Gå till innehåll

hur stor skilnad är det mellan $10 till $20 DoN ???


jonny00

Recommended Posts

Jag vidhåller att 30 inköp inte räcker för att spela DoNs och att kunna spela avslappnat för en ny eller mindre oerfaren spelare.

Att en vinnande eller en spelare som spelat i flera år och som är säker på sitt spel klarar av att spela med 30 inköp är mer troligt.

 

Men allt är individuellt och jag kan bara tala utefter mina egna erfarenheter.

Jag själv kan inte eller vill inte spela med bara 30 inköp och skulle känna en osäkerhet och spela med "scared money"

Så jag har 100-150 inköp både då det gäller cash eller SnG.

Facit i hand fungerar det för mig och jag har aldrig gulat.

 

Men som sagt var man måste själ prova och se vad som passar bäst för en själv och sitt spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det förutsätter att du är en vinnande spelare och innan du vet det så finns det risk att man gulat om man inte har rulle efter inköpens storlek.

 

För att rullen ska växa måste man vinna. Din historik säger om du vunnit eller inte, inte att du är och förblir en "vinnande spelare".

 

Hur många inköp man behöver är beroende av tre faktorer:

  1. Din edge (skattas enklast med historiken)
  2. Din varians
  3. Hur ofta du fattar beslut om nivå

 

Har man liten edge, stor varians och aldrig vill gå ner i nivå så behöver du ett större antal inköp. Med stor edge, liten varians och täta beslut om nivå klarar du dig med färre.

 

Edge och varians är skattningar baserade på historik som inte behöver ha mycket med kommande spel att göra då motståndet förändras etc.

Tätheten på nivåbesluten är det enda du kan vara säker på. Tror du dig ha edge så kan du få hjälp av Kelly för att hitta den nivå som maximerar tillväxttakten på rullen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så jag har 100-150 inköp både då det gäller cash eller SnG.

Facit i hand fungerar det för mig och jag har aldrig gulat.

 

Om du hade spelat med en miljon inköp hade du heller aldrig gulat. Hade det då "fungerat" med facit i hand? Ja, så till vida att du inte hade gulat. Men det hade knappast maximerat din tillväxt av kapital.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du hade spelat med en miljon inköp hade du heller aldrig gulat. Hade det då "fungerat" med facit i hand? Ja, så till vida att du inte hade gulat. Men det hade knappast maximerat din tillväxt av kapital.

 

Levlar du med mig eller?

 

Tråden handlade inte om maximal tillväxt utan om det var någon skillnad mellan 10$ eller 20$ SnG.

Eftersom det här är nybörjardelen så kan man anta att att jonny00 inte är så införstånd med money managment.

Så att han får råd om att ha en tillräcklig rulle för att utstå svängningarna som kan förekomma är inte fel.

 

Sen hur stor rulle man ska ha har stötts och blötts i det oändliga och det finns inget exakt svar på detta för det är så individuellt.

 

Sen att du kommer med ett urkorkat exempel visar bara en sak....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Levlar du med mig eller?

 

Tråden handlade inte om maximal tillväxt utan om det var någon skillnad mellan 10$ eller 20$ SnG.

 

Och ändå tog du upp att han bör ha 100-150 inköp i rullen - vilket också var det jag bemötte.

 

Eftersom det här är nybörjardelen så kan man anta att att jonny00 inte är så införstånd med money managment.

Så att han får råd om att ha en tillräcklig rulle för att utstå svängningarna som kan förekomma är inte fel.

 

Frågan var väl inte huruvida han bör ha en tillräcklig rulle, utan vad som faktiskt är tillräckligt.

 

Sen hur stor rulle man ska ha har stötts och blötts i det oändliga och det finns inget exakt svar på detta för det är så individuellt.

 

Att det inte finns något exakt svar betyder inte att alla svar är lika rätt.

 

Sen att du kommer med ett urkorkat exempel visar bara en sak....

 

...att du inte förstod poängen:

 

Du ansåg dig ha motbevisat något genom att påpeka att du aldrig gulat när du spelat med 100-150 inköp. Men kritiken gick inte ut på att du skulle öka din risk för att gula genom att spela så många nivåer - tvärtom, det hävdades att du tog för små risker och därmed tappade värde.

 

 

 

Sen är nog varken inköpskrav eller värdetillväxt det som nybörjare bör koncentrera sig på. När rullen ligger på några tusenlappar är det oftast ingen big deal att sätta in mer pengar, förutsatt att man faktiskt är vinnande. Rullen är i det läget helt enkelt inte de pengar man har på sajten, utan de pengar man är villig att riskera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och ändå tog du upp att han bör ha 100-150 inköp i rullen - vilket också var det jag bemötte.

 

Ja för att minska risken att gula eller för att spela dåligt om han känner att han spelar med "scared money"

Att du drar det till ytterlighet med att snacka om 1 miljon i inköp anser jag vara bara bara löjligt och korkat.

 

Du ansåg dig ha motbevisat något genom att påpeka att du aldrig gulat när du spelat med 100-150 inköp. Men kritiken gick inte ut på att du skulle öka din risk för att gula genom att spela så många nivåer - tvärtom, det hävdades att du tog för små risker och därmed tappade värde.

 

Det handlar inte om vem som har rätt eller motbevisat den andra utan jag berättade hur jag ser på saken angående rulle krav.

Att jag känner mig mer komfortabel att spela med många inköp och inte behöver vara rädd för att gula.

Att det för mig innebär personlig att jag maximerar mitt värde utifrån hur jag spelar i min komfortzon det fattade inte du.

 

Sen är nog varken inköpskrav eller värdetillväxt det som nybörjare bör koncentrera sig på. När rullen ligger på några tusenlappar är det oftast ingen big deal att sätta in mer pengar, förutsatt att man faktiskt är vinnande. Rullen är i det läget helt enkelt inte de pengar man har på sajten, utan de pengar man är villig att riskera.

 

Ingen big deal att sätta in pengar så är det inge big deal att förlora dom heller.

Väldigt bra sätt att vårda och bygga upp en rulle :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jonny00, om jag förstått dig rätt så undrar du om det skiljer i motspelarnas skicklighet på de olika nivåerna du nämner, rätta mig gärna om jag misstolkat din fråga.

 

Som svar skulle jag vilja säga att skillnaden inte är märkbar. Om vi kom över ett antal kompletta hand-histories från några $10 och $20 DoN så tror jag inte att pf:s kollektiva kompetens skulle kunna avgöra vilka som kom från vilken nivå baserat på spelet. Är det någon som tror annorlunda?

 

Jag gissar att diskussionen angående gällande bankrullens storlek mätt i inköp är nog så intressant men passar bättre i någon annnan tråd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vi kom över ett antal kompletta hand-histories från några $10 och $20 DoN så tror jag inte att pf:s kollektiva kompetens skulle kunna avgöra vilka som kom från vilken nivå baserat på spelet. Är det någon som tror annorlunda?

 

Jag håller fullständigt med att döma efter ett fåtal SnG om dom är kompetent eller inte är nästintill omöjligt.

Har spelat från 5$ upp till 50$ DoN och man får se det ena konstiga spelet efter det andra.

Det var en kille som jag har mött en antal ggr och jag tyckte han spelade ok men när jag sökte på Sharcscope på hans alias fick jag ändra min uppfattning.

Hans graf såg ut såhär :lol:

 

displaygraphy.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...