Gå till innehåll

NL - Är det korrekt att beta sina drag?


Ralph247

Recommended Posts

Ralph247, välkommen till POKERFORUM.nu! :)

 

Flyttar över din postning till THe-gruppen.

 

Tänk också på att försöka rubricera dina funderingar eller frågor så bra som möjligt i ämnesrubrikerna.

 

Läs mer i våra Forumregler och vår Postningsguide.

 

Bekanta dig också gärna med den fin-fina sökfunktionen.

 

Enjoy! :)

 

- QoS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som rubriken antyder...är det korrekt att beta när man har stegdrag, färgdrag eller både och(nl microlimit) ? Om det är det: kan någon förklara det... tack

 

 

För det första, välkommen till forumet Ralph.

 

 

För det andra så deror det mycket på vad du har för sorts drag, nu menar jag inte stegdraget bara som det är utan oxå vad du har för extra möjligheter. Till exempel om du har hjärter färgdrag på flopen + 2 överkort i hjärter A och hjärter K, då har du så många outs som kan vinna handen (om vi nu ponerar att ett A eller ett K vinner potten oxå) så att du gott kan lägga in ett litet bett bara för att sätta dom andra i potten på pottkanten (humor), sen om draget går in så kan du spela som vanligt.

 

Med färgdrag och 2 levande överkort har du 70% överläge mot 2 random kort. (du har då 15 levande outs i 9 hjärter 3 kungar och 3 äss)

Och du är som sämst 1 på 3 underdog och det är mot ett set. Och även mot setet är du inte helt död. Så visst om du känner att du kan vinna potten där och då så beta annars brukar jag inte beta mina drag om jag inte tror att jag kan vinna den på stört.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu ska du inte lyssna på mig egentligen eftersom jag har en djävulskt aggressiv stil i cashgames, så min BR svänger hit och dit så det står härliga till!

 

Men jag tycker absolut att du ska betta på. Jag är inte säker på hur du annars skulle spela de? Menar du att du enbart skulle syna tills du träffar ditt drag och sedan betta? För att få ut några pengar när dina drag träffar måste du betta när du har drag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen bör jag tillägga att det beror helt på PF spelet och de andra spelarna också. Om du höjt PF och får ett drag men inget annat så måste du betta på floppen. Det gäller iof oavsett vad du än har och hur än floppen ser ut.

 

Sen kan du uttnytja din image vid bordet också. Om du är upp emot en spelare som vet att du är aggressiv, så kan du betta på floppen för att ha stor chans att se river gratis. Det ska man aldrig tacka nej till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väldigt stor skillnad på att beta dina drag när du är sist att agera och när du är först att agera. Skillnaden är att när du har position och det har checkats till dig, eller gjorts ett bet du kan syna, så öppnar ditt bet möjligheten för din motståndare att höja ett belopp du inte kan syna med ditt drag vilket är väldigt dumt eftersom du genom att checka exempelvis ett färgdrag i snitt vinner runt en fjärdedel av potten.

 

Så akta dig för att beta drag mot aggressiva spelare och naturligtvis även mot spelare som synar alldeles för mycket.

 

Sen bör jag tillägga att det beror helt på PF spelet och de andra spelarna också. Om du höjt PF och får ett drag men inget annat så måste du betta på floppen. Det gäller iof oavsett vad du än har och hur än floppen ser ut.

Och vad händer när man börjar lira mot någon med mer än de tre hjärnceller som krävs för att räkna ut att det är väldigt enkelt och lönsamt att checkraisa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen bör jag tillägga att det beror helt på PF spelet och de andra spelarna också. Om du höjt PF och får ett drag men inget annat så måste du betta på floppen. Det gäller iof oavsett vad du än har och hur än floppen ser ut.

Och vad händer när man börjar lira mot någon med mer än de tre hjärnceller som krävs för att räkna ut att det är väldigt enkelt och lönsamt att checkraisa?

 

Men du kan ju inte sitta och checka för att du är rädd för en check-raise bara för att du inte träffar floppen... Om man visar styrka före floppen och sedan checkar på floppen så visar man ju antingen extrem styrka eller svaghet. Vilket av alternativen det är kommer ju vara hyggligt enkelt att ta reda på för fi också.

Sen ska man ju inte alltid höja någon annans bet på floppen. Om man sitter på knappen och det har checkats till dig på floppen så kan du ju iof se nästa kort om du är på ett drag.

 

EDIT: Om du får mothugg så får du variera ditt spel. Ibland så kan du gambla och trycka tillbaka. Ibland kan du lägga dig. Men låt dig inte köras med allt för mycket...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det du (Hjort) säger verkar vettigt. Man måste väl ha åtminstone 4.22:1 i potodds för att syna med färgdrag. Om man är sist ut borde man väl för det mesta checka om man inte vet att många spelare kommer syna? (kan ha fått detta om bakfoten)

 

Att man kan checka i sen position håller jag ju helt med om... Däremot tycker jag att det är tokfel att checka i mitten/tidig position. Däremot skulle jag personligen nog inte check om jag inte var sist att agera.

 

Sen Hjort, ta inte mina inlägg som att jag försöker överbevisa dig på något sätt. Du kan bra mycket mer om poker än jag, och mina inlägg är väl mest till för att skapa en diskussion som jag kan dra mycket nytta av när du klonkar ner på mina tankar kring olika saker :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker helt klart att du bör följa Hjorts råd eftersom det är den stilen du verkar fastna för mer än min. Om du känner dig trygg i det tycker jag du ska ignorera vad jag kommer med för kommentarer kring ämnet :P Eller, det är klart du ska läsa de för att få en förståelse för fler stilar än din egen dock...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gillar starkt att betta mina drag. Självklart beror det på som vanligt. Var noga med detaljerna i handen bara, vem är du uppe emot? Hur stor stack har han/hon? Hur spelar han/hon? Vad har du för drag? Vad sätter du fi på?

 

Även jag har en aggresiv spelstil och således känns det väldigt fel att inte betta mina drag, speciellt då de faktiskt inte sitter mer än ~34% av gångerna om jag får se båda korten och att bara checka och syna då känns som att ge bort en pot med potential alldeles för lätt. Dessutom får du via att betta ut ofta möjligheten till att ta ett frikort även om fi har en stark hand såvida han inte är väldigt aggresiv.

 

Betta gärna på drag men var noga med omständigheterna, det är min åsikt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På micorlimit är motspelarna ofta synstationer, så ja brukar betta mina färg/stegdrag då ja vet att d bara callar och inte raisar. Sen om draget sitter på turn bettar ja på igen, och då har dem ingen aning om att ja sitter på färgen/stegen. På detta sätt får du oftast mycket mer betalt än om du bara check/callar dina drag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm ligger runt 40% flop seen, 6-bord. Räknas det som löst eller tight? :?

 

Spelar egentligen ingen roll vilken limit du spelar. Det räknas som loose (< 25% är en bra tumregel för en tight spelare på shorthanded) men när du möter sämre spelare kan du möjligtvis spela fler händer då du har en större edge, men 40% är i överkant helt klart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur mycket ska man betta då? Jag brukar nu betta 30% av potten på färgdrag. Med öppet stegdrag brukar jag betta 25%.

Ta gärna exempel för olika positioner.

 

Varför bettar du just de här summorna? Anledningen att man bettar på drag är ju att du dels kan vinna potten med en gång och även om du inte gör det har du chans att plocka hem den via draget på turn eller river och gör du detta har du klart förbättrat dina chanser att få ut mer pengar på draget. Summan att betta beror väldigt mycket på från situation till situation men känner du att du har stor chans att ta hem potten med en gång tycker jag att du lätt kan betta ut åtminstone 2/3 av potten. Att betta runt 30% kommer inte få dina motståndare att folda på microlimits så länge dom inte sitter med typ J hög.

 

Diskussionen från min sida är väl egentligen inte baserad på microlimits men överallt gäller det att anpassa sitt spel. Synar motståndarna ner på i princip vad som helst är det kanske inte så smart att betta sina drag både på flop och turn. Man måste fundera på vad man vill åstakomma och hur man lättast gör det under de nuvarande omständigheterna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bettar egentligen mer för att få mer i potten än att få de att folda.

Plus att jag tänker så att jag har 30% chans att sätta min färg, så bettar jag 30% :)

Och blir jag rereaisad med 30% bet så kan jag syna. (alltså miniraise)

 

Men vad händer på turn om jag inte träffar?

Ska jag fortsätta med 2/3 bet?

 

Plus att som någon nämde så synar spelarna på microlimits det mesta.

 

Jag ska testa med 2/3 ett tag nu, se vart det leder men det kan ju endast funka på 1-3 motståndare? För är 7 med så kommer ju inte alla folda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ser, du har redan börjat analysera dina egna situationer och det är bara att fortsätta på den vägen. 2/3 var bara nått jag slängde ur mig då jag lika gärna kan betta pott eller bara halva potten. Allt beror som sagt på.

 

Det du nämner om att betta igen på turn är sant och lite känsligt. Det beror på vem du möter, vad du tror att han har och vad du själv har förutom färgdraget. Att alltid betta ut 2/3 av potten när man är HU och vet att man kommer att få syn är ju inte direkt lysande, det säger ju sig själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kom på en annan anledning till att jag betar 30%.

På passiva bord så övertalar jag ibland de med högsta paret att jag har någonting redan nu, och de raisar inte mig. Dvs jag får se nästa kort rätt billigt.

 

Fast jag vill testa pot eller 2/3 bet för att jag blir lite väl genomskinlig om jag betar alltid 30% på steg/färgdrag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att ha en bestämd summa man bettar på floppen vid ett drag går inte.

Det beror på så många olika faktorer, där en av de viktigaste är vilka motspelare du är upp emot. Det största felet som jag tycker många gör är att de bettar för lite. Post-Oak bluffs är bland det sämsta man kan göra, och man blir utsatt för det så jäkla ofta på låga nivåer på grund av folks rädsla att riskera pengar. Det är ju inte ovanligt att man bettar in i en pott, och får ett mjäkigt mini-mothugg. Ofta räcker det med att själv bita tillbaka än en gång i de lägena. Att hela tiden titta på sina potodds i NL kommer inte fungera om du vill ha en aggressiv stil.

 

För övrigt, att ha 7 stycken med i potten tycker inte jag är roligt alls, och jag spelar mycket mycket försiktigt i de lägena. Jag vet inte om det är för att det är micro-limit iof, men försök att höj mer före floppen för att få färre spelare mot dig. Jag brukar köra rätt försiktigt när det är alldeles för många med i handen.

 

Lycka till :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...