Gå till innehåll

EMOP/Entraction stjäl pengar av spelare!


EMOP_Scammers

Recommended Posts

Jag har upptäckt att EMOP/Entraction-ledningen blåser sina spelare på stora summor pengar.

 

Ett EMOP-paket (http://www.europeanmastersofpoker.com) är värt €2000 enligt entraction. Ett paket består av:

 

- €1,100 inköp till turneringen

- €350 till flyg/övriga kostnader

- €550 för 4st hotelnätter på ett "fint" hotell

 

 

Nästa turnering är i Lissabon och spelarhotellen är Hotel Vila Galé Cascais & Vila Galé Estoril Hotel, en natt är alltså värt €137.50, detta priset är för EN (1) person, om man ska ta med en vän så får man betala €25 extra per natt, det betyder att en natt på något av hotellen ska kosta €162.50. Om man går in och kollar på hotellkedjans hemsida (http://www.vilagale.pt) och ska boka själv under samma period som paketet så kostar det hela €55/natt för en (1) person och €63.75/natt för två (2) personer.

 

Så för en person så kostar 4 nätter €220 om man bokar själv, vilket innebär att för varje spelare som kvalar in så STJÄL EMOP/Entraction €330/spelare! Detta tycker jag är helt otroligt fult gjort! Jag tycker synd om alla spelare som åker på denna serien av turneringar.

 

Detta är ren och skär stöld i mina ögon och borde vara straffbart, jag hoppas verkligen att detta blir en uppvakning för såväl Entraction samt spelarna, SKÄRPNING!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kan du säga att de stjäl? Det är väl ett påstående i överkant.

 

Ofta kan man som arrangerande bolag få ganska bra pris på hotellet så besparingen kan vara större. Dock används dessa pengar för övriga kostnader, så som t.ex. dricka vid bord, välkomstfester, fotograf, kläder mm.

 

Vad man givetvis kan efterlysa är större transparens men frågan är om det varit attraktivt att få en specning där €330 går till "Övriga kostnader". Skälet till att de håller värdet högt på paketet är givetvis för att göra det attraktivt samt att få in de pengarna som krävs för att skicka folk till dessa events.

 

"Detta är ren och skär stöld i mina ögon och borde vara straffbart, jag hoppas verkligen att detta blir en uppvakning för såväl Entraction samt spelarna, SKÄRPNING!"

 

Ett val att inte spela via Entraction torde då vara rimligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dumheter, nog för att dom som sagt säkert avrundar värdet uppåt men att dom medvetet skulle scammaspelarna? Glöm det!

 

Precis som frekje är inne på så finns det massor av till synes små grejer som kostar pengar som du inte tänker på. Försök själv att arragera något större event själv så ska du se hur alla till synes små kostnader växer. Sen är det förmodligen så att hotell har dom bokat upp för läääänge sedan och därför är det helt fel att jämföra med priserna som hotellet har på sin websida idag.

 

Visst kan man argumentera för att dom borde specificera bättre vad paketet innehåller och till vilket värde men i ärlighetens namn hur fan skulle det se ut om dom specade varenda liten grej?

 

Anta att dom gör en vinst på några tiotals € så är det för övrigt helt ok i min bok då turneringsserier som EMOP är guld för låg/midstakesseplare. Så länge paketen innehåller vad dom enligt spec'en lovar, d.v.s. hotell, inköp, flyg/fickpengar så ser jag inget problem.

 

/#LOUDmouth#

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dumheter, nog för att dom som sagt säkert avrundar värdet uppåt men att dom medvetet skulle scammaspelarna? Glöm det!

 

Precis som frekje är inne på så finns det massor av till synes små grejer som kostar pengar som du inte tänker på. Försök själv att arragera något större event själv så ska du se hur alla till synes små kostnader växer. Sen är det förmodligen så att hotell har dom bokat upp för läääänge sedan och därför är det helt fel att jämföra med priserna som hotellet har på sin websida idag.

 

Visst kan man argumentera för att dom borde specificera bättre vad paketet innehåller och till vilket värde men i ärlighetens namn hur fan skulle det se ut om dom specade varenda liten grej?

 

Anta att dom gör en vinst på några tiotals € så är det för övrigt helt ok i min bok då turneringsserier som EMOP är guld för låg/midstakesseplare. Så länge paketen innehåller vad dom enligt spec'en lovar, d.v.s. hotell, inköp, flyg/fickpengar så ser jag inget problem.

 

/#LOUDmouth#

 

Det ska ju specifieras i så fall.

 

Edit: läste igenom lite slarvigt, men jag tycker att man kan göra större ansträngningar än vad du tycker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I och för sig inget nytt. Alla paketpriser brukar vara kraftigt övervärderade.

 

Det var mycket värre förr i tiden. Jag har personligen varit på många bolag i frågan. Upplägget gällande paketen har också ändrats. Många gånger är det inköp och cash som gäller, där inget kan döljas. När det är något som är oklart gällande värdering av paket, slänger jag alltid iväg ett mejl. Bra att någon tar upp EMOP här. Har inte gjort några allvarliga försök gällande EMOP. Håller med om att det är bra att turneringsserien finns. Till deras försvar kan väl sägas att de bjussar på en del övervärden i satelliterna (har jag fått en bild av).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet att första året fick man turnerings biljetten betald och resten kontant på kontot..

men många uteblev då och bara tog kontanterna :(

 

så förra året gjorde dom om som det är nu

och själv tycker jag väll det är ok att dom bokar hotell

och att man får fixa flyget själv.

 

har vart i väg 2 gånger båda gångerna genom vip turrar

sånt kostar ju med och förra året bjöd dom på mat i mat pausen ;)

 

nu åkte jag ju ur första dan båda omgångarna ..

men sista så åkte jag hem lite tidigare

då hade det vart bra om man bokat själv då hade jag ju fått tillbaka på hotell rummet :(

 

men så är det bara att gilla läget eller inte spela dom ...

 

själv tycker jag det är en bra serie

 

jag ska försöka vinna ihop lite € och köpa in direkt själv i stället detta ÅR

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här är, om än lite småfult, inget konstigt. Det sker var du än tittar i marknadsföringssammanhang. Så fort du får nåt på köpet, eller rabatterat, så skrivs ju ett värde ut som sällan står i paritet med vad det kostar om du själv köper sakerna. Tar du en tidningsprenumeration till exempel följer det med en premie. Säg ett smycke eller nåt som sägs vara värt 200 SEK, men om du gräver lite kan du hitta motsvarande för en avsevärt lägre kostnad.

 

En tävling med en resa i potten kan skylta med ett paketvärde på enormt mycket mer än om du plockar ihop den själv.

 

Småfult måhända men inte mer scam än vad marknadsföring oavsett bransch är i största allmänhet. De flesta pokerbolag är tyvärr lika goda kålsupare i denna fråga. Det här är inget som pokerbranschen drivit fram, utan utvecklingen inom reklam och marknadsföring.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår fortfarande inte problemet. Ok då borde sajten kanske skriva att paketet e värt 1875,52 eller vad det nu blir. Priset är hotellnätter, jag kan tycka det är skitsamma vad det kostar.

 

Problemet uppstår tex när du spelar satelliter. Om du betalar €300 (ex rake) för att spela en satellit där var 10:e får ett paket som är värt €3000 enligt siten, men som egentligen bara är värt €2000, då har ni spelare helt plötsligt betalat €100 extra i rake per person.

 

Om det däremot är adderade paket i promoturrar eller race så är det en annan sak, då spelar det mindre roll vad det egentliga värdet är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet uppstår tex när du spelar satelliter. Om du betalar €300 (ex rake) för att spela en satellit där var 10:e får ett paket som är värt €3000 enligt siten, men som egentligen bara är värt €2000, då har ni spelare helt plötsligt betalat €100 extra i rake per person.

 

Om det däremot är adderade paket i promoturrar eller race så är det en annan sak, då spelar det mindre roll vad det egentliga värdet är.

 

Noterat, men om sajterna ska betala ut paket för hela raken så drar man väl inte in nån deg själv? Det kan man visserligen göra på annat håll men sen tror jag inte att sajten kollat exakt hotellpris innan dom syr ihop paketet utan dom kör väl nåt överslag.

 

Man blir alltid blåst nånstans

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har nästan förstått. Skulle de värdera paketen rätt, så skulle de ändå få in rake i satelliten. Att värdera paketen högre är att ta in EXTRA rake för satelliten.

 

Edit: Du verkar ha missat att det står ex rake i DP:s inlägg. Alternativt har du inte förstått.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok

 

Jag är dock inte helt förvånad om sajterna inte har bokat flyg och hotell långt i förväg, och både flygpriser och hotellpriser skiftar väl ganska snabbt beroende på efterfrågan och dagar man reser.

 

De gånger det blir dyrare hör man klart inget.

 

Sen är jag väl skeptisk mot OP som gör en user som heter EMOP Scammers bara för att gnälla om några hundralappar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exempel på hur blåst man blir:

Entraction kör 9% rake på sina turrar. Även de dyra. De är kör dessutom rake på rebuys (ensamma om det i branschen?).

 

Finalsatelliter har buy-in €200, där €18 är rake. På de flesta andra sajter hade det här stått som en €182+€18 turnering.

 

Vi säger att 55 spelare deltar. På spel står paket värda €2000. Att fördelas i prispotten finns €10010. Plats 1-5 får paket värda €2000. Sexan €10.

 

I rake drar de in €18*55= €990. Man tar dessutom extrarake i form av att övervärdera paketen €330*5=€1650. Total rake €2640. I % rejkar du lite alltså nästan 26.4%.

 

Det här är en dyr turnering. På andra sajter är en vanlig struktur $200+$15 och $300+$20. Rake i de fallen är 7% resp 6.25%. Entraction turren ligger mittemellan i buy-in.

 

Vi jämför med 7% i rake. 26.4/7= drygt 3.77. Man betalar alltså härliga 277% mer i rake på en Entraction satellit jämfört med en dyr turre på en annan sajt.

 

Varför bry sig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...