Gå till innehåll

Bli stejkad av släkting (livshistoria)


Recommended Posts

Hej, jag har hängt här i många år och har spelat poker i många år.

 

Till att börja med kan jag säga att jag lever ett ganska misslyckat liv, avhoppade gymnasiestudier, har helt slut på pengar, inget jobb för tillfället och då så heller ingen inkomst, varken från jobb eller statliga bidrag.

Bor i en bostadsrätt med min flickvän(ja, hon har jobb.).

Jag har haft några jobb efter jag hoppade av skolan(är 20 år btw), men har inte lyckats behållit dom så värst länge, av diverse anledningar.. Dock aldrig haft en fast anställning på papper.

 

Som ni ser är mitt liv ganska misslyckat och allt detta, så jag ser helst att ni inte påpekar detta ytterligare utan håller er till ämnet i tråden.

 

För ungefär 6-12 månader sedan spelade jag jäääääääävligt mycket poker, mest för att klara betala av min del av hyran, men jag hade inte någon vidare bankroll, ungefär 800€ och satt mest på nl20 och nötte dagarna i ända, kan tilläggas att jag hade en mycket bra RB deal.

 

Jag blev mycket intresserad av HU spel, och satte in mig i det väldigt mycket, kunde sitta flera timmar i sträck, 5-6 bord mot samma spelare ibland i upp emot 6 timmar i sträck. Jag kollade även igenom mycket instruktionsfilmer från deucescracked för att hela tiden utveckla mitt spel och täppa igen och luckor och bli duktigare på att hitta motståndare svagheter att utnyttja, vilket jag tyckte jag blev ganska bra på efter några månader.

Iaf detta pågick i några månader och jag klarade av att ta ut en del varje månad, efter varje månadsslut hade jag slagit rejken och fick min RB utbetald och även allt som oftast mellan 5-10 inköp upp på den nivån jag lirade på då(alltså nl20) vilket inte blev mycket, men det blev alltid mellan 400-600€ och dessa blev jag alltid tvungna att casha ut för att klara av att leva.

Detta tärde verkligen på mig i längden att hela tiden behöva casha ut min vinst månad efter månad, så till slut lessna jag på pokern och började söka jobb som fan, och efter inte allt för lång tid hittade jag ett, jobbade där ett tag men slutade sedan, och idag sitter jag här, utan pengar, utan inkomst, utan jobb, utan utbildning(JA ett sorgligt och misslyckat liv, snälla ni behöver inte påpeka detta håll er till ämnet, tack.).

 

Nu kommer vi till ämnet, jag har en pappa som jag har ganska bra kontakt med, han bor i en annan stad och vi brukar pratas vid 1 gång i månaden ungefär och jag brukar hälsa på honom 2-3 gånger om året.

Min pappa har vad man kan kalla ganska gott om pengar, men han har aldrig gillat mitt spelande(vilket inte någon i min släkt någonsin har gjort) dom som både jag, vet att jag ligger på ett ganska stort minus, då jag dom första åren jag spelade poker spelade bort ganska mycket pengar, men som sagt för ett år sedan det var då jag började plussa lite och har fått grepp om spelet efter att ha studerat det väldigt mycket.

Men detta förstod såklart inte mina släktingar, vilket jag inte klandrar dom över eftersom dom inte är så insatt i detta spel, och jag kanske inte är världens bästa förklarare heller.

 

Nu till min fundering, eftersom jag inte har något jobb på G, så har jag funderat på att börja grinda på nl50€ med en mycket bra RB deal, ~4h/dag och bara nöta nöta nöta, nöta in rb och några inköp varje månad, vilket skulle kunna ge mig ca 1000-1500€ /mån om jag sköter mig, kanske även lite bättre om jag har lite tur en månad?

Men för detta har jag räknat ut att jag behöver ca 5000€ eller lite mer då har jag 100 BI på nl50€, vilket borde räcka för att klara av swingsen(?)(Rätta mig om jag har fel?)

 

Ni kanske tycker att jag låter som en väldigt osmart person, (mycket med tanke på min livssituation) men också att jag inte låter som en väldigt bra pokerspelare, jag vill inte säga att jag är proffs eller liknande, men jag ser mig själv kunna livnära mig på det(utan att töja på sanningen), och det är det jag vill. För tillfället har jag varken lust att ta upp studierna igen pga att jag inte har gnistan till det för tillfället vilket kommer göra att det kommer floppa som det gjorde med gymnasietiden.

Jag är en person som om jag bestämmer mig för något så gör jag det, men om jag inte har lusten för det så skiter jag i det.

 

----------------------------------------------------------------------------

 

Fyfan, va detta har dragit ut på tråden nu, hela min livssituation osv, men hoppas att några hänger kvar i tråden och kan besvara min(a) fråga/or.

 

----------------------------------------------------------------------------

 

Hur ska jag gå tillväga för att fråga min pappa som har gott om pengar till att investera i detta förslag?

(Kan tilläggas att jag alltid haft svårt för att "be" om pengar av nära och kära, trots att jag ofta behövt det, men dom har alltid sett till att skjutit till mig då och då när dom sett att jag varit i behov av det.

 

Tycker ni detta låter som en bra ide?

 

Varför/Varför inte? (Vad borde jag göra istället?)

 

 

Om min fader nu skulle se till att vara sugen på att göra detta, hur ska vi då gå tillväga? En vanlig stejk brukar väl oftast vara 60/40 osv, men om jag skulle göra detta så skulle jag ju knappast ha något kvar varje månad eftersom det skulle halvera min vinst och bli lika mycket som jag hade på nl20€ förut och se till att jag hamnade i samma onda spiral som förut = cash out winnings, vilket gjorde att jag tröttnade på pokerspelandet. Det jag vill uppnå nu är att plussa stabilt varje månad och plocka ut en viss % men inte allt för att efter några månader kanske ta ett steg uppåt?

 

Så vad för deal borde det vara isf? Vill ju helst att min pappa bör få lite avkastning om han nu skulle vilja investera i detta.

 

Hur ser ni på detta med att bli stejkad av en nära släkting?

 

För/Emot, varför?

 

Vad ser ni utöver allt detta för för/nackdelar?

 

Hoppas att det var någon som orkade läsa igenom allt det här och kommer med en bra och genomtänkt kommentar även om den är negativ eller positiv(förutom kommentarer som rör mitt misslyckande liv etc.)

 

Tack på förhand!

 

OBSERVERA Att det INTE går att skicka PM till mig för tillfället eftersom mitt konto inte hunnit blivit aktiverat ännu, så ni som vill skicka PM försök igen om några dagar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som början på en successtory.:roll:

 

Hur ska jag gå tillväga för att fråga min pappa som har gott om pengar till att investera i detta förslag?
Hjärntvätta honom.

 

Hur ser ni på detta med att bli stejkad av en nära släkting?
Bättre än att du går ut och rånar någon.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltid kul att höra en 20-åring prata om många år ...

 

Du verkar ju dock ha en viss insikt i din situation och vad du kan göra för att komma ur den.

 

Var själv arbetslös en period och fick min pappa att betala min boendekostnad under tiden när jag kunde bevisa att jag vann tillräckligt på poker för att kunna ta hand om mina andra utgifter. Annars hade jag tvingats flytta.

 

Du har tydligen spelat en del dagligen under perioder. Det är viktigt att du är realistisk med hur många timmar i veckan du orkar spela. Bara för att man kan spela t.ex. 6 timmar om dan i två veckor så betyder det inte att man kan det i två månader för att inte säga två år. Glöm inte att du behöver semester ibland också.

 

Det första du måste fixa är något slag av graf för att kunna bevisa för din farsa att du är stadigt vinnande. HEm eller PT3 alltså. Utan historik kan du inte bevisa att du inte kommer att förlora alla pengarna. Förklara rake back systemet noga. Brukar vara det svåraste att få icke insatta att begripa. Spelar du på sajter som går att följa på pokertablerating t.ex? Är ett bra sätt att visa utomstående hur det går och om han ställer upp kan han ju följa hur det går där.

 

Min gissning är att eftersom det är din pappa så är situationen helt annorlunda vad gäller vinst/förlust.

 

OM han ställer upp så bör du kunna få honom att gå med på att du behåller all vinst upp till den summan du behöver ta ut varje månad. Sen kan ni dela resten på något sätt. Lika viktigt är dock vad ni gör om du inte klarar gränsen ni satt eller ännu värre blir förlust en månad.

 

Ett annat problem är ju att även om du förmodligen inte behöver 5000 euro direkt kan det bli svårt att 'bara' få säg 2000 först och sen fråga efter resten om dom behövs även om du fått ok i förväg. Dock ifrågasätter jag om du verkligen behöver 100 BI. Jag har spelat mycket på nl25 och tvingats ta ut ofta men aldrig haft en downswing över 20BI och då har jag verkligen inte någon särskilt lysande winrate. Dessutom ska du ju ha rejäl otur om downswingen kommer precis när du cashat ut. En downswing på 20BI gör ju inte så mycket om du redan vunnit 50BI den månaden.

 

Tror att alltihop hänger på ditt förhållande till farsan och om han tror du kan hantera situationen.

 

Om du delar boende och inte har en massa skulder sen tidigare kan du ju förmodligen leva på 5-6.000 kr/månaden. Inget lyxliv och inget långsiktigt men det går att spela ihop dom pengarna regelbundet på micronivåer med väldigt liten bankroll.

 

Men som sagt, inget långsiktigt så du behöver fundera över hur du ska kunna fixa ett riktigt jobb istället. Leva på micropoker är inget kul i längden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis som alla andra sagt: Detta låter som en urusel idé. Låna aldrig pengar till spel.

 

Fan, ta ett ströjobb på McDonalds eller liknande, dela tidningar whatever, och jobba som bara den. Håll små utgifter... efter någon månad, vips, du har en fin bankrulle från egna pengar att spela för! Därifrån kan du nå toppen.

 

Eller smartare, fortsätt jobba och investera pengarna på börsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och så får du in volym för första gången i ditt liv....

 

Det är sådana som du som SVS borde arbeta med att få ner på jorden. Men det är klart har man en William Thorsson (inget on om han) som frontfigur som står och säger att han redan levt det glassiga livet, så banar väl inte det rätt väg.

 

Baserat på vad jag läste tvivlar jag du har diciplin nog för att spela vinnande poker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med alla innan. Fruktansvärt dålig idé.

 

Prata om ett misslyckat liv, du är bara 20 år! Svälj din stolthet och börja jobba på McDonalds eller vad någon skrev.

 

Vad har din pappa att vinna på att stejka dig? Om han har det gott ställt bryr han sig väl knappast om att tjäna 5000 i månaden med den risken det innebär för er relation osv.

 

Skulle förstå det om du hade en historia som framgångsrik grinder på $1-2+ men att "testa på" att grinda micro känns dömt att misslyckas. Kom ihåg att bankrullekrav är meningslöst om du är förlorande.

 

Hårda ord kanske men känns som du kommer riskera relationen med en av de vettigare personerna du har i ditt liv om du försöker med det här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 år och misslyckat liv..

 

mm tror många redan kommenterat hur idiotiskt det låter..

Spela som en hobby och skaffa ett jobb.

 

Största och viktigaste saken för dig verkar ju vara att få rake..

Är man så fruktansvärt beroende av det så är man i mina ögon ingen vinnande spelare.

 

Det verkar heller inte som om du har en god verklighetsuppfattning.

Du pratar om att du o din tjej bor i bostadsrätt.

Hur kul tror du det är för henne att betala allt pågrund av att du är nån phil ivey wannabee?

Skaffa dig ett jobb och tjäna pengar.

När du väl gjort det så kan du lägga några hundra i månaden på att spela poker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, jag har hängt här i många år och har spelat poker i många år.

Själv är jag rätt ny, både på forumet och inom pokern så ta mina åsikter med en nypa salt.

Jag har haft några jobb efter jag hoppade av skolan(är 20 år btw), men har inte lyckats behållit dom så värst länge, av diverse anledningar..

Är "diverse anledningar" något som skulle kunna påverka ett diciplinerat pokerspel?

Dock aldrig haft en fast anställning på papper.

Gå tillbaka till dina tidigare arbetsgivare och be om ett intyg.

Jag blev mycket intresserad av HU spel, och satte in mig i det väldigt mycket, kunde sitta flera timmar i sträck, 5-6 bord mot samma spelare ibland i upp emot 6 timmar i sträck. Jag kollade även igenom mycket instruktionsfilmer från deucescracked för att hela tiden utveckla mitt spel och täppa igen och luckor och bli duktigare på att hitta motståndare svagheter att utnyttja, vilket jag tyckte jag blev ganska bra på efter några månader.

Iaf detta pågick i några månader och jag klarade av att ta ut en del varje månad, efter varje månadsslut hade jag slagit rejken och fick min RB utbetald och även allt som oftast mellan 5-10 inköp upp på den nivån jag lirade på då(alltså nl20) vilket inte blev mycket, men det blev alltid mellan 400-600€ och dessa blev jag alltid tvungna att casha ut för att klara av att leva.

Nu till min fundering, eftersom jag inte har något jobb på G, så har jag funderat på att börja grinda på nl50€ med en mycket bra RB deal, ~4h/dag och bara nöta nöta nöta, nöta in rb och några inköp varje månad, vilket skulle kunna ge mig ca 1000-1500€ /mån om jag sköter mig, kanske även lite bättre om jag har lite tur en månad?

Du vill alltså gå upp i nivå, ner i speltid och samtidigt öka vinsten (mätt i bb).

För tillfället har jag varken lust att ta upp studierna igen pga att jag inte har gnistan till det för tillfället vilket kommer göra att det kommer floppa som det gjorde med gymnasietiden.

Jag är en person som om jag bestämmer mig för något så gör jag det, men om jag inte har lusten för det så skiter jag i det.

Kan du bestämma dig för att ha lust? Om inte så bör du träna på att bita ihop och gilla läget.

Hur ska jag gå tillväga för att fråga min pappa som har gott om pengar till att investera i detta förslag?

Hur skulle du gå tillväga för att få din pappa att investera i ett gatukök? Räkna, skapa en presentation som övertygar om att detta är bättre än att ha pengar på banken. Släng gärna upp dina siffror här så finns det säker folk som kan komma med bra förslag. Visa siffror både på hur det har gått tidigare både resultatmässigt och hur mycket tid du kunnat lägga ner med bibehållen edge. Extrapolera siffrorna med uppskattningar om bra och dåliga resultat. Försök att hitta siffror från andra spelare som referens. Dessa bör naturligtvis vara på den nivå där du tänkte husera. Visa både bra och dåliga exempel. Ta upp dina kostnader i form av dator/internet/litteratur samt den lön DU kräver för att jobba med detta.

Tycker ni detta låter som en bra ide?

 

Varför/Varför inte? (Vad borde jag göra istället?)

Vad ett gäng randomtomtar på ett forum tycker är inte det viktiga här. Gör en seriös bedömning av möjligheterna och se om du kan övertyga dig själv. Om du hade 5K€ över, skulle du investera i en annan spelare med liknande förutsättningar?

Hur ser ni på detta med att bli stejkad av en nära släkting?

Det är väl lite som att starta och driva ett företag tillsammans med en nära släkting eller en nära vän, går det bra så är närheten förmodligen ett plus med i svåra tider är det mycket troligt att relationen (som man annars skulle trösta sig med och ha som stöd) blir lidande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Baserat på det du beskrivit om din situation, liv och relation till din far så skulle jag nog säga att förutsättningarna för att han skulle gå in och ge dig pengar till en BR är urusla. Ska jag vara helt ärlig så känns det inte fair att öht gå till sin far och be om detta utan jag tror snarare att det riskerar att försämra er relation.

 

Några saker att tänka på:

 

- Inget i livet är fakking gratis - ta en funderare på din framtid och om du verkligen tror att den ligger inom pokern

- Livet kan te sig orättvist och jobbigt men det är bara svaga människor som lägger sig på rygg, starka personer tar tag i sin situation och vänder det till något positivt

- skaffa ett arbete, jag gissar att ekonomi är en trätokälla mellan dig och din flickvän/sambo. Ta dig en funderare på hur din inställning till arbete är gentemot henne

-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

allt är redan sagt men i din situation behöver du höra det en gång till.

 

Din ide fungerar inte och kan bara skada mer än den gör nytta!

 

Kort om din historia:

Du lurar dig själv i en massa punkter!!!!

 

Du har inte spelat länge!

Dina resultat säger att du absolut inte skall bli proffs.

Du säger att om du betsämmer dig för något så gör du det ... NÄ!

 

Mitt råd:

Se dig själv i spegeln och säg: Nu får jag inte lura mig själv längre (för det är det du gör).

 

Fråga dig sedan vad du vill göra om 10 år och bestäm dig för att ta dig mot det målet!

 

Viktiga bitar för att nå till det målet är pengar att försörja dig med! Så skaffa ett jobb och behåll det. När det känns tröstlöst med jobbet så är det bara att inse att det är en viktig del för att nå ditt långsiktiga mål och kämpa på.

 

För att nå till ditt mål krävs antagligen någon form av utbildning så har du inte gnistan för studier så har du inte gnistan att nå ditt mål heller dvs du vill inte nå ditt mål.

 

Hårda ord? Nja, snarare några sanningar från verkligheten!

Du är ung och kan bli i princip vad du vill om du bara själv vill. Att kanka sig fram på poker tar dig inte ett steg närmare ditt mål utan tar dig bara farmåt i livet stampandes på samma fläck ...

 

Behöver du hjälp att staka ut en väg framåt ta hjälp! Sedan är det upp till dig att bevisa att du kan ta dig till målet.

 

Lycka till

Lamby

 

p.s

poker kan vara en underbar hobby vid sidan av när tiden räcker till som om du spelar bra kan ge extra pengar men en hobby får aldrig ta tid från det som är viktigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis som många andra säger så vore det bästa att skaffa jobb eller plugga och spela poker som hobby. Om pokern skiter sig då så har man åtminstone något att luta sig tillbaka på. Jobbar man inte och inte har någon inkomstkälla så blir nog livet väldigt tufft om man skulle gula pokerrullen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Be om stejkning tror jag är en usel idé, har farsan så gott ställt som du säger och tror på din idé så är det bättre att du lånar degen av honom än spelar på stejk. Bättre för er båda - farsan får en skuldsedel på ett lån du ska betala tillbaks, du får behålla mer av vinsten (som du kan använda för att snabbt amortera på lånet).

 

Troligen så kommer han dock säga nej. Vad har du för intressen utanför pokern? Som jag skrev i en annan tråd:

Vad har du för intressen? Vad har flickvännen för intressen? Om poker är ditt enda intresse, spela in lite videos till pokercampus när du ändå spelar?

 

Importera minigolfbollar och sälj på nätet? Köp CD-skivor på loppis och sälj på nätet?

 

Du kan få en kompetent webshop för under 300 kr/månaden (kolla ex fortnox.se, jag använder deras bokföringsmodul, du vill troligen ha webshop+bokföring+ fakturering) och kräng vad som helst som du kan få plats med i garderoben, har ett personligt intresse av, och som tar en timme per dag att packa i kuvert och droppa i brevådan på väg till dagiset. Vem vet, det kanske till och med blir en succé.

 

Jag känner en som jobbar som lågavlönad veterinärassistent, har egen hund som är hennes stora intresse, och klagade på att hon tjänade dåligt med pengar... Inte längre, nu har hon ett lönande extraknäck där hon köper in hundmat, kattmat och kattsand i stora mängder billigt tack vare sina kontakter via veterinären, levererar detta på kvällarna hem till kunderna (pensionärer med stora hundar eller katter har jätteproblem att släpa hem 20 kilo kattsand eller hundmat och betalar gärna för hjälpen) och tar även två jyckar på långpromenad när hon ändå ska gå ut med sin egen hund. Lägger ner kanske extra 1-2 timmar varje dag som hon annars skulle sitta framför tv:n, trivs som fan, känner sig behövd, och får in många tusenlappar extra i månaden.

Med ovanstående menar jag att med nätets möjligheter så är det bara beroende på folks lathet och brist på initiativförmåga om de är "fattiga". Lista ut en affärsidé för din farsa i stället, presentera den för honom, och låna kapitalet till att dra igång ett företag i stället för att grinda lågnivåpoker tills ögonen blöder.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej. Som folk säger. Sök alla jobb som finns, spara undan 1-2 månader, så har du en rulle igen. Har själv grindat micro/lowstakes kanske 2 år nu, efter gymnasiet. Har verkligen inte dragit in några större summor, men har tyckt att fördelarna har vägt tyngre än nackdelarna hittills. Friheten är jag har värderat högst.

 

Jag har dock oftast också koncentrerat mig mycket mer på volym än att faktiskt bli bra och gå upp i nivåer. Efter 2-3 års spelande har jag fortfarande inte kommit högre upp än nl100€ och då är inte winraten speciellt bra där heller. Sure, det är kul i början, när man kan dra in mer än vad polarna gör på sina skitjobb. Men efter ett tag så blir dom pengarna mindre värda då du kommer tröttna på att bara sitta och nöta. Maj 2009 blev ny rekordmånad för mig med 17k sek. Sa upp mig på donken och kände mig som en kung. 1 år senare, var jag uppe på 50k (slutade på 31k), så skakade jag mest på huvudet.

 

Försök lära dig istället för att satsa på volym. Skaffa ett jobb, spara undan till rulle och försök fixa en stejk/coach är mitt råd. JOBB FÖRST. Sen så anser jag att du absolut inte kan ha en vad jag tolkar som rätt osäker inkomst i dagsläget när du bor tillsammans med din flickvän.

 

Over and out...

 

ps. du kan skicka pm om du vill diskutera vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...