Gå till innehåll

Isildur1 till Team PokerStars


frekje

Recommended Posts

  • Svars 81
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Om jag har förstått ryktena rätt så har Isildur1 sålt sin lägenhet i Göteborg och ska ha flyttat till London ... för att han skrivit ett kontrakt med PokerStars? ... och det upplägget är för att han i U.K. inte ska behöva betala skatt på ev. pokervinster?

Och nu ska han snart gå ut med sin identitet också ...?

 

Klyftigt ... Han måste ju vara skyldig pappa staten typ 500 miljoner kronor fram till nu. Hur många miljarder är kontraktet värt? 2 miljarder kronor?

 

Lycka till iaf. Hoppas han hade duktiga rådgivare när han hoppade på detta.

 

Plus att Skatteverket är skyldiga att anmäla honom till ekobrottsmyndigheten för grovt skattebrott om de kommer fram till att han undanhåller staten några miljoner Kr per år.

 

Där kan man förvisso stöta på lite uppsåtsbevisproblematik men väl värt att tänka på att man får ungefär lika långt straff som om man våldtagit ett barn om man fälls.

 

Något för resterande av forumets vinnare att tänka på också, nu när tiden för när skatteverket kan gå tillbaka och rätta skattedeklarationer börjar gå ut för året 2004.* Bara för att man slipper skatta + skattetillägg så innebär det inte att ens eventuella skattebrott är preskriberat.

 

*Fast de som eventuellt skulle börja skryta med sina vinster gör väl det bara om de inte spelat sen 2004 i och för sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ftp kommer knappast lämna ut uppgifter om vem som var mannen/kvinnan bakom isildur kontot. Så han svävar knappast i någon ekonomisk fara.
Fel. Är han misstänkt för grovt skattebrott så samarbetar Fulltilt alltid med myndigheter. (några ord för många i den meningen, i dubbel bemärkelse)
Plus att Skatteverket är skyldiga att anmäla honom till ekobrottsmyndigheten för grovt skattebrott om de kommer fram till att han undanhåller staten några miljoner Kr per år.
Gränsen för att anmälas går vid? Är det blott 4k kr? (jag vet faktiskt inte)

 

Där kan man förvisso stöta på lite uppsåtsbevisproblematik men väl värt att tänka på att man får ungefär lika långt straff som om man våldtagit ett barn om man fälls.
Uppsåt vid passivitetshandlande. Knepigt. Men det var så jag fick misstankarna mot pokerspelaren i Stockholm och Luleå helt fria från misstankarna. "Brott kan ej styrkas."

 

Något för resterande av forumets vinnare att tänka på också, nu när tiden för när skatteverket kan gå tillbaka och rätta skattedeklarationer börjar gå ut för året 2004.* Bara för att man slipper skatta + skattetillägg så innebär det inte att ens eventuella skattebrott är preskriberat.
Precis. 10 år på skattebrottet.

 

*Fast de som eventuellt skulle börja skryta med sina vinster gör väl det bara om de inte spelat sen 2004 i och för sig.
*lolz* :lol:

 

Var det inte Isildur1 som varit inblandad i x av de 100 största onlinepotterna någonsin? Hur många av dem vann han? Hur mycket? Räkna ihop det till att börja med, bara för skojs skull liksom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cyntax kör vidare med sin "Bush, Rumsfeld, Cheney"-taktik. Tröttsamt.

 

Cyntax vet mycket väl att man i praktiken inte behöver skatta på varje vunnen pott. Dessutom har han i andra trådar frustat och skrävlat om att han anser att pokervinster från FTP är skattefria och att han har fått flera pokerspelare "friade" gällande vinster från FTP. Så varför detta dravel om Isildurs spelande hos FTP?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det exempel på detta?
Fråga FTP/PS så får du se. Jag har frågat iaf PS och jag vet svaret...
Har någon blivit tvungen att bruttobeskatta eller liknande på CG, SnG's eller liknande? Praxis (i Sverige) har väl blivit nettobeskattning?
För Sng/Mtt gäller bruttobeskattning. För CG är det, fall jag känner till, knepigare. Varke brutto eller netto faktiskt. Märkligt nog har det där varit uttagsbeskattning! :shock:
cyntax, han är inblandad i top7(ish) av top10 största online potterna någonsin to starters :)
Räcker gott. Siffror?
Cyntax kör vidare med sin "Bush, Rumsfeld, Cheney"-taktik. Tröttsamt.
Bättre "safe than sorry".

Har du någon bättre taktik så är vi drygt 60k medlemmar här som gärna lyssnar. ... aha. Du har inget bättre att säga än att klaga på mig, för du har inget eget att komma med? Försök bidra med något istället.

Cyntax vet mycket väl att man i praktiken inte behöver skatta på varje vunnen pott.
Jag snackade med en av SKV's handläggare av pokerärenden förra veckan. Han medgav att praxis varit spretande och att man nu ska försöka samköra allt genom SKV i Göteborg. Det ligger ganska många ärenden på kö just nu. T.ex. har SKV tagit mer än två månader på sig att svara på vissa frågor/ärenden.

Praxis kan ändras. Jävla skatte-lotto säger jag.

 

Dessutom har han i andra trådar frustat och skrävlat om att han anser att pokervinster från FTP är skattefria och att han har fått flera pokerspelare "friade" gällande vinster från FTP. Så varför detta dravel om Isildurs spelande hos FTP?
Och Pokerstars!

Men vad jag tycker lär ju inte hjälpa Isildur iaf. Jag kan ha fel och har haft fel förr. FTP/PS är bara en åsikt som jag kommer att köra med mot SKV, tills jag har en dom från RR. Och har jag fel så borde väl Isildur1 vara varnad iaf?

Iaf är det inte SKV's åsikt just nu. Är det inte en bra gissning att SKV är intresserade av Isildur1 också? Och har han koll på "väsentlig anknytning"? (jag har det inte)

 

Förresten. Jag vill gärna satsa pengar på att jag får FTP och/eller PS skattefritt. Ge mig odds!

Är man inte skatteskyldig även om man flyttar från landet om man har en väsentlig anknytning till Sverige? Är långt ifrån säker så någon kunnigare får gärna rätta mig om har fel.
Du har rätt. Jag har ingen exakt koll på vad "väsentlig anknytning" innebär.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något som spelar väldigt stor roll i frågan om väsentlig anknytning är vilket sorts dubbelbeskattningsavtal som finns mellan Sverige och Storbrittanien. Om han nu bosatt sig i London så har Storbrittanien troligtvis bättre rätt att beskatta honom.

 

Det finns två troliga alternativa av avtal mellan Sverige och Storbrittanien. Antingen så överger Sverige helt sin rätt att beskatta eller så får de beskatta skillnaden mellan vad Storbrittanien beskattar och vad Sverige vill beskatta (vilket här blir allting eftersom Storbrittanien inte beskattar alls.)

 

Hade jag varit Isildur1 och haft den (begränsade) kunskap jag har om eventuella skattekonsekvenser så skulle jag fundera väldigt, väldigt mycket innan jag outar mig själv. Om Skatteverket har den minsta koll så kommer de ju att göra en enorm koll på honom så fort de vet vem han är. I bästa falla har man då en lång, tråkig och mycket krävande process framför sig. I värsta fall ska man skatt mer än man äger och åker i fängelse. Sen finns det lite däremellan också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade jag varit Isildur1 och haft den (begränsade) kunskap jag har om eventuella skattekonsekvenser så skulle jag fundera väldigt, väldigt mycket innan jag outar mig själv. Om Skatteverket har den minsta koll så kommer de ju att göra en enorm koll på honom så fort de vet vem han är. I bästa falla har man då en lång, tråkig och mycket krävande process framför sig. I värsta fall ska man skatt mer än man äger och åker i fängelse. Sen finns det lite däremellan också.
+1 :heart:

 

Till Agent Cooper:

Jag kallar mig för "städare", motsats till "skyfflare" här. "Bush, Rumsfeld, Cheney"-taktiken är då väldigt kontraproduktivt.

"Struts"-taktiken borde vara den rätta för en "städare".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt IL 3:3 är den som har väsentlig anknytning till Sverige och som tidigare varit bosatt här obegränsat skattskyldig i Sverige.

 

I 7§ definieras vad som ska beaktas vid avgörande om väsentlig anknytning:

- om han är svensk medborgare

- hur länge han var bosatt här

- om han inte varaktigt är bosatt på en viss utländsk ort

- om han vistas utomlands för studier eller av hälsoskäl

- om han har en bostad här som är inrättad för åretruntbruk

- om han har sin familj här

- om han bedriver näringsverksamhet här

- om han är ekonomiskt engagerad här genom att inneha tillgångar som, direkt eller indirekt, ger honom ett väsentligt inflytande i näringsverksamhet här

- om han har en fastighet här

- liknande förhållanden.

 

2st. säger att en person som har rest från Sverige anses ha väsentlig anknytning hit i fem år från resedagen, såvida han är svensk medborgare eller har bott i Sverige i minst tio år.

 

Att hävda att väsentlig anknytning saknas är inget han bör sikta på imo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt IL 3:3 är den som har väsentlig anknytning till Sverige och som tidigare varit bosatt här obegränsat skattskyldig i Sverige.

 

I 7§ definieras vad som ska beaktas vid avgörande om väsentlig anknytning:

- om han är svensk medborgare

- hur länge han var bosatt här

- om han inte varaktigt är bosatt på en viss utländsk ort

- om han vistas utomlands för studier eller av hälsoskäl

- om han har en bostad här som är inrättad för åretruntbruk

- om han har sin familj här

- om han bedriver näringsverksamhet här

- om han är ekonomiskt engagerad här genom att inneha tillgångar som, direkt eller indirekt, ger honom ett väsentligt inflytande i näringsverksamhet här

- om han har en fastighet här

- liknande förhållanden.

 

2st. säger att en person som har rest från Sverige anses ha väsentlig anknytning hit i fem år från resedagen, såvida han är svensk medborgare eller har bott i Sverige i minst tio år.

 

Att hävda att väsentlig anknytning saknas är inget han bör sikta på imo.

 

Jepp, Sverige bör ha rätt att beskatta. Det innebär inte att de kommer att göra det, beroende på vilka dubbelbeskattningsavtal som finns mellan Sverige och det land som han bor i. Jag flummade lite om det ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bättre "safe than sorry".

Har du någon bättre taktik så är vi drygt 60k medlemmar här som gärna lyssnar. ... aha. Du har inget bättre att säga än att klaga på mig, för du har inget eget att komma med? Försök bidra med något istället.

 

Jag har inget emot att du tjänar pengar på att hjälpa pokerspelare med deklarationer o.dyl. Du har ju uppenbart en hel del kunskap inom orådet. Däremot att du med skrämseltaktik, likt Bush & Co, försöker få folk att gynna dina syften (dvs anlita dig) är bara äckligt. Se det som konstruktiv kritik.

 

Om jag har någon bättre taktik än att injaga fruktan? Spela hos en sajt med sitt säte inom EU/EES.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inget emot att du tjänar pengar på att hjälpa pokerspelare med deklarationer o.dyl. Du har ju uppenbart en hel del kunskap inom orådet. Däremot att du med skrämseltaktik, likt Bush & Co, försöker få folk att gynna dina syften (dvs anlita dig) är bara äckligt. Se det som konstruktiv kritik.

 

Om jag har någon bättre taktik än att injaga fruktan? Spela hos en sajt med sitt säte inom EU/EES.

Tvärtom! Jag vill med skrämseltaktik att folk/pokerspelare ska göra rätt från början - så att de inte behöver anlita mig.

Den taktik jag kör med här på forumet är delvis kontraproduktiv. Jag lär ut hur man inte ska göra och hur man ska göra, för att inte behöva vända sig till mig.

Vet inte hur många gånger jag ska behöva förklara detta.

Jag har tillräckligt med jobb och vill inte någon här något illa. Varför skulle jag vilja att någon av er får betala skattetillägg och riskera att bli åtalade? Hade det varit mitt syfte hade jag aldrig skrivit så mycket som jag gör. Istället hade jag berättat för SKV hur de som fuskar gör och hur de enkelt kan komma åt dem. Men icke!

Mina inlägg i den här tråden är en varning till Isildur1 = Hoppas du har koll på läget bara! Även om du nu skulle flytta till London och kanske i framtiden vara oåtkomlig för SKV - kanske SKV kan komma åt dig för det som varit.

Även om min åsikt är att PS/FTP är skattefritt så kanske det är så. Har jag rätt är flytten onödig. Har jag fel kan det bli problem. Okay?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför skulle jag vilja att någon av er får betala skattetillägg och riskera att bli åtalade? Hade det varit mitt syfte hade jag aldrig skrivit så mycket som jag gör.

Vem har påstått det? Ditt syfte är att ragga kunder. Eftersom du inte får annonsera öppet här på PF kör du din fultaktik istället.

 

Tyvärr fungerar skrämseltaktik på den stora fårskocken, se bara på det s.k. kriget mot terrorismen och svininfluensan. Vedervärdigt!

 

Slut på OT.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lugna ner dig några hekto agent cooper, han kanske har kört skrämseltaktik nån post här och där. Det kan vara tvivelaktiga poster huruvida vad hans egentliga motiv var då men för guds skull så börja inte någon häxjakt nu. Cyntax är en mycket värdefull medlem av pf.nu och vill ju ogärna se han bortjagad som alla andra få värdefulla postare vi har haft.

 

Han kan mycket inom skatte-området, och kan hjälpa många pokerspelare med det. Huruvida han tjänar en liten slant på köpet är för mig helt irrelevant, det relevanta är att folk inte åker på rullebusten för att de blir tagna av skv pga ren och skär oaktsamhet.

 

Jag har då personligen tagit gratishjälp på det här området många ggr under de år jag har spelat, och skulle det nån gång röra en större turre vinst har jag inga problem betala nån tusenlapp för en kortare konsultation, bättre det än famla i mörkret.

 

Kan vi inte alla vara vänner? <3 (kärleksfull idag.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt IL 3:3 är den som har väsentlig anknytning till Sverige och som tidigare varit bosatt här obegränsat skattskyldig i Sverige.

 

I 7§ definieras vad som ska beaktas vid avgörande om väsentlig anknytning:

- om han är svensk medborgare

- hur länge han var bosatt här

- om han inte varaktigt är bosatt på en viss utländsk ort

- om han vistas utomlands för studier eller av hälsoskäl

- om han har en bostad här som är inrättad för åretruntbruk

- om han har sin familj här

- om han bedriver näringsverksamhet här

- om han är ekonomiskt engagerad här genom att inneha tillgångar som, direkt eller indirekt, ger honom ett väsentligt inflytande i näringsverksamhet här

- om han har en fastighet här

- liknande förhållanden.

 

 

Om Bin Ladins familj bor i Sverige ska alltså Bin Ladin skatta i Sverige.

Oavsett var han själv bor?

 

Låter inte troligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...