Gå till innehåll

250.000 kr vad göra?


Ruff

Recommended Posts

  • 2 months later...
beror väl på lite hur mycket risk man vill ta och hur länge man kan avvara insatsen. Ett tips är fodkommissionen Erik Pensers "strukurerade produkter" - bra chans till bra avkastning, men med säkerhet mot börskrasch med en obligation i botten. Finns flera liknande hos andra fondkommisionärer, bla Hagströmer & Qviberg. Ofta behöver man en insats på minst 100 kkr.

 

kobingo, kanske det man ska satsa på ;)

 

Eller så skapar du en sådan produkt själv med en kombination av aktier och obligationer för att slippa de enorma avgifter som kommissionären tar för dessa! Ett generellt råd är att aldrig köpa "specialprodukter" av banker eller fondkommissionärer eftersom den eventuella överavkastning de kan ge äts upp av de hutlösa avgifterna de tar för dessa.

 

Ett alternativ till fonder är investmentbolag. Köp dock ej Investor som är ett uselt skött investbolag med enorm overhead (antal anställda, administration osv). Jfr med Warren Buffets investmentbolag Berkshire Hataway som har 13 anställda och Investor som har typ flera hundra anställda. Berkshire har tillgångar till ett värde som överstiger Investor med en ganska hög multipel. Fast en sådan jämförelse är förstås som att jämföra Juventus med valfritt korplag...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sätt inte några pengar i Sverige eller Västeuropa.

 

Håller med dig om det du skriver om USA och att Sverige skulle vara USAs fattigaste delstat är fakta och inget annat. Det är nog väldigt få i Sverige som vet om det! En gissning är att c:a 2 % av Sveriges befolkning känner till detta.

 

Dock håller jag inte med om att man inte bör investera i svenska företag! De flesta företagen är ju väldigt internationella och har ju inte Sverige som huvudmarknad. Möjligtvis kan man undvika de företag som har en väldigt stor del av sin försäljning i Västeuropa. Att Sverige är vanskött påverkar inte de etablerade företagen särskilt mycket utan drabbar i stort sett de små och nystartade företagen. Att den nuvarande regimen inte begriper detta är för mig helt obegripligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sätt inte några pengar i Sverige eller Västeuropa.

 

Håller med dig om det du skriver om USA och att Sverige skulle vara USAs fattigaste delstat är fakta och inget annat. Det är nog väldigt få i Sverige som vet om det! En gissning är att c:a 2 % av Sveriges befolkning känner till detta.

 

Dock håller jag inte med om att man inte bör investera i svenska företag! De flesta företagen är ju väldigt internationella och har ju inte Sverige som huvudmarknad. Möjligtvis kan man undvika de företag som har en väldigt stor del av sin försäljning i Västeuropa. Att Sverige är vanskött påverkar inte de etablerade företagen särskilt mycket utan drabbar i stort sett de små och nystartade företagen. Att den nuvarande regimen inte begriper detta är för mig helt obegripligt.

 

Fan vad glad jag blir att se dom forsta personerna pa ar som fattar att Sveriges "valfard" ar bluff och bag. Svenskar ar nojdaa med lite for dom ar hjarntvattade att tro att dom har mest.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trots det finns det inte en delstat i USA som kan stoltsera med att ha mindre fattigdom än vad vi har här i Sverige.

 

sluta missbruka sk "fakta".

 

Alltså, det är inget missbruk av fakta. Sanningen är att Sverige har lägre BNP/capita än den fattigaste av USAs delstater (typ Arkansas...) men det är också sant att de fattigaste 5 %-en troligen är fattigare än sin motsvarighet i Sverige. Problemet med Sverige är att Sverige i en långsam takt blir allt "fattigare" relativt sett mot jämförbara länder. Till stor del beror detta på ett högt skattetryck som ger låga incitament att studera, starta företag etc. Sanningen är också att en stor majoritet av befolkningen i USAs fattigaste delstat har högre eller mkt högre levnadsstandard och köpkraft än vi i Sverige.

 

P.s Edit: Såg nu att du skrev att ingen delstat har färre fattiga än Sverige och där är jag ganska säker på att du har fel! D.s

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fan vad glad jag blir att se dom forsta personerna pa ar som fattar att Sveriges "valfard" ar bluff och bag. Svenskar ar nojdaa med lite for dom ar hjarntvattade att tro att dom har mest.

 

Svenskarna har också blivit trygghets- och viss mån bidragsnarkomaner vilket yttrar sig i att riskbenägenheten blir väldigt låg. Till stor del beroende på att risken ger för låg avkastning, dvs det lönar sig inte tillräckligt mkt att tex starta ett företag eftersom man får behålla för lite av eventuell vinst pga för höga avgifter och skatter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

nästan alla företag som erbjuder bra ränta har insättningsstop eller sänkt sin ränta

 

de som inte har det är:

 

svea direkt har 2,5% men börjar insättningsstopp på fredag

 

Collector har 2,5% minsta insättning 100 000

 

Halléns har 3% största insättningen 100 000

 

 

sen finns det ställen där man kan binda sina pengar en viss tid för högre ränta, där gäller inte den statliga insättningsgarantin

 

dock gäller den för Collector EttårsKonto där kunde man få 5% om man band pengarna 1 år, minst 200 000kr, men där är det insättningsstopp och lär va det en bra tid framöver

 

sen har vi Custodia Spar som har 4,25% men där är det också nästan alltid insättningsstopp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Jag skulle INTE ha satt pengarna i Ryssland eller Öst. Särksilt Rysslan är till 80% dominerad av oljeintensiva företag och iom börsen volatilitet står direkt i paritet med oljepriset. Du kan njuta mogna frukter stundoms men lika gärna famla efter fallfrukt.

 

Om din vän vill spara på konto så har Forex (med statilig garanti) en bra ränta.

 

Om din vän vill spara i aktier så råd honom att bygga en bred portfölj med stora bolag som har bra direktavkastning (utdelning). Den information tillgås lätt på valfri aktiesida.

 

Om din vän vill spara i fonder ska han fundera över sin riskprofil. Aktiefonder, räntefonder eller en mix? Om han kör på aktiefonder så ska placeringen spridas över branscher och regioner. Räntefonder kommer givetvis att ge en lägre potentiell avkastning. Slutligen, när fonder väljs så ska den noterade fondens valuta beaktas. Euro är just nu att föredra iom att den är mer stabil än dollar.

 

Givetvis kan alla alternativ "kryddas" med jag skulle inte gambla med mer än ca 10% av min portfölj.

 

Just nu har vi ett makroekonomisk läge där vi nästan ser en invärterad räntekurva och det kan vara en uppmaning till försiktighet. Sist vi hade det var strax innan IT-kraschen. Personligen hade jag placerat något försiktigt just nu (pga av maktskifte, valutan, oljepriset, räntan och hög värdering på börsen - sättningen som väntades under hösten har inte inträffat ännu).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En bekants bekant vann precis en halvmiljon kronor på kobingo. Nu tänkte han placera 250.000kr i något lukrativt sparande. Alltså hur får man 250.000kr att växa av sig själva på bästa sätt? vilka har högst ränta osv osv.

 

Och nej, det ska inte skottas på 50/100 :)

 

Åker till thailand köper dig lite kläder och skor.

För varje par skor du köper så får du en thaiprostitutka,så köper du 10 par skor så har du ju 10*hoes*.

 

o som alla vet så kan *hoes* göra fina pengar..det ser jag som en gynsamt sätt att öka pengarna...

 

Nä skämt åsido...

 

Satsa allt på premieobligationer...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Stejka QoS på high stakes borden.

 

Vilken del av lukrativt sparande förstod du inte? När jag hör "QoS" och "växa av sig själv" samtidigt tänker jag på mat och inte på poker. ;)

eurythmech kanske tänker på highlimitborden i buffén på Bellagio - en $10K Freezeout mellan QoS och Doyle Brunson på no-limit Tex-mex vore någonting att berätta om för barnbarnen.

 

Dagens bästa! Tack för att jag får leva 20min extra :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...