Gå till innehåll

Angående 300xBB teorin!


elvis77

Recommended Posts

Jag håller inte alls med om teorin att man ska ha 300xBig Blind i Bankrulle.

 

Och jag håller defenitivt inte med dom som tycker att det är för mycket.

 

Jag tycker att det är avsevärt för lite!

 

I en annan tråd nämde Hjort att man utan problem kan torska $1500 på en dag på 15/30, och det stämmer ju bra. Jag har spelat mkt 15/30 men jag skulle aldrig sätta mig där med $4500 i rulle (har väl iofs hänt någon gång i tiden på fyllan). Ett par dagars badsteak och man gular.

 

Jag har aldrig tänkt så mycket på det här med rullen men har nog omedvetet hela tiden legat runt 1000xbb som känns mer rimligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det ju 300 Big BETS som brukar vara tumregeln dvs för 15/30 skulle det vara 9000 och inte 4500.

 

Sedan så bygger ju den riktlinjen på att man har en vinrate på 1 Big bet/timme och en varians på 10 Big bets per timme. Har man en lägre vinrate och/eller en högre varians så ökar ju självfallet kraven på bankrulle.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är sant, och det är skrivet flera gånger tidigare av bl.a Gdaily. Jag själv spelar 1/2 med drygt 1000, men det känns inte heller särskilt bekvämt. Men det beror väl till stor del på hur seriöst man tar sitt spelande. Om målet är att bara spela och ha kul för pengarna duger den, räknar man med att plocka ut pengar varje månad eller liknande är den på tok för liten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att 300 BB regeln är bra för microlimit nivå upp till 2/4. Lirar just nu 1/2 med drygt 950$ och det känns bra för tillfället. Har inte lirat så många händer på denna nivå efter klivet upp från 0,5/1 (ca 1K) men det känns bara bra tycker jag. Det beror så mycket på vad man är för typ av spelare och hur borden ser ut där man lirar oxå. ALLT beror på egentligen :D mitt personliga mål är att lira upp bankrullen till minst 1200$ för att ta nästa kliv upp till 2/4. Första 500 händerna på 1/2 kändes stort men nu har jag vant mig vid insatserna vilket gick snabbt. Kan tro att 2/4 kommer att kännas lite mer :shock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker också att 300 BB är väldigt lite att spela med. Jag har varit med om ett par rejäla dags-swings på en bit över 100 BB och att förlora det med bara 300 i rulle skulle verkligen kännas obekvämt.

 

Jag brukar skotta på nästa nivå när jag har runt 500 BB på den, dvs oftast runt 1000 BB på den nivå jag vanligtvis spelar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

300BB är den minimala begynnelserullen för en bevisat skicklig spelare som återinvesterar varenda vunnet öre i rullen. (I PT termer, en 3BB/100 vinnare med en SD på ~15-17BB/100.)

 

Om du ska ha en rulle som är statisk, ie du tar ut allt över rullen i slutet på månaden, så är nog 1000 big bets i underkant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den eviga frågan...Efter att ha spelat under några års tid så tycker jag mig nu (äntligen) ha fått en bra ide om hur en rulle bör se ut. Själv varierar jag mellan att spela 15/30$ fixed och NL 1000$ (blinds 5 o 10) båda på 6 manna bord vilket givetvis ger större varians jämf med full ring. För mig personligen så behöver jag åtminstone 13000$ för att känna mig tillfreds. Denna tillsynes relativt stora summa är nödvändig för att jag med säkerhet skall kunna plocka ut ett minimum av 30000 (kr) varje månad vilket är mitt krav på mig själv med tanke på hur mkt tid pokern tar. Om man inte behöver plocka ut pengar på regelbunden basis (finns ju dom som faktiskt jobbar) så sjunker kravet på rulle avsevärt, det vet jag av egen erfarenhet eftersom jag varit i båda sitsarna. Vad man ska komma ihåg är att även om en rulle på (i mitt fall) 6000 är tillräckligt för 4 utav 5 månader så kommer alltid den där galen månaden när det känns omöjligt att vinna o då behövs en back up. Lätt att gl när allt flyter på. Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med till fullo. Skulle ha förydligat att jag i första hand talar om fixed limit. N/L spelar jag personligen vid ultimata tidpunkter såsom tidiga lördag o söndag morgonar o hitills så har det fungerat utmärkt men det kan säkert bli problem någon gång i framtiden o därför bör man nog avsätta ändå mer pengar vid utökat n/l spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har max förlorat 200 big bets i FL å detta var låg nivå (0,5/1), spelarna där är inga stjärnor.

 

Spelar inte NL under 3000x bb. FL är jag ännu försiktigare med, har "rulle" spela FL $10/$20 men skulle aldrig göra det med denna rulle eftersom jag hatar FL (undantaget om man hittade ett riktigt mjukt spel). Pallar inte med swingsen, torska torska torska utan att något egentligen händer. Så spelar jag FL så håller jag mig till max 3/6 för det känns bekvämt. Minst 1000 big bets, i helvetespoker (FL) är vad jag anser lagom!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För knappt ett år sedan, när jag lanserade 3000xbb-teorin (vad jag vet så var jag först i världen med att underbygga den "matematiskt"!) så var tongångarna helt andra - jag blev nästan hånad av folk som tyckte att 300xBB och 3000xbb var alldeles för mycket att kräva i rulle.

 

Så jag är både glad ooh ledsen att oponionen nu svängt - glad givetvis för att jag tydligen hade "rätt", ledsen så klart för det visar att många hunnit gula sig på vägen som kanske inte läst här på forumet...

 

/Ola

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att Ola har helt rätt som rekommenderar så stor bankrulle, men själv vill jag ha ännu högre!! som nybörjare och med väldigt lös spelstil får man ju jättesvängningar i bankrullen, efter några bad beats så får man räkna med att många tiltar och vips så är hela bankrullen borta, jag har hållt mej med väldigt hög bankrulle på den nivå jag spelar, och det är jag glad för har både lirat kass poker och tilltat massa gånger men bankrullen är kvar, så jag rekommenderar ännu högre rulle!!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det ju 300 Big BETS som brukar vara tumregeln dvs för 15/30 skulle det vara 9000 och inte 4500.

 

Sedan så bygger ju den riktlinjen på att man har en vinrate på 1 Big bet/timme och en varians på 10 Big bets per timme. Har man en lägre vinrate och/eller en högre varians så ökar ju självfallet kraven på bankrulle.

 

/Bjorn

Menar du standardavvikelse på 10 big bets per timme? För enheten för varians blir (big bets)^2.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så länge man slipper downswinget direkt man tar sig an nästa nivå så är det ju chill, men hur ofta händer det ;)

 

håller på att ta steget från 5/10 till 10/20 fixed. förmodligen går det åt hela sommarna för det är tok mycke beats, trots att spelet är skönt på nästa nivå så räcker det föga med 300 BB. backa 100 BB på ett par sessions är ju något man måste kunna ta med en axelryckning.

 

Säg att man äntligen kommit upp i 300 BB och åker på ett 100 BB downswing. här uppstår ju en rätt intressant situation. Trots att man haft rulle för nivån så står man där med 200 BB. Då ska man ju egentligen gå ner till nivån under (kanske borde man gjort det ännu tidigare). Vad tycker och hur gör ni när ni åker på ett downswing direkt man tar steget upp?

 

Siktar på en rulle på 7000 $ innan jag tar steget upp till 10/20, dvs 350 BB. direkt jag är nere i 250 BB så blir det att gå ner i nivå. Det är ju surt men säkert. En annan ide är att safta på rejält, säg 500-600 BB fast det känns dumt då jag vill upp i limits så snabbt som möjligt för att höja avkastningen. Allt hade blivit så mycke lättare utan dessa runner runners ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bankrullekravet på 300 BB är beräknat utifrån att alla vinster återinvesteras i rullen och att man aldrig går upp i nivå. Om man planerar att ta ut vinster och gå upp i nivåer ger det en rejäl höjning av bankrullekravet.

Samtidigt blir det en rejäl sänkning om man är villig att gå ned i nivå eller nyinvestera i rullen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...