Gå till innehåll

Bör man utöka antalet bord?


jompa1

Recommended Posts

Jag har spelat NL på ett bord under en längre tid, och har nu funderingar på att utöka antalet samtida bord.

När jag gör försök med detta påverkas dock mitt spel negativt, dels pga. ökad stress, dels pga. bristande koncentration.

 

Jag antar att det finns många på forumet som spelar på ett flertal bord samtidigt, och jag undrar om det finns något speciellt man bör tänka på när man utökar antalet bord.

Det skulle dessutom vara intressant att veta om Era nyckeltal (främst från pokertracker), såsom VP$IP, påverkas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har spelat ett tag och inte behöver tänka igenom varje situation som den vore ny tycker jag absolut att du ska börja med två bord. Med två bord har man ändå gott om tid och du kommer inte vara ivolverad på bägge borden samtidigt alltför ofta.

 

Det är bäst om du kan ha båda borden på skärmen utan att de överlappar. Du kan också tänka på att du inte måste agera direkt. Skulle du ha två beslut där du måste tänka samtidigt har du ändå 15-20 s på dig, använd dem.

 

När du har vant dig vid två bord kommer ett att kännas långtråkigt och du kan efterhand börja med tre, osv..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ett antal bra tips jb05!

 

Jag antar att min standardavvikelse kommer att öka när jag utökar antalet bord och har såldes ytterligare en fråga:

Hur stor behöver rullen vara för att spela flera bord. Om vi antar att rullen är 300bb vid ett bord, behöver den då vara 600bb för att spela två bord?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tror inte standardavvikelsen kommer öka när du kör två bord.

 

Förstår inte riktigt hur du tänker här.

Om jag har förstått standardavvikelsen rätt, visar den variationen runt det förväntade värdet. Om jag dubblar antalet bord bör jag väl också min förväntade avkastning dubblas (om vi antar att mitt spel är opåverkat). Nackdelen med detta är väl att även min standardavvikelse påverkas (totalt sätt).

Mycket möjligt att jag är helt ute och seglar med detta resonemang (har ingen statistikbok hemma), och jag skulle uppskatta om någon förklarade hur det verkligen ligger till givet att jag har fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag har förstått standardavvikelsen rätt, visar den variationen runt det förväntade värdet. Om jag dubblar antalet bord bör jag väl också min förväntade avkastning dubblas (om vi antar att mitt spel är opåverkat). Nackdelen med detta är väl att även min standardavvikelse påverkas (totalt sätt).

Mycket möjligt att jag är helt ute och seglar med detta resonemang (har ingen statistikbok hemma), och jag skulle uppskatta om någon förklarade hur det verkligen ligger till givet att jag har fel.

 

Variansen på de båda borden tar ut varandra i viss mån. Om du går plus på ett bord kan du backa på ett annat. Självklart kan du backa på båda borden, men dubbel rulle behöver du inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Variansen på de båda borden tar ut varandra i viss mån. Om du går plus på ett bord kan du backa på ett annat. Självklart kan du backa på båda borden, men dubbel rulle behöver du inte.

 

Men standardavvikelsen ökar väl (även om den inte dubblas), vilket innebär att jag kommer att behöva en större rulle.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men standardavvikelsen ökar väl (även om den inte dubblas), vilket innebär att jag kommer att behöva en större rulle.

 

Standardavvikelsen tar ingen hänsyn till hur många bord du spelar. Spelar du 500 händer på ett bord eller uppdelat på två bord spelar ingen roll, givet att du spelar precis samma spel när du spelar två bord samtidigt, som när du bara sitter vid ett. Om du tror att du spelar sämre på två bord, så kommer du att behöva större rulle.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat:

Variansen på de båda borden tar ut varandra i viss mån. Om du går plus på ett bord kan du backa på ett annat. Självklart kan du backa på båda borden, men dubbel rulle behöver du inte.

 

 

Men standardavvikelsen ökar väl (även om den inte dubblas), vilket innebär att jag kommer att behöva en större rulle.

 

För att sammanfatta kan man säga att den absoluta standardavvikelsen inte ökar, men den ökar i förhållande till din winrate om du spelar sämre. Själv spelar jag nog sämst på ett bord, eftersom jag blir uttråkad och börjar spela sämre händer och bluffar mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Variansen på de båda borden tar ut varandra i viss mån. Om du går plus på ett bord kan du backa på ett annat. Självklart kan du backa på båda borden, men dubbel rulle behöver du inte.

Helt fel sätt att tänka på. Varje hand är oberoende av alla andra händer, oavsett om man spelar ett bord eller två. Det är kvoten varians/väntevärde per hand, eller 100 händer om man hellre vill, som avgör hur stor bankrulle som behövs. Varians och väntevärde är additivt för oberoende stokastiska variabler, så kvoten är oförändrad om man dubblar antalet händer, både varians och väntevärde dubblas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör fyra bord (shorthanded and turbo). Turbo innebär att man har ungefär 7-8s på sig att agera. Med detta så hinner jag lira 400händer/h.

 

Borde inbringa hyfsat med rakeback om du spelar 5h om dagen.....

... och ännu mer rake till pokerrummet! Rakeback är ju ingen vinst, det är en rabatt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om det framgick av resonemangen ovan, men du behöver ingen större rulle för att spela på fler bord. (förutsatt att du inte spelar så dåligt på flera bord att du gular :P )

 

Lägg till bord lite då och då. När du spelar 4-5st längre fram kommer du att undra hur du kunde stå ut med att bara spela ett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Jag vet inte om det framgick av resonemangen ovan, men du behöver ingen större rulle för att spela på fler bord. (förutsatt att du inte spelar så dåligt på flera bord att du gular :P )

 

Lägg till bord lite då och då. När du spelar 4-5st längre fram kommer du att undra hur du kunde stå ut med att bara spela ett.

 

..Eller hur?? Förstår inte hur jag kunde sitta och slösa min tid på 1-2 bord åt gången.. Saken är också att man förbättrar sitt spel (notera: inte försämrar) eftersom det blir lite tajtare med tid så undviker man skithänder. Det blir också effektivare, d.v.s. du hinner lira fler händer.

 

Jag kanske är ute och cyklar när det gäller högre nivåer men på 0.50/1,00 NL så krävs det inte att veta exakt vad varje motståndare gör..Små noteringar underlättar och räcker gott och väl på den här nivån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...