Gå till innehåll

Poker i Umeå?


Stefani0

Recommended Posts

  • Svars 59
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Välkommen till POKERFORUM.nu nizze :).

 

300 turneringen i Umeå låter mycket intressant. Du får höra av dig här om ni saknar spelare samt lägga upp spelschema. Skicka ett privat mess annars, om det är känsligt alltså.... men vad är det för rake? 50/300= 17% . Själv tar jag max 10% när jag anordnar multiway turneringar ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är med i ett gäng som spelar poker skapligt ofta här i Umeå. Det är inte organiserat som en regelrätt klubb utan snarare som ett kompisgäng som spelar ett par kvällar i månaden.

 

Utöver det känner jag även till en riktig klubb, men jag har inte spelat med dom. Kanske är det samma klubb ni andra tänker på. Dom har iallafall en webbsida som ligger på universitetets webserver. Om någon annan känner till ytterligare en klubb så är jag mycket intresserad av att få reda på mer, skicka gärna ett PM isåfall...

 

/Micke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle vara skoj att dra ihop något riktigt stort här i Umeå. Intresset verkar i allafall finnas. Det svåra är nog bara att få ihop så att markerna räcker. Jag har "bara" 500 st så mina räcker till max 20 pers om man ska få starta med 5000 i en freezeout behövs nog minst 500 / 20-tal som ska vara med. Sen brukar vi börja med blinds på 25/50, 50/100, 100/200 ... och köra 30 min perioder på varje level så tar turneringen som helhet runt 5 timmar. Efter det är man faktiskt ganska mör. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag och några kompisar ordnade en pokerturnering här i umeå för några veckor sedan. 30 stycken deltog, alla gymnasieelever i vår egen ålder. det var riktigt trevligt måste sägas. dock var kompentensen hos spelarna av skiftande kvalitet. men det var ändå en hellyckad kväll/natt. jag och några kompisar lirar regelbundet, så det finns helt kalrt underlag för att kunna lira en turnering. under turneringen lirade vi no limit texas hold'em.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag och några kompisar ordnade en pokerturnering här i umeå för några veckor sedan. 30 stycken deltog, alla gymnasieelever i vår egen ålder. det var riktigt trevligt måste sägas. dock var kompentensen hos spelarna av skiftande kvalitet. men det var ändå en hellyckad kväll/natt. jag och några kompisar lirar regelbundet, så det finns helt kalrt underlag för att kunna lira en turnering. under turneringen lirade vi no limit texas hold'em.

 

Håller med, riktigt lyckas tillställning. Tror absolut att det finns intresse för en turnering här i umeå. Personligen skulle jag kunna skrapa ihop ett tjugotal lirare om det önskades. Deltagarbiten är med andra ord inga problem, pokern har vaknat i umeå... :wink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det ska anordnas något här i Umeå får ni gärna höra av er till mig. :) Jag kan SÄKERT fixa minst 10 pers till en sådan. Vore ju trevligt att köra en större om bara markerna räcker till.

 

Att jag sen inte giller rebuysturneringar är en annan sak. Jag anser att är man ute så är man. Man ska inte ha en fördel av att ha en större bankroll utanför spelet än andra spelare. Nä, ska vi lira en seriös turnering föreslår jag freezeout där alla spelar på lika villkor. Jag vet att de spelare jag spelar med också håller med mig om detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med risk för att stöta mig med folk redan i mitt första inlägg...

 

Rebuy eller ej i en turnering behöver ju inte betyda att den som har mest pengar vinner. Visst, man kan chansa och gambla lite mer men jag anser att det endast medför att dåliga spelare förlorar mer pengar = de bästa får mer i prispotten.

 

Att dra paraleller till verkliga pengar är ett vagt argument. Välj en nivå på spel som passar plånkan eller spela bättre så behöver du inye köpa in dig mer än en gång!

 

Rätt eller fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fråga vad gäller re-buys: om man kör med det, kan man köpa in sig när som helst i turneringen? och hur mycket får man köpa in sig för när man väl köper in sig? för mig känns det som att har man slagit ut en person i en turnering vill jag inte att han ska dyka upp igen med nya pengar...är man ute så är man ute...i och för sig har jag aldrig kört med re-buys när det gäller turnering, utan bara vid vanligt cash-game

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med risk för att stöta mig med folk redan i mitt första inlägg...

 

Rebuy eller ej i en turnering behöver ju inte betyda att den som har mest pengar vinner. Visst, man kan chansa och gambla lite mer men jag anser att det endast medför att dåliga spelare förlorar mer pengar = de bästa får mer i prispotten.

 

Att dra paraleller till verkliga pengar är ett vagt argument. Välj en nivå på spel som passar plånkan eller spela bättre så behöver du inye köpa in dig mer än en gång!

 

Rätt eller fel?

 

Anledningen till att jag inte vill köra med re-buy är min inkomst ligger på 950kr per månad. Jämför du det med någon som har ett fast arbete och får in kanske 15 000kr/mån så ligger jag en bit efter. Alltså har jag nog bara råd med en re-buy medan någon annan kan möscha in flera gånger utan att det berör hans ekonomi.

 

Villkoren borde va de samma för samtliga spelare. Det är då poker är som bäst. Om man fick 1000kr var och man själv fick bestämma om man ville behålla pengarna eller köpa in sig igen, då gillar jag konceptet - annars inte.

 

Välj en nivå på spel som passar plånkan eller spela bättre så behöver du inye köpa in dig mer än en gång!

 

200kr är för mig en rimlig buy-in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om ni riktigt har förstått hur det går till med rebuy, men vi tar en kort repitiion här i alla fall:

 

Rebuy: Normalt kostar det lika mycket som turneringens ordinare inköp och man får då lika många chips som man får när man startar turneringen. Normalt kan man göra rebuy a) så fort man ligger under det antal chips man startat turneingen med och/eller b) när man inte har några chips kvar. Det är vanligt med antingen max ett eller möjligen två rebuys på en turneringen, dessa får då göras under den första timmen (tex beror på vilket format, hur många som deltar osv osv). Sn finns det addon mm också men det kanske vi inte behöver förklara. Ock så finns det varianter på reuby struktur osv osv...

 

Men om du nu är bättre än det ordinarie startfältet bör du ju vilja att andra lägger in mer pengar i potten för då blir ju din förväntade vinst större. Dessuotm om en rebuy görs när man har slut chips får man ju normalt mindre chips en vad en avg. stack har och startar därmed ur ett sämre läge...

 

"Villkoren borde va de samma för samtliga spelare. Det är då poker är som bäst." Spelreglerna och turneringsstrukturen är alltid samma för alla spelare, sen finns det andra saker som avgör om man har råd att spela eller inte...

 

BTW fokusera inte på att slå ut spelare, det enda som är viktigt är att ackumulera chips och en stor stack. Den ende som är viktig att slå ut är tvåan...

 

Och slutligen "Rebuy eller ej i en turnering behöver ju inte betyda att den som har mest pengar vinner. Visst, man kan chansa och gambla lite mer men jag anser att det endast medför att dåliga spelare förlorar mer pengar = de bästa får mer i prispotten." Preeeecis, om man tror att man kan gambla mer för att man har råd att köpa in sig fler gånger så har man inte funderat så mycket på EVet kring rebuy turneringar... men precis som det sas så medför det ofta att potten är större och att de sämre spelarna har bidragit med mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24hpoker kör rebuys i princip i alla deras turneringar. Jag har spelat deras turneringar i rätt lång tid men måste säga att jag trots allt inte alls gillar rebuys-turneringar. Där kan man göra unlimited rebuys (t.ex 4 första nivåerna) och med andra ord t.ex köpa in 7000 marker i en $3 turnering för $21 när man gått under 1000 i chips och därför ta en klar ledning i turneringen där alla startar med 1000 i chips. Som sagt, jag gillar inte alls rebuys och hoppas vi kan lira turneringen i Umeå utan rebuys om det blir nån. Åker man ut i turneringen får man lira ring-games på sidan om och ska inte kunna få en andra chans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

hej helt ny på det här forumet, men verkar vara trevligt folk

så är intresserad av poker lir i umeå, nån som har någon info om detta skulle vara skoj, vi brukar va ett gäng som spelar lite texas då och då, skulle vara roligt att styra upp nått större spel, eller spela med nytt folk och lära känna nya personer, visste inte att poker fanns alls i umeå utan att det mest va hemmaspelande

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...