Gå till innehåll

Öresauktioner – Hur tjäna mycket pengar


Recommended Posts

Det poppar upp nya öresauktioner siter här och var nu för tiden. Många är skeptiska till dem och säger att det är bluff. Men det finns de som man får sina varor och det går faktiskta att vinna.

Jag ska lista mina topp 3 öresauktionersidor och mina 3 sämsta.

1. http://www.Bidrivals.com

Den bästa för att den har många auktioner om dagen och att man kan se hur många användare som är online som man vet när man ska in och buda. De har en ”Köp Nu” funktion som gör att om du inte vinner auktionen så får använda värdet av buden du har köpt för att köpa varan. Detta gör att du aldrig ”förlorar” några pengar, utan i sämta fall så får du köpa varan för full pris och i bästa fall så vinner du. Denna sida skickar ut många bonuskoder, vilket gör att då att du får köpa saker för mkt rabatt (bra kod är vic25 som ger dig 25 gratisbud vid köp av ett budpaket). Så nu gillar det att bygga upp en rulle med bud, genom att satsa på att vinna små budpaket (det är iallafall min taktik), varje gång du inte vinner budpaket så kör ”Köp nu”, får då kommer du aldrig förlora något på det. Sen satsar du på en större auktion när du byggt upp mkt bud, antingen så vinner du eller så kör du ”Köp nu”.

2. http://www.Quibidscom. En amerikansk sida, som har ännu mer auktioner än BidRivals. Denna skulle jag egentligen ranka som 1:a om den fanns tillgänglig i Sverige. Dock så finns den inte det. Men det finns en bra amerikansk sida som man kan använda som adress, som sidan skickar vidare saker till dig, shipito.com. Den tjänsten är grymt bra, men tyvärr så kan saker fastna i tullen ibland så då får man betala lite extra 

Tyvärr har jag ingen kod där.

3. En-krona.se den bästa helsvenska sidan. Tyvärr lite auktioner och ingen Köp nu funktion. Dock så är den hederlig och har bra kundtjänst.

 

3 sämsta sidorna.

1. Mrsvensson.se. Har massa saker som jag vunnit där som jag inte fått. Har hört att dom har finansiella problem. Så stay away.

2. Bidson.se. Före detta budson.se. Dyra bud och svårt att vinna. Har slutat spela där. (Fast det är inte bluff som mrsvensson)

3. http://www.5ore.se . Jättelite auktioner. Vet inte om det är en äkta sida då jag har aldrig prövat den.

Detta med öresauktioner är ganska nytt koncept. Så det finns många falska sidor där ute man ska akta sig för. Håller man sig bara till dom stora så är det okej, och lite smart så går det tjäna mycket pengar.

Ni får gärna tipsa om egna sidor, koder för extra bud osv i tråden. Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köper du bara saker du vill ha? eller köper du saker för o sälja sen?

Collaste/dyraste sakerna du köpt?

Bästa kapen?

 

Jag köper både för mig själv och sälja. Nu har jag ju in princip skaffat alla saker jag vill ha själv Macbook/iphone4/Canon60d osv. Sen nu skaffar jag mest saker för att sälja på blocket. Vilket är lite stökigt ibland. Det tar tid och man lyckas inte allt sälja för bra pris. Så därför gäller det att inte vinna varor allt för dyrt för att det ska vara värt att hålla på med att sälja vidare.

 

Coolaste saker. Hm svårt, men min systemkamera Canon 60D som jag vann är ganska cool.

Bästa kap. Lyckades vinna en iphone4 med endast 23 bud en gång. Men det är på par försök. Har betalat ganska mkt mer för andra Iphone jag har vunnit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fattar inte riktigt, varje bud kostar 4.5kr ? och sen budar man tills någon inte lägger över en ? o går priset över värdepriset så kan man ta "köp nu" så får man det för värdepriset ?

 

 

Alltså om du lägger 100 bud. Så får du räkna av dem mot värde priset om du inte vinner och köpa produkten.

 

Så 100 bud är värt 450 kr och har du budat på tex en ipod för 2000 kr, kan du då köpa den för 1550 kr.

 

På sätt gör du aldrig en riktigt "förlust" (förutom att du måste kränga det på blocket).

 

Men det går alltid att sätta i system att alltid vänta på koder som skickas hela tiden för de buden får du hela tiden använda mot "Köp nu".

 

Så dom köper 50 bud för 225 kr och använder en kod (tex vic25 som ger 25 bud på BidRivals) så får du ju 25 bud värd 112.5 kr som du kan använda mot köp nu.

 

Idag har BidRivals kampanj så för varje 200 budpaket man köper så får man 20 extra bud (dom har ett specialbudpaket). Så köper du bara sådana paket så har du ju minst 10% rabatt mot Köp Nu priset om du vill satsa på något dyrare.

 

Tyvärr har jag lite dålig koll på de andra siterna just nu då jag inte har använt dem på ett tag. (Dock är jag jävligt sugen på att köra Quibids just för dom har extremt mkt auktioner, dock så fick jag tulla senast jag är lite osugen på den bite)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter o glor runt lite på bidster o ser att en Ipod Nano 16gb gick för 9.54 kr, hur är det möjligt ?

 

"Priset" som varan säljs för har inte så mycket med det riktiga priset att göra i denna form av bondfångeri / lotteri. Istället är det priset på lotten (oftast ett bud) och hur många lotter (bud) du och andra köper som avgör hur mycket du och de andra som deltar i auktionen faktiskt är dumma nog att betala för varan.

 

Visst kan det vara extra spännande att inte veta om man faktiskt får varan man försöker köpa till ett för högt pris och detta extra spänningsmoment kan säkert vara värt några kronor. Det kan i vissa fall också ta betydligt längre tid att försöka handla saker på detta sätt vilket återigen kan vara tilltalande för en hel del av pokerforums population.

 

För oss andra rekommenderar jag dock vanliga auktioner eller om man är lat den leverantör som erbjuder varan till lägst nypris just nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter o glor runt lite på bidster o ser att en Ipod Nano 16gb gick för 9.54 kr, hur är det möjligt ?

 

Ja då torskade sidan på den produkten. Dom fick 106 bud (det konverterar lite konstigt till svensk valuta, då Euro är basvaluta för dem)

 

Så intäkten är 4.5 * 106 = 477kr, men det har varit mkt koder för extrabud på sistone så alla är säkert inte betalda.

 

Det är lite så här öresauktioner fungerar, ibland vinner sidan, ibland vinnare användaren.

 

Är du smart så vinner du jämt ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja då torskade sidan på den produkten. Dom fick 106 bud (det konverterar lite konstigt till svensk valuta, då Euro är basvaluta för dem)

 

Så intäkten är 4.5 * 106 = 477kr, men det har varit mkt koder för extrabud på sistone så alla är säkert inte betalda.

 

Det är lite så här öresauktioner fungerar, ibland vinner sidan, ibland vinnare användaren.

 

Är du smart så vinner du jämt ;)

 

Sorry såg inte att var Bidster du kollade på rätt pris per bud är ska vara 5kr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja då torskade sidan på den produkten. Dom fick 106 bud (det konverterar lite konstigt till svensk valuta, då Euro är basvaluta för dem)

 

Så intäkten är 4.5 * 106 = 477kr, men det har varit mkt koder för extrabud på sistone så alla är säkert inte betalda.

 

Det är lite så här öresauktioner fungerar, ibland vinner sidan, ibland vinnare användaren.

 

Är du smart så vinner du jämt ;)

 

bidster sålde just en iphone 4 för 1 312 kr, fantastiskt! Tills man inser att 256 olyckliga själar bjöd på den och att varje bud kostade 5kr :). Samt att det kostade 500 kr att delta i auktionen innan man ens lagt ett bud.

 

Man frukta inte, på nästa auktion ska man ha en limit på 30 deltagare (som alltså sammanlagt betalar 15 000 sek) bara för att få vara med och bjuda på den.

 

Visst vore det underbart om vi kunde få några av dessa dumma människor att spela poker?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, rätta mig om jag har fel, men sådana här auktioner har väl kraftigt negativt väntvärde?

 

Alltså, sammantaget tar de in mycket mer än varans marknadsvärde i avgifterna för buden. Och därför blir det enda sättet att hitta +ev att på något sätt gå in och hugga sista budet, vilket inte låter sig göras eftersom budsfristen alltid förlängs när ett bud läggs.

 

Att man kan lägga avgifterna på att köpa varan direkt hjälper ju inte heller om det är så att de har rejält högre pris än vad man annars kunnat köpa den för.

 

Fake edit: Slaktifall var visst först, men orkar inte ändra. Kan ju lägga till lite länkar för att bidra med ngt till tråden.

 

http://www.codinghorror.com/blog/2008/12/profitable-until-deemed-illegal.html

http://www.codinghorror.com/blog/2009/05/penny-auctions-theyre-gambling.html

http://www.marginalrevolution.com/marginalrevolution/2006/08/current_events.html

http://timharford.com/2010/03/the-auction-site-that%E2%80%99s-pure-temptation/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bidster sålde just en iphone 4 för 1 312 kr, fantastiskt! Tills man inser att 256 olyckliga själar bjöd på den och att varje bud kostade 5kr :). Samt att det kostade 500 kr att delta i auktionen innan man ens lagt ett bud.

 

Man frukta inte, på nästa auktion ska man ha en limit på 30 deltagare (som alltså sammanlagt betalar 15 000 sek) bara för att få vara med och bjuda på den.

 

Visst vore det underbart om vi kunde få några av dessa dumma människor att spela poker?

 

Var finns informationen att det kostar 500 för att få vara med i auktionen? Då blir det helt plötsligt ännu en grad av absurditet över detta fenomen.

 

Oavsett vilket har bidster på den telefonen fått in 1312/0,1*5+1312+149 = 67 061 kronor. Men då ska man komma ihåg att de har betalat ut åtminstone 9 stycken priser på 20 kr eller €2 till lyckliga vinnare som träffade bonusbuden.

 

Edit: ah, lägsta bud auktioner har ett "inträdespris", men inte öresauktioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Edit: ah, lägsta bud auktioner har ett "inträdespris", men inte öresauktioner.

 

För att citera deras hemsida:

 

För att delta i en Limited-auktion måste du betala en inträdesavgift. Alla deltagare får ett förbestämt antal bud vilka kan läggas i auktionen. När auktionen väl startat får inga ytterligare personer delta. Men auktionen startar endast om den har tillräckligt många deltagare. Annars så avbryts auktionen och inträdesavgifterna återbetalas.

 

Limit verkar finnas för öresauktion, lägsta bud och skrap :)

 

Detta gäller för nästa iphone:

 

Max antal deltagare:

30

Minst antal deltagare:

20

Antal deltagare:

0

Kostnad att delta:

500 kr

Bud per deltagare:

200

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lol, vann min första budgivning med mitt gratisbud, är det alltid så lätt? Antar att man spara ganska mkt pengar om man köper bud via budpaketen som auktioneras ut?! Det är väl köp nu garanti där oxå...?

 

 

Det är olika på olika sidor. Men på BidRivals som jag spelar mest på, så brukar jag göra det för att "bygga rulle" på pokertermer. Notera dock att man får bara använda upp till 50% av buden på småbudpaket och 25% på stora budpaket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, rätta mig om jag har fel, men sådana här auktioner har väl kraftigt negativt väntvärde?

 

Alltså, sammantaget tar de in mycket mer än varans marknadsvärde i avgifterna för buden. Och därför blir det enda sättet att hitta +ev att på något sätt gå in och hugga sista budet, vilket inte låter sig göras eftersom budsfristen alltid förlängs när ett bud läggs.

 

Att man kan lägga avgifterna på att köpa varan direkt hjälper ju inte heller om det är så att de har rejält högre pris än vad man annars kunnat köpa den för.

 

Fake edit: Slaktifall var visst först, men orkar inte ändra. Kan ju lägga till lite länkar för att bidra med ngt till tråden.

 

http://www.codinghorror.com/blog/2008/12/profitable-until-deemed-illegal.html

http://www.codinghorror.com/blog/2009/05/penny-auctions-theyre-gambling.html

http://www.marginalrevolution.com/marginalrevolution/2006/08/current_events.html

http://timharford.com/2010/03/the-auction-site-that%E2%80%99s-pure-temptation/

 

Ja och nej. Jag tycker ju att vissa sidor har helt okej priser och därför så är det helt okej att göra Köp Nu eller buy now som vissa sidor kallar det.

 

Stor delar av min vinst ligger ju i att man bonushorar lite, tycker att många sidor är riktigt kåta på kunder så att det spottas ut koder och specialbudpaket.

 

Min vinst ligger ju att i sämsta fall får jag köpa varan för lite dyrare ibland samma som butikspris, i sämsta fall vinner jag auktionen. On top of that så kan man bonushora lite samt grinda lite budpaket ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var finns informationen att det kostar 500 för att få vara med i auktionen? Då blir det helt plötsligt ännu en grad av absurditet över detta fenomen.

 

Oavsett vilket har bidster på den telefonen fått in 1312/0,1*5+1312+149 = 67 061 kronor. Men då ska man komma ihåg att de har betalat ut åtminstone 9 stycken priser på 20 kr eller €2 till lyckliga vinnare som träffade bonusbuden.

 

Edit: ah, lägsta bud auktioner har ett "inträdespris", men inte öresauktioner.

 

Det där håller jag mig långt ifrån. Det där blir ju bara gissningsspel. Svårt att hitta edge där. Imponerande att sidan faktiskt lyckas folk som budar. Dock så saknar jag erfarenhet att av att använda bidster, så jag har ingen aning om leveranser, kundtjänst. Eller om det ens går att vinna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Imponerande att sidan faktiskt lyckas hitta folk som budar.

 

Är det inte imponerande att sidorna överhuvudtaget lyckas hitta folk som budar (om man bortser från att vår värld kryllar av dumskallar iaf). Personligen skulle jag inte ens buda om jag VISSTE att jag får en pryl lite billigare om jag vet att lirarna bakom drar in 50-60K på en pryl som kostar några tusenlappar.

 

Brukar ni som budar också spela på under vilken kopp som kulan ligger när någon öststatare kör betting om det på turiststråket?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trodde när jag såg tråden att du funderade på att ge dig in i denna uppenbart lukrativa bransch. Att tjäna mycket pengar som budgivare verkar allvarligt talat inte vara en särskilt vass idé.

 

Slaktis, har du ngn fan club? Isåfall signar jag direkt!

 

 

På vilket sätt är det inte en vass idé om man tjänar pengar på det?

Det är ju väldigt lätt att såga om man bara tittar på det?

 

Det är ju som en person som gnäller om Poker: "Nej, det går inte tjäna pengar på detta för allt är riggat"

 

Jag försöker ju få igång en diskussion med likasinnade här på sidan, men tydligen är man ganska ensam, eftersom alla är bara är skeptiska utan att ens pröva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte imponerande att sidorna överhuvudtaget lyckas hitta folk som budar (om man bortser från att vår värld kryllar av dumskallar iaf). Personligen skulle jag inte ens buda om jag VISSTE att jag får en pryl lite billigare om jag vet att lirarna bakom drar in 50-60K på en pryl som kostar några tusenlappar.

 

Brukar ni som budar också spela på under vilken kopp som kulan ligger när någon öststatare kör betting om det på turiststråket?

 

 

Jag budar ju då på öresauktioner som har en Köp nu funktion. Skulle inte jämföra det med öststatare som kör betting.

 

Jag ser det som ett strategispel där jag har en edge, genom att jag använder lite olika strategier och är konsekvent med Köp nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På vilket sätt är det inte en vass idé om man tjänar pengar på det?

Vad har du för timlön? Inklusive tiden det tar att hämta grejer på posten, lägga ut på blocket etc. Svårt att veta exakt då du behåller vissa prylar, men en grov uppskattning borde du väl kunna göra. 10kr/h? 100kr/h? 1000kr/h?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...