubs (a full house, Kings full of Sevens)

mushroom4 collected 650 from side pot

xxxCHANDRAxx: shows 6 of SpadesAce of Hearts (two pair, Aces and Kings)

mushroom4 collected 3325 from main pot

xxxCHANDRAxx finished the tournament in 4th place

*** SUMMARY ***

Total pot 3975 Main pot 3325. Side pot 650. | Rake 0

Board 4 of HeartsKing of Hearts7 of HeartsKing of SpadesAce of Clubs

Seat 4: xxxCHANDRAxx (small blind) showed 6 of SpadesAce of Hearts and lost with two pair, Aces and Kings

Seat 6: mushroom4 (big blind) showed King of Clubs7 of Clubs and won (3975) with a full house, Kings full of Sevens

Seat 8: Comino79 folded before Flop (didn't bet)

Seat 9: loginsergo (button) folded on the Turn

 

Jag synar med 50 bakom och tänker att jag kan lägga mig på floppen om jag inte träffar någonting och hoppas att den andra killen drar ut honom. Jag vet inte, i efterhand verkar det rätt dumt, om inte big-stacken tar ner det är jag ju helt stekt. Men ja, jag fick tur och itm:ade den sen åkte jag ut på en tredje plats när jag gick all-in på floppen som var 9 Q Q och jag hade en nia, han synade tomt och träffade ett A på turn, inte mycket att göra åt.

 

På det andra bordet satt jag bara och betalade blinds. Jag kände att jag skulle förlora min fold equity helt om jag skulle betala blinds en runda till så jag gick all-in med A8s UTG. Det är ju inte en helt dum hand trots allt, jag blir synad av K3 som såklart sätter två par:

 

PokerStars Game #57539142634: Tournament #363869813, $1.50+$0.25 USD Hold'em No Limit - Level VI (100/200) - 2011/02/12 10:04:22 ET

Table '363869813 1' 9-max Seat #1 is the button

Seat 1: Tinallin (4060 in chips)

Seat 2: Poutta (2255 in chips)

Seat 4: joescha (4695 in chips)

Seat 5: mushroom4 (1265 in chips)

Seat 6: zemerman (1225 in chips)

Poutta: posts small blind 100

joescha: posts big blind 200

*** HOLE CARDS ***

Dealt to mushroom4 8 of HeartsAce of Hearts

mushroom4: raises 1065 to 1265 and is all-in

zemerman: folds

Tinallin: folds

Poutta: raises 990 to 2255 and is all-in

joescha: folds

Uncalled bet (990) returned to Poutta

*** FLOP *** 2 of ClubsQueen of SpadesKing of Clubs

*** TURN *** 2 of ClubsQueen of SpadesKing of Clubs3 of Diamonds

*** RIVER *** 2 of ClubsQueen of SpadesKing of Clubs3 of DiamondsAce of Clubs

*** SHOW DOWN ***

Poutta: shows King of Spades3 of Hearts (two pair, Kings and Threes)

mushroom4: shows 8 of HeartsAce of Hearts (a pair of Aces)

Poutta collected 2730 from pot

mushroom4 finished the tournament in 5th place

*** SUMMARY ***

Total pot 2730 | Rake 0

Board 2 of ClubsQueen of SpadesKing of Clubs3 of DiamondsAce of Clubs

Seat 1: Tinallin (button) folded before Flop (didn't bet)

Seat 2: Poutta (small blind) showed King of Spades3 of Hearts and won (2730) with two pair, Kings and Threes

Seat 4: joescha (big blind) folded before Flop

Seat 5: mushroom4 showed 8 of HeartsAce of Hearts and lost with a pair of Aces

Seat 6: zemerman folded before Flop (didn't bet)

 

Inte mycket att göra åt det heller. Hans syn måste vara helt åt helvete fel, han riskerar nästan hela sin stack med K3. Men whatever.

 

På det tredje bordet är jag rätt säker på att jag spelade fel i denna hand:

 

PokerStars Game #57538818480: Tournament #363869862, $1.50+$0.25 USD Hold'em No Limit - Level IV (50/100) - 2011/02/12 9:55:55 ET

Table '363869862 1' 9-max Seat #7 is the button

Seat 1: mushroom4 (1380 in chips)

Seat 2: dustymen (1505 in chips)

Seat 3: Carmadza (1285 in chips)

Seat 4: Erwintjee (850 in chips)

Seat 5: BelenkiyXXX (2825 in chips)

Seat 6: rsanta21 (1960 in chips)

Seat 7: Larry.mar (375 in chips)

Seat 9: J´sus (3320 in chips)

J´sus: posts small blind 50

mushroom4: posts big blind 100

*** HOLE CARDS ***

Dealt to mushroom4 6 of Hearts5 of Hearts

dustymen: folds

Carmadza: folds

Erwintjee: folds

BelenkiyXXX: folds

rsanta21: calls 100

Larry.mar: folds

J´sus: folds

mushroom4: checks

*** FLOP *** 5 of DiamondsAce of Hearts4 of Hearts

mushroom4: bets 175

rsanta21: calls 175

*** TURN *** 5 of DiamondsAce of Hearts4 of Hearts7 of Clubs

mushroom4: bets 500

rsanta21: calls 500

*** RIVER *** 5 of DiamondsAce of Hearts4 of Hearts7 of Clubs10 of Clubs

Carmadza is disconnected

mushroom4: checks

rsanta21: bets 700

Carmadza is connected

mushroom4: folds

Uncalled bet (700) returned to rsanta21

rsanta21 collected 1600 from pot

rsanta21: doesn't show hand

*** SUMMARY ***

Total pot 1600 | Rake 0

Board 5 of DiamondsAce of Hearts4 of Hearts7 of Clubs10 of Clubs

Seat 1: mushroom4 (big blind) folded on the River

Seat 2: dustymen folded before Flop (didn't bet)

Seat 3: Carmadza folded before Flop (didn't bet)

Seat 4: Erwintjee folded before Flop (didn't bet)

Seat 5: BelenkiyXXX folded before Flop (didn't bet)

Seat 6: rsanta21 collected (1600)

Seat 7: Larry.mar (button) folded before Flop (didn't bet)

Seat 9: J´sus (small blind) folded before Flop

 

Jag har ju massvis med outs men min turn-bet är nog onödig, eftersom han synade på floppen så har han nog minst ett A eller färgdraget också. Så jag skulle nog bara kunna checka och få se rivern billigt. Efter den där handen kom jag aldrig tillbaka i den.

 

På den sista sng:n blir jag nedblindad tills jag får AQs UTG och jag går bara all-in direkt, en kille med en sund stack synar med ATo av någon anledning och jag dubblar upp och lyckas överleva en lång bubbla, sen förlorar jag ett flipp med 9Qs mot 44 och åker ut trea.

 

Jag tyckte det kändes som att jag ändå spelade relativt "korrekt" (förutom K9-handen och 56s-handen) och bara hade lite oflyt med korten men jag vore såklart extremt tacksam om någon skulle kunna kommentera dessa händer lite snabbt.

 

Okej, ja det låter ju onekligen användbart, hur menar du att jag ska gå tillväga för att lära mig det, Synabluffen? Tack för lyckoönskningarna. :)

 

Men that's it för spelandet idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick lite tid över på förmiddagen och spelade 16 stycken $1.75 9-spelares turbo på stars. Placeringarna såg ut som följande:

 

#1: 2

#2: 1

#3: 2

#4: 1

#5: 2

#6: 4

#7: 1

#8: 2

#9: 0

 

Det är sammanlagt -$1. Som ni ser var det rätt många 6:e-platser även om det här är ett jättelitet urval så känns det ändå ganska representativt. Jag tycker ofta jag kommer till när det är 6-5 spelare kvar och brukar ha en rätt normal stack på 12-1300 så för det mesta lite mer än 10BB. Det borde ju inte vara helt illa. Så det kanske är här mitt spel brister.

 

Förövrigt vet jag att jag i princip slängde bort två SNG:s tidigt: i den ena 4x:ade jag 99 från knappen och blir free-betade och bestämmer mig för att flat calla och sen viker jag inte på floppen som var ofarlig. Jag satte honom i princip på monsterhand redan pre-flop men kunde ändå inte ge fan i att syna och dö med mina 9:or. Killen hade såklart kungar. Och jag visste direkt att jag var tvungen att lägga mig utan att ens se flop men där brast tålamodet (hade varit rätt kortdöd då, inte för att det är någon ursäkt direkt). Sen spelade jag ett top-pair med usel kicker fast jag egentligen vet bättre och det gick åt pipan med.

 

Så det finns ju absolut utrymme för förbättringar. Men just i början innan de 3-4 första åker känner jag mig rätt bekväm ändå. Hade en hand jag var osäker på dock AQs från UTG+2 som jag 4x:ar och UTG+3 går all-in. Jag vet inte riktigt vad man ska ha för standard här. Jag visste ingenting om honom mer än att han spelade på ett bord bara vilket ju inte måste betyda att han är helt kass men jag slängde den i alla fall, det borde vara rätt så där hade jag lite disciplin i alla fall.

 

Men just nu känns det väldigt långt ifrån att bli vinnande. Jag försöker spela ganska få bord så jag tänker på mitt spel under tiden - sitter helst inte med mer än fyra bord även om jag kan hantera mycket mera så känns det dumt att spela fler förrän jag blivit bättre. Men av dessa fyra måste jag ITM:a tre stycken för att vara garanterad en vinst. Det känns ganska omöjligt. Men jag antar att 50% ITM:m borde kunna duga om man ser till att knipa några 1:a och 2:a-platser oftare än 3:e.

 

Jag torskade min sista heads-up med 66 mot A7 till exempel, så hade jag suttit den hade jag så gott som vunnit och då hade hela sessionen blivit plus helt plötsligt. Dessa småsaker blir ju extremt viktiga.

 

Spelar antagligen mer ikväll och ska leta upp någon teori att läsa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7.7% eller 14.3% rake. Skillnaden är gigantisk och kommer påverka dina möjligheter att plussa avsevärt. Jämför med att köpa en tröja för 1000kr eller exakt en likadan tröja i en annan affär för 1850kr, dvs du betalar alltså 85% högre just nu jämfört att marginellt gå upp i nivå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Absolut. Jag hänger med på resonemanget. Det är bara det att jag vill ha några inköp ju. Spelade fyra sng:s till nyss som det gick rätt bra på med en 1:a-plats och en 2:a-plats så gick ju lite plus då. Bubblade en också, rätt frustrerande. Men jag har $71 i rullen nu minus $2 för en turnering jag tänkt spela. Känns lite lite för $3.25 eller? Dessutom är jag van vid att spela 9-spelare. Men visst är det dyrt. Jag ska inspektera andra sidors micro-sngs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, $6+$0.50? De är i alla fall niospelare och turbo. Jag har spelat kanske ett tjugotal sådana och jag tror till och med jag kan ha plussat på dem. Men jag kan absolut testa dem seriösare om det är så. Det är bara det att det inte känns bra att sitta med halva rullen på fyra bord. Ska kolla runt lite på vad andra har att erbjuda i micro-sngs också. Vet inte om jag spelar något mera idag dock. Kanske testar $6.5 senare ikväll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Happ, det blev en hel del mer spelande. Sprang galet bra en stund och plussade väl en ~$10. Sen hade jag en omgång av fyra SNG:s som jag inte ITM:ade i en enda. Denna hand var rätt karaktäristisk:

 

PokerStars Game #57627381729: Tournament #364449619, $1.50+$0.25 USD Hold'em No Limit - Level VI (100/200) - 2011/02/13 19:36:32 ET

Table '364449619 1' 9-max Seat #3 is the button

Seat 2: mushroom4 (1745 in chips)

Seat 3: TinVuSkillz (2625 in chips)

Seat 4: guitarrara (1535 in chips)

Seat 5: TKMAN55 (2235 in chips)

Seat 6: nearinfrared (1840 in chips)

Seat 8: tootsie 44 (1540 in chips)

Seat 9: flusch24 (1980 in chips)

guitarrara: posts small blind 100

TKMAN55: posts big blind 200

*** HOLE CARDS ***

Dealt to mushroom4 Ace of Spades10 of Hearts

nearinfrared: folds

tootsie 44: folds

flusch24: folds

mushroom4: raises 1545 to 1745 and is all-in

TinVuSkillz: folds

guitarrara: folds

TKMAN55: calls 1545

*** FLOP *** 3 of Spades10 of ClubsJack of Spades

*** TURN *** 3 of Spades10 of ClubsJack of Spades5 of Clubs

*** RIVER *** 3 of Spades10 of ClubsJack of Spades5 of Clubs8 of Spades

*** SHOW DOWN ***

TKMAN55: shows 10 of Diamonds8 of Diamonds (two pair, Tens and Eights)

mushroom4: shows Ace of Spades10 of Hearts (a pair of Tens)

TKMAN55 collected 3590 from pot

mushroom4 finished the tournament in 7th place

*** SUMMARY ***

Total pot 3590 | Rake 0

Board 3 of Spades10 of ClubsJack of Spades5 of Clubs8 of Spades

Seat 2: mushroom4 showed Ace of Spades10 of Hearts and lost with a pair of Tens

Seat 3: TinVuSkillz (button) folded before Flop (didn't bet)

Seat 4: guitarrara (small blind) folded before Flop

Seat 5: TKMAN55 (big blind) showed 10 of Diamonds8 of Diamonds and won (3590) with two pair, Tens and Eights

Seat 6: nearinfrared folded before Flop (didn't bet)

Seat 8: tootsie 44 folded before Flop (didn't bet)

Seat 9: flusch24 folded before Flop (didn't bet)

 

Briljant syn med T8 där. Min shove är å andra sidan rätt dum men jag var aningen tilt vid det tillfället. Torskade en KK mot J5 som gjorde att jag hamnade på en tredje istället för andraplats. Men men i det stora hela lite plus på SNG:s med ~$69 i rullen. Slösade bort några dollar på turneringar och råkade regga mig till en PL HU.

 

Men ja, läggdags för länge sen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst kan man lära sig lite av att läsa böcker. Kan fungera som en kickstart. Kan ju knappast skada? Sen om det är absolut optimalt vet jag inte.

Är man ny-ny-nybörjare fungerar Dimfelts bok som jumpstart.

Sen går man på Harrington On Holdem - expert strategy for no limit tournaments, tre böcker.

Efter det går man på Colin Moshmans bok - Sit'n Go Strategy - expert advice for beating one-table poker tournaments.

Återkom sen och berätta hur det går. Slår du inte micro på stars då är något galet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Happ, det blev en hel del mer spelande. Sprang galet bra en stund och plussade väl en ~$10. Sen hade jag en omgång av fyra SNG:s som jag inte ITM:ade i en enda. Denna hand var rätt karaktäristisk:

 

PokerStars Game #57627381729: Tournament #364449619, $1.50+$0.25 USD Hold'em No Limit - Level VI (100/200) - 2011/02/13 19:36:32 ET

Table '364449619 1' 9-max Seat #3 is the button

Seat 2: mushroom4 (1745 in chips)

Seat 3: TinVuSkillz (2625 in chips)

Seat 4: guitarrara (1535 in chips)

Seat 5: TKMAN55 (2235 in chips)

Seat 6: nearinfrared (1840 in chips)

Seat 8: tootsie 44 (1540 in chips)

Seat 9: flusch24 (1980 in chips)

guitarrara: posts small blind 100

TKMAN55: posts big blind 200

*** HOLE CARDS ***

Dealt to mushroom4 Ace of Spades10 of Hearts

nearinfrared: folds

tootsie 44: folds

flusch24: folds

mushroom4: raises 1545 to 1745 and is all-in

TinVuSkillz: folds

guitarrara: folds

TKMAN55: calls 1545

*** FLOP *** 3 of Spades10 of ClubsJack of Spades

*** TURN *** 3 of Spades10 of ClubsJack of Spades5 of Clubs

*** RIVER *** 3 of Spades10 of ClubsJack of Spades5 of Clubs8 of Spades

*** SHOW DOWN ***

TKMAN55: shows 10 of Diamonds8 of Diamonds (two pair, Tens and Eights)

mushroom4: shows Ace of Spades10 of Hearts (a pair of Tens)

TKMAN55 collected 3590 from pot

mushroom4 finished the tournament in 7th place

*** SUMMARY ***

Total pot 3590 | Rake 0

Board 3 of Spades10 of ClubsJack of Spades5 of Clubs8 of Spades

Seat 2: mushroom4 showed Ace of Spades10 of Hearts and lost with a pair of Tens

Seat 3: TinVuSkillz (button) folded before Flop (didn't bet)

Seat 4: guitarrara (small blind) folded before Flop

Seat 5: TKMAN55 (big blind) showed 10 of Diamonds8 of Diamonds and won (3590) with two pair, Tens and Eights

Seat 6: nearinfrared folded before Flop (didn't bet)

Seat 8: tootsie 44 folded before Flop (didn't bet)

Seat 9: flusch24 folded before Flop (didn't bet)

 

Briljant syn med T8 där. Min shove är å andra sidan rätt dum men jag var aningen tilt vid det tillfället. Torskade en KK mot J5 som gjorde att jag hamnade på en tredje istället för andraplats. Men men i det stora hela lite plus på SNG:s med ~$69 i rullen. Slösade bort några dollar på turneringar och råkade regga mig till en PL HU.

 

Men ja, läggdags för länge sen.

 

Shoven är absolut inte dum, den är standard. Du har mindre än 10 BB kvar och sitter på CO med AT. Finns händer som är "sämre" än AT som du också ska shova.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag har börjat förstå det. Satt lite med ICM-trainer idag och känner att jag kan ha justerat mina shoves lite bättre än vad de var tidigare.

 

Testade spela lite på Full Tilt nyss. Slutade med +$5 på deras lägsta ($1+$0.20) SNG:s. Ingen bättre rake där dock. Men jag tyckte de spelade sämre än på Poker Stars. Jag har bara 25 games på Full Tilt men jag tror jag skulle kunna vara vinnande där. Har till och med haft galen oflyt de senaste 10 så finns potential.

 

Right, ska kolla närmre på böckerna du nämnde Cyntax, tack så mycket. Annars känns det som man lär sig rätt mycket i övrigt bara genom att spela och sitta med ICM-trainer. Men det har liksom varit mitt vanliga approach till andra saker jag har lärt mig - att läsa en jävla massa böcker alltså. Så ska definitivt investera i några pokerböcker framöver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag har börjat förstå det. Satt lite med ICM-trainer idag och känner att jag kan ha justerat mina shoves lite bättre än vad de var tidigare.

 

Testade spela lite på Full Tilt nyss. Slutade med +$5 på deras lägsta ($1+$0.20) SNG:s. Ingen bättre rake där dock. Men jag tyckte de spelade sämre än på Poker Stars. Jag har bara 25 games på Full Tilt men jag tror jag skulle kunna vara vinnande där. Har till och med haft galen oflyt de senaste 10 så finns potential.

 

Right, ska kolla närmre på böckerna du nämnde Cyntax, tack så mycket. Annars känns det som man lär sig rätt mycket i övrigt bara genom att spela och sitta med ICM-trainer. Men det har liksom varit mitt vanliga approach till andra saker jag har lärt mig - att läsa en jävla massa böcker alltså. Så ska definitivt investera i några pokerböcker framöver.

 

Full tilt har ju dyrare rake på den nivån...

 

Kör deras 2+0.25 (tror jag det är) istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så hann med (eller egentligen inte) att spela ett gäng SNG:s. Körde Poker Stars $3.40 9-spelare. De första fyra gick åt helvete med en tredje plats. Ingenting fungerade. Sen gick det väl aningen bättre den andra rundan jag körde med en 3:e-plats och en 2:a. Hade lika gärna kunna varit betydligt bättre men men. Jag vet inte om det var en tillfällighet men de kändes nästan ännu sämre än på $1.75. Om jag 3xBB en hand tidigt där så är minst halva bordet med och synar. Testade att 4xBB AQs med blinds 10/20 UTG+3 och hela bordet synar och missar floppen så jag måste lägga ner. Hade väldigt många såna första rundan fick egentligen bra händer tidigt i dem då men det gick ju inte att spela mot hela bordet.

 

På $1.75 känner jag mig i alla fall rätt säker på att jag är vinnande. Men jag ska köra på med $3.40 lite nu så får vi ser var det bär hän. Är fortfarande +$15 eller så de senaste 100 på stars men det var +$25 typ innan det här aja.

 

Lirade 12 SNG:s på Full Tilt igår och är +$8.9. Inga monstersummor direkt men verkar ändå gå åt rätt håll i det stora hela.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Jag har lämnat PS för att bara spela på FTP. Efter 490 games så är jag +$45 på FTP enligt Sharkscope. En ROI på 5%. Inte speciellt bra såklart, men till mitt försvar så har faktiskt två sessioner med sex $2.25-sngs varit helt bortslängda då min internetuppkoppling vägrat. Så det är egentligen en total profit på $45+$2.25x6x2 om jag hade break evat dem dvs.

 

Har fortfarande inte köpt någon bok. Förutom att jag lekt runt lite med hand-ranges i SNG Power Tools har jag inte studerat någon teori. Jag tror bara jag ska köra på 500 games till på samma nivå och utvärdera igen efter det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lol, hade just den riggigaste rundan jag någonsin spelat på FTP. Först åker jag ut ur fyra stycken med AQ+ mot alla jävlar som tror att AT och A-rag är bra händer att SYNA all-ins pre-flop med. Det roliga när man sen kollar upp dem är är att de är typ -$500 eller så på SNG:s. Sen floppar jag kåk med T6, får in alla chips i mitten av 99(!) en såndär jävel som inte kan lägga pockets och han rivrar en högre kåk. Hade gjort en rätt bra profit på $12 eller så innan detta skit. Aja på e't igen.

 

Inte för att det är mycket pengar men jag blir ändå så jävla förbannat på hur jävla dumma folk är.

 

Och ja, det är bra att de är dumma etc. men de ska tamejfan inte kunna göra sina jävla 3-outare eller 2-outare 5 gånger i rad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst kan man lära sig lite av att läsa böcker. Kan fungera som en kickstart. Kan ju knappast skada? Sen om det är absolut optimalt vet jag inte.

Är man ny-ny-nybörjare fungerar Dimfelts bok som jumpstart.

Sen går man på Harrington On Holdem - expert strategy for no limit tournaments, tre böcker.

Efter det går man på Colin Moshmans bok - Sit'n Go Strategy - expert advice for beating one-table poker tournaments.

Återkom sen och berätta hur det går. Slår du inte micro på stars då är något galet.

 

Jag vill nästan hålla med Cyntax. Klart att man bör läsa böcker. Det som jag tycker är det viktigaste är dock att analysera sitt eget spel. De analyserna kan bli bättre efter lite teoretisk duvning. Jag tycker dock att du börja med Moshman. Du vet ju hur spelet är uppbyggt så Dimfelts bok tycker jag är överkurs. Överkurs såtillvida att du bör läsa den för att hitta var han resonerar tokigt.

När jag läste Harrington tyckte jag att de var en ögonöppnare, dock inte för SnG där de nog är ute på väldigt tunn is.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Right, ska kolla närmre på böckerna du nämnde Cyntax, tack så mycket. Annars känns det som man lär sig rätt mycket i övrigt bara genom att spela och sitta med ICM-trainer. Men det har liksom varit mitt vanliga approach till andra saker jag har lärt mig - att läsa en jävla massa böcker alltså. Så ska definitivt investera i några pokerböcker framöver.
Beror på hur mycket nybörjare man är.
Jag vill nästan hålla med Cyntax. Klart att man bör läsa böcker. Det som jag tycker är det viktigaste är dock att analysera sitt eget spel. De analyserna kan bli bättre efter lite teoretisk duvning. Jag tycker dock att du börja med Moshman. Du vet ju hur spelet är uppbyggt så Dimfelts bok tycker jag är överkurs. Överkurs såtillvida att du bör läsa den för att hitta var han resonerar tokigt.

När jag läste Harrington tyckte jag att de var en ögonöppnare, dock inte för SnG där de nog är ute på väldigt tunn is.

Du har absolut rätt.

Allt beror på hur mycket nybörjare man är.

Att lägga ut pengar (+1000 kr på böcker för dom jag föreslog?) är ju en hel del och lirar man micro-sng är det knappast +ev för det?

Jag gjorde en länksamling för några år sedan med länkar för oss som lirar sng. Fungerar någon länk ännu?

På pf.nu finns lite sng-material iaf. Annars finns 2+2, snggrinders, sngplanet och säkert fler forum också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lol, hade just den riggigaste rundan jag någonsin spelat på FTP. Först åker jag ut ur fyra stycken med AQ+ mot alla jävlar som tror att AT och A-rag är bra händer att SYNA all-ins pre-flop med.

 

Position och stackdjup? Ax-händer är många gånger fullt korrekta att syna pushar från sen pos med när man sitter i mörkarna, redan vid stackdjup runt 10bb och lite drygt det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jo, kommer inte ihåg händerna nu men det är jag medveten om.

 

Men det jag har spelat nu var ännu riggigare iaf. :) 9/9 förlorade coinflips samt en hel del 60/40 av vilken jag kanske vann en. Vet inte hur många gånger jag bubblade... Är lite inne på att slänga AK tidigt i en sng tills fiskarna har åkt ut också. Hade två händer där jag träffade floppen med AK men fisk synar med par och träffar två par med 89s respektiva Q5o.:roll:

 

Aja, nya tag imorgon. Nu är typ min tidigare profit (om man ens kan kalla det för det) bränd iaf. Fast Sharkscope verkar inte vilja uppdatera mina stats. Just idag hade jag definitivt oflyt men det är någonting som inte fungerar i övrigt. Om man bortser från de jag spelade nu så har jag säkert break evat de senaste 250 games eller så. Och jag är oförmögen att se någon uppenbar leak.

 

Tack för länkar och boktips! Var dock inte så många som fungerade i den tråden. Men jag har beställt Moshman och reggat mig på några sngs-forum som jag ska kolla regelbundet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...