Gå till innehåll

Oddsräknaren förvånar!


illi

Recommended Posts

Jag har suttit och pillat med cardplayer.coms oddsräknare, och jag blir väldigt förvånad över oddsen på saker. Saker som man tror ska vara stora favoriter är ofta ganska små sådana. I racesituationer tex; KA mot 78s, 58%/42%. A9 mot JTs, 52%/48%. I en situation efter floppen där en har par och den andre färgdrag med två överkort, tex A :spade: T :diamond: mot J :heart: Q :heart: och floppen är T :spade: 6 :heart: 3 :heart: , då har AT 45% och JQs 55%. Större chans att vinna med färgdrag och överkort alltså. När man snabbt räknar outs känns det ju inte som att det är fallet.

 

Är det här korrekta odds? Det känns så sjukt att den bästa handen har så dålig chans i så många fall. Bara pocketpar och dominerande händer har så bra chans som man tror de ska ha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I ett homegame nyligt fick jag 22 headsup och min motspelare hade T8, floppen kom TT2 och båda hamnade allin. Jag trodde jag hade honom så hårt, men bordet lyckades para sig så han fick en högre kåk. Jag tänkte ändå att det var sjukt osannolikt att han skulle vinna, och fyllde i oddsräknaren när jag kom hem. Efter floppen hade han 23% chans att ta hem det. Väldigt mycket högre än jag trodde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I ett homegame nyligt fick jag 22 headsup och min motspelare hade T8, floppen kom TT2 och båda hamnade allin. Jag trodde jag hade honom så hårt, men bordet lyckades para sig så han fick en högre kåk. Jag tänkte ändå att det var sjukt osannolikt att han skulle vinna, och fyllde i oddsräknaren när jag kom hem. Efter floppen hade han 23% chans att ta hem det. Väldigt mycket högre än jag trodde.

Du hade ju honom "hårt" och var jättefavorit och då är det ju det bästa som kan hända att få in alla pengarna i potten. Sådana utdragningar händer jämt och ständigt, men det är tjôtigt när det händer en själv ;)

 

Om du vill prova ett annat program som räknar ut odds åt dig kan du ladda ner Pokerstove

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I en situation efter floppen där en har par och den andre färgdrag med två överkort, tex A :spade: T :diamond: mot J :heart: Q :heart: och floppen är T :spade: 6 :heart: 3 :heart: , då har AT 45% och JQs 55%. Större chans att vinna med färgdrag och överkort alltså. När man snabbt räknar outs känns det ju inte som att det är fallet.

 

Nu är inte Cardplayers oddsräknare helt korrekt, men hyffsad.

 

I exemplet ovan har QJ :heart: nio outs för färg + 6 souts för par, dvs 15 outs. Detta är UNGEFÄR 55% chans att träffa med två kort kvar. Sedan kan ju förvisso AT köpa tillbaks med ett A de gångerna QJ träffar par, så QJ är lite högt, men över 50% har den.

 

Vill rekommendera http://www.twodimes.net som oddsräknare i stället för CardOlayer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom floppen innehöll en Tia har han väl bara fem outs för paren?

 

Alltså sammanlagt 14 outs?

 

Är jag helt ute och cyklar?

Du är nog ute och cyklar. :D

Det finns 3 knektar och 3 damer som ger ett högre par än fiendens par i tior.

Hur du får det till 5 kan jag inte för mitt liv begripa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...