Gå till innehåll

Utökat bostadslån


koeee

Recommended Posts

Har svårt att se vad bankmannen gjort för fel om det är bankens policy att neka i ett sådant här fall. Det är inte bankmannen som först tar upp bankbyte. Vad ska han göra? Låtsas om som att kunden inte kan byta bank? Kunden vill ha ett lån. Han kan nog inte ge honom en avsugning för att få honom att glömma tankarna på ett lån.

 

Jag jobbar som säljare och jag har i och för sig inte testat men har väldigt svårt att tro att säga "fuck you" skulle hjälpa situationen om kunden vill byta leverantör. Man kan vara jävligt smidig, slipad och säga rätt saker i dessa situationer. Om det aldrig skulle fungerat fattar jag inte varför man inte sätter en robot/dator som kan ge beskedet direkt efter att kunden matat in sin data som grund för lånet.

 

Intressant att din första tanke var en avsugning man to man sas...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har själv blivit nekad ett lån av Swedbank trots att jag blev beviljad ett liknande lån några år tidigare, då jag tjänade märkbart mindre. Ibland undrar man hur dom tänker.

 

Tog ett lån hos en alternativ bank ist. Detta var innan jag började spela poker.

 

Ursäkta, men ska någon ta något som du säger på allvar och varför?

 

Du är ett troll, antingen medvetet eller omedvetet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag jobbar som säljare och jag har i och för sig inte testat men har väldigt svårt att tro att säga "fuck you" skulle hjälpa situationen om kunden vill byta leverantör. Man kan vara jävligt smidig, slipad och säga rätt saker i dessa situationer. Om det aldrig skulle fungerat fattar jag inte varför man inte sätter en robot/dator som kan ge beskedet direkt efter att kunden matat in sin data som grund för lånet.

 

Intressant att din första tanke var en avsugning man to man sas...

 

Det är bra mycket bättre att lägga huvudet på sned och låtsas som kunden är utvecklingsstörd. Jag tycker som sagt att bankmannens svar inte är ett "fuck you", men visst jag erkänner att det finns andra saker att säga.

 

Du skulle ju kunna blända oss med dina försäljarskillz.

Kunden: Jag vill ha ett lån

Du: du kan inte få ett lån

Kunden: då går jag till en annan bank

Du: ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bra mycket bättre att lägga huvudet på sned och låtsas som kunden är utvecklingsstörd.

 

Jag håller inte med.

 

Jag tycker som sagt att bankmannens svar inte är ett "fuck you", men visst jag erkänner att det finns andra saker att säga.

 

Du skulle ju kunna blända oss med dina försäljarskillz.

Kunden: Jag vill ha ett lån

Du: du kan inte få ett lån

Kunden: då går jag till en annan bank

Du: ?

 

Låt säga att banken inte vill låna ut till kunden under rådande omständigheter. Då hade jag inlett en dialog med kunden om hur banken ser på honom som kund, bankens filosofier kring lån i allmänhet och varför just han inte kan få ett lån under gällande omständigheter. Sen hade jag förklarat vad han som kund skulle kunna göra för att få ett lån.

 

Jag menar så svårt är det inte, det gäller bara att ha lite sunt förnuft.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Swedbank har väl miljardföluster senaste åren. Förstår inte överhuvudtaget varför man skulle vilja vara storkund hos en bank som har gått med stora förluster senaste åren då det inte krävs någon NASA-matematiker för att räkna ut vilka som ska betala de förlusterna.

 

Seriöst, sluta skriv om du inte har en aning. De hade väldigt mycket bättre vinst under 2010 än vad de väntat sig. Så sluta ljuga. De förlorar pengar på baltikum men själva banken swedbank går med vinst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Swedbank har väl miljardföluster senaste åren. Förstår inte överhuvudtaget varför man skulle vilja vara storkund hos en bank som har gått med stora förluster senaste åren då det inte krävs någon NASA-matematiker för att räkna ut vilka som ska betala de förlusterna.

 

Det är nog inte så att de tänkt "oj, nu har vi haft en massa utgifter här, bäst vi fixar lite inkomster - vad sägs om att suga ut lite mer pengar från våra kunder?". De suger naturligtvis alltid ut så mycket de kan från kunderna, oavsett hur mycket vinst/förlust de haft förut.

 

Förlusterna får ägarna betala för.

Edit föranledd av ovanstående inlägg: (om de nu haft några förluster)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite updates på vad som hänt.

Ringde upp bankmannen igår för att försöka få honom att ändra uppfattning, men det var helt dödfött.

Förklarade att den policyn de kör med(dvs att man inte kan öka sitt lån öht för att man vart försenad med en räntebetalning) skapar en situation där jag som kund måste byta bank för att slippa bli behandlad som nån sorts andra klassens bankkund.

 

Men inget av detta gick igenom så jag ska nu tala med hans chef och se om det går att orda så att jag får lånet och givetvis byta bankman.

Om detta inte går igenom, vilket det antagligen inte kommer, så kommer jag byta bank asap. Funderar på att lägga bostadslånen hos sbab och resten hos Icabanken.

 

Finns ju liksom ingen anledning att betala extra för att ha tillgång till kontor och dyl när allt arbete de gör för en lika gärna kan göras av en dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt säga att banken inte vill låna ut till kunden under rådande omständigheter. Då hade jag inlett en dialog med kunden om hur banken ser på honom som kund, bankens filosofier kring lån i allmänhet och varför just han inte kan få ett lån under gällande omständigheter. Sen hade jag förklarat vad han som kund skulle kunna göra för att få ett lån.

 

Jag menar så svårt är det inte, det gäller bara att ha lite sunt förnuft.

 

Du: "Gör X, Y och Z, så ska vi överväga att möjligen eventuellt kanske utöka ditt lån."

Kunden: "Fuck you", också går han till banken på andra sidan gatan och får lån på stubben.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller inte med.

 

 

 

Låt säga att banken inte vill låna ut till kunden under rådande omständigheter. Då hade jag inlett en dialog med kunden om hur banken ser på honom som kund, bankens filosofier kring lån i allmänhet och varför just han inte kan få ett lån under gällande omständigheter. Sen hade jag förklarat vad han som kund skulle kunna göra för att få ett lån.

 

Jag menar så svårt är det inte, det gäller bara att ha lite sunt förnuft.

 

Det är ett bra försök. Det kan funka. Och som sagt, jag tycker inte att bankmannen säger "fuck you". Man kan dessutom inte ha kvar alla kunder till varje pris.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror också det är något som utelämnas. Hur mycket har t.ex trådskaparen sparat av sin lön senast åren? Om han aldrig sparat något utan jämt bränner hela lönen, och tom. någon gång inte lyckats betala räntan i tid kanske dom inte vågar ge ut mer lån. Lån dom redan gett ut kan dom ju inte ta tillbaka, men för ökning av lånet kan dom säga nej.

 

Själva beloppet du vill öka lånet på spelar ingen roll, allt från 50 000 till 75% av lägenhetsvärdet bedöms nog lika, belåning% spelar heller ingen roll.

 

Allt dom tittar på är din framtida återbetalningsförmåga och tidigare historik med banken. Har man skött sin ekonomi i flera år och alltid betalat allt i tid väger det upp jättemkt.

 

Känner du dig missnöjd med banken och kan få lån från annan bank ska du givetvis gör det, banker vill ju låna ut pengar, det är ju det dom tjänar pengar på :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du: "Gör X, Y och Z, så ska vi överväga att möjligen eventuellt kanske utöka ditt lån."

Kunden: "Fuck you", också går han till banken på andra sidan gatan och får lån på stubben.

 

Du menar alltså att det inte är någon mening att försöka sälja något till kunden genom att ha en dialog?

 

I det här fallet känns det dock ganska uppenbart att banken inte vill ha OP som kund.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror som några andra hör också skriver att någon information har utelämnas av TS.

 

Som beskrivet verkar det ju helt "bananas" att inte banken vill låna ut mer pengar.

 

Om lägenheten är belånad till 40% av värderingsvärdet så borde väl det inte vara något problem att öka lånet om inte:

1. Banken inte litar på värderingen.

2. Banken tror inte man får tillbaka pengarna.

 

Har man en årslön på 300kakor så SKA man inte bomma ränteinbetalningarna.

 

Har TS amorterat någonting på lånet tidigare?

 

Har svårt att se att det endast beror på att bankmannen är en idiot. Det denna handlar om är att när ett antal faktorer vägs samman så klassas TS som en inte är önskvärd som kund hos banken. Den värderingen är gjord precis lika mekaniskt som när du räknar ut premien för vilken försäkring som helst. Att TS är en jävla trevlig kille spelar ingen som helst roll. Business as usual...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar alltså att det inte är någon mening att försöka sälja något till kunden genom att ha en dialog?

 

I det här fallet känns det dock ganska uppenbart att banken inte vill ha OP som kund.

 

Jo alltså, försöka ska man ju. Om de inte vill ha honom som kund om han inte gör X, Y och Z, så är det ju en bra idé att säga "gör X, Y och Z så får du som du vill". Men om de helst skulle se att han inte flyttade sitt lån på 800k (eller vad det var han hade lån på) till en annan bank, så kanske de ska ta det lite lugnt med att kräva X, Y och Z om det inte är direkt avgörande för dem i den affärsrelation som de redan har med OP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...