Gå till innehåll

Är det verkligen värt att bli stejkad?


Drekari

Recommended Posts

Vilken pokerspelare är inte speltorsk.... Och jag tror inte direkt att heypoker visste att han var så djupt nere i andra skit. Som psykisk ohälsa.

 

Med risk för att gå lite OT, men jag skulle säga att de flesta pokerspelare inte är speltorskar i meningen att de "torskat dit" och har stora personliga problem pga spelandet. Varför en pokersajt vill stejka en spelare som INTE är vinnande ens på micro, som verkar ha spelproblem och som dessutom inte verkar må så bra, kan jag bara inte förstå, ur ett moraliskt perspektiv. Att HeyPoker bara ser till $ förstår jag däremot. Det är ju varken förbjudet eller omöjligt att kolla upp de spelare man väljer att stejka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 60
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Stejk kan ju endast vara bra ur en psykologisk synvinkel.

 

Det är ju helt klart EV- (så länge man är en vinnande spelare, men det bör ju vara ett krav för att någon ska vilja stejka en, så det går ändå inte ihop).

 

Däremot tycker jag att EV stejk kan vara ganska fint. Antingen om man har nån schysst polare som gör det gratis, eller om man betalar ett fast belopp varje månad (i relation till den nivån man spelar på).

Jag gjorde detta ett tag. Slapp slita håret av mig när jag blev 2 outad osv, funkade kanon.

 

Kan rekommendera det till alla er som vill minska variansen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om en stejk innebär att du kan spela på mkt högre nivåer än du kan spela med din egen rulle kan det ju såklart vara bra för båda parter förutsatt att den stejkade spelaren i fråga är vinnande på nivån han blir stejkad på. Så lätt är det inte nödvändigtvis att "grinda ihop rulle för nivån" om nivån är typ NL10k, liveturrar, söndagsturrar osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stejk kan ju endast vara bra ur en psykologisk synvinkel.

 

Det är ju helt klart EV- (så länge man är en vinnande spelare, men det bör ju vara ett krav för att någon ska vilja stejka en, så det går ändå inte ihop).

 

Däremot tycker jag att EV stejk kan vara ganska fint. Antingen om man har nån schysst polare som gör det gratis, eller om man betalar ett fast belopp varje månad (i relation till den nivån man spelar på).

Jag gjorde detta ett tag. Slapp slita håret av mig när jag blev 2 outad osv, funkade kanon.

 

Kan rekommendera det till alla er som vill minska variansen.

 

Jag ser riktigt inte poängen med EV-stejk, mtp på att folk spelar olika poker. För de som gillar att få in det på flop jävligt mkt osv kan ju detta vara trevligt, men för "GTO-spelare" som checksynar mkt och får in det på river, så påverkar ju inte detta all-in ev i samma stil, då får du ju antingen plus på winnings+EV eller minus på båda liksom.

 

Positivt med det kan väl vara om du är massa under EV en månad och får det utbetalt i pengar. Säg att du backar 4k, men skulle vart plus 4k, då får du 8k ?

 

Och negativt, springer du 10k över EV, och skulle vart 2k back egentligen, så betalar du han 10k??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om ni har en 50/50-deal och du spelar på en nivå som är mer än dubbelt så hög som det du hade haft råd med utan stejk så är det såklart +EV för dig att spela stejkad (Jaja, vi håller inte samma winrate men alla fattar) :-P

 

Man behöver oftast inte ens upp på en nivå som är dubbelt så hög som man annars skulle spelat på. EV-ekvationen ändras ju i grunden - det finns inte längre någon förlustsida, bara vinst eller +/-0. Denna effekt är större för kortare stejkningar och för stejkning för spel med hög varians, eftersom ett förlustresultat på spelet är mer sannolikt vid en sådan deal, och den stejkade således oftare har nytta av förlustskyddet. Och störst är den naturligtvis för en förlorande spelare, eftersom till och med han spelar med EV+ helt plötsligt.

 

SÅ: Vissa 50/50-stejkdealar kan vara EV+ för den stejkade även om han spelar vidare på samma nivå som han gjorde förut. Men framför allt handlar ju fördelen om att man får brutalt mycket bättre risk/reward, vilket ofta är viktigare än EV.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte nämna en sak angående att bli stejkad bara, för jag tycker inte att man kan säga att det är helt riskfritt.

 

Ponera att du är en vinnande online MTT spelare som spelar allt upp till $500 freezes och $100 rebuys och för detta är du väl rullad och kan hantera variansen. Ditt förväntade EV utslaget på ett år är $150k. Om du nu väljer att bli stejkad för att kunna spela $10k's och stora live events, och under ett års tid skulle springa dåligt i dessa (vilket inte är helt otroligt) kommer detta att "äta upp" det online plus på $150k du annars skulle haft. Så även om det till synes inte är någon risk, så kan man faktiskt riskera en hel del av vad som annars hade varit ens egna pengar.

 

Om man är villig att ta denna varians dock kan det givetvis vara mycket lönande och jag vet flera exempel på personer som tjänat mycket $$$ på att bli stejkade, jag ville bara upplysa om en av nackdelarna som man kanske initialt inte tänker på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Positivt med det kan väl vara om du är massa under EV en månad och får det utbetalt i pengar. Säg att du backar 4k, men skulle vart plus 4k, då får du 8k ?

 

Och negativt, springer du 10k över EV, och skulle vart 2k back egentligen, så betalar du han 10k??

 

Mm...

 

har inte hört talats om ev-stejks, nån får gärna utveckla.

 

Det kan väl inte vara så cp att ens all-in EV räknas som ens resultat?

 

Jo det är precis så. Vad är det som är så konstigt med det?

 

 

All-in EV är ju betydligt närmare sanningen än ens resultat. Självklart så fungerar det ju inte riktigt på senare gator, men man kan slippa en hel del av swingsen t.ex alla coinflips man tar en hel månad blir ju +-0. AA vs KK så plussar du alltid 80bb, och du torskar alltid 20bb om det är tvärtom.

 

Kan vara rätt skönt för psyket tycker jag. Det enda negativa för mig var känslan av att jag ville få in degen så tidigt som möjligt hela tiden för att minska variansen, men det var ingen stor grej egentligen.

 

 

Vanlig stejk kan ju faktiskt vara fint i det scenariot att man har spelat högt och gulat rullen pg.a varians. Kan vara segt att ha sprungit 100 inköp under EV på $5/10 och behöva börja grinda micro igen.

 

Men i övrigt förstår jag inte poängen med det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Positivt med det kan väl vara om du är massa under EV en månad och får det utbetalt i pengar. Säg att du backar 4k, men skulle vart plus 4k, då får du 8k ?

 

Stackars stejkaren då...

 

Spelaren slipper en stor del av risken, men har samma EV som vid en normal deal. Det innebär att stejkaren också har samma EV, men en större risk. Rätt brutal risk, faktiskt. Kanske kan vara en bra grej om man har större cut till stejkaren, typ 80/20, men allt under 50% till spelaren skapar ju incitament för spelaren att fuska mot stejkaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men allt under 50% till spelaren skapar ju incitament för spelaren att fuska mot stejkaren

 

När jag var EV stejkad var jag det av en nära vän som jag obv aldrig skulle lura på pengar. I annat fall finns hh's att köpa hos de flesta nätverk där man kan kontrollera EV vs resultat.

 

 

Men va tjänar man på att stakea någon med EV stake?

Menar, 99% av alla på pf springer ju sjukt under ev (förutom jag som springer över på svs ev graf)

 

Ja, det är ju de som brukar höras mest. :) Men faktum är ju att det är EV+-0 för stejkaren om han EV stejkar en ärlig spelare. Tanken är väl dock att man som stejkare ska ta betalt för tjänsten, typ ett eller två inköp per månad låter rimligt? Tror många hade kunnat betala det för att eliminera en stor del av variansen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är ju de som brukar höras mest. :) Men faktum är ju att det är EV+-0 för stejkaren om han EV stejkar en ärlig spelare. Tanken är väl dock att man som stejkare ska ta betalt för tjänsten, typ ett eller två inköp per månad låter rimligt? Tror många hade kunnat betala det för att eliminera en stor del av variansen.

 

Jo precis, kan tänka mig att det fungerar bra om man är en kompisgrupp som spelar på samma nivå och på så pass tar död på lite varians, eller som du säger kör med en fast månadsavgift.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men allt under 50% till spelaren skapar ju incitament för spelaren att fuska mot stejkaren

 

När jag var EV stejkad var jag det av en nära vän som jag obv aldrig skulle lura på pengar. I annat fall finns hh's att köpa hos de flesta nätverk där man kan kontrollera EV vs resultat.

 

 

Men va tjänar man på att stakea någon med EV stake?

Menar, 99% av alla på pf springer ju sjukt under ev (förutom jag som springer över på svs ev graf)

 

Ja, det är ju de som brukar höras mest. :) Men faktum är ju att det är EV+-0 för stejkaren om han EV stejkar en ärlig spelare. Tanken är väl dock att man som stejkare ska ta betalt för tjänsten, typ ett eller två inköp per månad låter rimligt? Tror många hade kunnat betala det för att eliminera en stor del av variansen.

 

Finns ju ett ganska vedertaget koncept inom ekonomi som kallas risk premie. Dvs, du vill hellre ha x kr med säkerhet än något med väntvärde x kr som har ett slumpmässigt utfall.

 

Att ge någon EV-stejk utan någon extra betalning är en sjukt dålig idé. Om man räknar in sannolikheten att man blir blåst gränsar idén till efterbliven.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, men om du spelar dina onlineturneringar så "äter" det ju upp ditt EV från stejkningen som du annars skulle ha. Ditt resonemang är konstigt och ensidigt.

 

Uhm, vad menar du? Det jag menade är att variansen går upp i taket om man väljer att bli stejkad för höga buyin events samtidigt som man grindar på online. Det är ju fortfarande en +EV proposition (förutsatt att man är vinnande i dessa), men chansen att sluta året utan profit är betydligt större och därav uppkommer risken av att bli stejkad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uhm, vad menar du? Det jag menade är att variansen går upp i taket om man väljer att bli stejkad för höga buyin events samtidigt som man grindar på online. Det är ju fortfarande en +EV proposition (förutsatt att man är vinnande i dessa), men chansen att sluta året utan profit är betydligt större och därav uppkommer risken av att bli stejkad.

 

Det är väl ändå stejkaren som står för variansen, hur påverkas ditt onlineresultat mer än att du tappar några dagars onlinespel till liveturrarna? Jag hänger inte alls med...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl ändå stejkaren som står för variansen, hur påverkas ditt onlineresultat mer än att du tappar några dagars onlinespel till liveturrarna? Jag hänger inte alls med...

 

Alltså jag menar givetvis en stejk som inkluderar både online + live turneringar vilket är den deal i princip alla MTT spelare som kör på stejk har, så vitt jag vet i alla fall. Och även om det givetvis finns en varians i det vanliga online grindet är det inte otroligt att anta en sådan spelare slutar året med en godtycklig vinst, förutsatt att denne får in tillräckligt med volym. Om man däremot slänger in 10 live events och ett par $5k och $10k online events kan denna vinst lätt utraderas, och det är det jag försökte poängtera med att det finns en "risk" med att ta en sådan deal, även om den i längden säkerligen är +EV.

 

Men ja, om du hittar någon som är villig att stejka till endast de dyrare turneringarna så är det bara att gratulera... :-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Fungerar väl helt okej tycker jag. får 50% på allt och raken är bra. Det är inte för en privatperson utan typ världens största stakebolag skulle jag gissa. Vet inte exakt hur många som spelar för dem just nu. Men är rätt sjuka de t.om anställer folk i fattigare Eu-länder och ger dem timmlön för att multitabla short stack. Ger dem utbildning och sedan anställer dem. Fattar inte om dem tjänar nått på det dock :D.

 

Just nu har jag 2keuro på kontot varje dag när jag vaknar. Jobbar iof heltid så har lite dispans och behöver inte spela så många händer

 

Fördelen för mig att spela backad är:

Slippa lägga massa energi på BR management

Gratis coaching av proffs ( Lär mig mycket engelska)

Bra promos så man kan spela lite live om man presterar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller helt med. Suger riktigt mycket energi det här med BR management och skulle också gärna vilja bli stejkad av just den enda anledningen.

 

Är du vinnande spelare så är det ganska lätt att skaffa en deal. Tror de flesta backingföretag har sängt sina krav rätt mycket. När jag började var jag tvungen att spela massa händer på deras egna site. Nu tror jag du får deal bara på intervju och visa en vinnande graf. Tror det är så på de flesta för konkuransen är hård

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...