Gå till innehåll

Svepof: Varför saknas Sverige i IFP ?


jaqk

Recommended Posts

International Federation of Poker (IFP) har lyckats få poker godkänt av International Mind Sports Association. Det innebär såvitt jag förstår att poker även kommer bli godkänt av bl a IOC.

 

Sjukt stort i min bok. Blir svårt för okunniga politiker att behandla poker som ännu ett hasardspel när poker är med i "spel-OS" 2011 och framåt.

 

Frågan är nu, varför är inte Sverige med i IFP? Antar att medlemsansökan är på gång?

 

http://www.ifpoker.org/members

 

 

PS Jag ville lägga frågan i Svepof-forumet men har inte rätt behörighet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

International Federation of Poker (IFP) har lyckats få poker godkänt av International Mind Sports Association. Det innebär såvitt jag förstår att poker även kommer bli godkänt av bl a IOC.

 

Sjukt stort i min bok. Blir svårt för okunniga politiker att behandla poker som ännu ett hasardspel när poker är med i "spel-OS" 2011 och framåt.

 

Frågan är nu, varför är inte Sverige med i IFP? Antar att medlemsansökan är på gång?

 

http://www.ifpoker.org/members

 

 

PS Jag ville lägga frågan i Svepof-forumet men har inte rätt behörighet.

 

SvePof existerar bara på papperet. Nuvarande ledning har inte gjort någonting och kommer aldrig göra någonting heller, varken åt detta eller något annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här är naturligtvis inte en fråga för SvePofs styrelse att ta, vilket också innebär att någon medlemsansökan inte finns i dag.

Vi har fått en anmodan från IFP att lämna in en ansökan, men det får vänta till efter att ett årsmöte har tagit beslut i frågan, och det är IFP informerade om.

 

Personligen är jag mycket tveksam till att låsa Svenska Pokerförbundets åsikter på det sätt man gör genom ett medlemsskap i IFP, speciellt när nu SvePof i princip inte har några åsikter överhuvudtaget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen är jag mycket tveksam till att låsa Svenska Pokerförbundets åsikter på det sätt man gör genom ett medlemsskap i IFP

 

Låsa vid vad, menar du? Idén att poker är en "mind sport"? I så fall en rätt anmärkningsvärd ståndpunkt.

 

Svenska pokerspelare är nog ensamma i världen om att propagera för tanken att poker är ett hasardspel. Eftersom det är en ohållbar ståndpunkt. Både rent allmänt men i synnerhet om man själv lever på att spela poker.

 

Där ser man hur ekonomiskt egenintresse i kombination med en lustighet i skattelagstiftningen kan skapa förvridna uppfattningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låsa vid vad, menar du? Idén att poker är en "mind sport"? I så fall en rätt anmärkningsvärd ståndpunkt.

 

Bland annat.

För det första är jag inte säker på att en majoritet av SvePofs medlemmar vill att den frågan ska drivas.

För det andra har IFP andra åsikter också, via beslut de tagit och i deras styrdokument. Det har däremot inte SvePof just nu. Det gör att ett medlemskap skulle förhindra SvePofs medlemmar att skapa åsikter om de gick emot IFP:s.

När en politisk organisation går med i en annan, överordnad, politisk organisation anser jag att man bör ha tydliga åsikter inom de områden den överordnade organisationen jobbar, både för sig själv, och för att kunna visa de andra medlemmarna vad de kan förvänta sig att man kommer driva i organisationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej Aaron, det låter vettigt. Vore intressant att höra vilka andra åsikter det är, men det kanske vore att begära för mycket här.

 

Det är absolut för mycket begärt just nu. Sitter på jobbet. :)

Men jag kan kanske kolla i kväll. De har en ny sajt, så jag hittade det inte direkt när jag kollade. Men jag vill inte lova, för jag har lite annat att stå i idag också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej Aaron, det låter vettigt. Vore intressant att höra vilka andra åsikter det är, men det kanske vore att begära för mycket här.

 

Det är absolut för mycket begärt just nu. Sitter på jobbet. :)

Men jag kan kanske kolla i kväll. De har en ny sajt, så jag hittade det inte direkt när jag kollade. Men jag vill inte lova, för jag har lite annat att stå i idag också.

 

Nej, jag hittar verkligen inget annat än stadgarna nu, så de har kanske "börjat om".

När vi fick anmodan att ansöka om medlemskap hade de en annan sajt, och på den fanns det flera typ åsiktsdokument. Jag minns inte vad det stod i dem, så jag vill inte gärna börja citera fel, men jag reagerade på att det var ganska många åsikter man som medlem åtog sig att stå för.

 

Om SvePof ska ansöka eller inte kommer hur som helst komma upp på nästa årsmöte som en punkt för beslut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...