Gå till innehåll

skattekryphål från USA?


Kebnekaise

Recommended Posts

Beror väl kanske på hur man tjänat pengarna. Har man exempelvis cashat en pokerturnering finns det ju såväl databaser online som resultatrapporteringar och resultatlistor som figurerar lite här och var så det är nog omöjligt att komma undan något sådant om det var det du hade i åtanke.

 

Vad gäller vanligt kneg har jag ingen aning!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kryphål är väl fel att kalla det. Jag skulle kalla det lata jänkare som inte håller avtal med Sverige.

 

Men det är väldigt intressant information ändå!

Vi minns pokerspelaren som blev dömd för skattebrott när han inte deklarerat sina USA-vinster? Tror det var för 2007-2008?

 

Hur som helst så står det i artikeln att USA ska skicka kontrolluppgifter till Sverige. Det finns alltså kontrolluppgifter som SKV kan få tag på om dom bara lyfte på arslet (telefonen).

 

Den dömda pokerspelaren kan alltså hävda att någon risk för undanhållen skatt alltså inte föreligger = inget skattetillägg = inget skattebrott?

 

Eller?

 

Nu råkar jag veta hur det ungefär gick till för våran hjälte och han har nog sig själv att skylla mycket. Hade hjälten från början kontaktat en jurist hade han nog aldrig blivit åtalad. Nu sitter han i skiten.

 

Jag vet att domen är överklagad till HD (inget svar på 1 år), så hoppet finns. (dubbelbestraffning)

 

Min åsikt är att pokerspelarens advokat borde spela ut "kontrolluppgiftskortet" mot Skatteverket i Förvaltningsrätten!

 

Nu råkar det också vara så att pokerspelarens advokat faktiskt är medlem här. Senast han gjorde ett inlägg var i maj 2010. Jag får skicka länken till tråden och hoppas han nappar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kryphål är väl fel att kalla det. Jag skulle kalla det lata jänkare som inte håller avtal med Sverige.

 

Men det är väldigt intressant information ändå!

Vi minns pokerspelaren som blev dömd för skattebrott när han inte deklarerat sina USA-vinster? Tror det var för 2007-2008?

 

Hur som helst så står det i artikeln att USA ska skicka kontrolluppgifter till Sverige. Det finns alltså kontrolluppgifter som SKV kan få tag på om dom bara lyfte på arslet (telefonen).

 

Den dömda pokerspelaren kan alltså hävda att någon risk för undanhållen skatt alltså inte föreligger = inget skattetillägg = inget skattebrott?Eller?

 

Inte lämna uppgift = oriktig uppgift = i alla fall skattetillägg, väl? Om din arbetsgivare glömt att lämna uppgifter till SKV så kan du ju knappast slippa skatta för din inokmst utan du förväntas säga till ändå. Det är den enskilda som är ansvarig för att rätt uppgifter finns emd på deklarationen.

 

Skattebrott genom passiv handling är ju svårare att bevisa då åklagare måste visa att det stod klart att den enskilda visste eller åtminstonde insåg att det fanns en klar risk att skatt kunde undanhållas staten om han inte anmälde sin vinst. Där måste man ju visa inte endast på uppsåt att inte lämna uppgift utan även på den skattejuridiska insikten att skatt ska tas ut på pokervinster i USA. Fast allt detta har vi ju redan tragglat igenom.

 

Jag vet att domen är överklagad till HD (inget svar på 1 år), så hoppet finns. (dubbelbestraffning)

 

Fast jag har för mig att det redan är fastslaget av högsta svenska instans att det inte är dubbelbestraffning att både dömas för skattebrott och åläggas att betala skattetillägg. Ringer en klocka om att det även provats av europeisk instans(Europadomstolen va?). Orkar inte kolla upp.

 

Min åsikt är att pokerspelarens advokat borde spela ut "kontrolluppgiftskortet" mot Skatteverket i Förvaltningsrätten!

 

Jag tror inte det finns ett kontrolluppgiftskort i förvaltningsrätten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte lämna uppgift = oriktig uppgift = i alla fall skattetillägg, väl? Om din arbetsgivare glömt att lämna uppgifter till SKV så kan du ju knappast slippa skatta för din inkomst utan du förväntas säga till ändå. Det är den enskilda som är ansvarig för att rätt uppgifter finns med på deklarationen.
Du har missuppfattat mitt inlägg.

Att inte lämna uppgift om det finns eller borde ha funnits en kontrolluppgift gör (kan innebära) att du slipper skattetillägg. Är det så att Hero här skulle slippa skattetillägg så ska han heller inte bli åtalad.

 

Jag skrev aldrig att han inte skulle slippa skatta. Bara slippa skattetillägget.

 

Om jag som skattskyldig inte skickar in den förtryckta deklarationen om allt är korrekt kommer jag att bli skönad. Men om allt ser okay ut så blir jag skönad på det som är förtryckt. Då får jag förseningsavgift 3000 kr, men inget skattetillägg.

 

Jag tycker att det borde va samma för Hero här, när det BORDE ha funnits en kontrolluppgift. Det var iaf vad han trodde när han fyllde i papprena om ITM-nummer (?) för att få ut sin vinst i USA.

Skattebrott genom passiv handling är ju svårare att bevisa då åklagare måste visa att det stod klart att den enskilda visste eller åtminstone insåg att det fanns en klar risk att skatt kunde undanhållas staten om han inte anmälde sin vinst. Där måste man ju visa inte endast på uppsåt att inte lämna uppgift utan även på den skattejuridiska insikten att skatt ska tas ut på pokervinster i USA. Fast allt detta har vi ju redan tragglat igenom.
Exakt! Så har jag fått tre pokerspelare, som varit misstänkta för skattebrott, att inte bli åtalade.

 

För Hero i mitt exempel så fanns det färdiga kontrolluppgifter som SKV kunde ha efterlyst = ingen risk för att skatt kunde undanhållas egentligen.

Fast jag har för mig att det redan är fastslaget av högsta svenska instans att det inte är dubbelbestraffning att både dömas för skattebrott och åläggas att betala skattetillägg. Ringer en klocka om att det även provats av europeisk instans(Europadomstolen va?). Orkar inte kolla upp.
Ja, du har delvis rätt. Men Hovrätt och TR trotsar HD ibland och skiter i dubbelbestraffningen. Prejudikaten är bara en vägledning va? Inte lag?

HD samlar på sig nya överklaganden och kommer att köra nytt prejudikat.

Finns också åklagare som inte gillar dubbelbestraffningen.

http://www.dagensjuridik.se/2011/01/tingsratt-begar-forhandsavgorande-om-dubbelbestraffning

http://www.realtid.se/ArticlePages/201011/17/20101117104936_Realtid335/20101117104936_Realtid335.dbp.asp

http://www.realtid.se/ArticlePages/201011/12/20101112134847_Realtid166/20101112134847_Realtid166.dbp.asp

http://www.realtid.se/ArticlePages/201004/15/20100415093214_Realtid700/20100415093214_Realtid700.dbp.asp

http://www.dagensjuridik.se/2010/11/skattetillagg-och-dubbelbestraffning-enskilda-far-aldrig-offras-av-systemskal

http://www.dagensjuridik.se/2011/01/tingsratt-oenig-om-ne-bis-idem

Jag tror inte det finns ett kontrolluppgiftskort i förvaltningsrätten.
;-) Jooo...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...