Gå till innehåll

Dator till 3 skärmar, $50 för bästa förslaget


IngeRik

Recommended Posts

denna ATI behövs inte med loudmouths ovanstående lösning?

 

Nej, tanken är att på ena kortet koppla 20" på dvi och 27" på HDMI och på det andra kortet den andra 20".

 

Men just detta med grafikkort är jag som sagt inte hundra på så fråga gärna den butiken du handlar av för säkerhets skull. Hur som helst behöver du absolut inget märkvärdigare kort.

 

/#LOUDmouth#

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom igen för fan. Du tycker att den ev. prestandaskillnaden det ger är värt ett par tusen kr extra? Var fan kommer alla tomtar ifrån :?

 

/#LOUDmouth#

 

Enorm prestandaskillnad är det. Bra om man har stora databaser t.ex. Sen går ju programuppstart givetvis mycket fortare. Helt klart värt att satsa på en SSD om man skall tjacka ny dator.

 

För att svara TS så räcker det att trycka in två billiga grafikkort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

natt->dag typ. tror man måste gå andra hållet för att uppskatta skillnaden, vanliga HDD är så sjukt slöa jämfört med SSD, handlar inte om hastigheter handlar om avsaknad av väntetid på vissa enklare uppgifter.

 

rekar OP denna hdn:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=618725

 

Håller med UTOM vid sista rekomendationen, den där är inge vidare, presterar vanligtvis inte bättre än en hdd men kostar mycket mer. Det är en 2,5" Hdd, en bättre fungerande variant av hybriddiskar kan ha sitt berättigande speciellt i laptops men inte denna. Välj då istället en ny och fräsch 1TB disk för en billigare peng. Denna bild säger ganska mycket

 

2010-10-284023007FILOTEKET.SE.png

 

Detta tycker jag är ett trevligt paket men det är lite svårt att veta hur du vill spendera. Man kan komma ner en hel del i pris men för min del skulle jag välja något liknande. Det är bättre att köra på ett grafikkort som har native stöd för 3 skärmar för att slippa strulet. Man kanske inte heller behöver quad core men att köpa 2 kärnigt i dag för att spara ett antal hundringar känns lite fel tycker jag. Litet, snyggt och smidigt.

 

2010-10-2828ppcFILOTEKET.SE.JPG

Det kan finnas billigare på någon annan butik, detta var den första jag kollade på. EDIT: Priset är 8326:- det kanske inte syns på bilden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grafikkort är jag som sagt dålig på och 5750 verkar ju onekligen rätt vettigt så originalkonfigurationen är uppdaterad med ett 5750 grafikkort istället.

 

http://www.prisjakt.nu/produktlistor.php?do=lista&k=905547

 

Och om den hybriddisken knappt är snabbare än en vanlig 7200 varvare så är det kanske ingen ide. Däremot blev jag väldigt sugen på den själv till min laptop 8-) En alt. konfiguration med en kvick vanlig hdd:

 

http://www.prisjakt.nu/produktlistor.php?do=lista&k=905638

 

En SSD är som konstaterats av andra snabbare men ............ frågan är om det är värt 2k för en liten disk till en pokerdator i denna prisklassen?

 

/#LOUDmouth#

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grafikkort är jag som sagt dålig på och 5750 verkar ju onekligen rätt vettigt så originalkonfigurationen är uppdaterad med ett 5750 grafikkort istället.

 

http://www.prisjakt.nu/produktlistor.php?do=lista&k=905547

 

Och om den hybriddisken knappt är snabbare än en vanlig 7200 varvare så är det kanske ingen ide. Däremot blev jag väldigt sugen på den själv till min laptop 8-) En alt. konfiguration med en kvick vanlig hdd:

 

http://www.prisjakt.nu/produktlistor.php?do=lista&k=905638

 

En SSD är som konstaterats av andra snabbare men ............ frågan är om det är värt 2k för en liten disk till en pokerdator i denna prisklassen?

 

/#LOUDmouth#

 

Japp som sagt det är frågan hur man prioriterar. För min del snålar jag gärna lite på andra saker om jag får med en ssd, speciellt till en sån här pc. Det är den uppgraderingen som man kommer märka av tydligast. För sanningen att säga tror jag få här inne skulle reagera på om någon helt plötsligt stängde av 2 av de 4 kärnorna i deras cpuer.

 

Jag byggde nyligen en pc åt en vän för 6500:- med 22" skärm och tangentbord och mus. Förutom att den inte stödjer 3 skärmar är den väl fungerande för pokerspelande. Men nu pratade han inte vad jag vet om att få tag i den billigaste pcn man kan köpa för att kunna använda 3 skärmar.

 

Jag kan sätta ihop en pc för ca 2500:- utan operativsystem som klarar 3 skärmar men den är ju inte direkt kul. Det exemplet jag skrev ovan är ju faktiskt en ganska schyst pc och den ser helt ok ut också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan sätta ihop en pc för ca 2500:- utan operativsystem som klarar 3 skärmar men den är ju inte direkt kul. Det exemplet jag skrev ovan är ju faktiskt en ganska schyst pc och den ser helt ok ut också.

 

Fast i ärlighetens namn så trade off'en med ett bare bone-system är att du i min mening får lite "mindre dator för pengarna" samt att utbyggnads/uppgrderingsmöjligheterna är begränsade. 300w nätagg är väl förövrigt på gränsen?

 

Och jag köper att en ssd i princip inte har några svarstider men ..... för ts användningsområde? Kan nog sätta den större testikeln på att det inte är någon jätteskillnad. Jag inbillar mig att minnesmängden spelar större roll. Och även om datorn primärt ska användas till poker och trading så behöver man förmodligen lite mer än 120gb lagringsutrymme och då ska det in en till disk o.s.v.

 

Vi får vara överens om att vi inte är överens ;-)

 

/#LOUDmouth#

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast i ärlighetens namn så trade off'en med ett bare bone-system är att du i min mening får lite "mindre dator för pengarna" samt att utbyggnads/uppgrderingsmöjligheterna är begränsade. 300w nätagg är väl förövrigt på gränsen?

 

Och jag köper att en ssd i princip inte har några svarstider men ..... för ts användningsområde? Kan nog sätta den större testikeln på att det inte är någon jätteskillnad. Jag inbillar mig att minnesmängden spelar större roll. Och även om datorn primärt ska användas till poker och trading så behöver man förmodligen lite mer än 120gb lagringsutrymme och då ska det in en till disk o.s.v.

 

Vi får vara överens om att vi inte är överens ;-)

 

/#LOUDmouth#

 

Ett 300W kvalitetsagg funkar bra till detta, det finns ju en anledning till att man monterat det i chassit. Sen är ju frågan om man uppskattar ett litet stilrent chassi eller om man tycker det är ok med ett miditower. Jag har en riktigt stor burk men det är en helt annan typ av pc. Jag skulle gärna ha en liten smidig om det hade funkat. Angående uppgraderingsmöjligheterna så låter han inte som en som bygger om sin pc själv särskillt ofta men denna shuttle har plats för itx formatet så det går att uppgradera även denna. Men köper han rätt saker kommer den kännas moderna ganska länge.

 

När är ssd berättigad isf. Jag tycker snarare man kan resonera tvärtom, just som han skall använda datorn är ssd det som verkligen kommer göra skillnad i användarupplevelsen. (4Gb Ram minne också) Läs gärna i tråden tidigare om hur olika användare uppfattar skillnaden när de bytt till ssd, väldigt få är beredda att byta ner sig igen.

 

Nu nämnde han inte att han hade något behov för en större hdd och 120Gb räcker faktiskt väldigt långt OM man inte är en flitig gäst på tpb etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att diskussionen fortfarande e igång och tack för alla inputs!

 

Får väl ta och definiera lite mer hur jag kommer att använda mig av datorn.

Först och främst e det nu bestämt vilka skärmar det blir, det är två st dell 2009W (http://www.dustinhome.se/pd_5010166686.aspx) samt en dell u2711 (http://www.dustinhome.se/pd_5010380195.aspx)

 

Angående pokern så kör jag för tillfället 6 bord tillsammans med HM (har väl ett par 100k händer i databasen atm), jag planerar dock att utöka antal bord. brukar väl även ha igång typ spotify eller streaming av någon web-tv samtidigt.

 

I övrigt sker väl mest vanligt surfning, arbetande i excel, word och andra vanliga saker. Laddar väl ner en del filmer/serier via TPB också men det finns egentligen inget behov att ha kvar dessa på burken efteråt då jag lägger över dessa på en mediabox. Spelar öht inga datorspel.

 

Trading e något som jag är i uppstartsfasen till så är inte helt hundra i nuläget på hur kapacitetskrävande de programmen och applikationerna är.

 

Om jag måste välja några egenskaper som är extra viktiga så är det nog att datorn inte är seg och är ganska tystgående. Jag vill nog kunna använda denna i ett par år framåt så de tekniska bitarna bör kanske inte vara allt för föråldrade.

 

I övrigt är jag rätt dålig på datorer, teknik etc men jag försöker följa med så gott det går i eran diskussion.

 

hoppas det klarnade lite!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...