Gå till innehåll

Dagisplats?


purplecard

Recommended Posts

Hur e det nu med dagisplatser åt oss pokerspelare? Jag står helt utanför systemet sedan 3 år tillbaka men kommer nu till ett dilemma. Min sambo har varit hemma 1 år med våran dotter och kommer vara hemma ett tag till men snart vill hon börja jobba och barnomsorg är ett måste. Vet att det finns liknande gamla trådar men jag gör en ny eftersom de är väldigt gamla och inaktuella.

 

Min sambo ringde kommunen och sade som det var och efter ett par veckors väntetid kom dom med svaret att vi inte ens har rätt till 15h/vecka.

 

Hur gör man nu och hur har ni andra med småbarn gjort:

 

Några alternativ följer:

1. Ber sambon vara hemmafru på obestämd tid(något hon nog inte vill).

2. Anställer en "nanny"(detta kostar ju en gäng pengar och så jävla mycket tjänar jag inte på pokern).

3. Letar efter ett privat dagis/dagmamma som finanseras helt själv(finns detta ens).

4. Spelar poker när inte sambon jobbar(jättenackdel då man inte kan umgås och ohållbart i längden).

5. Startar egen firma som skuggverksamhet där man säljer tändstickor fast egentligen gör man ingenting(detta känns väldigt obekvämt och omoraliskt).

6. Börjar plugga någon kurs fast är väldigt oengarerad och spelar mestadels av tiden(känns oxå konstigt).

7. Börjar köra truck och lägger ner pokerkarriären(känns väldigt fel att behöva lägga ner sin dröm bara för en dagisplats skull).

8. Fyller i blanketten och spelar dum och hoppas på det bästa(nackdelen med detta e ju att om det går igenom men sen uppdagas när det väl gäller så sitter vi där utan lösning).

 

Tacksam för alla svar jag kan få.

PM:a gärna mig om ni inte vill outa det här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 84
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Självklart så startar du företag.

Där köper du ju in din datautrustning, telefoner mm.

Får ju göra en massa avdrag/avskrivningar (förutom momsen).

Samt att dagisplatsen är avklarad.

Sen behöver du ju inte ta ut några pengar från företaget då det inte går någon vinst första åren, dvs du har låg lön = låg dagisavgift.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja,

 

Hade själv det dillemmat nu.

 

Enligt en handläggare på ams i min kommun, så hade hon aldrig sett någon blivit nekad barnomsorg (på 15 år). Hon hävdade att det var en rättighet som svensk medborgare. Jag menade att enligt hemsidan så stod det att man var tvungen att vara aktivt sökande eller studerande för att få dessa 15h/vecka.

 

Målet då var att vara aktiv arbetssökande (skriv in dig på ams), men de hävdade som sagt att jag inte behövde, så länge jag inte var intresserad av socialbidrag och annat dirverse.

 

Dock kan det skilja från kommun till kommun.

 

Mitt tips är väl att du inte säger att du är pokerspelare, och skriver in dig på AMS....och säger till dem varför du gör det. Och i värsta fall söker "aktivt", fast du i själva verket ligger hemma och klickar på muttan.

 

Lycka till

/depp

 

Edit: Glömde skriva att hon menade att även "hemmafruar" hade rätt till 15h barnomsorg/vecka. Så alt är att börja titulera sig hemmafru.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul med en sån här tråd då jag själv har ett gäng kottar hemma.

 

Tycker du ska skriva in dig på Ams så får du rätt till 15h och beroende hur kommunen bestämt blir det antingen 3h/dag eller 3 dagar med 5h/dag.

Det borde väl räcka då du säkerligen kan få in några (2?) timmar på kvällen/natten iaf ? plus helgen då du kan spela senare och få 2h+ extra sömn på morgonen för tjejen då hon e ledig ?.

Borde hon gå med på har min gjort iaf :)?.

 

Andra alternativet är väl en firma men verkar lite mekkigt tycker jag.

Lycka till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helst vill jag inte "dutta" med en timme hit och dit. Först ska jag lämna och sen hämta efter 3 timmar. Då blir det inte mycket spelat mellan där. Jag vill sitta 7h på raken och spela 5000 händer och komma först i kön på fiskarnas bord och få möjlighet att möta dom innan dom bustar. Så 15h löser inte mitt problem. Jag får väl ta kurser då eller starta eget. Hur gör man när man startar eget? Googlar först och frågar sen? Måste man ha en affärsidé? Finns det nåt tips på nåt man verkligen kan ha företaget till? Alltså att man erbjuder något på riktigt....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det nåt tips på nåt man verkligen kan ha företaget till? Alltså att man erbjuder något på riktigt....
Vad har du för intressen? Vad har flickvännen för intressen? Om poker är ditt enda intresse, spela in lite videos till pokercampus när du ändå spelar?

 

Importera minigolfbollar och sälj på nätet? Köp CD-skivor på loppis och sälj på nätet?

 

Du kan få en kompetent webshop för under 300 kr/månaden (kolla ex fortnox.se, jag använder deras bokföringsmodul, du vill troligen ha webshop+bokföring+ fakturering) och kräng vad som helst som du kan få plats med i garderoben, har ett personligt intresse av, och som tar en timme per dag att packa i kuvert och droppa i brevådan på väg till dagiset. Vem vet, det kanske till och med blir en succé.

 

Jag känner en som jobbar som lågavlönad veterinärassistent, har egen hund som är hennes stora intresse, och klagade på att hon tjänade dåligt med pengar... Inte längre, nu har hon ett lönande extraknäck där hon köper in hundmat, kattmat och kattsand i stora mängder billigt tack vare sina kontakter via veterinären, levererar detta på kvällarna hem till kunderna (pensionärer med stora hundar eller katter har jätteproblem att släpa hem 20 kilo kattsand eller hundmat och betalar gärna för hjälpen) och tar även två jyckar på långpromenad när hon ändå ska gå ut med sin egen hund. Lägger ner kanske extra 1-2 timmar varje dag som hon annars skulle sitta framför tv:n, trivs som fan, känner sig behövd, och får in många tusenlappar extra i månaden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för intressen? Vad har flickvännen för intressen? Om poker är ditt enda intresse, spela in lite videos till pokercampus när du ändå spelar?

 

Importera minigolfbollar och sälj på nätet? Köp CD-skivor på loppis och sälj på nätet?

 

Du kan få en kompetent webshop för under 300 kr/månaden (kolla ex fortnox.se, jag använder deras bokföringsmodul, du vill troligen ha webshop+bokföring+ fakturering) och kräng vad som helst som du kan få plats med i garderoben, har ett personligt intresse av, och som tar en timme per dag att packa i kuvert och droppa i brevådan på väg till dagiset. Vem vet, det kanske till och med blir en succé.

 

Jag känner en som jobbar som lågavlönad veterinärassistent, har egen hund som är hennes stora intresse, och klagade på att hon tjänade dåligt med pengar... Inte längre, nu har hon ett lönande extraknäck där hon köper in hundmat, kattmat och kattsand i stora mängder billigt tack vare sina kontakter via veterinären, levererar detta på kvällarna hem till kunderna (pensionärer med stora hundar eller katter har jätteproblem att släpa hem 20 kilo kattsand eller hundmat och betalar gärna för hjälpen) och tar även två jyckar på långpromenad när hon ändå ska gå ut med sin egen hund. Lägger ner kanske extra 1-2 timmar varje dag som hon annars skulle sitta framför tv:n, trivs som fan, känner sig behövd, och får in många tusenlappar extra i månaden.

 

Tack för tipsen och inspirationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man gör inte avdrag mot skatter, man gör det mot inkomster...

 

Inget nytt.

Men det jag menade med momsen är:

Citat:

När du driver en momspliktig enskild firma har du även rätt att få tillbaka den moms som du själv betalar när du köper in en produkt eller tjänst till din enskilda firma.

Momsen som du betalar när du gör denna typ av inköp kallas för ingående moms.

Köper du något, till exempel kontorsmaterial, för en viss summa och momsen är 25 procent kan du alltså få tillbaka den från Skatteverket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget nytt.

Men det jag menade med momsen är:

Citat:

När du driver en momspliktig enskild firma har du även rätt att få tillbaka den moms som du själv betalar när du köper in en produkt eller tjänst till din enskilda firma.

Momsen som du betalar när du gör denna typ av inköp kallas för ingående moms.

Köper du något, till exempel kontorsmaterial, för en viss summa och momsen är 25 procent kan du alltså få tillbaka den från Skatteverket.

 

Få tillbaka från skatteverket? Tror du att de bedriver bidragsutbetalning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt, registrera en enskild firma, med eller utan verksamhet

Det är ett bra råd med tanke på OPs

 

Jag står helt utanför systemet sedan 3 år tillbaka men kommer nu till ett dilemma.
Hade han dock inte stått utanför systemet redan är det ett skitdåligt råd, är du näringsidkare så kan du exempelvis inte få a-kassa.

 

Det går dock att komma runt genom att bedriva det hela i AB i stället (efter 1 november behöver man inte ha revisor och aktiekapitalet är 50k). Du kan nämligen anställa dig själv i ett AB (om du har inkomster av något slag alltså) och plocka ut en minimal lön. Du räknas som anställd, så när du gått gul på pokern så kan du avveckla ABt, och söka riktigt jobb och då få a-kassa under tiden.

Kan det få några konsekvenser om det uppdagas att det bara är en "täckmantel"?
I teorin, säkerligen. I praktiken, nej... men tänk på att en enskild näringsidkare utan omsättning och utan annnan anställning kommer dra SkVs ögon åt sig, dvs glöm allt vad icke-EU sajter heter.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jobbar man tre dagar och är ledig två dagar har man inte rätt till barnomsorg de andra två dagarna. Man får egentligen inte ens åka och handla efter jobbet innan man hämtar barnen. De femton gratistimmarna är både för barnet skull och att tex en arbetslös kan få möjlighet att komma ut och söka jobb. Där jag jobbar utnyttjas de femton timmarna uteslutande av föräldra som är föräldrarlediga pga yngre syskon till barnet. En firma är ju bra då att starta men egentligen måste du ju jobba med den för att det ska vara helt rätt, men det är ju väldigt svårt att kolla för de som nu kollar sådant om du iallafall har någon omsättning på företaget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, momsen betalas tillbaks från Skv.

 

Kan vi inte göra som så att de som inte har en aning om företagande struntar att kommentera?

 

Finns det inga omsättningskrav på kort/lång sikt?

 

Problem när ingående moms fortsatt överstiger utgående trots att uppstarten borde vara avklarad?

 

Övriga lång/kortsiktiga krav som kan bli tuffa att uppfylla (i ett fall som detta)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det inga omsättningskrav på kort/lång sikt?

 

Problem när ingående moms fortsatt överstiger utgående trots att uppstarten borde vara avklarad?

 

Övriga lång/kortsiktiga krav som kan bli tuffa att uppfylla (i ett fall som detta)?

 

Finns krav på syfte att bedriva momspliktig verksamhet och syfte att använda inköpen i momspliktig verksamhet. Om du inte gör vare sig det ena eller det andra så kan det bli svårt att visa om SKV frågar.

 

Finns i princip två tillfällen då du har mer ingående moms än utgående. 1. Du exporterar mycket/omsätter mycket med omvänd skattskyldighet. 2. Du går dåligt.

 

Sen finns ju naturligtvis också 3. Du fuskar.

 

SKV hör av sig om det ser konstigt ut (2 eller 3, 1 ser de i skattedeklarationen/inkomstdeklarationen). Då gäller det att kunna förklara alla avdrag för ingående moms. Finns en ny trend i Sverige där SKV går hårdare och hårdare med skattetillägg på de som drar av felaktigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kommunen klart och tydligt sagt att de inte anser pokerproffs vara en ok sysselsättning? Man kan ju visa på inkomster om än inte skattepliktiga. Hur gör man om man handlar med aktier? Enklast att få godkänt är säkert att starta en firma, men vore intressant att få ett svar från kommunen.

Och man får arbetslöshetsersättning om man är med i en a-kassa (måste aveckla sitt engagemang i företaget först bara), men räknas på taxerad inkomst vilket kanske inte hälper om man är enbart pokerspelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OP,

 

6. Börjar plugga någon kurs fast är väldigt oengarerad och spelar mestadels av tiden(känns oxå konstigt).

 

Du kanske ska fundera på studeringsalternativet? Som jag har förstått det måste man vara inskriven på heltid för att få dagisplats, däremot behöver man inte ta några poäng. Du skulle t.ex ta litteraturvetenskap på distans och ha rätt till dagis även om du inte klarar några tentor. Enligt dem jag studerade med i Lund som hade barn så var det relativt generöst med dagisplats även om dem hade uppehåll eller inte klarade tentorna. Det här kanske varierar från kommun till kommun men det är ju värt att kolla upp. Många tänker inte på det här men universiteten har inga synpunkter på att du skriver in dig på A-kurser och ej tar poäng även om du gör det under flera års tid. Så om kommunen godtar det så skulle det kunna vara en långsiktig lösning.

 

/Setcho

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...