Gå till innehåll

Liveturnering lagar!


Pele08

Recommended Posts

Tjena!

 

Fick en fråga av en kompis angående lagarna kring att anordna en liveturnering. Det är fortfarnade enbart på idéstadiet men är tänkt att vara i ett större öltält på en stadsfestival. Märkte ganska snabbt att jag inte var så väl insatt med lagar och allt runt det.

 

Inget cashgame kommer att försegå.

 

Slänger in lite olika upplägg så får jag se vad de som vet säger är lagligt eller ej.

 

1. Öppen Turnering där vem som helst får anmäla sig på plats. Avgift 1000+100 där 1000 går till vinstpotten.

2. Öppen Turnering där vem som helst får anmäla sig på plats. Avgift 1000+0 där 1000 går till vinstpotten.

3. Anmälan med medlemsskap måste göras innan turneringsdagen. Avgift 1000+100 där 1000 går till vinstpotten.

4. Anmälan med medlemsskap måste göras innan turneringsdagen. Avgift 1000+0 där 1000 går till vinstpotten.

5. Öppen Turnering där vem som helst får anmäla sig på plats. Freeroll med en garanterad vinstsumma.

6. Anmälan med medlemsskap måste göras innan turneringsdagen. Freeroll med en garanterad vinstsumma.

 

Är någon av de lagliga?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lotterilag (1994:1000)

 

3 § Med lotteri avses i denna lag en verksamhet där en eller flera deltagare, med eller utan insats, kan få en vinst till ett högre värde än vad var och en av de övriga deltagarna kan få.

 

Till lotteri hänförs

1. lottning, gissning, vadhållning och liknande förfaranden,

2. marknads- och tivolinöjen,

3. bingospel, automatspel, roulettspel, tärningsspel, kortspel, kedjebrevsspel och liknande spel.

 

 

Så svar nej. (på 1-6)

Om du inte lyckas få tillstånd för lotteri dvs, vilket du troligtvis inte får.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var det jag först misstänkte, men som sagt blev lite osäker då jag är minimalt insatt i detta. Men hade för mig att Grebbestadmålet blev de frikända från turneringsdelen och fällda för cashgamedelen och att det skulle ge prejudikat men det kanske aldrig var uppe i Högsta Domstolen om det nu ens behöver tas upp där för prejudikat.

 

edit: Jag har absolut ingen större aning om hur det fungerar eller vad som hände med det målet så inga hån nu fall jag är helt ute och cyklar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...