Gå till innehåll

2-7 sd turre


Recommended Posts

Hoppade på en $215 turre igår på pokerstars i tron att det var Texas NL. Nu visade det sig att det var 2-7 NL single draw. Har aldrig spelat detta tidigare så det blev till att sitta och googla regler samtidigt som det höll på.

 

När vi är 11st kvar kommer följande hand, bordets bully som har c:a $25k höjer till $600, Jag ställer med $3600 med J8743 och får syn. Han byter först men är nöjd, vad gör jag ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du borde ju inte ha bäst hand här så där jätteofta, och dessutom så är ju 8753 rejäl favorit mot J9+. Så det borde vara rätt obv att spräcka första bytet, det knepiga blir om du ska stå på T/9 vid andra o tredje bytet.

 

Iom att implicita inte spelar roll och 753 är stegkort så tror jag inte du ska spräcka åttan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du borde ju inte ha bäst hand här så där jätteofta, och dessutom så är ju 8753 rejäl favorit mot J9+. Så det borde vara rätt obv att spräcka första bytet, det knepiga blir om du ska stå på T/9 vid andra o tredje bytet.

 

Iom att implicita inte spelar roll och 753 är stegkort så tror jag inte du ska spräcka åttan.

 

Kanske skrev lite fel, vet inte hur man ska utrycka sig i det här spelet men det vara bara ett byte, borde väl ändra en hel del ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag som får hjärnsläpp. Gör stor skillnad med single draw, så klart. Främst eftersom folk spräcker mycket mindre över huvud taget och det är vidare range på pathänderna.

 

Om du tror han står med massor av knektar så blir medianhanden typ låg J eller T. Första gissning är att du kanske slår kanske 1/5 till 2/5 en slaskares nöjdhänder och mer än hälften av händerna för någon som spelar jäkligt illa.

 

Mot en tight spelare så tror jag J8 står kanske 1/10.

 

Väldigt grovt räknat, säg att du går från 0 till 1/3 om du spräcker och fi har bättre. Omvänt så går du från 1 till 1/2 om du spräcker och fi har sämre. I så fall är det bättre att spräcka om fi har bättre minst 4/5 och annars bättre att stå.

 

Eftersom det inte finns några rangeverktyg för 2-7 finns det inte mycket annat att göra än att börja lista händer för att få en vettig känsla för medianhänder och sånt.

 

Jag skulle bli förvånad om någon synade shove och pattade med sämre än J, eftersom enkortsdrag även till riktigt missbildade händer är favorit mot Q+.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vi rankar alla händer från 75432 till JT986 så är det 237 olika händer och J8743 ligger på plats 145. Alltså, den är sämre än ungefär 3/5 händer i din rangen.

 

Antar vi att han inte gör några enkortsdrag så måste han slänga allt sämre än JT543 för att 80% av hans färdig händer ska vara bättre än din. Dvs, om han inte gillar att syna shoves med skabbiga knektar så kan det kanske vara läge att spräcka.

 

I den mån han spräcker händer så plockar det rimligen bort fler händer som är bättre än din än händer som är sämre ur hans patrange, eftersom händer som är sämre än din är ganska trubbiga och inte drar så där väldigt mycket bättre än till J ändå. Spelar han sådana händer så gör han det antagligen för att han tror att du är på drag rätt ofta.

 

Med reservation för att jag fått något ytterligare hjärnsläpp på vägen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...