Gå till innehåll

NL - Måste få hjälp, hur spela set på bästa sätt ?


PokerRäven

Recommended Posts

Måste få rätsida på detta då det ev kan vara en stor läcka hos mig.

Har funderat mycket runt detta och tycker det är absolut svåraste läget.

 

Kort:

Spelat online i 1.5år (och plusar i det långa loppet)

Kör uteslutande NL på låga nivåer (vanligtivis 4-6 samtida bord istället för 1 bord på en högre nivå)

 

Mitt problem:

 

Hur spela en mellanstark hand som tex en flopad triss?

 

Med högsta par och hög kicker, no prob, gör det DYRT för dom som försöker med drag och slowplaya aldrig (inte ens med pocket AA) och var vaksam om du får mothugg=han kan mycket väl ha 2-par eller triss.

 

Med flopad flush och högre...ja där gäller i princip att ENDAST tänka på att få in så mycket deg som möjligt då man ändå är så stor favorit.

"Så mycket deg som möjligt" = ibland slowplaya, ibland en All-in, ibland beta ut , detta beroende på vilken typ av spelar som finns med , vilken image man skapat, vilken position man har etc etc (det tycker jag mig ha en bra känsla för).

 

Varför jag frågar?

Jo för det har under en längre tid varit KUSLIGT ofta som jag blivit utdragen med mitt set där någon dragit en runner-runner färg/stege (utan att bordet parats=kåk för mig) eller dylikt (spelare på dessa låga nivåer har ju en förmåga att syna DYRT, typ potbet, så fort dom har drag, även om det korrekta är att lägga ner handen i sådana lägen).

 

OBS: Givetvis fattar jag att om flopen kommer med tex 2hjärter så gäller det att se upp för ev flushdrag, varför det då inte är tal om slowplay.

Nej jag pratar om sådana optimala lägen där det blir regnbåge och ingen realistisk chans på stegdrag finns.

 

Så frågan är, vilket är det korrekta spelet (i det LÅÅNGA loppet, varians får man ju räkna med på kort sikt). Ska man ALLTID beta hårt (och riskera att alla lägger sig=känns lite som att SLÖSA bort en stark hand...spelade så förut men som sagt...känns lite bortkastat) eller ska jag fortsätta att ENBART fokusera på att bygga pot men bli utdragen i parti och minut (känns det som) men när jag vinner, vinna betydligt högre poter?

Finns där någon matematisk stat på vilket som långsiktigt kommer vara mest lönande spel? Hur spelar ni och vad är er tro (om ni nu inte har någon underbyggd stat på detta?)

 

Ps. Kanske på sin plats att förtydliga mig ytterligare. OM någon höjer tex 4bb preflop och alla lägger sig utom jag och ev en till.

Ja då är det lätt att spela sitt set, speciellt om man är uppe mot KK eller AA eftersom det ofta leder till en all in situation där man kommer vinna 9 av 10 spel.

Ovanstående fråga gäller således när man limpat in med lågt/mellan pocketpar, och 7-8 spelare är med efter flopen.

 

Mvh

 

* RP, la till NL - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur spela en mellanstark hand som tex en flopad triss?

 

Dude...

 

 

 

Och vem är du då???????

Läs vad jag skriver istället. Sen kan vi kalla en flopad triss för MONSTER eller KALLE ANKA om du hellre vill det. Men ett väldigt sårbart MONSTER är det om du är uppe mot 8-9 spelare efter flopen och fokuserar på att bygga pot/slowplaya.

Det var liksom min fråga.......HUR agera i detta läge?

Betta pot och riskera att alla lägger sig, eller beta lågt och få med sig ett flertal och riskera bli utdragen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men ett MONSTER är det definitivt INTE om du är uppe mot 9-10 spelare efter flopen....det kan jag lova dig (om du nu väljer att bygga pot).

Uppe mot 10 spelare efter floppen!! Var finns det sådana bord?

 

Ja 10 var kanske lite överdrivet, men säg 7-8 då....inte ALLS ovanligt på dom lägsta nivåerna och tillräckligt många spelare för att nån ska få bonröta....allt för ofta.

 

Men herregud!! Varför FASTNA på alla detaljer???

Fokusera på kärnfrågan istället.

Letar ni noga så hittar ni säkert en MASSA stavfel också, men so what?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett tips är att du letar upp en gammal hand history, där du blivit utdragen på detta sätt. Sedan postar du denna med en del kommentarer (tror att det finns en mall man skall använda). I mina ögon blir det lättare att kommentera ditt spel då.

 

Phuu, äntligen ett vettigt svar, tack.

 

Ja jag inser att det är det bästa. Men nu var frågan mer generell.

Hur gör du själv tex?

Resonerar du som jag gjorde tidigare, dvs, hellre vinna en "liten" pot än att förlora en stor (trots allt finns ju chansen att du får med åtminstonde en synare vid potbet), eller tar du hellre chansen att vinna en jättepot med risk att bli utdragen oftare (optimalt är ju tex ett parat bord på rivern när någon får in sin runner runner färg)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det nu är 7-8 st som har sett floppen så ser jag inte vad problemet är? Det lär vara någon som har träffat tillräckligt bra (typ mellanpar med kass kicker) för att få för sig att dom kan syna ett pottbet på flopp och en allin på turnen.

 

Så håll inne bettknappen och tuta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta det lite lugnt med attityden, pokerräven.

 

Generellt sett kan man säga att det mest är muppar som slöspelar trissar.

 

Sorry.....

Men det kanske kunde gälla vissa andra också ;)

 

Okey, då har jag fått svar.....får återgå till mitt gamla sätt att spela triss=beta ut hårdare från första början oavsett alla variabler som tex en mycket fördelaktig flop för min del (regnbåge) osv.

 

 

Ps. Tack Trolldeg för svaret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett tips är att du letar upp en gammal hand history, där du blivit utdragen på detta sätt. Sedan postar du denna med en del kommentarer (tror att det finns en mall man skall använda). I mina ögon blir det lättare att kommentera ditt spel då.

 

Phuu, äntligen ett vettigt svar, tack.

 

Ja jag inser att det är det bästa. Men nu var frågan mer generell.

Hur gör du själv tex?

Resonerar du som jag gjorde tidigare, dvs, hellre vinna en "liten" pot än att förlora en stor (trots allt finns ju chansen att du får med åtminstonde en synare vid potbet), eller tar du hellre chansen att vinna en jättepot med risk att bli utdragen oftare (optimalt är ju tex ett parat bord på rivern när någon får in sin runner runner färg)?

 

Det hänger lite på floppen hur jag spelar en triss och på hur stämingen på bordet är. Men jag vinner hellre än liten pott än förlorar en stor. Brukar oftast spela en triss rätt hårt eftersom det oftast finns chans för steg- och flushdrag. Men på de låga nivåerna så brukar de ändå följa med och då är det ibland bättre att slowspela den och hoppas man får kåken.

 

Nu är jag inte någon specillt bra spelare så du kan nog få bättre tips av andra. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har väl inte mycket till svar, men jag har upplevt detsamma alltför ofta. Utdragen med färg eller stege på rivern.

 

Jag bettar numer alltid på floppad triss, ger inga gratiskort där. minst dubbla minibeten. Iofs är väl jag en småspelare, men det är i alla fall hur jag gör. Att vinna en pott är aldrig fel, visst kan man gräma sig över att den inte blev större men om motsåndarna snabbt lägger sig hade det antagligen varit svårt att få in mer pengar ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara att betta på för det mesta men om man kör mot nån aggro snubbe bör man kanske lägga in en check nånstans för att försöka trappa motståndaren, mot duktiga aggresiva spelare kan man göra det även om det ligger farliga drag ute då de kan lockas att semibluffa sina drag och om de har nån hand gärna bettar för att skydda sig mot drag. Det svåra är att lägga sig om nån fyller färgen eller nåt, mot de flesta spelare måste man kunna lägga sig. Jag brukar tänka på att inte comitta halva min stack, då kan det bli riktigt jobbigt om motståndaren fyller, då går jag hellre all in eller checkar för att luras.

 

På lägre bord misstänker jag att de flesta motståndare är rätt så passiva, då är det dumt att slowspela och försöka checkraisa. Förmodligen ska man bara betta på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...