Gå till innehåll

Turnad stege vs parad bräda på river?


Recommended Posts

Här är en hand som jag funderat ett tag på. Den utspelades senast på klubben. Kommer inte ihåg exakta detaljerna men det som är viktigt är med.

 

Förutsättningar:

Vi är långt från FB och ännu längre från pengarna. Fi är en kompetent spelare med många bra resultat runt om i vårt land. Senast 4 i Gbgs main i mellandagarna. Vi är 7 eller 8 vid bordet.

 

Fi höjer 3x BB i mp först in, co synar jag kikar ner på :Ah::Th: på knappen. För mig innebär det att han kan sitta på pp, sc, sc-1, Ax + en del sämre händer. Väljer i detta läge att enbart syna för att se vad floppen kommer med. SB & BB foldar.

 

Flopp: :Kh::Qs::Yg:.

Här tror jag mig veta att Fi kommer skjuta 8-9x av 10 vilket han också gör. Runt 60% av pott. Co viker. Eftersom jag inte tror han sjuter på turn utan något väljer jag syn för att ev kunna ta ner potten på turn. Dessutom kan jag även leda.

 

Turn: :Jg:

Klonk, ger mig nötstegen. Fi betar ut ca 80% av pott vilket gör att jag vet att han har något. Jag funderar lite och väljer att höja ca 2,5x hans bet. Fi synar efter en del betänketid.

 

River: :Qb:

Gillar inte kortet och ännu mindre att Fi donkar ut ungefär 50-60% av potten.

 

Vad gör vi här:

Synar jag och torskar har jag ca 8-9BB kvar. Så egentligen är det bara vik eller push i min värld. Så vad gör vi.

 

Spelet pre vet jag kan diskuteras men eftersom vi har en hel del historik så är det en av flera alternativ mot denna spelare. Går även att vika flopp men det känns lite väl vekt då han som sagt cb i princip hela sin range på den floppen.

 

Motivera kommentarerna istället för att bara skriva syn, fold, push eller hur handen spelats innan river.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag synar i ditt läge, tror inte han betalar av dig här, förutom jättenuts kan han väl ha lillstegen, Qx och lite missade klubbor. dock stoppar jag in om jag spelar själv men det är mest för att ingen någonsin tror att jag har något :)

 

på turn lutar det åt att jag vill syna bara (gillra en fälla på suddens vis). pre och flopp är jättestandard imo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför skulle du inte bara kunna syna river?

 

Kan och kan. Klart man kan men för mig att i så fall "spara" 8-9BB kändes iskallt där och då.

 

jag synar i ditt läge, tror inte han betalar av dig här, förutom jättenuts kan han väl ha lillstegen, Qx och lite missade klubbor. dock stoppar jag in om jag spelar själv men det är mest för att ingen någonsin tror att jag har något :)

 

på turn lutar det åt att jag vill syna bara (gillra en fälla på suddens vis). pre och flopp är jättestandard imo

 

:lol: Jo jag litar på att du aldrig skulle ljuga ;-), det vet du.

 

Okey, men är det händer han donkbetar med tror du?

Han har ju inter mer än 7-8BB kvar bakom så frågan är om han kan vika mot push. Det blir ju liksom en ca 70-75BB pott som han ska syna för det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker egentligen att push ska bort från frågeställningen, i mina ögon är frågan om du ska syna eller folda som även de andra är inne på.

 

Finns förmodligen inte många händer han synar en push med om du inte har honom slagen.

 

Om du väljer att pusha eftersom du "tror" dig ha honom slagen och inte har det så ger du bort dina marker och din chans att vinna turren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Had det varit vanligt cashgame hade du väl synat rätt snabbt, samt även när blindarana tär på markerna?

 

Tror du fi väljer denna linje med JJ/QQ/KK/KQ/QJ på turn? Han har knappast KK och QQ i din range. Din range är väl för honom AT, KQ, QJ i första hand.

 

Det är inget stort bet, så allt som har hänt under handens gång är ju inte sekundärt. Du får nog ändå pay-offa och se han vända upp KQ eller QJ, orka lägga sig. :-(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är en hand som jag funderat ett tag på. Den utspelades senast på klubben. Kommer inte ihåg exakta detaljerna men det som är viktigt är med.

 

Förutsättningar:

Vi är långt från FB och ännu längre från pengarna. Fi är en kompetent spelare med många bra resultat runt om i vårt land. Senast 4 i Gbgs main i mellandagarna. Vi är 7 eller 8 vid bordet.

 

Vi är har bägge runt 40BB. Fi höjer 3x BB i mp först in, co synar jag kikar ner på :Ah::Th: på knappen. För mig innebär det att han kan sitta på pp, sc, sc-1, Ax + en del sämre händer. Väljer i detta läge att enbart syna för att se vad floppen kommer med. SB & BB foldar.

 

Flopp: :Kh::Qs::Yg:.

Här tror jag mig veta att Fi kommer skjuta 8-9x av 10 vilket han också gör. Runt 60% av pott. Co viker. Eftersom jag inte tror han sjuter på turn utan något väljer jag syn för att ev kunna ta ner potten på turn. Dessutom kan jag även leda.

 

Turn: :Jg:

Klonk, ger mig nötstegen. Fi betar ut ca 80% av pott vilket gör att jag vet att han har något. Jag funderar lite och väljer att höja ca 2,5x hans bet vilket lämnar mig med ca 22-23BB kvar i stacken. Fi synar efter en del betänketid.

 

River: :Qb:

Gillar inte kortet och ännu mindre att Fi donkar ut ungefär 50-60% av potten.

 

Vad gör vi här:

Har alltså 19-20BB kvar i stacken om jag foldar. Synar jag och torskar har jag ca 8-9BB kvar. Så egentligen är det bara vik eller push i min värld. Så vad gör vi.

 

Spelet pre vet jag kan diskuteras men eftersom vi har en hel del historik så är det en av flera alternativ mot denna spelare. Går även att vika flopp men det känns lite väl vekt då han som sagt cb i princip hela sin range på den floppen.

 

Motivera kommentarerna istället för att bara skriva syn, fold, push eller hur handen spelats innan river.

 

40bb stackar?

 

pre 10,5 bb i potten

 

37 bb kvar i stacken.

 

han betar 60% på flop 23,5bb i potten

 

30,5 bb kvar

 

Han betar 80% och du slår om med 2,5x hans bet och han synar.

 

Alltså ligger det nu ca 125bb i potten och spelet fortsätter tydligen på river.

Hur är detta möjligt med 40bb effektiva stackar?

 

 

Hur i helvete kan du ha 20bb kvar i stacken?

 

Bara hans första bet på turn måste ju ligga på nästan 20bb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

40bb stackar?

 

pre 10,5 bb i potten

 

37 bb kvar i stacken.

 

han betar 60% på flop 23,5bb i potten

 

30,5 bb kvar

 

Han betar 80% och du slår om med 2,5x hans bet och han synar.

 

Alltså ligger det nu ca 125bb i potten och spelet fortsätter tydligen på river.

Hur är detta möjligt med 40bb effektiva stackar?

 

 

Hur i helvete kan du ha 20bb kvar i stacken?

 

Bara hans första bet på turn måste ju ligga på nästan 20bb.

 

Du har helt rätt och jag fel. Vi hade nog mycket mer i stackarna och här va jag tveksam och borde räknat innan jag skrev eftersom jag vet att de slutliga stackarna stämmer med det jag skrivet.

 

Tar bort startstackarna då jag inte kommer ihåg dessa korrekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderat ännumer på stackdjupen och kommit fram till att jag inte kommer ihåg alls vad vi hade när vi började. Däremot är jag hundra säker på att jag har 8-9BB kvar vid syn och att bettingsizarna är rätt.

 

Tycker egentligen att push ska bort från frågeställningen, i mina ögon är frågan om du ska syna eller folda som även de andra är inne på.

 

Finns förmodligen inte många händer han synar en push med om du inte har honom slagen.

 

Om du väljer att pusha eftersom du "tror" dig ha honom slagen och inte har det så ger du bort dina marker och din chans att vinna turren.

 

Frågan är ju om han kan vika eftersom jag bara har en 8-9BB kvar att höja med om jag väljer att pusha och potten är rätt stor.

 

 

Had det varit vanligt cashgame hade du väl synat rätt snabbt, samt även när blindarana tär på markerna?

 

Vid cg hade jag helt klart gråtsynat och reloadat om jag varit slagen eller jublat om jag vann.

 

Tror du fi väljer denna linje med JJ/QQ/KK/KQ/QJ på turn? Han har knappast KK och QQ i din range. Din range är väl för honom AT, KQ, QJ i första hand.

 

Tror han mycket väl kan ha tagit denna linje med ovanstående händer. Min range bör väl ligga där plus kanske AKc/AQc även om jag oftast 3-betar dessa från knappen pre (kan ibland välja denna linje för att mixa upp mitt spel då vi lirar en del mot varandra), lägg dessutom till pp som träffat set på flopp och KJ så har du nog den range han sätter mig på.

 

Det är inget stort bet, så allt som har hänt under handens gång är ju inte sekundärt. Du får nog ändå pay-offa och se han vända upp KQ eller QJ, orka lägga sig. :-(

 

Klart man borde orka lägga sig om man tror det är EV- i längden att syna/pusha om man tror sig vara slagen.

 

I alla fall om man följer din beskrivning.

 

Kan du utveckla detta?

 

 

 

Jag förstår att de som hittills skrivit förespråkar syn. Jag antar att vi synar för vi tror att vi leder oftare än vi är slagna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag pushar inte med motiveringen att hans synrange slår oss ganska hårt, samt att de gånger han har nötter åker vi ut. Vi har trots allt också en ministack att spela vidare de gånger han har nötter vilket vi inte ska förringa.

 

Jag foldar inte tack vare att hans range är bra mycket bredare än nötter. Bettet kan vara ett stoppbet med en halvhand, en bluffbet med en kass hand en värdebet med en hand vi slår eller en värdebet med en hand som slår oss eller en hand vi splittar emot. Summa summarum slår vi hans range här och det är riktigt fina pottodds vilket gör att vi inte kan vika här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Räcker det inte med att chansen är bättre än oddset, eller måste du tro att du leder för att syna?

 

Om chansen är bättre än oddset så bör jag syna, det är väl inget konstigt. Eftersom det finns en del duktiga MTTspelare här så var det just det jag ville ha kommentarer på om det va så (det va en konstig meningsbyggnad men ni fattar hoppas jag ;-)).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...