Gå till innehåll

Superseriös heads up satsning.


BigBlind

Recommended Posts

Först och främst vill jag välkomna dig till min dagbok och min heads up satsning.

 

Jag skall redan från början erkänna att jag startar den här dagboken enbart för min egen skull och inte för att få bekräftelse, ryggdunkar eller medlidande. Nu när jag bestämt mig för den här satsningen så var min plan att skriva ner egna tankegångar och analyser mellan sessionerna och för att få annan input, delar jag det med er. Ni kommer nog snart se att jag har lite andra vinklingar av poker i den här dagboken än vad andra dagboksförfattare har och jag kommer nog helst rikta mig till avancerade spelare.

 

Så vem är jag då?

 

Jag är en 28årig Göteborgare som flyttat ut från storstan till en lite mindre ort för att plugga. Som så många andra startade jag min pokerkarriär när kanal5 började sända WPT på söndags nätterna för en massa år sen. Jag kan inte minnas vilket år det var men jag vet i af att det var innan den stora pokervågen kom till Sverige. Det var så roligt att kolla på WPT att jag blev sugen på att testa att lira lite själv. Jag reggade ett konto på betson och satte in $50 på spelsajten. Jag hade precis flyttat hemifrån och tjänade ganska lite pengar på mitt arbete så på den tiden var femtio dollar väldigt mycket pengar. För att inte bli helt luspank satte jag upp regler för mitt pokerspel redan från början. Inte mer än $50 i månaden fick regeln bli. Den första insättningen kunde jag inte behålla särskilt länge, en halv dag tog det för mig att göra mig av med den om jag minns rätt. I väntan på nästa lön satt jag och spela playmoney och läste allt jag kunde komma över om poker. När jag till slut fick den efterlängtade lönen satte jag in 50 nya dollars och fortsatte mina trevande försök att spela poker. I samma veva fick jag reda på att en kompis till mig ifrån Strömstad redan lirat en hel del nätpoker och att han drog in så mycket pengar att han kunde leva på det. Den vetskapen blev som en sporre för mig, kan han så borde ju jag kunna. Så han blev lite som en förebild och som en coach för mig. Jag klarade nästan av halva månaden på mina $50 och nästa insättning på $50 lyckades jag bygga upp till en liten minirulle som allt eftersom växte till sig och de $150 är det enda jag investerat i poker utav ”mina egna” pengar. Sen var det några år där allt som kretsade i min skalle var Pot-odds, continuations-bet, semibluffar osv. Jag spelade inte poker utan jag VAR poker, det ända jag tänkte på var poker och jag gick runt som en zombie på jobbet om dagarna för jag suttit uppe och spelat långt in på nätterna. Dessa åren var viktiga för rutinen och för att få in ett stabilt pokertänk och allt eftersom gick jag från att vara en break even spelare till att bli en vinnande spelare. Under den här perioden var mitt kök ett litet pokernäste, min kompis och jag satt ungefär varje vaken stund och lira poker framför varsin skärm. Om jag blickar tillbaka på den tiden så skulle jag inte vilja göra om det, jag tappade mycket av det sociala livet och sömn- och kostrutiner va obefintliga, men som sagt så fick man spelrutin.

 

Efter att vart vinnande spelare ett bra tag sa jag upp mig från jobbet och levde enbart på pokern. Då hade jag jobbat upp mig till en stabil regular på NL400 och NL600 och jag kommer ihåg att 2005 var ett helt galet år, då började pokern gå riktigt bra. Jag fick en deal med ett b2b-skin och jag och en vän blev bjudna på en resa till Karibien för att spela turneringar, vi var i Vegas i en hel månad och jag lirade pokermiljon på tv4. Så det var ett fantastiskt år. Jag tror dock att min vilja att utveckla mitt spel dog av där. Det kan nog lätt bli så när man känner att man är bättre än merparten och att man ser att grafen går uppåt.

 

Hur som helst så var 2006 ett svart år. Inte pokermässigt utan i det personliga planet, jag skall inte gå in på några detaljer i den här dagboken. Jag kan säga att det jag var med om var väldigt traumatiskt och har förändrat mig en hel del. Det är något av det tyngsta grejerna man kan uppleva och önskar inte någon annan samma öde. Hur som helst var poker inte min första prioritering och jag skaffade mig ett 8-5 jobb för att få in lite rutiner och lite stabilitet i livet igen. Pokern la jag på hyllan ett tag framöver och fokusera på att klara vardagen. Jag drog dock igång liret igen så småningom och spelade en hel del, jag fortsatte dock på mitt 8-5 jobb, så pokern var inte längre första prioriteringen. Nu var pokern mer som en inkomstkälla och viljan att förbättra mitt spel var inte så noga längre, jag spelade bara för att tjäna pengar och paradoxalt nog så är det ingen bra strategi om man vill tjäna pengar på poker.

 

Jag hade också fått en helt annan syn på livet och hade väldigt stora grubblerier vad som egentligen spelar någon roll och vad som är viktigt i livet. Det ledde fram till ett brinnande intresse för personlig utveckling och de senaste åren har jag jobbat väldigt mycket med mig själv och läst och studerat en hel del om lycka, mental träning, självförtroende, självkänsla, målbilder och psykologi. Det jag kom fram till var att pengar är helt meningslöst om man är olycklig men att pengar är ett väldigt bra medel att ha om man redan är lycklig och att det kan skapa en plattform för upplevelser som i sin tur gör än lycklig. Den stora skillnaden från när jag levde på poker och nu är att förr var det pengar först och sen lycka medan nu är det lycka först och sen pengar.

 

Varför jag tar upp dessa saker är för att min dagbok kommer handla en hel del om den mentala biten av poker. Hur jag förhåller mig till utdragningar, bad beats osv. Med det menar jag inte att jag kommer gnälla och klaga på utdragningar, riggade sidor och bad beats utan hur man mentalt klarar av dem och hur det påverkar ens spel. För jag tror det är en av det viktigaste sakerna att jobba på för en teoretiskt duktig spelare. Internetpokern har blivigt så mycket hårdare än vad den var för några år sen och det flesta har en väldigt stor förståelse för spelets dynamik. Det som skiljer sig från de riktigt duktiga och medelmåttiga spelarna är hur de klarar av motgångar och hur deras spel påverkas av det. Att spela sitt A-game när det går bra klarar de flesta men att spela sitt A-game när det går riktigt dåligt är väldigt få som klarar av, jag inkluderad. Därför kommer min hu satsning handla mycket om målsättningar, filosofi och mental inställning.

 

Att jag drar igång den här satsning nu beror på att jag börja studera i höstas och hade tänkt att finansiera min utbildning på pokern. Men som nämnt ovan så är det svårt att spela poker bara för att tjäna pengar och fram tills i November levde jag bara på gamla tillgångar och kände att jag behövde tjäna ihop lite pengar. Jag satte mig och grinda ihop $3K på 26 timmar i november och det e ju som en helt ok lön för en student. Men efter att backat 8,5K på en session i December fick jag nog och kände att jag tappat mycket av syftet för pokerliret. Därför börjar jag om och istället för att räkna pengar börja räkna +Ev vs -EV igen. Jag tillhör ju den lite äldre skolan och går mycket mer på känsla än att använda mig av pokermanager och siffror hit och dit. Därför kommer jag lära mig att använda statistik som nog kan hjälpa mig i längden för att få en ännu bättre förståelse och edge.

 

Jag skall använda mig av pokertablerating.com och genom dem få information om mina motståndare. Min plan ser ut som följande, jag satte in $500 på stars för att spela upp dem på 0,25/0,50 heads up. När jag är uppe i 2K på stars skall jag casha ut de $500 jag satte in och sätt in dem på fulltilt, jobba upp dem till 2K på 0,25/0,50 och casha ut de $500 och slänga in dem på partypoker osv.

När jag sen byggt upp 1,5K rullar på 4-5 sidor som pokertablerating täcker så går jag upp på 0,5/1. Där gör jag samma procedur och jobbar upp rullarna till 3K på vardera site. När jag sen går upp till 1/2 kommer jag börja med table selection genom pokertableratings ”find table” verktyg. Iom att det är svårare att få till HU spel nuförtiden så är rullar på flera sidor nödvändigt. Jag har även en stabil rulle på pacific och kommer spela HU på den sidan när jag kommer upp till 1/2 i min satsning.

 

Målsättning är att vara en av de topvinnande regularens på NL400HU när året är slut.

 

Så här hade jag tänkt att utforma min dagbok. Inför varje session skall jag skriva upp några punkter som jag skall jobba med under sessionen. Jag kan ge ett exempel.

 

Under den här sessionen skall jag ställa mig själv de här frågorna:

 

1. Hur skall jag anpassa mitt spel bäst till den här spelaren?

2. Vad tror den här spelaren att mina luckor är?

3. Är det spelet jag kommer göra nu + eller -EV?

 

När sessionen är klar kommer jag komma tillbaka hit och analyserar hur jag lyckats med de uppsatta frågeställningarna. Under uppbyggnadstiden skall jag jobba på att utvecklas som spelare och låta bli att stirra på resultatet. Den här satsningen kommer vara ganska exprimentiel och därför kommer min winrate ligga sämre än den vanligtvis skulle göra. Men för att kunna utföra experiment behöver man misslyckas massa gånger innan man hittar den perfekta formulan. Den här satsning är för att bygga upp mig till en ännu bättre spelare och det är därför jag gör den. Skulle jag vara fokuserad på att tjäna så mycket pengar som möjligt hade det nog snarare vart bättre att fortsätta lira NL400 och NL600 som jag har rulle för att spela. Men i det långsiktiga perspektivet kommer den här satsningen gör mig till en bonebreaker på de nivåerna.

 

Jag har inte bestämt mig till 100% hur hela dagbokens upplägg skall vara ännu. Men det kommer nog växa fram allt efter som. Jag kommer fokusera mycket på de bakomliggande faktorerna i pokerspelet och några ämnen jag skall diskutera är:

 

Disciplin

Focus

Tålamod

Ärlighet

Psykologiska faktorer

A-game, B-game, C-game, D-game, TILT

Moneymanagement och pengarnas värde

Hur man hanterar motgångar/medgångar

Dynamiken (variation och svängningar)

Pokerfilosofi

 

Spelteori

 

+EV / -EV

Hand-range

Beslutsfattande

Tells, reads osv

Kategorisering av spelare

Handhistorik

Läckor

Anpassningsförmåga

 

 

Så där ja. Det där var min presentation och upplägg för 2011 års heads up satsning. Lets get ready to gamble! Å låt pokergudaran vara på min sida!

 

 

 

Lot of love!

 

//

 

Sputnik

 

 

PS. I början av min pokerkarriär trodde jag lol betydde lot of love. Jag tyckte det var så konstigt att alla skrev om kärlek när någon spelade konstigt och jag tyckte att pokerspelare verkar vara ett kärleksfullt folk. Den åsikten har jag för länge sedan suddat bort :lol: .DS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft lite strul med nätet de senaste dagarna så har inte kunnat spela så mycket och inte heller uppdatera dagboken så som jag velat. Men nu är nätet friskt igen och idag hade jag tänkte prata lite om min pokerfilosofi och begrepp jag kommer använda mig av i den här dagboken.

 

Som jag sa i min introduktion kommer jag fokusera mycket på den mentala biten i poker och vikten att kunna hantera svängningarna i spelet. Iom att jag enbart kommer satsa på heads up, kommer den här biten vara ännu viktigare än i 6max eller full ring. Jag tänkte de närmaste dagarna gå igenom de olika begreppen jag nämnde i introduktionen.

 

Först och främst skulle jag vilja citera det ända bra som Dan Glimne har sagt angående poker. Han säger att ”livet är en lång pokersession med många pauser”. Jag tänker att det är ett vettigt sätt att se på poker för att kunna maximera sin profit. Att hela tiden ha en långsiktig syn på spelet och inte stirrar sig blind på det kortsiktiga resultatet. Har man bestämt sig att spela poker under en längre tid så är det viktigt att förstå att poker till stor del faktiskt handlar om vissa frustrerande element, så som bad beats, utdragningar och variation. Skulle en mindre begåvad spelare träffa sin 2 outare på riven så har han ju trots allt 5% på sin sida och den här gången fick han träffa sin hand som han faktiskt gör en gång av tjugo. Men statistiks sett förlorar han en massa pengar på det spelet. Skulle man däremot ta alla sessionerna man spelat under ett år så kommer vi se att tur och otur ligger ganska lika. Dvs. att tur faktorn i spelet jämnas ut ju mer man spelar. Så om alla pokerspelare har lika mycket tur och otur i ”livets poker session” så borde poker handla om beslutsfattande och den spelaren som fattar mest korrekta beslut kommer vinna mest pengar i det långa loppet. Så då kommer vi till utmaningen. Att spela så bra poker som möjligt, helt oberoende hur det går för stunden.

 

Den ovanstående faktan kommer nog inte som någon nyhet för så många pokerspelare. Det flesta vet om det här när man diskuterar spelets dynamik. Det svåra är bara att implicera det här tänket när man är i stridens hetta och när de korrekta besluten bli straffade av motståndarens tur. Jag har många gånger haft djupa funderingar om tilt och dåligt spel. Det är ett väldigt konstigt beteende om man tänker efter. Först och främst kan man undra varför man ger bort mer pengar till de man är frustrerade eller arga på. Varför skall han få mer av mina pengar för att han haft tur eller för att man själv är kortdöd? Den andra frågan jag ställer mig är; om jag har tänkt att spela poker under en längre period, varför skall jag då spela dåligt och slänga bort massa pengar? Jag själv måste ju sota för det senare och det är jag som får jobba tillbaka det som jag slängt bort på grund av tilt eller dåligt fokus. Då kommer vi till disciplinen som jag kommer diskutera i ett senare inlägg.

 

 

I nästa inlägg skall jag berätta om olika begrepp jag kommer använda mig av när det gäller mitt spel. Jag kommer kategorisera dem efter A-game, B-game, C-game, D-game, TILT

 

 

I de kommande inläggen hade jag tänkt att gå igenom alla begrepp och saker som jag har som plan att jobba med. Allt eftersom kommer jag gå mer in på hur de olika sessiona går och situationer som uppstår och vad jag planerar att jobba på inför varje session. I gårdagens session fick jag iaf träna på de sakerna jag nämner i det här inlägget . Jag låg som mest back 10 inköp men vände tillbaka det efter ett tag, jag är nöjd för jag höll fokus bra och spelade bra även fast turen var hos någon annan än mig. Ni ser AI evn för sessionen och så postar jag min störst förlust.

 

pushthelimit.se/stats.jpg

________________________________________________________________

 

BTN/SB: $283.55

Hero (BB): $161.70

 

Pre Flop: ($0.75) Hero is BB with A:heart: A:club:

BTN/SB raises to $1.75, Hero raises to $6.50, BTN/SB raises to $19.50, Hero raises to $68, BTN/SB raises to $283.55 all in, Hero calls $93.70 all in

 

Flop: ($323.40) Q:diamond: 7:heart: 6:heart: (2 players - 2 are all in)

 

Turn: ($323.40) 9:club: (2 players - 2 are all in)

 

River: ($323.40) T:diamond: (2 players - 2 are all in)

 

Final Pot: $323.40

BTN/SB shows 8:heart: 8:spade: (a straight, Six to Ten)

Hero shows A:heart: A:club: (a pair of Aces)

BTN/SB wins $322.90

 

________________________________________________________________

 

På återseende!

 

//

 

BB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spännande inledning. Kommer verkligen följas. Vad pluggar du btw? Kör hårt!

 

Jag pluggar coaching och psykologi på universitet. Handlar mycket om den positiva psykologin och hur man kan öka välbefinnandet. Vi studerar även neurovetenskap, dvs hur våran hjärna fungerar och hur olika skador, droger och sjukdomar påverkar vårat psyke.

 

"Superseriös"

Tänkte att du kanske vill ändra rubriken om det nu inte är så att du sitter och super (dricker) HeadsUp varje dag.

 

Gl med liret, ska bli kul att följa!

 

Tack för tipset! :lol: Är numera ändrat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt, så skall jag prata om de olika mentala nivåerna och hur bra man presterar för stunden. De kategorierna som jag nämnt innan är A- till D-game och tilt. Så här sammanfattar jag de olika kategorierna i mitt spel:

 

A-game:

 

Målet för mig är att vara så mycket som möjligt i det här stadiet. När man spelar sitt A-game så känner man sig stark och vid varje ny situation tänker man till och spelar så bra som möjligt. Här har man inte någon svårighet att lägga en hand som man vet är slagen. Här kan man även göra avancerade bluffar och moves. När man spelar sitt A-game har man mycket disciplin, tålamod och fokus. Här använder man sig av all sin rutin, kunskap och känsla för att få så mycket värde som möjligt utav spelet. I det här stadiet är man också duktig på att föra notes och fundera ut motspelarens svagheter och läckor. Här klarar man av en del motgångar och blir inte känslomässigt berörd.

 

B-game:

 

I det här stadiet spelar man inte dåligt och man vinner även i det här stadiet. Man är dock inte lika fokuserad eller disciplinerad. Det är mer ett stadie i autopilot och man för inte anteckningar om motståndaren i samma utsträckning eller kollar på motståndarens stats. Anpassningsförmågan till motståndaren är också sämre. Här missar man en del bra spel som skulle vara bra så som välplanerade moves och bluffar. Man har även en liten tendens att inte tro på motståndaren och här synar man lite lightare. Här kan man göra saker som kan motiveras med att ”man får göra så”. Det är ok att syna bettet på rivern med träff på K med sina AK även fast man innerst inne känner att man är slagen. Efteråt så motiverar man synen med att ”man får göra så” och att handen var så pass stark för att motivera det. Den här fasen kan uppstå pga. oflyt i spelet, brist av fokusering för att man spelat för länge eller för man någon anledning inte är motiverad.

 

C-game:

 

I det här stadiet spelar man oftast dåligt. Ofta efter mycket utdragningar eller saker som hänt som gör att man är frustrerad. Nu har man gått in i en fas som är ännu mer autopilot och där man slutar tänka på olika moves och här slutar man spela tricky och bara bettar bettar och bettar, utan tanke och plan. I det här skedet betalar man av motspelarens bra händer och tänker för sig själv, nu kommer jag göra en dålig syn. Man trycker på synknappen och pengarna åker till motspelaren. Sen blir man sur på sig själv och bli ännu mer frustrerad. I C-gamet har man även en tendens att bluffa för mycket och inte kalibrera av motståndaren och hans range. Här börjar man gnälla att man har sån otur och man placerar sig själv i offerrollen. Det är SÅ synd om mig för jag inte vinner och varför är livet SÅ orättvist. C-game kan sammanfattas: Skall han ha det nu igen? Call, ja det hade han, fan va orättvist livet är.

 

D-game:

 

Har man kommit så här långt så har man helt slutat att tänka. Nu är man helt fast i rollen som offer. Nu kan man syna ner ett helt inköp med en skräp hand eller bluffa bort hela stacken. Här kan man ta syn med en draghand med väldigt dåliga odds och vinner man i det här läget så är det ofta tur. Här kan man förlora massa pengar med sina QQ även fast det ligger A på floppen. Man spelar helt enkelt bara med en känsla och den känslan är ilska, frustration och förtvivlan. I det här lägget så är toppar nöten och tar man sig inte samman är nästa steg nära. Nämligen TILTEN.

 

TILT:

 

Sammanfattas så här: Jag hatar det här spelet!!! Ta mina pengar , jag vill inte ha dem!!! Det e nu alla lösa föremål ligger risigt till och det är efter den här fasen som man får gå och köpa sig en ny lalptop. Tilt är så fruktansvärt meningslöst och känslan efter en tiltsession är fruktansvärd. I det här stadiet kokar det i en. Man är så frustrerad, arg och förbannad att man tappat helt omdömet och pengarnas värde. Här gör man saker som är så fruktansvärt dåliga att en superfisk spelar bättre, man trycker in allt preflop med skräp, man spelar massa händer och man synar med skräp. Jag befinner mig väldigt sällan i det här tillståndet som tur är. Men jag har vart där och det är viktigt att ta med det här för att visa polariseringen mellan A-game och tilt.

 

 

 

 

 

Min tanke är att försöka utvärdera vilket tillstånd jag befinner mig i och ha det i åtanke när jag sen summerar varje session. Jag tror det kommer vara svårt att hålla sig till sitt A-game för jämnan men det skall vara min målsättning och med det fokuset kommer man förhoppningsvis inte gå djupare ner än till C-gamet. Kollar man på durrr och många toppspelare så är de sällan i d-game eller tilten och de är nog en nyckelfaktor för att komma så långt. Det är även bra att ha koll på de här olika nivåerna för att känna in vilken mental stämning motståndaren är i.

 

Idag spelade jag en fyra timmars session. De var mycke set ups och många hit n runs från motståndarna. Jag backade 9 inköp men spelade mycket A-game och en del B-game. Så det är väl bara att inse att varitionen är stor i heads up.

 

Komentera gärna eran syn på det jag postar. I nästa inlägg skall jag posta olika händer för att förklara de olika kategorierna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A-game

 

Poker Stars $0.25/$0.50 No Limit Hold'em - 2 players

 

Hero (BB): $122.70

BTN/SB: $50.00

 

Pre Flop: ($0.75) Hero is BB with K:heart: 3:heart:

BTN/SB raises to $1.50, Hero calls $1

 

Flop: ($3.00) T:heart: Q:heart: 6:heart: (2 players)

Hero checks, BTN/SB bets $2.50, Hero raises to $8.50, BTN/SB calls $6

 

Turn: ($20.00) 9:heart: (2 players)

Hero checks, BTN/SB bets $10, Hero calls $10

 

River: ($40.00) A:spade: (2 players)

Hero checks, BTN/SB bets $30 all in, Hero folds

 

Final Pot: $40.00

BTN/SB wins $39.50

 

--------------------------------------------------------------------------

 

Poker Stars $0.25/$0.50 No Limit Hold'em - 2 players

 

Hero (BTN/SB): $110.75

BB: $97.35

 

Pre Flop: ($0.75) Hero is BTN/SB with 8:spade: K:spade:

Hero raises to $1.50, BB raises to $2.50, Hero raises to $12, BB calls $9.50

 

Flop: ($24.00) 3:club: J:diamond: 5:diamond: (2 players)

BB checks, Hero bets $15, BB calls $15

 

Turn: ($54.00) 3:spade: (2 players)

BB checks, Hero bets $38, BB folds

 

Final Pot: $54.00

Hero wins $53.50

 

--------------------------------------------------------------------------

 

I första handen med K3 så är jag helt fokuserad på min motståndare. Den gubben jag spelar mot har spelat ganska tajt och har haft en fit or fold stratedgi emot mig. Jag har inte sätt han göra några avanserade bluffar eller något tricky. Jag resonerar att han synar mit omslag på flopen med någon form av hand. Skulle han ha haft en stark hand som set, tvåpar eller stege skulle turn vart ett skrämsel kort och han hade checkat ner den. Så den mest troliga handen är hjärter Esset när han spelar på det här sättet. Jag är ganska övertygad över att jag gjorde en bra läggning. Skulle jag däremot vart i B-game eller lägre så hade jag synat.

 

Med K8 handen har jag en read på motståndaren. Han synar flop countinuationsbettar väldigt light och turn bettar jag för att sätta ultimat press och så tror jag inte att han har så många händer som kan ha träffat floppen hårt.

 

--------------------------------------------------------------------------

 

B-game

 

Poker Stars $0.25/$0.50 No Limit Hold'em - 2 players

 

BB: $257.35

Hero (BTN/SB): $52.90

 

Pre Flop: ($0.75) Hero is BTN/SB with K:diamond: A:spade:

Hero raises to $1.50, BB raises to $5, Hero raises to $17, BB calls $12

 

Flop: ($34.00) 4:diamond: 5:spade: J:spade: (2 players)

BB checks, Hero checks

 

Turn: ($34.00) 6:heart: (2 players)

BB checks, Hero checks

 

River: ($34.00) K:spade: (2 players)

BB bets $63.50, Hero calls $35.90 all in

 

Final Pot: $105.80

BB shows 6:spade: 6:diamond: (three of a kind, Sixes)

Hero shows K:diamond: A:spade: (a pair of Kings)

BB wins $105.30

 

--------------------------------------------------------------------------

 

Här har vi en situation där min hand skriker AK. Den här synen motiverar jag med att potten är stor och att jag har träff. Det är dock väldigt mycke som slår mig och jag tror väldigt sällan man ser en total bluff ifrån motståndaren här. Han hade spelat relativt stabilt innan men han hade gjort en del moves. Skulle tippa att jag vinner 1 av 5 såna här synar. Synen är ju inte fruktansvärt dålig men skulle jag spelat A-game hade jag lagt den.

 

--------------------------------------------------------------------------

 

C-game

 

Poker Stars $0.25/$0.50 No Limit Hold'em - 2 players

 

BTN/SB: $313.35

Hero (BB): $71.75

 

Pre Flop: ($0.75) Hero is BB with J:heart: 9:club:

BTN/SB raises to $1.50, Hero raises to $5, BTN/SB calls $3.50

 

Flop: ($10.00) K:spade: J:club: 8:spade: (2 players)

Hero bets $7.10, BTN/SB calls $7.10

 

Turn: ($24.20) K:diamond: (2 players)

Hero checks, BTN/SB bets $17.75, Hero calls $17.75

 

River: ($59.70) J:spade: (2 players)

Hero checks, BTN/SB bets $283.50 all in, Hero calls $41.90 all in

 

Final Pot: $143.50

BTN/SB shows 2:club: K:club: (a full house, Kings full of Jacks)

Hero shows J:heart: 9:club: (a full house, Jacks full of Kings)

BTN/SB wins $143.00

 

--------------------------------------------------------------------------

 

 

Poker Stars $0.25/$0.50 No Limit Hold'em - 2 players

 

Hero (BB): $205.35

BTN/SB: $67.45

 

Pre Flop: ($0.75) Hero is BB with 7:heart: 7:club:

BTN/SB raises to $1.50, Hero raises to $5, BTN/SB calls $3.50

 

Flop: ($10.00) K:club: 2:club: K:spade: (2 players)

Hero bets $7.10, BTN/SB calls $7.10

 

Turn: ($24.20) 8:club: (2 players)

Hero bets $17.50, BTN/SB calls $17.50

 

River: ($59.20) 4:club: (2 players)

Hero checks, BTN/SB bets $37.85 all in, Hero calls $37.85

 

Final Pot: $134.90

Hero shows 7:heart: 7:club: (a flush, King high)

BTN/SB shows J:heart: A:club: (a flush, Ace high)

BTN/SB wins $134.40

 

--------------------------------------------------------------------------

 

Händerna talar för sig själv. Här börjar jag spela dåligt och betalar av motsåndarens träffar. Det summerar mycke av c-gamet. Skall han ha det igen? Syn, ja det hade han. Första handen är riktigt dåligt spelad från min sida.

 

--------------------------------------------------------------------------

 

D-game

 

Poker Stars $0.25/$0.50 No Limit Hold'em - 2 players

 

BTN/SB: $141.40

Hero (BB): $172.20

 

Pre Flop: ($0.75) Hero is BB with 5:diamond: 5:spade:

BTN/SB raises to $1.50, Hero raises to $5, BTN/SB calls $3.50

 

Flop: ($10.00) 8:diamond: J:diamond: Q:spade: (2 players)

Hero bets $7.10, BTN/SB calls $7.10

 

Turn: ($24.20) 3:club: (2 players)

Hero checks, BTN/SB checks

 

River: ($24.20) J:club: (2 players)

Hero checks, BTN/SB bets $54.50, Hero calls $54.50

 

Final Pot: $133.20

BTN/SB shows J:heart: 9:heart: (three of a kind, Jacks)

Hero mucks 5:diamond: 5:spade:

BTN/SB wins $132.70

 

--------------------------------------------------------------------------

Poker Stars $0.25/$0.50 No Limit Hold'em - 2 players

 

Hero (BTN/SB): $177.90

BB: $393.65

 

Pre Flop: ($0.75) Hero is BTN/SB with A:heart: 4:heart:

Hero raises to $1.50, BB raises to $6, Hero calls $4.50

 

Flop: ($12.00) 5:club: A:spade: K:spade: (2 players)

BB bets $8.60, Hero calls $8.60

 

Turn: ($29.20) 9:diamond: (2 players)

BB bets $28.70, Hero calls $28.70

 

River: ($86.60) 7:spade: (2 players)

BB bets $64.55, Hero calls $64.55

 

Final Pot: $215.70

Hero mucks A:heart: 4:heart:

BB shows 9:heart: A:diamond: (two pair, Aces and Nines)

BB wins $215.20

 

--------------------------------------------------------------------------

 

Ja nu ser ni vad jag har att jobba på. Två riktigt dåligt spelade händer. Notera att riverbettet i den första handen är dubbel pot. I båda är jag ganska tiltad och tänker inte för fem öre och det är såna här grejer jag skall minimera i mitt spel.

 

--------------------------------------------------------------------------

En bonus hand :rolleyes:

 

Poker Stars $0.25/$0.50 No Limit Hold'em - 2 players

 

BB: $76.20

Hero (BTN/SB): $73.75

 

Pre Flop: ($0.75) Hero is BTN/SB with J:club: T:club:

Hero raises to $1.50, BB raises to $5, Hero calls $3.50

 

Flop: ($10.00) 2:diamond: 7:diamond: 8:spade: (2 players)

 

BB bets $6, Hero calls $6

 

Turn: ($22.00) 8:club: (2 players)

BB checks, Hero bets $12, BB calls $12

 

River: ($46.00) 4:spade: (2 players)

BB checks, Hero bets $37, BB raises to $53.20 all in, Hero folds

 

Final Pot: $120.00

BB shows 6:diamond: Q:diamond: (a pair of Eights)

BB wins $119.50

 

--------------------------------------------------------------------------

 

Jag tyckte den här handen var så rolig så var tvungen att ta med den. Jag satte motsåndaren på färgdrag och därför bettade jag rivern hårt. Han checkraisar mig efter att tänkt en lång stund. Jag har 12 dollar kvar i stacken och har egentligen ingen fold equity. Men J högt slår jag inte mycke med så jag lägger den. Motsåndaren visar sitt missade färgdrag. Det kan ju knappast va så lönsamt spel av honom. Jag har nog en hand som slår Q högt 9 gånger av 10.

 

--------------------------------------------------------------------------

 

Det var lite häder så ni förstår vad jag menar med de olika nivåerna. Tog inte med ren tilt för jag har inte vart där på bra länge. Nästa gång hade jag tänkt att prata om att vara ärlig mot sig själv för att kunna utveckla sitt spel.

 

God natt!

 

//

 

BB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

GL!

 

Notera dock Tommy Angelos tilt-definition: "Tilt has many causes and kinds, but it has only one effect. It makes us play bad. It makes us do things we wouldn’t do if we were at our very best. And that’s how I want to define it, exactly like that. Tilt is any deviation from your A-game and your A-mindset, however slight or fleeting."

 

En poäng med hans definition är det inte är okej att spela sitt B-game. Du skriver om B-game: "I det här stadiet spelar man inte dåligt och man vinner även i det här stadiet." Bättre att skriva: I det här stadiet spelar man inte bra. B-game är inte okej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej hopp!

 

Idag tänkte jag prata om ärlighet. Detta kanske låter lite konstigt då poker är ett spel som handlar om att vara oärlig och att bluffa och representerar olika saker som man inte har. När jag tänker på ärlighet, så menar jag inte ärlighet mot sina motspelare utan ärligheten gentemot sig själv. För att förklara de här skall jag använda en metod som används inom psykologin och från den kognitiva beteende terapin(kbt). Där använder man en modell där de använder sig av olika kontroll cirklar. Jag gjorden en liten snabb skiss i paint för att förklara hur den är uppbyggd. Kanske inte den snyggaste skapelsen men det är för att kunna förklara konceptet. Jag gjorde den som ett stoppljus så ni vet var ni skall befinna er. :lol:

 

ok.JPG

 

I psykologin används den här till människor som grubblar för mycket eller lider av för mycket kontrollbehov.

 

Obefintlig kontroll är när någon försöker kontrollera det som är omöjligt att kontrollera. Genom att gå runt att oroa sig hur vädret kommer bli imorgon, om att få en alvarlig sjukdom, att förändra det förflutna eller att de kommer råka ut för någon tragedi.

 

Yttre/indirekt kontroll handlar om saker eller människor i sin närhet. Det kan vara att kontrollera sin partner, överbeskydda sina barn eller ha koll på alla tänkbara scenarios i framtiden. I den här delen av cirkeln kan man oftast påverka på något sätt men inte kontrollera det helt. Klart att jag kan gå runt att oroa mig för att bussen inte skall komma. Det finns dock oftast en handling som kan lösa problemet. I exemplet skulle man kunna ringa bussbolaget och se om bussen är i tid. Det är dock lite drastiskt och inte ens det är en säkerhet för att bussen skall komma i tid. Det tar även en massa energi för att kunna kontrollera allt hela tiden och livet blir ganska jobbigt att leva då.

 

Inre/direkt kontroll är egentligen det ända man själv kan påverka helt. Det är hur man själv förhåller sig till olika saker och hur man väljer att tolka och reagera på olika händelser som händer en själv. Världen är ju inte på ett visst sätt utan den är så som man själv väljer att tolka den. Min uppfattning av världen ser inte ut som din.

Det är i den här cirkeln som magin händer. Här kan man välja att inte bry sig om det som är okontrollerbart. Så som vädret, alvarlig sjukdom eller att man skall råka ut för någon tragedi. Här kan man också välja att lösa problem när de dyker upp, genom lugnande tankar så som; om bussen inte dyker upp så löser jag det då eller att skapa förhållningssätt till en rad olika problem eller grubblerier.

 

Så nu kanske ni undrar hur det här hänger ihop med poker. Jo det skall jag förklara för er kära läsare.

 

Min teori är att ju mer man jobbar med den inre kontrollen i sitt poker spel desto duktigare blir man. Jag tror det är viktigt att acceptera den obefintliga kontrollen och dra nytta av att andra spelare inte accepterar den. När jag tänker på den obefintliga kontrollen så menar jag hur dynamiskt spelet är och att utdragningar, otur, kortdöd, bad beats och set ups faktiskt är en del av pokern. Det är så även om man vill att det skall va så eller inte. Accepterar man att spelets dynamik är som det är så kan man sluta gnälla och klaga på hur mycke bad beats, otur och allmänt oflyt man har och istället se det som en utmaning och träna på sin inre kontroll. Att ha som mål att träna på sin styrka att minimera förlusterna. Jag tänker att den yttre kontrollen är motspelaren, som man till viss del kan kontrollera. Det går dock inte att kontrollera motståndaren och när man själv gör en bra bluff och motståndaren gör en dålig syn bör man istället för att klaga på motståndaren, jobba på sin inre kontroll och utvärdera sitt spel och dra nytt av motståndarens förmåga att syna ner för light. Ni får gärna fortsätta spinna vidare på min teori. Jag bollar gärna tankar och vill gärna ha nya insikter.

 

 

Den andra faktorn jag tänkte diskutera om ärlighet i pokern är egot. Först vill jag förklara min syn på egot och varför det är dåligt med ett för stort ego. Jag vill ta Phil Hellmuth som exempel. Han är i mina ögon en ganska svag pokerspelare som har ett väldigt stort ego. Han har ju vunnit många wsop- armband och med dem har han byggt upp ett stort ego. Jag kan tänka mig att han var en duktig spelare när han vann som mest, det var innan den stora onlinepoker boomen kom. Då var han troligtvis en riktigt duktig spelare i jämförelse med average pokerspelaren på den tiden. I och med att han hade en rush och vann massa armband blev hans ego så stort att han ansåg sig som den bästa spelaren i världen. Den tanken fortsatte han att odla och när pokerboomen kom och det kom ett stort gäng med duktiga onlinespelare så var han inte längre i toppskiktet av pokerspelarna längre. Problemet var ju att han fortfarande såg sig som bäst i världen och han fortsatte med sin pokerstrategi som fungerade på 80-talet och han försökte inte utveckla sitt spel eller anpassa sig efter den nya generationens pokerspelare. Varför skulle han göra det när han är bäst i världen? I de intervjuer jag sett med han så säger han fortfarande att han är en av toppspelarna i NLTH och det är ju nästan skrattretande när man ser hur han spelar i highstakes poker. Istället för att acceptera dynamiken klagar han på hur mycket mer otur han har än alla andra och jag tror inte han går in i sin inre kontroll en enda gång under en session. Så därför är det så dumt att ha för stort ego, han kan inte se sitt spel med kritiska ögon och hans ego sätter käppar i hjulet för honom. Så därför är det så fruktansvärt viktigt att kunna kolla på sitt spel ifrån ett fågelperspektiv och kunna erkänna sina svagheter och försöka rätta till dem.

 

Ni får inte förväxla det här med självförtroende. Jag kan säga att jag är en vinnande spelare och att jag är bättre än väldigt många. Jag erkänner samtidigt att jag har en massa luckor och att jag har massa svagheter i mitt spel. Men genom att jag kan erkänna det så gör det mig till en ännu bättre spelare, för jag har möjligheten att rätta till dem om jag erkänner dem för mig själv. Jag vill även pointera att meningen med mitt inlägg inte är att smutskasta Phil Hellmuth utan att för att få fram min poäng. Jag har inte superkoll på honom och det här är bara antagande jag har gjort av det jag sett av honom.

 

Det här får räcka för i kväll. Nästa gång tänkte jag prata om disciplin.

 

För att få igång lite kommentare så skulle jag vilja ha tips om böcker, bloggar, instruktionsvideos mm som berör heads up och NLTH. Jag har också en del frågor angående en del stats från holdem manager, så om det finns någon riktigt het heads up lirarare som vill diskutera stas kan du väl hojta till.

 

Best of luck

 

//

 

BB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

GL!

 

Notera dock Tommy Angelos tilt-definition: "Tilt has many causes and kinds, but it has only one effect. It makes us play bad. It makes us do things we wouldn’t do if we were at our very best. And that’s how I want to define it, exactly like that. Tilt is any deviation from your A-game and your A-mindset, however slight or fleeting."

 

En poäng med hans definition är det inte är okej att spela sitt B-game. Du skriver om B-game: "I det här stadiet spelar man inte dåligt och man vinner även i det här stadiet." Bättre att skriva: I det här stadiet spelar man inte bra. B-game är inte okej.

 

Jag förstår din poäng. Jag tror dock att min syn på B-game kanske ligger en bit ifrån den nämnda författarens syn på B-game. Jag menar att man fortfarande är en vinnande spelare i mitt B-game men att man saknar den där riktiga skärpan. Jag kan tänka mig att han mer definerar B-game mer som mitt C-game. Men rätta mig gärna om jag har fel, jag har inte läst någonting om honom. Jag håller fullständigt med i det han skriver, tror dock det är omöjligt att hålla sig helt till sitt A-game hela tiden. Men självklart skall ju det vara målet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tanken är inte att man ska hålla sitt A-game hela tiden. Det klarar ingen. Om jag får fortsätta citera:

 

"Defining tilt in this way, everyone tilts. It's just a matter of how often, how long, and how bad." - Elements of Poker, s 56

 

Målet är att tilta så sällan, så kort tid och så lite som möjligt.

 

"To make money from tilt, you don't have to be tiltless. But you do have to tilt less." - Elements of Poker, s 56

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grymt upplägg på Dbn, kommer följas stenhårt.

 

Är dock väldigt nyfiken på vad det var som hände dig (traumatisk upplevelse) och vad som fick dig att styra in i pyskologi-djungeln. Samtidigt är det tråkigt att just en sån grej skall hända innan man får de fina insikterna som du har fått.

 

Best of Luck

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressanta teorier! Får man fråga hur ofta du synar eller höjer i position (sb), resp. försvarar dig i bb?

 

Spelar aldrig head-to-head mer än när det sitter två (och det gör det ibland) på ett 6-manna (så man har även ranger där).

 

Tänk på att om du synar "bonushanden", så kommer ändå inte misstaget att bli så stort. Det och att du är commited + framtida händelser gör att du kanske bör syna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressanta teorier! Får man fråga hur ofta du synar eller höjer i position (sb), resp. försvarar dig i bb?

 

Spelar aldrig head-to-head mer än när det sitter två (och det gör det ibland) på ett 6-manna (så man har även ranger där).

 

Tänk på att om du synar "bonushanden", så kommer ändå inte misstaget att bli så stort. Det och att du är commited + framtida händelser gör att du kanske bör syna.

 

Han behöver ha bäst hand 9% av tiden för att en syn ska vara +ev, vilket jag inte tror att han har. Det är 24 big blinds man slaskar bort med den bekväma ursäkten att "jag är pot commited".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressanta teorier! Får man fråga hur ofta du synar eller höjer i position (sb), resp. försvarar dig i bb?

 

Spelar aldrig head-to-head mer än när det sitter två (och det gör det ibland) på ett 6-manna (så man har även ranger där).

 

Tänk på att om du synar "bonushanden", så kommer ändå inte misstaget att bli så stort. Det och att du är commited + framtida händelser gör att du kanske bör syna.

 

På ca 18K händer har jag 70% VPIP i SB och 69% av dem är höjning. Jag har ca 38% VPIP i BB och 3-bet ligger på 20%. Jag vet inte om det är 20% av de 38% eller om det är 20% av alla händer i BB. Någon som vet? Om det är 20% av alla händer så känns det väldigt mycket.

 

När det gäller bonushanden så tror jag det är en korrekt läggning. Det finns knappt några handkombinationer jag slår över huvud taget och det är ju aldrig några bluffar i det läget, då de vet att jag kommer syna 99 gånger av 100. Så säg att motståndaren bluffar med en hand som jag slår 1 gång utav hundra, då har jag inga odds att syna. Tror dock att det är färre gånger än en på hundra. Skulle jag synat nu så hade jag förlorat även fast jag syna tex. Om jag synar 99 gånger för $12 förlorar jag $1188 och den gången jag vinner så synar jag 12$ och vinner $130-140. Så i längden är det jätte minus ev. Så det där med odds är ganska relativt. Ända anledningen att syna skulle vara för att skapa någon typ av image som man kan använda sig av senare i spelet. Men det såg jag inte som nödvändig mot den här motståndaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...