Gå till innehåll

JJ hand, syna eller 3betta


Recommended Posts

du tror han foldar 60% IP med sin UTG+1 range vs 3bet 200bb deep?

 

:o

 

bra användning av fold to 3bet statsen då man drar det så pass hårt att man inte ens lägger en tanke på positioner/stackdepth

 

 

om vi säger ~ 13%

 

Text results appended to pokerstove.txt

 

1,592,442,720 games 1.231 secs 1,293,617,156 games/sec

 

Board:

Dead:

 

equity win tie pots won pots tied

Hand 0: 35.919% 35.34% 00.58% 562799556 9185322.00 { 22+, ATs+, KJs+, QTs+, JTs, T9s, 98s, 87s, AJo+, KQo }

Hand 1: 64.081% 63.50% 00.58% 1011272520 9185322.00 { JJ }

 

 

tror inte han foldar någon av dessa händer, + att han 4bettar nog nära 100% KK-AA o säg kanske 50% QQ o 50% AK så har vi ~70% mot hans synrange

 

rent EQ mässigt alltså

 

 

varför vill man inte 3betta?

 

100bb deep är det rentav dåligt att 3betta imo men 200bb deep tycker ja man bör köra hårt för värde, speciellt mot en 20NL FI reg som knappast kommer sätta dig i allt för många svåra spots postflop iom att han kommer troligen tänka 0 fold EQ dom gånger han e småsugen på att bluffa och intala sig till 1-2 gators syn pga att AK alltid som standard finns i rangen och folk gillar ju inte direkt o folda så tror nog de finns en del värde i JJ utan att spela som om man vore rädd för spelet man försöker lära sig.

 

om inte annat är de bra träning att sätta sig i lite kluriga situationer.

 

flattar vi JJ här äre inte direkt så att man är superglad på att ta massvis med värde postflop o raisa o hålla på sen för man har en starkare del av sin prefloprange vidare till postflop

 

blir en annan grej mot en smart motståndare då man kanske vill stärka sin synrange från blindsen deep mot en stark EP range men här snackar vi nl20

 

 

va inte rädda för att det är deep, det ger bara mer rum att navigera såfort vi har marginella händer, så ta värde är mitt råd.

 

men ingen PF """"GTO"""" nit lär ju nånsin hålla med mig så vet inte varför jag försöker ;D

 

Du överskattar motståndet imo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 54
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

är väl kanske inte så konstigt om ingen vill hålla med dig?

 

blir tiltad när jag läser dina inlägg.. no offence

 

tack för ditt inlägg

 

känner många respekterade pokerspelare som håller med mig om detta, men ska inte bidra med mer tankar om det inte uppskattas

 

denna situation är ju såklart rätt extrem iom att det är UTG vs SB men överlag är folk för rädda för att ta värde bara för man är deep och är rädd för att man ska stacka bara för att man tar värde av en wide range.

 

bara för att man 3bettar light för värde behöver inte betuda att man apar bort 2-300bb varje gång

 

såklart är det inte en dum ide att flatta just i denna spot men menar mer överlag när jag ser hur många av er tänker helt tvärtom, är man deep och har TT JJ AQ KQ osv borde man tänka YES nu kan jag 3betta dom för värde utan att överspela min hand i många situationer iom att jag får syn av en mkt widare range iom att dom nu kommer syna med sina Q9s, QJ or osv + alla par etc etc jämfört med 100bb deep där det inte finns rum för o syna med samma wida range

 

istället blir folk rädda och 3bettar knappt händer som AQ och JJ när dom hade gjort det för 100bb bara för att man är deep, när man borde 3betta ännu mer och ännu lightare för värde istället, spec IP

 

måste sluta nu lol, vad är det för fel på mig, why bother liksom!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är så otroligt mkt sämre att 3betta JJ oop 200bb deep än 100bb deep. Du menar att det ger oss mer flexbilitet med marginella händer, men den enda som får mer flexibilitet är spelaren i position.

 

Exempel: På en 985r 3bettat med 100bb får vi in och sen är det inte mer med det, men med 200bb blir det oändligt mycket svårare.

 

Och nej jag tror inte fi viker 60% av hans öppningar från den här positionen, men jag tror heller inte han öppnar 15% som är hans overall-öppning (han lär väl höja bredare än så på btn/co vilket drar ner tidiga positioners %) och jag tror han viker några av händerna han öppnar. Även om han inte gör det spelar det inte så stor roll eftersom han har poss och 200bb stackar och just JJ är en hand som spelar fantastiskt dåligt i det läget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är så otroligt mkt sämre att 3betta JJ oop 200bb deep än 100bb deep. Du menar att det ger oss mer flexbilitet med marginella händer, men den enda som får mer flexibilitet är spelaren i position.

 

Exempel: På en 985r 3bettat med 100bb får vi in och sen är det inte mer med det, men med 200bb blir det oändligt mycket svårare.

 

Och nej jag tror inte fi viker 60% av hans öppningar från den här positionen, men jag tror heller inte han öppnar 15% som är hans overall-öppning (han lär väl höja bredare än så på btn/co vilket drar ner tidiga positioners %) och jag tror han viker några av händerna han öppnar. Även om han inte gör det spelar det inte så stor roll eftersom han har poss och 200bb stackar och just JJ är en hand som spelar fantastiskt dåligt i det läget.

 

som jag skrivit ett par ggr syftar jag främst på IP obv

 

men överlag är folk rädda för att 3betta för värde både IP och OOP bara för att man är deep, ser folk varje dag som inte är vana att spela mer än 100bb deep bli helt paranoida 200bb+ deep, från att 3b/shippa 86s o 55 utan o tänka dubbelt 100bb deep reg vs reg i dynamiska positioner till att inte "våga" 3betta händer som TT JJ AQ knapp vs CO bara för att man är deep och dom är "rädda för att spela en 400-500bb pot"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns lägen där vi inte vill 3beta ''marginella'' värdehänder som ex. JJ i detta fallet, beroende på att handen spelar ganska dåligt mot FIs förväntade 4b range alt. gör att vi kan sätta oss i problem postflop med djupa stackar. Visst, 200bb deep bör man syna en del 4bets, men det finns lägen som detta då det mest blir en massa problem för oss. Därav väljer vi att flatta. Vad starfitter menade med att inte 3betta AA i samma läge beror på att vi vill balansera våra ranger bättre. Vi vill inte hamna i lägen där vi bara kommer 3beta t.ex AA-KK, därför får vi antingen lägga in en massa svaga händer, eller helt ta bort 3b rangen i ett givet läge. Jag själv spelar av dessa anledningar utan 3b range mot utg, och tycker det funkar utmärkt. Grunden är alltid att du ska veta innan du 3betar en hand, vad du kommer göra om FI 4betar. Har du en bra hand, som JJ, och får detta läget, och tänker: ''jag måste folda om han 4betar'', välj då att inte 3beta. Svårare än så är det inte...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är ju verkligen inte det, att 3beta JJ här och folda mot shipp är väldigt väldigt risigt spelat. Om du menar att det någonsin skulle vara bra ur ett strategiskt perspektiv vill jag gärna höra argument för det.

 

ganska säker på att jag har rätt, så shipp argument

 

Med 200bb i synnerhet är det ju inget fel i att 3bet/vika för värde, inte ens 100bb djupt är ju det ngt problem. 3bet/viker vi inte värdehänder kommer vi stacka av alldeles för mycket mot 4bet, alternativt ha för många 3betsbluffar. Sen finns det såklart många reella situtationer där det är korrekt att aldrig 3beta/vika för värde, t.ex i situationer där folk spelar 4bet eller fold mot 3bets.

 

Det är så otroligt mkt sämre att 3betta JJ oop 200bb deep än 100bb deep. Du menar att det ger oss mer flexbilitet med marginella händer, men den enda som får mer flexibilitet är spelaren i position.

 

Knappast otroligt mycket sämre, bör vara lägre ev ja men inte nog att inte 3beta JJ skulle jag tro. Sen sätter det ju förstås oss i fler ovana situationer men det är en annan sak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen att Longple för några månader sedan skrev i chatten på svs att han inte har någon 5b range 200bb deep, bara AA 50%, är en annan femma... :)

 

har jag nog aldrig sagt för så är inte fallet =)

 

dock har jag närmare ingen 5bet range deep IP mot många specifika regs som det 3bettas mkt mot iom att jag vill peela rätt light IP med mkt av min 3bet range så för att inte bli sönderköttad mot lighta 4bettare och dess barrels varje gång vill jag gärna ha nån typ av nöt för att kunna protecta min lightare flop och turn peelsrange

 

sen mot de flesta retards på svs går det ju fint o skippa hela den balansbiten o istället spela stört explo mot den specifika FI'n om de inte behövs någon djupare tankegång

 

och det är ju en annan femma åxå, dock något så idiotiskt som att inte ha en 5bet range förutom AA hälften av gångerna är ju bara kul om du tror fallet är så.

 

oop 5bettar jag rätt friskt med en mer specifik range beroende på FI obv

 

något mer folk på svs vill veta om min gameplan, jag ger ut tankegångar ganska light här tydligen

 

mitt psyke är inte nog starkt för att walka away från folks kommentarer, vilket är en stor leak i min pokersituation, men jag blir bättre för var dag som går :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara för att vi inte tänker stacka handen pre, betyder INTE att det är automatiskt dåligt att 3betta pre.

 

Ska låta er tänka över varför och i vilka situationer det gäller, borde inte vara särskilt svårt.

 

Dock, I denna situation är det ganska "meh", just eftersom han är en sån jävla nit. Han lär ju iof peela alla pps o sånt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är så otroligt mkt sämre att 3betta JJ oop 200bb deep än 100bb deep. Du menar att det ger oss mer flexbilitet med marginella händer, men den enda som får mer flexibilitet är spelaren i position.

 

Mot bra spelare som kommer att sätta tryck på oss och göra vårt liv till ett helvete på massor av brädor? Ja, då är det nog bäst att inte 3betta JJ.

 

Mot en nit som lirar 20nl och kommer att setmina eftersom vi är 200bb deep, o check/folda varje gång han inte träffar? Inte lika hemskt.

 

En observant och tänkande läsare kommer nu att tänka att det spelar ju ingen roll om vi har har JJ eller 72o mot niten 200bb's deep, eftersom han kommer check/folda om han missar ändå, o vi kommer behöva lägga oss hursomhelst om han kämpar tillbaks, eftersom han har det 100%.

 

Isåfall, bra tänkt. Det finns dock ändå en hel del tillfällen då 3betta>flat ändå imo. De flesta är ju inte så extrema som niten jag beskrev (alltså lägger sig VARJE gång han inte träffar ett set), även fast en del är. Finns ganska mycket value när de floppar medelpar o draws o skit, och hänger runt iaf en gata.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

VArför är det dåligt att 3beta pre om hans 4betsrange är starkt viktat åt QQ-AA, AK. Om man 3betar pre spelar man rätt optimalt mot hans ranger.

 

Förmodligen för att det finns roligare händer att ha med i 3b bluff rangen än JJ. Det låter nämligen som om du vill folda mot 4 bet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan bara tala för mig, men du skriver som om läsaren precis lärt sig reglerna för holdem, och drar dessutom saker som är lite.. mjeh.. ja, om man gör något jättedumt innan är det kanontips. Ungefär.

 

Och det får ju en att tro att den där kvaliten på 2+2 var lika episk som det ryktades om, eftersom det ju alltså måste ha gått hem där.

 

Och det är ju lite roligt. Och man kan väl älska någon för att den är rolig?

Hoppas jag. Jag är rätt kul.

 

___

 

Men ska man nu simplifiera det avslutade Kenny tråden när den knappt börjat, för det skalar av så många fel att det duger riktigt bra om man vill spela s.k. NBRA-poker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...