Gå till innehåll

Hjälp! Taxin drog för mycket på kortet!


Oldboy

Recommended Posts

Måste bara få kolla om det finns folk som råkat ut för samma sak.

 

Nämligen, för ca 2 veckor sedan, när jag hade varit på krogen tog jag en taxi hem. Jag var ganska packad, så jag orkade inte gå hem, aja till saken nu. När jag skulle betala innan jag gick av, upptäckte jag att jag inte hade några kontanter i fickan på mig. Sa till taxichaffisen att jag skulle betala med kort istället, han sa visst. Sen drog han kortet o jag skrev på (tror jag). Kommer inte ihåg riktigt.. Har typ gått 2 veckor nu, kollade min internetbank nyss och jag såg att det var något som inte stämde med mitt kontosaldo. Kollade alla tidigare avgifter, där såg jag att TAXI MOTALA AB hade debiterat 999 kr när taxituren var bara 100 kr det hade jag ju kommit överens med chauffören innan. Det konstiga är också att vad gör en taxibil från motala i Örebro kl tre fyra på natten till söndag.

 

Men nu undrar jag om någon här som råkat ut för liknande saker? Vad för åtgärder kan jag vidta om taxibolaget vägrar betala tillbaka pengarna? För att jag skrivit på kanske? Tyvärr var jag ganska packad så kom jag inte ihåg riktigt. Ska iallafall ringa taxibolaget och banken imorrn o se om det går o lösa saken snabbt.

 

* RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte råkat ut för något liknande men vet att det förekommer. Kolla alltid att kvittot stämmer innan du skriver på, finns många tomtar som höjer priset för de tänker att man inte kollar.

 

Vet inte 100%-igt om underskrift hjälper taxibolagets goda ord rent juridiskt. Men det är säkert så.

 

Om taxibolaget fuskat så är det bedrägeri, vilket du ska göra en anmälan om. De har isåfall även utnyttjat dig eftersom du var onykter.

 

Ringer du upp taxibolaget så kanske det medger att de gjort fel och ger tillbaka pengarna. Har det dragit pengarna med vet och vilja så kanske det bara säger "ojsan" och försöker på nästa alkholpåverkade offer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför just 999 kr?

Är det så att man i Sverige måste skriva de fyra sista siffrorna i sitt personsignum om man handlar med kort för 1000 kr eller mer?

Om så är fallet borde de ju torska på att de dragit just 999 kr om du anmäler dem...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hota med att gå till de lokala tidningarna... De brukar inte ha så vansinnigt mkt att skriva om så det här har alla ingredisenser till att bli en följetong...

 

- Onyktra utnyttjas av taxibolag, kronprinsessan rasar!!!

 

- Robinsson-Robban talar ut: Det har hänt mig med!

 

- Motala-maffian invaderar Örebro, polisen maktlös...

 

etc etc...

 

/TF ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir så jävla förbannad på alla rötägg som förstört "min" bransch! :(

 

Jag fattade det som att du aldrig tog kvittot? och därmed inte kan se slutsumman,korrekt?

Två viktiga saker att komma ihåg (speciellt som berusad)när man betalar med kort i taxi är:

1. Ta ALLTID kvittot!

2. Skriv inte bara under med ditt namn utan även summan som du vill ska debiteras.

 

Vet inte hur det funkar hos alla bolag men med mitt så kommer först "min" del ut som kunden får skriva på och taxametern väntar på att jag ska trycka in det slutgiltiga beloppet och sedan ge den slippen till kunden.Men om kunden bara skriver på kvittot med sitt namn och kliver ur kan jag alltså om jag vill skriva en annan summa på det påskrivna kvittot.

Alltså säg att resan gick på 223:- så kan jag skriva summan 250:- och således ge mig själv 27:- i dricks.Du som mycket berusad kund kommer inte oftast ihåg vad resan kostade ändå utan bara på ett ungefär och kommer troligtvis att godkänna denna betalning utan vidare.

Vill också påpeka att jag aldrig gjort på detta viset,men att det skulle gå att genomföra systematiskt på helgnätterna och tjäna en ganska bra hacka på "dricksen" eftersom kortbetalningar är väldigt vanliga idag.

 

Men som i ditt fall oldboy så är ju summan väldigt suspekt så jag skulle verkligen ringa Motala taxi och höra mig för.Eftersom du bara suttit dig i taxin och inte ringt och beställt finns troligtvis inget "köruppdrag" i datorn på växeln så dom måste nog gå igenom fakturorna och försöka hitta rätt slip så att dom vet vilken "åkare" det gäller,så bli inte frustrerad ifall att dom säger att körningen inte finns i datorn. ;)

 

Hoppas det löser sig :)

 

/cab19

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

suck, satt i telefon 2 timmar.. ringt runt en massa, blev bara hänvisad hela tiden, så jag gjorde en polisanmälan istället. Det för att också kunna göra en kortreklamation o bli ersatt av min bank om bolaget vägrar göra något. När jag hade ringt o gjort en anmälan, ringde jag upp taxibolaget och sa " Nu vet ni väl att jag har polisanmält ert bolag." Kärringen i telefon var tyst ett tag, det var ganska skönt efter att ha blivit hänvisad till deras chef för att sedan bli snäst av honom. Hoppas att taxibolaget drar tummen ur sitt rövhål nu och anstränger sig!!!

 

 

Jag fattade det som att du aldrig tog kvittot? och därmed inte kan se slutsumman,korrekt?

 

Jag tog kvittot o kastade sedan den när jag hade gått av. väldigt dumt gjort.

 

Men jag tror att vid ett kortköp är man alltid skyldig att visa upp leg. ?

 

en annan vän hade tappat bort sitt kort på en krog. Hon såg att krogen hade dragit över 3000kr, så hon gick till krogen o krävde tillbaka pengarna, och fick dom på direkten eftersom kortköpet

var juridiskt sett ogiltigt eftersom nån leg uppvisades aldrig vid köpet hade hon sagt till mig.

 

Men jag vet inte hur det är med mitt fall, kruxet är ju att jag kanske skrivit på kvittot.. damnit!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste verkligen ID uppvisas vid alla kortköp? Isf har jag en känsla av att jag, plus många andra, kan kräva diverse nattklubbar på abnorma belopp..?

 

Nej, har du kod så behöver man inte signa ett jota. Men det kanske är som någon ovan sa, summor över 1000 måste signas+ID även om man har kod. Det är kanske därför taxin JUST drog 999:-. Det börjar klarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vänner,

 

Det finns en anledning till att jag ALDRIG använder plastkort när jag är på krogen. Det är så jäkla lätt att bli blåst när man druckit alldeles för mycket.

 

Det är helt klart chaffisen som försöker tjäna en extra hacka och har gett sig själv 999-100 kr i dricks. Jävla dräggjävel till chaffis! Driv det här vidare. Jag hade blivit så jävla förbannad så det finns inte ord och hade aldrig gett upp. Så här gör man fan inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror vi som taxichaufförer är tvungna att ta leg. men samtidigt har jag hört att banken försäkrar en utbetalning på ett visst belopp oavsett om kortet är stulet eller ej.

Summan jag har hört är både 1000:- och 300:-,så jag vet inte vad som gäller där faktiskt.

Bara rykten alltså,tyvärr inga fakta.Jag själv tar alltid leg på lite "dyrare" resor om det inte handlar om affärsfolk för där har jag slutat att be om leg för det har blivit många "tråkiga" dispyter när man ber om leg på ett platina amex tex :)

 

/cab19

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det hela ordnades upp plötsligt när jag hade anmält dom, haha. fick tillbaks pengarna idag. Polisanmälde dom bara för att driva på dom, jag orkade inte vänta i veckor på pengarna.

 

Jag hoppas verkligen att dom lärt sig nåt av sitt s.k. misstag

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hoppas verkligen att dom lärt sig nåt av sitt s.k. misstag

Att det är en frirulle att försöka blåsa folk på taxipengar? Det är ju inte diret så att det kostade dem något nu när det inte lyckades.

 

Lite som om man bara var tvungen att betala biljettpriset om man tjuvåkte i lokaltrafiken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

exakt.

skicka en faktura där du hävdar att du tyvärr måste debitera "lokaltaxi vimmerby AB" en kontrollavgift på 500 riksdaler då det visade sig vid bokföring av diverse kvitton att en felaktig debitering av aktuellt kreditkort har utförts en blöt natt den tredje april.

 

ungefär på samma sätt som det kostar runt 500 riksdaler att åka fast för om du plankar på lokalbussen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror vi som taxichaufförer är tvungna att ta leg. men samtidigt har jag hört att banken försäkrar en utbetalning på ett visst belopp oavsett om kortet är stulet eller ej.

Summan jag har hört är både 1000:- och 300:-,så jag vet inte vad som gäller där faktiskt.

Bara rykten alltså,tyvärr inga fakta.Jag själv tar alltid leg på lite "dyrare" resor om det inte handlar om affärsfolk för där har jag slutat att be om leg för det har blivit många "tråkiga" dispyter när man ber om leg på ett platina amex tex :)

 

/cab19

 

Påminner om en historia en polare berättade. Han körde nattskiftet på burger king i Västerås, då en något överförfriskad hockeyspelare ragglar in och köper ett gäng burgare. När min polare frågar efter leg på kortköpet så lackar killen ur helt och tjatar om att han minsann är kändis och behöver inte visa leg. Slutar med något skrävel om att min polare var rökt i stan. Kommer inte ihåg om han visade leg eller inte...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hoppas verkligen att dom lärt sig nåt av sitt s.k. misstag

Att det är en frirulle att försöka blåsa folk på taxipengar? Det är ju inte diret så att det kostade dem något nu när det inte lyckades.

 

Om jag var chef över chauffören som lurade kunderna på pengar så skulle jag inte vara glad på denne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hoppas verkligen att dom lärt sig nåt av sitt s.k. misstag

Att det är en frirulle att försöka blåsa folk på taxipengar? Det är ju inte diret så att det kostade dem något nu när det inte lyckades.

 

Lite som om man bara var tvungen att betala biljettpriset om man tjuvåkte i lokaltrafiken.

 

Jag kan aldrig bevisa att dom lurat mig på pengar. Inte heller att jag kommit överens med chaffisen att det skulle vara 100 kr. JAg vet inte heller om dom verkligen lurat mig. 99 istället för 999 sa taxichaffisen.

 

Dessutom var jag väldigt onykter. Hur mkt av mitt utsago skulle hålla i rätten, tror du?

 

Skulle lätt gissa på att åklagarmyndigheten lägger ner ärendet lika snabbt som när du foldar 72os preflop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hoppas verkligen att dom lärt sig nåt av sitt s.k. misstag

Att det är en frirulle att försöka blåsa folk på taxipengar? Det är ju inte diret så att det kostade dem något nu när det inte lyckades.

 

Lite som om man bara var tvungen att betala biljettpriset om man tjuvåkte i lokaltrafiken.

 

Jag kan aldrig bevisa att dom lurat mig på pengar. Inte heller att jag kommit överens med chaffisen att det skulle vara 100 kr. JAg vet inte heller om dom verkligen lurat mig. 99 istället för 999 sa taxichaffisen.

 

Dessutom var jag väldigt onykter. Hur mkt av mitt utsago skulle hålla i rätten, tror du?

 

Skulle lätt gissa på att åklagarmyndigheten lägger ner ärendet lika snabbt som när du foldar 72os preflop.

 

 

Han hävdar bara att han slagit fel , Jobbat 8 timmar i sträck och råkat slå en 9:a för mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...