Gå till innehåll

Gratisturneringar kanske lönar sig ändå?


eurythmech

Recommended Posts

Ang. rubriken så menar jag ju så klart inte att man kan finansiera hyran med freerolls (man drar ju inte in 10.000 på 10 veckor eller så på dom) ;), men det är alltid kul för en småspelare som mig att dra in några dollar då och då.

 

Så till saken:

 

Bonus point turneringen på 24h blev en trevlig bekantskap.

Nu är den ju ingen äkta freeroll, utan man kan anmäla sig med 30 bonuspoäng (är möjligt att pengar också funkade, $4 gav i vilket fall en rebuy), men 30 poäng borde man ju kunna skrapa ihop till ett försök i veckan eller så...

 

Hur som helst, jag har aldrig förr spelat en gratisturnering med så få deltagare.

När man vid Ultimate Bets freerolls på 2500 spelare (det är dessa jag är mest van vid) knappt hinner blinka innan antalet kvarvarande spelare är 1000 så gäller motsvarande här tills antalet spelare är 40.

Sen är det bara att spela på och satsa på ITM, en elfteplats gav 6 dollar och en seger upp över 70.

Kanske är jag överdrivet optimistisk efter att ha hamnat femma i mitt första försök, men jag vet att jag är en under medel spelare (ni som såg mig på rebuy satelliten på 24h ikväll kan intyga detta) ;) men trots allt så kände jag att jag dominerade 80% av spelfältet.

Finns det fler freerolls med så bra chans på pengar?

Eller är det lika "lätt" på alla freerolls eller SnG:er o cashgames med mindre summor?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker snacket om pengar i freerolls är sjukt.

 

Är man en vinnande spelare överlag tjänar man mindre på att spela freerolls än vanliga turneringar alt. cashgames. Är man en förlorande spelare behöver man inte ens placera sig ITM i freerolls för att spara pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar spela en hel del freerolls och ser det som bra träning. Tyvärr är det många som går med på allt eftersom de inte har något att förlora (då insatsen är 0) men hänger man med till slutet brukar det bli riktigt bra poker där man kan lära sig mycket, gratis. Bra inlärning för NL, bättre än att spela play money!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För ett gäng veckor sedan när jag körde cash game NL $0,05/0,1 tyckte jag nästan jag tjänade mer på free rollsen än vad jag gjorde cash game. Har sedan dess legat ITM i runt 50-70% av turneringarna jag ställer upp i.

 

Dock, för några veckor sedan gick jag upp till NL $0,25/0,5 i cash game och skillnaden är STOR. På den lägsta nivån ($0,05/0,1) är max buy-in vid bordet bara $5 på Expekt och det är svårt att verkligen tjäna pengar på sina bra händer. På, den två snäpp marginellt högre nivån, $0,25/0,5 är max buy-in $50 vid bordet och det har fått trevliga effekter på vinsten per timma. Jag är fortfarande ett blåbär, men tror jag vågar hävda att man ska spela på så stor buy-in som ens BR tillåter, om än med nöd och näppe. Förutsatt att man känner att man är på G och spelet flyter.

 

Hamnade idag 2:a av 3000 (ITM) och 70:e av ca 600 (ITM) vilket gav totalt $138. Men likväl ger turneringarna (FR och micro buy-in) inte bättre $/h än cash game om man inte träffar topp fem i dessa nästan hela tiden. För några veckor sedan tyckte jag annorlunda, relativt nivån jag spelade på.

 

Jag vet inte vad andra har för erfarenheter, men so far är ovanstående hur det funkat för mig. När BR tillåter turneringar med lite högre inköp så kan man säkert tjäna bra med pengar på dylika, är själv inte där än dock.

 

Edit: Stavfle... :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag spelar fricompar lika ofta som en haj simmar på en åker är mina åsikter inte speciellt mkt värda men likväl:

 

Om du är framångsrik i fricompar borde du oxå var det i billiga compar. Således verkar det meningslöst att gnida flera timmar för småpengar. En comp för 30 dollar på PP ger ca 4500 i första pris och ITM ger lika mkt (iaf nästan) som en vinst i en fricomp - och man behöver inte vara ett geni för att hamna ITM - även jag lyckas.

 

För mig är valet givet.

 

Låt vara för att man inte har pengar för att lägga in 30 dollar, men ärligt talat, vore det inte då bättre att spara ett tag och hoppa över de sista drinkarna och framförallt inte bjuda ruggugglan man iaf kommer ångra dagen efter ;)

 

Eller visa att du är en vinnande spelare och sök backning....

 

 

/da

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dahlima på toppen av berget. Dang, kanske man skulle besöka den där gurun lite oftare :D . Men du har så rätt, multi turneringsspelarena på PP eller på ett par andra större nätverk är ganska dåliga och det är betydligt bättre spenderad tid än freerollsen förutsatt att du är en vinnande spelare. Men visst kan man lära sig av att spela freerolls, men man måste ändå se det för vad det är... Rugguggla, bra råd, hmm hoppas jag kommer ihåg det till på fredag-lördag...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ju sitta och spela en gratisturnering när man håller på med annat - skriva en artikel här på forumet till exempel. Går det bra så går det, misslyckas man så gör det ingenting. Eller ha en frirulle igång samtidigt som den "riktiga" tävlingen.

 

 

Alla bäckar små...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skall förtydliga mig lite:

För mig som småbarnsförälder är tid den parameter som är svårast att lösa när det gäller poker. Därav min negativa inställning till frirullar. men billiga turneringar tycker jag är skitkul.

 

Baller, jag kan ringa och påminna dig om du vill. Troligtvis sitter jag vaken och spelar en frirulle iaf ;)

 

/da

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till en början spelade jag bara ett bord och då så ofta som möjligt frerolls. Men allt eftersom jag blivit bättre har jag avvecklat det mer och mer. spelar numera endast primas "freerolls" (50 rakade händer) och då endast som tredje bord. När det inte är så många kvar kan man fokusera lite mer på freerollen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...