Gå till innehåll

LCHF-recept


bjoelle

Recommended Posts

Jag - och förhoppningsvis fler här - äter LCHF. Ibland kan maten dock bli lite ensidig och man saknar inspiration. Visst kan man googla och hitta en del recept, men faktum är att inte alla är så jävla roliga ;)

 

Så gott folk! Släng över era bästa LCHF-recept.

 

Jag bjuder på ett pizzarecept jag hittade via google och gillade:

2dl riven blomkål som mikras 2-3min så den blir lite mjuk

2dl riven mozarella(Riktigt usel eldorado/euroshopper är att föredra, är ju typ den enda som finns riven med)

1st ägg

salt

.peppar

Färska kryddor/usel pizzakrydda på burk(välj efter smak eller plånbok)

 

Mosa ihop allt i en skål, kör i ugnen på 175grader tills du tycker det ser färdigt ut :D. 10-15min brukar vara lagom. Garnera sen som du önskar och kör in i ugnen igen

 

OBS! Tråden är inte till för att tjaffsa om negativa/possitiva grejjer med just LCHF etc. Det är en recepttråd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 72
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Kan rekommendera kålgott som är en variant av kålpudding. Kopierar receptet från en blogg:

 

4-6 port

ca 1 kilo vitkål

500 g blandfärs/köttfärs

1 stor gul lök

salt, vit-, svart- och kryddpeppar

soja

smör

1-2 dl grädde

1-2 dl creme fraiche

 

Tärna kålen i lite större bitar. Havcka löken. Stek i omgångar i smör. Bryn färsen för sig, men smula den inte alltför väl. Blanda samman och kryda. Färga med en skvätt soja. Tillsätt grädden och rör ner creme fraiche. Låt puttra 15-20 min tills kålen är mjuk och såsen får en simmig karaktär. Servera med lite osockrade eller lättsockrade lingon.

 

Sök på Epic Meal Time på youtube så kommer det upp massa recept. Enjoy!

 

Min favorit :

 

Du är uppenbarligen både dum i huvudet och icke läskunnig. Försvinn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postade samtidigt med Dayfly. Låter trevligt, stuvad vitkål med köttfärs kan inte gå fel.

 

Själv gjorde jag ett rejält långkok i dag, Texas-chili fast LCHF-anpassad, och åt gräddfil och sallad till.

 

Dela med dig av receptet då! :D ser ju bönorna som ett eventuellt problem, men beror väl på mängd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dela med dig av receptet då! :D ser ju bönorna som ett eventuellt problem, men beror väl på mängd.

 

Jag löste det eventuella problemet genom att utesluta bönorna.

 

Inte helt hundra på hur jag gjorde, men något i stil med nedanstående.

 

1. fräs kött (hade 700g grytkött i), hackad lök, en sisådär många (5-6?) pressade eller hackade vitlöksklyftor och för fruns skulle även stora bitar av morötter och palsternacka som är lätta att plocka bort i massor av olivolja. använd gärna gjutjärnsgryta

 

2. på med passerade tomater (3-5 dl kanske), några msk flytande rök, soja, ett par lagerblad, en massa chili (jag hade cayenne och ancho), kött/ox-buljong/fond, spiskummin, salt & peppar

 

3. koka länge, jag körde i knappt 3h och det blev skitgott. kolla ibland så du inte behöver spä med vatten, jag hällde på ett par dl

 

Edit: Hade det inte varit LCHF hade jag haft i vita bönor, kidneybönor, honung och lime- eller citronsaft också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ett rejält stycke ryggbiff bränn på för att få lite yta

in i ugn lågtemp stek och ta ut strax under 50 grader innertemp, sous vide om du är matnörd.

servera med sauterad lök och svamp och kanske vitlökssmör och kanske en enkel sallad.

fixa sås, deglasera pannan och blanka av.

avnjutes med fördel med en flaska rödtjut (ej lchf)

 

thai köttsallad

 

lövbiff e.l

halstra hastigt

fixa sallad, osaltade jordnötter, fisksås rikligt med chili

rödlök(scharlottenlök) koriander, lime, gurka, socker och lite salladsblad.

blanda ihop och njut. vitt ris och lättdrucken öl till om ej lchf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

En god rätt är köttfärs/kycklingfilebitar blandat med en massa olika grönsaker(tomater, lök, gurka om man vill, oliver mmm) och så lägger man på en sås typ tacosås lr heinz chilisås på det. FInns säkert lite socker i de där såserna men jag fuskar en del. Tror det håller i längden.

 

Annan god rätt är man steker lite kycklingfilebitar i en gryta så de får en yta. Peppar och salta dem också. Sen lägger man i 2,5dl matgrädde. Krydda med 4 mtsk curry. Lägg i 0,5dl svag chilisås som heinz. Funkar med ketchup också. Lägg i tomater och paprika och andra grönsaker om du vill(kan vänta med detta tills det är ca 5min kvar av koktiden om du vill). Lägg i råris(10min råris)samtidigt i grytan. Koka med lock i 25min. Riset tar längre tid att bli klart pga att det kokas i matgrädde och inte vatten vilket gör att det är klart med allt annat efter 25min. Smaka på riset, är det inte klart så fortsätt koka några min till.

Obs glöm inte att röra om i grytan var 5e minut lite drygt. Kokar du i teflonpanna är det inte lika viktigt men i stål pannor är det viktigt.

Blir det lite torrt så lägg i lite mjölk.

Blir en sjukt god gryta och råris är ju långsamma kolhydrater vilket är ok.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar skala en gurka, skiva o dra på lite olja, salt, finhackad lök, ngt surt + ngn peppar som randommål.

 

Kan vara kul om man vill variera sig lite från köttorgierna.

 

nötigt. funkar också som thaistyle eller tillsammans med någon örtkrydda som dill.

lite ris lite kycklingspett lite såser etc så bygger man en fin liten måltid.

 

andra tips: lök i vinäger, tzatsiki, ratatouille, lök och tomatsallad.

älskar alla former av lök. är ju så sjukt användbart i typ alla kök.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har jag plockat en del trams, lyd TS uppmaning

 

OBS! Tråden är inte till för att tjaffsa om negativa/possitiva grejjer med just LCHF etc. Det är en recepttråd.

Då slipper jag mer arbete, och så blir ni mindre irriterade på mig

Win/Win

 

 

Edit: Snyggt Joe, jag såg din uppmaning att vi skulle ta bort det först nu. Du förtjänar en eloge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Har hört att paranötter ska vara cancerogena. Har ingen aning om ifall det stämmer, men väl värt att kolla upp om man använder mycket av det? Verkar vara populärt i LCHF-sammanhang.

 

För övrigt, vad var det för fel på epic-videon? Ta bort pommes så är det LCHF. Dessutom var den rolig och det verkade gott. Jag lär ju prova.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har hört att paranötter ska vara cancerogena. Har ingen aning om ifall det stämmer, men väl värt att kolla upp om man använder mycket av det? Verkar vara populärt i LCHF-sammanhang.

 

För övrigt, vad var det för fel på epic-videon? Ta bort pommes så är det LCHF. Dessutom var den rolig och det verkade gott. Jag lär ju prova.

 

Ingen aning om hur det ligger till med paranötterna. Spontant tänker jag väl dock på hystering kring potatis för ett par år sen tex, brukar ofta handla om sjuka mängder man ska äta. ;)

 

Gällande epic-videon, dont know, var väl aktuellt då, var en del trams.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...