Gå till innehåll

Allmänt om rb, bonusar, etc


Notinoti

Recommended Posts

Hej,

 

Jag är en väldigt färsk medlem på pf och pokerspelare i allmänhet. Jag har förstått att diskussioner om rb och bonusar är otillåtna. Det verkar sunt. Jag är inte intresserad av att få information om specifika saker utan i allmänhet hur det funkar och hur jag som en färsk micro-limit spelare (med ambitioner) kan tänka kring detta.

 

Alltså saker som:

- om jag signar upp genom en sajts affiliate (ex. poker.se) är jag bunden till det för evigt? Och i så fall vad innebär det?

- finns det några rum man inte bör bränna med no-deposit-bonusar/first-deposit-under-max/andra bonusar

- hur relevant är rb, för en grinder/icke-grinder, på vilka nivåer blir det relevant.

- vad förlorar jag i allmänhet på en no-deposit bonus

- om jag nu, mot förmodan, börjar klättra i limit, etc och helt plötsligt genererar en hel del rake, kan jag omförhandla då eller sköts det automagiskt?

- etc

 

Min målsättning är att ta del av den här typen av erbjudanden medan jag bygger rulle för att sedan när jag har något att komma med (dels i rulle och i skicklighet) gå in på de större sajterna. Är det rimligt tänkt?

 

Alltså frågor som på något sätt har med poker att göra, men ändå inte...

 

Lätt förvirrad,

Noti

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är lite trött och såg att jag missbrukade några förkortningar, men hoppas svaret hjälper dig lite grann i alla fall.

 

* Om ditt konto är registrerat genom en affiliate så är det allt som oftast for life. Vad det innebär varierar förstås. Du kan ha många fördelar som specialkampanjer osv, men även påverkas åt negativt håll där du kanske inte får ta del av bästa kampanjen hos sajten.

 

* Rimligtvis nätverk där du inte kan skapa flera konton. Eftersom du t ex bara får ha ett konto hos FTP och Pokerstars så bör du ju helst ha bästa möjliga deal där långsiktigt om du senare får för dig att vilja spela där. Nätverk som inte begränsar antalet konton (t ex iPoker, Ongame, Entraction) skulle jag i sådana fall rekommendera. Visst, du får fortfarande inte ha flera konton på samma pokerrum, men nätverket är i princip same shit different name.

 

* Det är relevant förstås i alla nivåer. Sedan är frågan om rb eller pokerbonus ger bäst clearance rate kortsiktigt för att bygga rulle. Raken är skyhög på microlimits sett till bb/100. Jag läste en artikel på PTR för ett tag sedan där de analyserat raken på några utav nätverken och kom fram till att iPoker t ex hade 14 bb/100 i rake på nl10. Det varierar förstås från spelare till spelare pga spelstil osv, men ta det som en fingervisning. Får du tillbaka hälften genom bonusar så är det en jätteboost till din rulle.

 

* Har ingen vidare koll på no deposit bonusar idag, men du kan gå miste om rb, bonusar osv. + du kan inte ta ut pengarna innan du klarat villkoren förstås.

 

* Det är ju ungefär vad spelbolagen vill genom att ge ut pengar, alltså få tillbaka dem senare. Visst lär de ha reload bonusar och liknande kampanjer, men du lär knappast kunna förhandla fram en bättre deal för dig själv om du dessutom är kopplad till en affiliate.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag är en väldigt färsk medlem på pf och pokerspelare i allmänhet. Jag har förstått att diskussioner om rb och bonusar är otillåtna. Det verkar sunt. Jag är inte intresserad av att få information om specifika saker utan i allmänhet hur det funkar och hur jag som en färsk micro-limit spelare (med ambitioner) kan tänka kring detta.

 

Alltså saker som:

- om jag signar upp genom en sajts affiliate (ex. poker.se) är jag bunden till det för evigt? Och i så fall vad innebär det?

- finns det några rum man inte bör bränna med no-deposit-bonusar/first-deposit-under-max/andra bonusar

- hur relevant är rb, för en grinder/icke-grinder, på vilka nivåer blir det relevant.

- vad förlorar jag i allmänhet på en no-deposit bonus

- om jag nu, mot förmodan, börjar klättra i limit, etc och helt plötsligt genererar en hel del rake, kan jag omförhandla då eller sköts det automagiskt?

- etc

 

Min målsättning är att ta del av den här typen av erbjudanden medan jag bygger rulle för att sedan när jag har något att komma med (dels i rulle och i skicklighet) gå in på de större sajterna. Är det rimligt tänkt?

 

Alltså frågor som på något sätt har med poker att göra, men ändå inte...

 

Lätt förvirrad,

Noti

 

Mitt tips är att skippa "no-deposit bonusar" eller bonusar över lag,

bestämt dig för nätverk/klient du vill lira på sen försök hooka till dig en sjysst rb-deal, oftast väldigt lätt att få tag på i dagens läge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt tips är att skippa "no-deposit bonusar" eller bonusar över lag,

bestämt dig för nätverk/klient du vill lira på sen försök hooka till dig en sjysst rb-deal, oftast väldigt lätt att få tag på i dagens läge

 

Sen går det ju att ta RB och en first deposit bonus...

Dock brukar de ddra bort bonusen från raken.

Alltså du rakar 1000$ för att få en 500$ bonus.

De räknar då som att du rakat 500$ och får alltså bonus på det beloppet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

* Om ditt konto är registrerat genom en affiliate så är det allt som oftast for life. Vad det innebär varierar förstås. Du kan ha många fördelar som specialkampanjer osv, men även påverkas åt negativt håll där du kanske inte får ta del av bästa kampanjen hos sajten.

 

Ok, men så här då: Är det oftare smart att signa upp genom en etablerad[1] affe än att signa upp direkt på sajten? (Så klart även med tanke på rb, etc)

 

* Rimligtvis nätverk där du inte kan skapa flera konton. Eftersom du t ex bara får ha ett konto hos FTP och Pokerstars så bör du ju helst ha bästa möjliga deal där långsiktigt om du senare får för dig att vilja spela där. Nätverk som inte begränsar antalet konton (t ex iPoker, Ongame, Entraction) skulle jag i sådana fall rekommendera. Visst, du får fortfarande inte ha flera konton på samma pokerrum, men nätverket är i princip same shit different name.

 

Bra, strålande information här.

 

Vilka rum förutom FTP[2] och Pokerstars hamnar i samma kategori? (Alltså inte alla som finns så klart men några som är värda att vänta med).

 

Hoppas följande är en rimlig fråga: Vilka nätverk delar på sina spelare? Vilka sajter inom de nätverk du angav har en exklusiv spelarbas?

 

* Det är relevant förstås i alla nivåer. Sedan är frågan om rb eller pokerbonus ger bäst clearance rate kortsiktigt för att bygga rulle. Raken är skyhög på microlimits sett till bb/100. Jag läste en artikel på PTR för ett tag sedan där de analyserat raken på några utav nätverken och kom fram till att iPoker t ex hade 14 bb/100 i rake på nl10. Det varierar förstås från spelare till spelare pga spelstil osv, men ta det som en fingervisning. Får du tillbaka hälften genom bonusar så är det en jätteboost till din rulle.

 

Ok, jag får sätta mig och räkna lite på det här så småningom helt enkelt...

 

* Det är ju ungefär vad spelbolagen vill genom att ge ut pengar, alltså få tillbaka dem senare. Visst lär de ha reload bonusar och liknande kampanjer, men du lär knappast kunna förhandla fram en bättre deal för dig själv om du dessutom är kopplad till en affiliate.

 

Ok, som jag trodde då, alltså är det värt att vänta med att sajna på en del rum tills jag kommit igång.

 

Skönt när så många är överens ;)

 

Mitt tips är att skippa "no-deposit bonusar" eller bonusar över lag,

bestämt dig för nätverk/klient du vill lira på sen försök hooka till dig en sjysst rb-deal, oftast väldigt lätt att få tag på i dagens läge

 

Då känns det som om jag har en bättre bild av det hela. Helt enkelt i ett första steg bygga rulle genom lite bonushorande på mindre skins av nätverk som tillåter ett konto per skin.

 

Sedan när jag har lite rulle fixa en bra rb deal med sajter som jag egentligen vill spela på ;) (Hur vet jag var jag vill spela innan jag sajnar?)

 

Trixet för mig är ju att jag inte har så mycket att slänga in själv i början, så även om jag inte kan ta ut t.ex en no-deposit-bonus så ger den ju mig ändå en rulle som jag kan spela för och ta ut vinsten.

 

Överlag verkar ju withdrawal-hinder vara omänskliga för min nivå (dvs inte multitablar, spelar micro, spelar inte 12h/dygn, är fortfarande skakig preflop)

 

Tacksam,

Noti

 

[1] Hur jag nu luskar ut det ;)

[2] FTP = Full Tilt Poker ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns sidor som slänger ut nån bonus då och då. Det är helt klart bra att leta efter.

 

Sedan har SVS halva raken och sämre motstånd. Bra ställe att lira på. Däremot är det en helt annan poker där. "Riktig" poker liras på andra sidor ;-).

 

Fokusera först och främst på ett vinnande spel, jaga inte rakeback och bonusar i för stor utsträckning...

 

Sidor utan rakeback, bra vip program har klart färre grinders. Kanske mer lönsamt där ändå...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns sidor som slänger ut nån bonus då och då. Det är helt klart bra att leta efter.

 

Sedan har SVS halva raken och sämre motstånd. Bra ställe att lira på. Däremot är det en helt annan poker där. "Riktig" poker liras på andra sidor ;-).

 

Fokusera först och främst på ett vinnande spel, jaga inte rakeback och bonusar i för stor utsträckning...

 

Sidor utan rakeback, bra vip program har klart färre grinders. Kanske mer lönsamt där ändå...

 

Spelar väl ingen roll på micronivå om det finns grinders eller inte? rekomenderar svs jag med då det är i praktiken 50 % rb och sämre motstånd än andra ställen kanske?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Ok, men så här då: Är det oftare smart att signa upp genom en etablerad[1] affe än att signa upp direkt på sajten? (Så klart även med tanke på rb, etc)

Många etablerade affiliates erbjuder extra incitament för spelare. Det kan vara högre insättningsbonus, turneringar, race eller vad som helst. Det är sånt som du oftast inte skulle få ta del utav om du registrerar dig direkt på sajten.

 

 

Vilka rum förutom FTP[2] och Pokerstars hamnar i samma kategori? (Alltså inte alla som finns så klart men några som är värda att vänta med).

 

Hoppas följande är en rimlig fråga: Vilka nätverk delar på sina spelare? Vilka sajter inom de nätverk du angav har en exklusiv spelarbas?

 

Kolla runt lite på pokerscout.com. Där kan du se hur stora nätverken är och vilka pokerrum finns på nätverken. Jag har inte så jättebra koll på de olika nätverkens regler om spelarkonton längre, men har för mig att Party Poker bara tillåter ett konto.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här är min helt personliga åsikt, men om jag skulle bygga upp en bankrulle från grunden idag skulle jag satsa på en blandning av no deposit bonusar och diversere kickbackbonusar till att börja med.

 

Som tidigare nämnt så bör du dock vänta med att skapa konto på FTP till du har en liten större rulle. För där bör du se till att få en rakeback deal och helst så bra återkommande rakerace / freeroll som möjligt. Tänk på att inte skapa kontot i förväg, utan först när du är redo att göra insättningen, eftersom de är småsluga och om du inte gör en insättning (eller får upp saldot till $10 eller $20) inom en viss tid (tror det är 60 dagar) så är kontot inte längre kopplat till affiliaten och du får ingen rakeback när du sedan börjar spela där.

 

Det du bör tänka på som grundregel är att det är väldigt svårt att omförhandla en deal när du väl skapat kontot om du inte genererar en väldigt hög rake, men det är få spelare som gör det.

 

Grunden i pokerspelet är dock att se till att du är en vinnande pokerspelare, är du inte det hjälper oftast varken bonusar eller rakeback.

 

Därför är det viktigt att tidigt titta på vad du vill använda för vertyg för att analysera ditt (och andras spel). Prova demoversionerna först för att se vad du trivs med. Ta en titta på vilka kickbackerbjudanden de har där du registrerar dig och genererar ett visst antal poäng eller raked hands på en site i utbyte mot programmet eller vouchers i deras butik. Ofta kan en sådan kickback ge bättre värde än en no deposit bonus, så använd inte en no deposit bonus när du kan få bättre värde på annat sätt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns sidor som slänger ut nån bonus då och då. Det är helt klart bra att leta efter.

 

Sedan har SVS halva raken och sämre motstånd. Bra ställe att lira på. Däremot är det en helt annan poker där. "Riktig" poker liras på andra sidor ;-).

 

Fokusera först och främst på ett vinnande spel, jaga inte rakeback och bonusar i för stor utsträckning...

 

Sidor utan rakeback, bra vip program har klart färre grinders. Kanske mer lönsamt där ändå...

 

Vad är riktig poker och vem bestämmer vilken poker det är?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar väl ingen roll på micronivå om det finns grinders eller inte? rekomenderar svs jag med då det är i praktiken 50 % rb och sämre motstånd än andra ställen kanske?

 

Jo, även på micro spelar det roll. Redan på NL10 finns det hyffsade grinders som nöter 10 bord med bra stats. Kanske svårt att tro om man passerade de nivåerna för flera år sedan men så är det nu. Sitter det en bunt grinders vid alla bord är värdet rätt lågt... Har man bara 1 eller i bästa fall 2 firrar vid bordet att slåss om så... Är det bättre att lira där det finns fler firrar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...