Gå till innehåll

17.5 år och riktigt spelberoende


nickzor

Recommended Posts

Tjena!

 

Tack så mycket för alla svar, Det får mig samtidigt att tänka till men samtidigt så dem flesta inläggen handlar om att jag inte borde spela någonting alls. Men jag personligen vet att så kommer det absolut inte bli även om det vore mitt bästa. Jag vill verkligen testa, men jag vill ha någon spärr i huvuduet som säger till mig att inte sätta in mer efter en förust. Typ om man sätter in 500 kr varje månad och försöka bygga upp rulle med dem. Förlorar man dem 500 vill jag ha en spärr i huvudet att inte sätta in föräns nästa månad. Önskar att jag haft en sån spärr. Gör så jag så i 10 månader kanske jag inser efter om jag torskar månad efter månad att jag borde studera mer eller sluta helt, troligtsvis sluta helt. Det är mer tips angående hur man ska få en sån spärr, För inget eller ingen kan få mig att inte testa spela nätpoker. Det är jag orolig för är att första veckan jag har fyllt 18 är att jag kanske inte har hunnit köpa bil, som jag planerar att fixa direkt efter jag är 18 år och slösar bort allt på nätpoker och trav som jag har sparat hela min ungdom och sommarjobbat mycket sen jag var 14 och jobbar mycket efter skoltid att dem pengarna går åt helvete och att jag är helt pank när jag är 18. Och då om jag får kanske 1000spänn av mina föräldrar eller något för att köpa kläder eller något, så kommer dem gå till poker direkt och försöka vinna tillbaka.

 

Men som sagt så hade en sån spärr vart fint att fixa, Men ja, Vette fan hur jag ska lösa detta. Vill verkligen inte ha skadat mig själv såpass mycket och förlorat alla mina pengar första veckan vid 18 års ålder.

 

Tack återigen alla som försöker hjälpa mig!

 

Jag skulle isåfall rekommendera att när du fyller 18, och ska regga ett account, att du gör det på SVS och sedan fyller i spelgränser. Max 500kr/mån. Flera år sedan jag spelade där, men vill minnas att det finns något sådant system.

 

Instämmer dock i föregående talare som förespråkar för att du aldrig någonsin igen ska spela en hand poker, eller för den delen andra beroendeframkallande pengaspel. Pokervärlden är inte som förr, och klimatet är stenhårt. Krävs en rejäl satsning för att lyckas nu, och vill tro att det är väldigt få som klarar av just det...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 80
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Tycker tveklöst du ska hålla dig ifrån internetpokern.

 

Om du mot förmodan ändå ska spela så ska du i så fall lägga undan 1000:- i månaden och när dessa pengar är borta måste du sluta. Du måste DEFINITIVT spela på en väldigt låg nivå och hålla stenhård disciplin. Har du en spelkassa på 1000:- kan du max köpa in för 50:-, vilket motsvarat $5. Då ska du med andra ord spela på nivån $0.01/0.02 om No Limit och risken är att du snabbt ledsnar på det och vill testa högre nivå vilket är idioti eftersom du i så fall snabbt raserar din kassa vid några förlorade all-ins.

 

Absolut viktigaste om man ska ägna sig åt spel, vare sig det är sportspel eller poker, är att man alltid ska ha råd att förlora det man spelar för. Därför det krävs sån enorm disciplin att både bibehålla sitt lugn och att ha ett sunt sätt att hantera risker, dvs inte lägga för mycket av ens kassa på bordet.

 

Kan man göra detta kan man både ha roligt och i slutändan bygga upp en kassa som man kan leva på. Att börja med att lägga in $50 i inköp med en kassa på max 1000:- är däremot rent vansinne då man på 2 potter kan vara i det närmaste pank ...

 

Att hålla disciplin är något jag av egen erfarenhet vet att är otroligt svårt. Jag hade i princip ett vinnande spelsätt under flera års tid på sportspel men trots det torskade jag pengar eller vann väldigt marginellt. Till slut efter många års disciplin lossnade det men även om segerreceptet ser enkelt ut så är det allt utom enkelt. Samma gäller för pokern där jag trots flera års spel ligger på minus och då har jag likt många andra merparten av de verktyg som krävs för att bli en vinnare men framför allt på cash games tiltar jag trots allt rejält. För egen del har jag mina andra vinstpengar så kan slippa värsta ångesten men ändå inte roligt torska skapliga pengar under en idiotisk natt (för det blir långa nätter när man är på tilt och stora förluster gärna). För egen del har jag haft råd att förlora då jag vunnit pengar på sportspel där disciplinen är mycket bättre så jag har råd att förlora men det är få förunnat att ha den möjligheten.

 

Men hur duktig man än må vara. Kan man inte hålla disciplinen och har råd att förlora så är poker en stor förlustaffär, speciellt som det idag är mycket tuffare konkurrens då merparten av pokerboomens förlorare är panka och har försvunnit från borden.

 

Med detta sagt så är mitt råd fortfarande väldigt enkelt:

SPELA INTE POKER ONLINE!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får känslan "det här kommer att gå åt helvete" och den förstärks mer och mer efter varje inlägg från dig som jag läser. Ursäkta om jag verkar negativ och tråkig men tendenserna du uppvisar i dina texter väcker stora varningsklockor hos mig. Förstår inte riktigt målet du har heller, verkar väldigt luddigt och odefinerat.

 

Tror det bara finns en bra lösning i ditt fall och den är att skippa pokern helt och hållet. Visst går det att sätta spelgränser osv, men när spelsuget sätter fart tar det inte många sekunder att hoppa över till en annan site och förlora "resten". Du har mycket mycket mer att förlora på att börja spela poker än vad du har att vinna, så försök släppa drömmarna om att bli pokerproffs innan det är för sent.

 

Vill bara vara öppen och ärlig mot dig. Lycka till med att INTE spela poker!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som många andra har påpekat visar du tydliga tecken på gravt spelberoende. Att du skadar dig själv för 300 kr, som förhållandevis är en rätt liten summa, får mig att fundera över hur du skulle reagera om du förlorade en större summa.

 

Din självinsikt ska du ha oerhörd cred för. Att inse att man är spelberoende, speciellt så tidigt, är det väldigt få som har självinsikten att göra. Majoriteten av alla spelberoende gör det när dem har förlorat massvis med pengar, och framförallt delar av livet.

 

Du ska absolut inte lyssna på dem som skriver att du kan sätta upp gränser och spela poker. Även om du registrerar på en sida som erbjuder dig att sätta gränser för ditt spelande så kommer du med stor sannoliket om du förlorar summan att registrera dig på en annan sida och spela ännu mer. Du ska inte spela poker eller något annat spel överhudvudtaget.

 

Det finns två saker som en spelberoende är ute efter. Den första är: kicken. Den andra, som den som är spelberoende egentligen inte är ute efter, är: att vinna tillbaka det man förlorat. Dessa två typer av gener finns hos alla männsikor men för en vissa är suget större. Dessa männsikor råkar ofta ut för spelberoende.

 

Mitt förslag är att du berättar för dina föräldrar om ditt spelberoende och låter dem ta hand om dina konton. Sen får dem ha hand om dina dem tills du känner att du kan hantera dem själv. Skulle spelsuget bli för stort tycker jag att du ska söka hjälp hos någon som jobbar med spelberoende. Det finns många som har blivit hjälpta med att helt sluta att spela

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nog vart ganska sluddrig. Det där med att jag slog mig själv var inte för att jag hade förlorat 300kr, Jag har absolut inga problem att ta förluster. Det var mer att jag inte skulle få spela när jag vaknade på lördag morgon klockan 6, Att när jag kom hem från jobbet runt 13 sen så skulle jag inte få spela. Det är så svårt att förklara min sitvation här på nätet. Men spelar jag poker och sitter med 50kr nolimit texas. Om jag blir pankad på dem så har jag inga problem att ta den förlusten.

 

Det är mer om någon avbryter mig när jag spelar eller när jag inte har möjlighet att spela så blir jag aggresiv av mig och jävligt arg.

 

Har så svårt att förklara min sitvation. Bara jag bestämmer mig för att spela för max 1000kr per månad och avsätta tid för poker då jag bara spelar poker och inte gör något annat alls, Säger till mig själv att om jag börjar 17.00 så spelar jag min sista hand 18.30, Har jag innan 18.30 redan förlorat 200 så avsluta då och gör något annat.

 

Eller vänta nu, Det förslaget jag gav nyss kommer nog inte fungera för har jag inget att göra 18.30 så kommer jag fortsätta spela. Det kanske är lättare att förstå när jag väl är 18 så får jag kanske behålla 5000 på mitt konto, resten sätter jag över till mina föräldrar så får jag testa mer hur jag känner för pokern, då kanske det är lättare att ringa stödlinjen eller förklara hur jag känner i min sitavation bättre.

 

Tack för ni svarar och ger mig tips!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nog vart ganska sluddrig. Det där med att jag slog mig själv var inte för att jag hade förlorat 300kr, Jag har absolut inga problem att ta förluster. Det var mer att jag inte skulle få spela när jag vaknade på lördag morgon klockan 6, Att när jag kom hem från jobbet runt 13 sen så skulle jag inte få spela. Det är så svårt att förklara min sitvation här på nätet. Men spelar jag poker och sitter med 50kr nolimit texas. Om jag blir pankad på dem så har jag inga problem att ta den förlusten.

 

Det är mer om någon avbryter mig när jag spelar eller när jag inte har möjlighet att spela så blir jag aggresiv av mig och jävligt arg.

 

Har så svårt att förklara min sitvation. Bara jag bestämmer mig för att spela för max 1000kr per månad och avsätta tid för poker då jag bara spelar poker och inte gör något annat alls, Säger till mig själv att om jag börjar 17.00 så spelar jag min sista hand 18.30, Har jag innan 18.30 redan förlorat 200 så avsluta då och gör något annat.

 

Eller vänta nu, Det förslaget jag gav nyss kommer nog inte fungera för har jag inget att göra 18.30 så kommer jag fortsätta spela. Det kanske är lättare att förstå när jag väl är 18 så får jag kanske behålla 5000 på mitt konto, resten sätter jag över till mina föräldrar så får jag testa mer hur jag känner för pokern, då kanske det är lättare att ringa stödlinjen eller förklara hur jag känner i min sitavation bättre.

 

Tack för ni svarar och ger mig tips!

 

Vad du än säger eller påpekar så beror ju spelberoendet på att du inte kan styra dina begär:

kort sagt; du är beroende

Och du kanske tror att det inte är farligt så länge du kan hantera och spelar om mindre pengar , men ett spelberoende är fortfarande ett spelberoende oavsett hur mycket du "tiltar" bort

Jag skulle vilja tipsa om att du säger till dig själv; jag ska inte spela , röra eller ens tänka på poker innan jag är 18 (vet dock inte hur lång tid det är)

Och redan där kan du se om du lyckas dig hålla dig borta

sen är du välkommen till denna tråden igen.

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har så svårt att förklara min sitvation. Bara jag bestämmer mig för att spela för max 1000kr per månad och avsätta tid för poker då jag bara spelar poker och inte gör något annat alls, Säger till mig själv att om jag börjar 17.00 så spelar jag min sista hand 18.30, Har jag innan 18.30 redan förlorat 200 så avsluta då och gör något annat.

 

Det där låter som en skitdålig ide. Vad tror du händer när klockan är 18.28 och du måste syna ett pottbet på turn med dig färgdrag. Du lär ju donka bort pengar så det står härliga till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där låter som en skitdålig ide. Vad tror du händer när klockan är 18.28 och du måste syna ett pottbet på turn med dig färgdrag. Du lär ju donka bort pengar så det står härliga till!

 

Jo jag kom på det just efter, Det skrev jag. Den iden kommer jag aldrig att köra på. Och man synar aldrig en pottbet efter turn, Då har man inte outsen med sig i längden. Visst om 2 spelare talar före dig och den första höjer pottbet och den andra går med, då kan man syna för man synar max en halv pottbet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag kom på det just efter, Det skrev jag. Den iden kommer jag aldrig att köra på. Och man synar aldrig en pottbet efter river, Då har man inte outsen med sig i längden. Visst om 2 spelare talar före dig och den första höjer pottbet och den andra går med, då kan man syna för man synar max en halv pottbet. Och man synar absolut inte på turn.

 

Jag menar floppen såklart. Men synar en pottbet efter turn, Händer aldrig :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nog vart ganska sluddrig. Det där med att jag slog mig själv var inte för att jag hade förlorat 300kr, Jag har absolut inga problem att ta förluster. Det var mer att jag inte skulle få spela när jag vaknade på lördag morgon klockan 6, Att när jag kom hem från jobbet runt 13 sen så skulle jag inte få spela. Det är så svårt att förklara min sitvation här på nätet. Men spelar jag poker och sitter med 50kr nolimit texas. Om jag blir pankad på dem så har jag inga problem att ta den förlusten.

 

Det är mer om någon avbryter mig när jag spelar eller när jag inte har möjlighet att spela så blir jag aggresiv av mig och jävligt arg.

 

Har så svårt att förklara min sitvation. Bara jag bestämmer mig för att spela för max 1000kr per månad och avsätta tid för poker då jag bara spelar poker och inte gör något annat alls, Säger till mig själv att om jag börjar 17.00 så spelar jag min sista hand 18.30, Har jag innan 18.30 redan förlorat 200 så avsluta då och gör något annat.

 

Eller vänta nu, Det förslaget jag gav nyss kommer nog inte fungera för har jag inget att göra 18.30 så kommer jag fortsätta spela. Det kanske är lättare att förstå när jag väl är 18 så får jag kanske behålla 5000 på mitt konto, resten sätter jag över till mina föräldrar så får jag testa mer hur jag känner för pokern, då kanske det är lättare att ringa stödlinjen eller förklara hur jag känner i min sitavation bättre.

 

Tack för ni svarar och ger mig tips!

 

Alltså nu vill jag inte komma här och tipsa dig om att spela poker. Men jo, du kan visst hålla tider med spelandet och det är inte särskilt svårt heller om du bara hittar något att sysselsätta dig med efter 18:30..

 

Något jag själv brukar göra när jag har suttit i några timmar och grinda är att ta och spela lite Heroes of Newerth / Starcraft 2. Rensa hjärnan lite och sen kan man komma tillbaka och känna sig som en vinnare, och det är väldigt viktigt när man spelar tycker jag.. Ett väldigt bra förslag till folk som tiltar lite för lätt, ta och gör något annat som känner dig som en vinnande spelare.. Det underlättar så jävla mycket att komma tillbaka till borden med positiva tankar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan bara hålla med de som förespråkat nolltolerans. Har själv haft alkoholproblem och är helt ren sen fem år tillbaka. Höll själv på och försökte hitta olika gränser, men noll är det enda som fungerat i längden.

 

Vi kan sitta här och bolla råd och tips åt dig i all oändlighet, och en del kommer säkert fungera bättre än andra, men jag tror att du också egentligen vet att lägga av är det enda som kommer att hjälpa dig i slutändan....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men SLUTA ge honom tips om hur han ska kontrollera sitt spelande, lära sig spela, inte tilta bla bla bla bla.

 

Säkert delvis välmenande men borde väl ändå vara autoban att hålla på med sån idioti i spelberoende-delen.

 

 

***

 

 

Till trådskaparen:

 

Lyssna inte på folk här här utan ta kontakt med folk som har koll på spelmissbruk. http://www.stodlinjen.se/

 

ALLT du skrivit hittills tyder på att du ABSOLUT inte ska spela.

 

Vore jag du skulle jag banna mig själv från pokerforum också.

 

 

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att kunna hålla disciplinen är jättesvårt och har man redan hamnat i en ond spiral innan man ens börjat på allvar är det idiotiskt att ens lägga tid på spel.

 

Personligen skulle jag aldrig klarat av att hålla disciplinen om jag var 18. Jag hade mått skitdåligt. Jag började med poker när jag var 30 och det var nog svårt disciplinmässigt.

 

Lägg din dröm om poker på en hylla tills den dag du inte blir skitförbannad över att förlora en liten pott.

 

Har personligen svårt förstå dem som vågar köra online innan man ens spelat pengar med polare där man efter en dålig kväll torskat 200:- men mest troligt rör sig i intervallet 0-50:- i någon riktning. Jag skulle aldrig försökt online om jag inte spelat massa poker om mindre pengar med kompisar innan. När man ser pengarna på bordet är 100:- tillräckligt mycket för att må dåligt över om man förlorar det på en kväll ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men SLUTA ge honom tips om hur han ska kontrollera sitt spelande, lära sig spela, inte tilta bla bla bla bla.

 

Säkert delvis välmenande men borde väl ändå vara autoban att hålla på med sån idioti i spelberoende-delen.

 

 

***

 

 

Till trådskaparen:

 

Lyssna inte på folk här här utan ta kontakt med folk som har koll på spelmissbruk. http://www.stodlinjen.se/

 

ALLT du skrivit hittills tyder på att du ABSOLUT inte ska spela.

 

Vore jag du skulle jag banna mig själv från pokerforum också.

 

 

 

Lycka till!

 

Allt det här

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skriver i ditt första inlägg att

"Jag vet personligen att det kommer att gå åt helvete när jag är 18år".

Sen skriver du om att du ska prova att sätta upp gränser för ditt spelande. Dessa två tankar säger HELT emot varandra.

 

Det känns som en stor andledning till att du skapa tråden är för att hitta argument och medhåll från andra för att spela.

 

Det finns mycket mer och viktigare saker i livet än spel. Och som sagt, att du kommit till insikt redan nu att du är spelberoende innan du förlorat massvis med pengar ska du vara väldigt tacksam över.

 

Hoppas du väljer rätt beslut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart tycker jag han ska lägga pokern på hyllan, skrev väl kanske mitt inlägg i fel topic.

 

I vilket fall så tycker jag du ska prata med dina föräldrar och som du skriver så är dom medvetna om att du är spelberoende och då borde dom ju förstå vilka konsekvenser som kommer ske när du fyller 18. Tycker du har fått många bra förslag här på pf och nu är det upp till dig hur du ska göra. Och om du tycker det är jobbigt att prata med dina föräldrar om det så ring någon stödlinje..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men SLUTA ge honom tips om hur han ska kontrollera sitt spelande, lära sig spela, inte tilta bla bla bla bla.

 

Säkert delvis välmenande men borde väl ändå vara autoban att hålla på med sån idioti i spelberoende-delen.

 

 

***

 

 

Till trådskaparen:

 

Lyssna inte på folk här här utan ta kontakt med folk som har koll på spelmissbruk. http://www.stodlinjen.se/

 

ALLT du skrivit hittills tyder på att du ABSOLUT inte ska spela.

 

Vore jag du skulle jag banna mig själv från pokerforum också.

 

 

 

Lycka till!

 

Det enda inlägget i tråden OP behöver läsa.

 

Och som sagt, att du kommit till insikt redan nu att du är spelberoende innan du förlorat massvis med pengar ska du vara väldigt tacksam över.

 

Det är guld, det är verkligen guld.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Snart är det dags och se hur det blir. Har inte blivit klokare utan lira bort 3000 på trav nu i veckan med hjälp av en kompis och föräldrarna fick reda på det. Inte glada kan man säga.

 

Har nu bestämmt mig att försöka hålla max 500kr/månad och hoppas det ska gå nu när jag snart är 18. Hade dock planerat att kanske ha 2000 på min födelsedag och stå i en spelbutik hela dagen men vet inte vad som händer med den idén. Hoppas jag inte förlorar alla mina sparpengar nu. Jag vet redan nu att jag kommer lätt om det går dåligt i början att förlora mer än dem 500. Jag vet att det är fel men det går inte kontrollera känns det som. Det är sjukt hur denna sjukdommen är. Spelmissbruk asså...

 

Hoppas man kan diskutera trav och poker här med under spelmissbruk. Kommer nog testa spela lite poker med på min 18-årsdag men får se hur det går. Har insett att jag lider av stort kraftigt missbruk och har dem genrerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vissa härinne helt allvarligt talat sluta skriva att han kan spela men då ska han fixa gränser. Han är en spelmissbrukare. Skulle ni råda en alkoholist att han behöver inte sluta med alkohol men han kan sätta en gräns att han bara får hålla sig till mellanöl.

 

Lyssna nu trådskaparen, du ska inte börja med poker år 2011. Jag har hållit på med detta i snart fem år och varje år ökar konkurransen och svårigheterna blir värre och värre. Jag vet att det är jävligt svårt att förstå men du får ta våra ord på detta. Spelet är komplext, det förändras mer eller mindre varje kvartal, du måste lägga ner kollossalt mycket timmar på det och även om du gör det så finns det ingen garanti att du klarar dig iallafall.

 

Det låter på dig som du tror att poker är ett 100meters-lopp. Det är en livsstil. Det är ett oändligt maraton som dag ut & dag in bara består av misär,press,disciplin,jobb & det kommer inte göra dig lycklig.

 

Rädda dig själv nu medan du kan och sök hjälp för detta omedelbart där du får tala ut om ditt missbruk. Det finns behandlingar att få och många har tagit sig ur sånt här men då har flertalet av dom levt en livstragedi stora delar av sina liv pga att dom inte tog tag i det i tid (och de flestas problem är att dom vill inte erkänna att dom är missbrukare vilket du redan har gjort). Var glad att du uppmärksammat det här nu, det finns miljontals andra saker att ägna sig åt här i livet och göra MER pengar på.

 

take care,

 

Carl

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vissa härinne helt allvarligt talat sluta skriva att han kan spela men då ska han fixa gränser. Han är en spelmissbrukare. Skulle ni råda en alkoholist att han behöver inte sluta med alkohol men han kan sätta en gräns att han bara får hålla sig till mellanöl.

 

Lyssna nu trådskaparen, du ska inte börja med poker år 2011. Jag har hållit på med detta i snart fem år och varje år ökar konkurransen och svårigheterna blir värre och värre. Jag vet att det är jävligt svårt att förstå men du får ta våra ord på detta. Spelet är komplext, det förändras mer eller mindre varje kvartal, du måste lägga ner kollossalt mycket timmar på det och även om du gör det så finns det ingen garanti att du klarar dig iallafall.

 

Det låter på dig som du tror att poker är ett 100meters-lopp. Det är en livsstil. Det är ett oändligt maraton som dag ut & dag in bara består av misär,press,disciplin,jobb & det kommer inte göra dig lycklig.

 

Rädda dig själv nu medan du kan och sök hjälp för detta omedelbart där du får tala ut om ditt missbruk. Det finns behandlingar att få och många har tagit sig ur sånt här men då har flertalet av dom levt en livstragedi stora delar av sina liv pga att dom inte tog tag i det i tid (och de flestas problem är att dom vill inte erkänna att dom är missbrukare vilket du redan har gjort). Var glad att du uppmärksammat det här nu, det finns miljontals andra saker att ägna sig åt här i livet och göra MER pengar på.

 

take care,

 

Carl

 

wp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...