Gå till innehåll

Strategi i Plump!?


bjoelle

Recommended Posts

Nu kan denna tråden vara helt felplacerad, då får väl crappy eller någon flytta den efter eget tycke.

 

Ikväll ska vi för att variera oss lite ha en Plumpturnering där jag bor. Vad jag dock insett är att jag inte har en aning om några strategier i detta spel.

 

Så efterfrågar strategi-tips.

 

(vet du inte vad plump är, så kan du troligen ändå inte ge mig tips :D, vill du veta ändå, google it.)

 

Tipsen gynnar mig + Sigge som alltid tjuvläser vad jag skriver här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är ni fler än tre vid bordet, begär alltid noll. Undantaget är ensamma ess (samt ensamma kungar på fåkortsrundorna).

Det beror på om nollan ger 05 eller 10 poäng. Ger det 10 poäng så bör man nolla så ofta man kan. Ger det fem poäng så är det fel taktik.

 

På ett kort (i pannan): Alltid välja ett! Detta tvingar alla andra att välja noll, och given måste då välja ett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror på om nollan ger 05 eller 10 poäng. Ger det 10 poäng så bör man nolla så ofta man kan. Ger det fem poäng så är det fel taktik.

 

Att nolla är en fegtaktik som alltid bör bestraffas

 

På ett kort (i pannan): Alltid välja ett! Detta tvingar alla andra att välja noll, och given måste då välja ett.

 

Jag antar att du inte väljer ett om person före dig gjort det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror på om nollan ger 05 eller 10 poäng. Ger det 10 poäng så bör man nolla så ofta man kan. Ger det fem poäng så är det fel taktik.

 

På ett kort (i pannan): Alltid välja ett! Detta tvingar alla andra att välja noll, och given måste då välja ett.

 

Förutsätter att det ger 10p. I annat fall har Ola givetvis rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi kommer som det ser ut inte bli mer än 8pers. Så vi kommer lotta 4st 4manna matcher(dvs alla får spela 2st matcher), man räknar sen ihop totalpoängen. De fyra med högst poäng går till "finalbord" där top2 får pengar.

 

Finns säkert bättre sätt, men så lär det bli idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi kommer som det ser ut inte bli mer än 8pers. Så vi kommer lotta 4st 4manna matcher(dvs alla får spela 2st matcher), man räknar sen ihop totalpoängen. De fyra med högst poäng går till "finalbord" där top2 får pengar.

 

Finns säkert bättre sätt, men så lär det bli idag.

Prova då att spela den ena med 5 poäng till nollan och den andra med 10 poäng till nollan, så ser ni snabbt att fem poäng ger ett "bättre och roligare spel"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har nu kört våran plumpturnering.

 

Tycker överlag att det blev rätt lyckat, och roligt med att blanda upp kortspelandet med något annat.

 

Reflektioner till folk som kan tänkas fundera över en plumpturnering:

- Tror att det kan vara en bra ide att som Ola föreslår gå på 5p för 0an. Spelet blev i vissa lägen lite väl fokuserat på 0an.

- Se till att hela "finalbordet" är betalt. Jag hamna i läget att jag omöjligt kunde komma "itm" men var kvar att spela 30-35min, vilket ju indirekt kan förstöra spelet.

 

Vad det gäller plumpstrategi tänkte jag på följande, möjligen självklara saker:

- Får du halvhöga kort(9-Q) i någon färg, kolla på vad du har för lägre kort i samma för möjligheten att "saka" bort dom.

- Vikten av hur många av varje färg man har, eller om man inte har något kort alls i en färg, även där för möjligheten att "saka" bort kort i annan valör.

- Ha koll på hur många av varje färg som gått, har du bra minne, försök ha koll på i vart fall vilka av de högre.

 

Som sagt, rätt självklart :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 11 years later...
Den 2010-10-22 kl 14:46, säger Ola Brandborn :

 

 

På ett kort (i pannan): Alltid välja ett! Detta tvingar alla andra att välja noll, och given måste då välja ett.

Jag läste att man inte väljer stick med ett kort. Det är den som har högst som vinner, oavsett färg.

Men jag gissar att man kan ha sina egna regler efter tycke.... kanske lika bra att inte spela ett och kanske två kort då det ändå nästan bara handlar om tur.

Jag och sambon spelar Plump nästan varje helg. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
12 timmar sedan, säger MickeFlaxx :

Va? Vad menar du? Ge exempel. 

Om ni tex har 7 kort och det totala antalet stick blir 8. Då blir det fight om vartenda stick. Blir det 6 så blir det mkt krypa. Kolla om du har kort för att krypa eller för att fighta och adjusta hur många stick du tar efter det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...