Gå till innehåll

Pengar i SitnGo?


MoSArdEJ

Recommended Posts

Tjenare,

Jag har lirat 99% NL CG i mitt liv, men blir mer och mer less. Detta har resulterat i mindre och mindre spel, och jag har funderat på att testa nya spelformer senaste tiden. I julas lirade jag lite PLO, vilket var rätt kul men det är sån varians så jag tiltar jämt tillslut, och eftersom jag ofta spelar långa sessioner så har jag lagt det åt sidan för tillfället.

 

Nu har jag börjat fundera på SitnGo, de få ggr jag har spelat det har jag tyckt att det har varit rätt kul, men är det "försent" att lära sig spelet för att kunna tjäna seriösa pengar på det? Jag har dragit in ca 1-1.2 mille totalt på ca fyra år från holdem, vilka nivåer bör jag spela för att kunna dra in säg 300 000+ per år från SitnGo?

 

En polare till mig hävdade att han snittade 50k sek per månad genom att bara köra en Push/Fold taktik, han tillade även att han inte ens kan slå de lägsta CG-nivåerna. Det tolkar jag lite som att det borde vara rätt enkelt för mig att kunna vinna hyfsade pengar på SinGo.

 

Kom gärna med kritik/åsikter mot mina funderingar och tips om hur jag bör lägga upp en plan för att bli en duktig sitngo spelare!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill inte låta dryg men det blir oundvikligt.

 

Varför inte be din kompis berätta lite mer om sin "Push/Fold taktik"? Då kan du ju dra in typ 2,4 miljoner ist på dina nästa 4 år.

 

Glömde tillägga att

1 Jag tror att han ljuger ang hur mkt han vinner (han är nog vinnande, fast inte så mkt som han säger)

 

2 Han påstår att han har försökt vinns på CG, han säger att han sitter lika ofta på 0.25/50 som 10/20 usd. Han har förlorat en stor del av det han vunnit på SitNgo när han lirat höga CG spel

 

Btw, menar du att det är helt uteslutet att man kan snitta 50k i månaden på en Push/Fold taktik?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sng är ju till stor del push/fold taktik. Skulle din kompis spela double or nothing så är ju push/fold nästan hela spelet. Hur mycket du vinner är ju riktigt svårt att säga, beror på nivå/skillz.

 

Det viktiga är väl att jobba på i vilka spots, med vilka händer du ska pusha. Skulle tro att du som cg lirare blir förvånad hur light det är rätt att pusha i vissa situationer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst går det att göra pengar på SNG och du kan dra 50k SEK per månad, men du får jobba för det. En stor del av SNG taktiken går ut på push/fold, men det är inte så enkelt utan är väldigt beroende på när, mot vem osv, precis osm i all poker. Många av de bästa SNG-spelarna (även jag som anser mig vara duktig i SNG, om än inte bland de bästa) är inte särskilt duktiga på cashgame då postflop spelet i den mån det existerar i SNG är av helt annat slag än i cashgame.

 

Om du tycker variansen är för jobbig i PLO ska du nog inte ens överväga SNG. Iom att du idag på typ alla nivåer över $35 i inköp lr ngt inte har mycket bättre än 4-5% ROI om du kör turbos och det dubbla om du kör regulars (9-10 max). Det innebär att du kommer stöta på swings på över 100 buyins då och då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjenare,

Jag har lirat 99% NL CG i mitt liv, men blir mer och mer less. Detta har resulterat i mindre och mindre spel, och jag har funderat på att testa nya spelformer senaste tiden. I julas lirade jag lite PLO, vilket var rätt kul men det är sån varians så jag tiltar jämt tillslut, och eftersom jag ofta spelar långa sessioner så har jag lagt det åt sidan för tillfället.

 

Nu har jag börjat fundera på SitnGo, de få ggr jag har spelat det har jag tyckt att det har varit rätt kul, men är det "försent" att lära sig spelet för att kunna tjäna seriösa pengar på det? Jag har dragit in ca 1-1.2 mille totalt på ca fyra år från holdem, vilka nivåer bör jag spela för att kunna dra in säg 300 000+ per år från SitnGo?

 

En polare till mig hävdade att han snittade 50k sek per månad genom att bara köra en Push/Fold taktik, han tillade även att han inte ens kan slå de lägsta CG-nivåerna. Det tolkar jag lite som att det borde vara rätt enkelt för mig att kunna vinna hyfsade pengar på SinGo.

 

Kom gärna med kritik/åsikter mot mina funderingar och tips om hur jag bör lägga upp en plan för att bli en duktig sitngo spelare!

 

När skedde detta? 2005?

Ja då tror jag säkert han drog in 50k i månaden för att sedan när gamesen blev lite svårare senare år förlora allt...

Med tanke på den info du fått av din kompis är han mest troligt mytoman och inte alls vinnande i det långa loppet även om han råkat ha haft tur en månad...

 

För att dra in 50k i månaden måste du typ 16 tabla på heltid på 60$ nivån.

Och kom ihåg att det är svings på 100 buy ins så var medveten om att en 6k$ downswing kan komma.

 

9man och 6man SNG är inte lika profitabla mer.

Multitable SNGs bör du satsa på om du vill lära dig något nytt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När skedde detta? 2005?

Ja då tror jag säkert han drog in 50k i månaden för att sedan när gamesen blev lite svårare senare år förlora allt...

Med tanke på den info du fått av din kompis är han mest troligt mytoman och inte alls vinnande i det långa loppet även om han råkat ha haft tur en månad...

 

För att dra in 50k i månaden måste du typ 16 tabla på heltid på 60$ nivån.

Och kom ihåg att det är svings på 100 buy ins så var medveten om att en 6k$ downswing kan komma.

 

9man och 6man SNG är inte lika profitabla mer.

Multitable SNGs bör du satsa på om du vill lära dig något nytt.

 

6 max är bättre värde än 9 man, men som du säger, bäst värde finns i MTT SNGs, problemet e att trafiken om du vill grinda över $12 nivån e sådär imo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man spelar 300 dagar per år så blir det en tusenlapp om dagen i snitt (för 300000SEK då). Lirar man på motsvarande 100SEK nivå måste man således ha ett ROI på 10% och lira 100 turrar per dag. Inte helt orimligt.

 

Däremot är svingsen stora som sagt och marginalerna frustrerande små. Multitabling SitNgo är heller inte speciellt kul utan jäkligt mekaniskt spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man spelar 300 dagar per år så blir det en tusenlapp om dagen i snitt (för 300000SEK då). Lirar man på motsvarande 100SEK nivå måste man således ha ett ROI på 10% och lira 100 turrar per dag. Inte helt orimligt.

 

Däremot är svingsen stora som sagt och marginalerna frustrerande små. Multitabling SitNgo är heller inte speciellt kul utan jäkligt mekaniskt spel.

 

100 SEK motsvarar nästan pokerstars 15+1$ SNG.

Hur många av de bra regsen kommer upp i 10% ROI tror du? (jag gissar själv på 0 av de som spelar 100 SNG om dagen).

Vad jag hört så ligger de bästa på typ 6-8%.

 

Utöver detta så tror jag inte att TS kan förvänta sig att gå in och tillhöra eliten...

En ROI på 3-4% om han nu har viss talang för spelet samt motivation att plugga är nog mer rimligt.

Så då får han spela 250 st om dagen. Vilket leder till att han måste antingen 24tabla eller så måste han spela 12 timmar om dagen.

Båda dessa alternativ kommer troligtvis leda till en sämre ROI och det leder i sin tur att han måste spela 400 SNG om dagen för att få in 300k på ett år.

 

Du är nog kvar i 2007 då 10% ROI var standard hos de bra spelarna. Det är inget du kan förvänta dig idag på 100 SEK+ inköp...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På $16 på stars tror jag faktiskt du kan komma upp mot 10% iom att raken e så pass låg, o att trycka 100 games på en dag på stars där e enkelt med table ninja. Du lär dessutom blir Supernova vilket ger ca 40% rb så ger ju $40 om dagen i bara sådant. Dock e de ju bara de absolut bästa som kan snitta det och krävs lite för att komma dit. Sippin_criss e bra exempel :)

 

Sen e ett annat problem som gör att jag inte spelar där, o de e huruvida du ska skatta lr inte :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På $16 på stars tror jag faktiskt du kan komma upp mot 10% iom att raken e så pass låg, o att trycka 100 games på en dag på stars där e enkelt med table ninja. Du lär dessutom blir Supernova vilket ger ca 40% rb så ger ju $40 om dagen i bara sådant. Dock e de ju bara de absolut bästa som kan snitta det och krävs lite för att komma dit. Sippin_criss e bra exempel :)

 

Sen e ett annat problem som gör att jag inte spelar där, o de e huruvida du ska skatta lr inte :)

 

Sippin_criss är väll ett värdelöst exempel i och med att han har 10% ROI över all tid han spelat. Alltså 2007 också. Han anses som en av de absolut bästa på nivån. Eller ja, bäst av de flesta.

Men ändå är hans ROI under 10% för 2010/2011...

 

Jag tror inte att TS är bättre än sippin_criss och därför lär inte TS komma över 8% ROI även om han nu skulle vara riktigt bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

100 SEK motsvarar nästan pokerstars 15+1$ SNG.

Hur många av de bra regsen kommer upp i 10% ROI tror du? (jag gissar själv på 0 av de som spelar 100 SNG om dagen).

Vad jag hört så ligger de bästa på typ 6-8%.

 

Utöver detta så tror jag inte att TS kan förvänta sig att gå in och tillhöra eliten...

En ROI på 3-4% om han nu har viss talang för spelet samt motivation att plugga är nog mer rimligt.

Så då får han spela 250 st om dagen. Vilket leder till att han måste antingen 24tabla eller så måste han spela 12 timmar om dagen.

Båda dessa alternativ kommer troligtvis leda till en sämre ROI och det leder i sin tur att han måste spela 400 SNG om dagen för att få in 300k på ett år.

 

Du är nog kvar i 2007 då 10% ROI var standard hos de bra spelarna. Det är inget du kan förvänta dig idag på 100 SEK+ inköp...

 

Nja jag utgick mer ifrån mig själv här, jag är långt ifrån nån stjärna men har 9% ROI på 10+1 turrar men jag erkänner att jag nog inte riktigt övervägde multitablingens effekter på resultatet.

 

Själv är jag ju inte i närheten av 100 per dag men 8-10 tablar ofta 2-3 timmar per kväll, men att göra det timme ut och timme in varje dag kan jag hålla med om är en annan sak. TS har säkerligen talang för poker om han lirat in de pengarna han gjort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja jag utgick mer ifrån mig själv här, jag är långt ifrån nån stjärna men har 9% ROI på 10+1 turrar men jag erkänner att jag nog inte riktigt övervägde multitablingens effekter på resultatet.

 

Själv är jag ju inte i närheten av 100 per dag men 8-10 tablar ofta 2-3 timmar per kväll, men att göra det timme ut och timme in varje dag kan jag hålla med om är en annan sak. TS har säkerligen talang för poker om han lirat in de pengarna han gjort.

 

Det stämmer nog.

Men sägs det inte generellt att SNG ger minst betalt för de bästa spelarna om man jämför med de bästa spelarna i cashgame?

Därför känns det dumt att skola om sig då han troligtvis inte kommer tjäna lika bra på SNG som han skulle göra i cashgame.

Om han nu inte finner mer motivation att spela SNG och har extra talang för just ICM och SNG tänk.

Nu pratade jag om 9man sng.

 

18man+ är nog mer profitabla. MTTs är nog det bästa just nu om man skulle spela på heltid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

wow förväntade mig inte att de bästa sitngo spelarna ligger runt 10% ROI, trodde den skulle vara högre. Jag är överraskad därför att jag pratade med en framstående sitngo spelare från sverige som hävdade att han hade en ROI på 35%. Kan nog inte berätta vem det är men kan iaf säga att han tillhör eliten, om inte han kanske t o m är bäst. Är detta ytterst sällsynt? Kan det vara så att han menade HU Sitngo?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

wow förväntade mig inte att de bästa sitngo spelarna ligger runt 10% ROI, trodde den skulle vara högre. Jag är överraskad därför att jag pratade med en framstående sitngo spelare från sverige som hävdade att han hade en ROI på 35%. Kan nog inte berätta vem det är men kan iaf säga att han tillhör eliten, om inte han kanske t o m är bäst. Är detta ytterst sällsynt? Kan det vara så att han menade HU Sitngo?

 

Kan inte tänka mig att någon kan hålla 35 % ROI över ett stort sample SnG, annat än kanske på typ absolut lägsta stakes.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

wow förväntade mig inte att de bästa sitngo spelarna ligger runt 10% ROI, trodde den skulle vara högre. Jag är överraskad därför att jag pratade med en framstående sitngo spelare från sverige som hävdade att han hade en ROI på 35%. Kan nog inte berätta vem det är men kan iaf säga att han tillhör eliten, om inte han kanske t o m är bäst. Är detta ytterst sällsynt? Kan det vara så att han menade HU Sitngo?

 

Det får han gärna visa. Torde vara omöjligt på vilken nivå som. Jag frågade Dag Mikkelsen (Norges expert på området) vilken ROI han förväntade sig på $ 1000 SnGs och han var nöjd med 1 % där, han tjänar på raken (eller frånvaron av den rättare sagt som FT-pro)

Man får ha en bra bankrulle med andra ord :-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom Sit and Go är en spelform som trots allt är enklare att lära sig bemästra hyggligt bra än cashgame så blir också de bästa spelarnas edge ännu mindre där. Precis som överallt annars i pokern så har folk överlag blivit bättre och rena fiskar mindre vanliga. Jag skulle att på de flesta nätverk så hittar du i huvudsak regs eller semiregs på alla nivåer med tvåsiffriga inköp eller mer. Någon oexploaterad guldgruva är det minst av allt. Själv har jag lirat i två år bara och kom in långt efter den guldålder som man kan läsa i forum om hur folk suckar efter. Ändå har spelen bara under min tid blivit klart hårdare som jag bedömer det. Mitt intryck är att ganska många tidigare regs lagt ner pga att de inte kan få ut någon rimlig winrate ur gamen längre + att variansen som sagt blir helt absurd pga den låga edgen och det faktum att spelet i sig självt är mer variansskapande pga att man så ofta är inne med hela stackarna i marginella situationer. Läs 2+2-forumets SnG-del för mer information.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

wow förväntade mig inte att de bästa sitngo spelarna ligger runt 10% ROI, trodde den skulle vara högre. Jag är överraskad därför att jag pratade med en framstående sitngo spelare från sverige som hävdade att han hade en ROI på 35%. Kan nog inte berätta vem det är men kan iaf säga att han tillhör eliten, om inte han kanske t o m är bäst. Är detta ytterst sällsynt? Kan det vara så att han menade HU Sitngo?

 

Måste väll vara 180 man SNG typ...

Om han spelar enbords så ljuger han.

Eller så drömmer han sig tillbaka till 2005 då han senast spelade. (du pratar dåtid, spelar han numer?)

 

Hur säker är du på att han är duktig och inte bara ljuger?

Vet du hans screen name? I så fall är det ju enkelt att kolla upp vad han har på sharkscope om han inte blockat sina stats...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

han spelar nuförtiden, och RIO var 35% på sng samt mtts. Tror han spelar många extreme turbo shorthanded. Det var detta som fick mig att bli intresserad av sng, då jag trodde att det finns enkla pengar att hämta, men det verkar ju uppenbarligen vara betydligt svårare än vad jag trodde. Kanske ska hålla mig till NLCG även fast jag är rätt less. Don´t bite the hand that feeds you:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

han spelar nuförtiden, och RIO var 35% på sng samt mtts. Tror han spelar många extreme turbo shorthanded. Det var detta som fick mig att bli intresserad av sng, då jag trodde att det finns enkla pengar att hämta, men det verkar ju uppenbarligen vara betydligt svårare än vad jag trodde. Kanske ska hålla mig till NLCG även fast jag är rätt less. Don´t bite the hand that feeds you:)

 

MTT ja, då var det en annan sak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MTT ja, då var det en annan sak.

 

ber om ursäkt för missförståndet, jag har spelat två nätturrar samt ca tio sngs i hela mitt liv typ så har ingen vidare koll. Ren gissning, man spelar massvis med sngs där man har 5-10% ROI, sen vinner man en större MTT och den totala ROIn skjuter i höjden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ber om ursäkt för missförståndet, jag har spelat två nätturrar samt ca tio sngs i hela mitt liv typ så har ingen vidare koll. Ren gissning, man spelar massvis med sngs där man har 5-10% ROI, sen vinner man en större MTT och den totala ROIn skjuter i höjden?

 

Finns väll inget vettig spelare som blandar sin ROI mellan SNG och MTT.

Är du verkligen säker på att han är duktig?

 

Ge oss hans screen name imo:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ber om ursäkt för missförståndet, jag har spelat två nätturrar samt ca tio sngs i hela mitt liv typ så har ingen vidare koll. Ren gissning, man spelar massvis med sngs där man har 5-10% ROI, sen vinner man en större MTT och den totala ROIn skjuter i höjden?

 

Typ så ja. Slumpfaktorn (d.v.s. variansen) är sjukt mycket högre i MTT.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...