Gå till innehåll

NLT - SnG, TT ur position


Kotoryu

Recommended Posts

Efter en stadigt uppåtgående kurva i april-maj började det kärva till sig i månadsskiftet maj-juni. Och sedan har det varit trögt. Av de senaste 10 speldagarna har jag gått plus 3 och sålunda back 7. Eftersom jag bara har spelat i ett par månader är det här en ny erfarenhet, och jag känner själv att mitt spel är lite i obalans.

 

Tidigt i turneringen, level 2. Jag har ännu inte spelat en hand. Fi är chipleader och har redan ställt in ett par gånger, inklusive en klassisk turnerings-tomtebluff: all-in med ingenting då en kortstack redan har gått all-in preflopp.

 

Seat 1: UTG ($2,100 in chips)

Seat 2: HERO ($1,430 in chips)

Seat 3: UTG+2 ($2,205 in chips)

Seat 5: Fi ($2,905 in chips)

Seat 6: CO ($905 in chips)

Seat 7: Button ($1,290 in chips)

Seat 8: SB ($2,800 in chips)

Seat 10: BB ($1,365 in chips)

 

Blinds 15/30

HERO is UTG+1 with T:club: T:spade:

 

PRE-FLOP

UTG folds

HERO bets $100

UTG+2 calls $100

Fi bets $250

CO folds

Button folds

SB folds

BB folds

HERO calls $150

UTG+2 folds

 

Jag vill spela den här handen och gör en lagom stor höjning (3BB). Fi höjer till 8BB. Efter viss fundering synar jag - om han har JJ-AA så är jag rätt körd, men det känns mer som en höjning man gör med AK, och då leder jag ju. Det känns rätt att se floppen för en syn på 150.

 

 

FLOP [ 6:heart: 6:spade: 8:spade: ] (pott 645)

HERO checks

Fi bets $100

HERO bets $400

Fi calls $300

 

Inga ess eller kungar. Nu är frågan om han har ett överpar. Jag checkar och han mesbettar. Det känns helt klart som AK. Om jag höjer nu kommer han troligtvis att slå om med ett överpar. När han bara synar sätter jag honom på AK. Han kan vara typen som slöspelar höga par, men han har ju varit väldigt glad i att ställa in så här långt.

 

TURN [ 6:heart: 6:spade: 8:spade: ] [ 3:spade: ] (pott 1445)

HERO bets $780 and is all-in

Fi calls $780

 

Ett nytt lågt kort. Om jag tror på att han har AK finns det ju inte mycket att välja på, så jag ställer in för mina sista slantar.

 

RIVER [ 6:heart: 6:spade: 8:spade: ] [ 3:spade: ] [ Q:club: ] (pott 3005)

 

Jag kan ju avslöja att jag förlorade handen, men jag skulle behöva lite feedback på mitt spel. Ska jag spela handen överhuvudtaget i tidig position, tidigt i turneringen? Är det rätt att checkraisa floppen? Betar jag för lite?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spela handen tycker jag absolut man kan göra, men all-in på turn känns lite tveksamt, sämre läge än så får du väl knappast. Finns ju inte speciellt många händer du kan tänkas få syn av som du slår. De enda händerna jag kan se att du får bort skulle vara om någon sitter med bara en hög spader och drar till färgen, men sådana händer skulle väl knappast syna din flopraise.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kommer ju inte allt för sällan vara mot ett högre pocket-par i en sån situation.

 

Tycker oxå att hans miniraise känns lite som AA/KK. Många spelare mini-raisar preflop med dom händerna.

 

Jag tycker som hjort, att TT ska spelas först in.

 

Jag skulle spela handen rätt så försiktigt iaf mot en reraise preflop. Skulle kolla om jag träffar triss, annars försöka få en billig showdown. Slänga den mot aggressivt spel eventuellt (även om man inte floppar över-kort)

 

Gillar inte o riskera hela min stack på TT så tidigt i turneringen.

 

Så hade snubben AA och slowspelade? Det är min gissning :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker som hjort, att TT ska spelas först in.

OK, då gjorde jag i alla fall inte bort mig preflop. Den biten känns OK.

 

Spela handen tycker jag absolut man kan göra, men all-in på turn känns lite tveksamt, sämre läge än så får du väl knappast. Finns ju inte speciellt många händer du kan tänkas få syn av som du slår. De enda händerna jag kan se att du får bort skulle vara om någon sitter med bara en hög spader och drar till färgen, men sådana händer skulle väl knappast syna din flopraise.

Nej, det var inte bra spelat. Jag ville förstås inte ha syn, utan fold. Fel tänkt.

 

Tycker oxå att hans miniraise känns lite som AA/KK. Många spelare mini-raisar preflop med dom händerna.

Kanske det ... Å andra sidan: en större höjning ökar risken att motståndaren svarar med all-in. AK vill inte gärna få en all-in emot sig tidigt i en turnering, eftersom man oftast är upp emot pocketpar i det läget. (Senare i turneringen ökar AK i värde mot alla ess som ställer in.) AA/KK har däremot ingenting emot att syna all-in även tidigt i turneringen.

 

Jag fick intrycket av att han ville se en flopp. AA/KK bryr sig inte så mycket om vad som kommer på floppen (KK vill inte ha ess), medan AK gärna vill träffa mot en motståndare som har höjt. Inte sant?

 

Tja, min read var i alla fall rätt i det här fallet. Han hade AK. Tyvärr i spader. :( Hade jag ställt in på floppen hade det varit 51-49. På turn var jag förstås nästan död.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska inte spela TT alls.

 

Följande skäl:

Antag att du höjer till cirka 3-4xBB. Du kommer i princip bara få syn av bättre händer. Kommer det ett överkort på floppen, bettar du? Får du reraise är stora stora delar av din stack borta och du har ingen aning om hur du ligger till.

Är du uppe mot AA,KK eller QQ kommer du möta en reraise, vad svarar du på en sådan? Och det går inte ha någon read på en motståndare så tidigt i turneringen.

Du kommer ha dålig position genom hela handen.

 

Kort o gott:

Du vinner antingen lite eller förlorar mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska inte spela TT alls.

 

Följande skäl:

Antag att du höjer till cirka 3-4xBB. Du kommer i princip bara få syn av bättre händer. Kommer det ett överkort på floppen, bettar du? Får du reraise är stora stora delar av din stack borta och du har ingen aning om hur du ligger till.

Är du uppe mot AA,KK eller QQ kommer du möta en reraise, vad svarar du på en sådan? Och det går inte ha någon read på en motståndare så tidigt i turneringen.

Du kommer ha dålig position genom hela handen.

 

Kort o gott:

Du vinner antingen lite eller förlorar mycket.

 

Om man förlorar på att spela handen eller inte beror väl på hur skicklig man är i sitt post-flop spel.

 

Om man suger på o spela efter floppen så kan man ligga lågt tills blindsen är höga o sen bara köra en allins-preflop strategi.

 

Men om man kan spela någolunda post-flop är TT klart spelbar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går inte vara "duktig" i sitt postflop-spel i SNG med ganska låga insatser. Du har inte riktigt råd att betta drag osv. Du vill spela händer där du har minst 70% chans att vinna. Händer med marginellt överläge slänger du.

 

Eftersom folk går all in på topp-par och överpar och även färdrag som inte är i närheten av nötdrag så tar du en grym risk genom att spela marginella händer.

 

Du tjänar mer på att säkert överleva tills blindsen är 50/100 med 150 mindre i stacken än du nu skulle haft om du höjt och sen bettat hem potten på floppen. Får du mothugg är du i princip körd.

 

Ector har så jävla rätt, hatar det ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går inte vara "duktig" i sitt postflop-spel i SNG med ganska låga insatser. Du har inte riktigt råd att betta drag osv. Du vill spela händer där du har minst 70% chans att vinna. Händer med marginellt överläge slänger du.

 

Eftersom folk går all in på topp-par och överpar och även färdrag som inte är i närheten av nötdrag så tar du en grym risk genom att spela marginella händer.

 

Du tjänar mer på att säkert överleva tills blindsen är 50/100 med 150 mindre i stacken än du nu skulle haft om du höjt och sen bettat hem potten på floppen. Får du mothugg är du i princip körd.

 

Ector har så jävla rätt, hatar det ;)

 

Skulle vara intressant vad Ector har att säga om TT ur position tidigt i en sng. visste inte att vi nödvändigtvis pratade om låga insatser dock... Är du säker på att han foldar?

 

Men att folda TT tycker jag verkar lite väl tajt. I tidig position spelar jag typ TT -> och AQ-AK

 

Eventuellt lägre par om bordet är väldigt passivt preflop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du vill spela händer där du har minst 70% chans att vinna. Händer med marginellt överläge slänger du.

Hur många händer med 70% överläge får du egentligen? Jag är nöjd om jag hittar en eller två under en SnG.

 

Ector har så jävla rätt, hatar det ;)

Jag är tämeligen säker på att Ector lirar TT under alla stadier i en SnG. Och jag är helt säker på att han inte säger att man bara ska lira händer med 70% vinstchans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iremmats, det *är* skillnad mellan olika SnG. Man har betydligt mer utrymme för postflopspel med 1500 i startmarker än med 800. Vore det 800 skulle jag bättre förstå dina argument.

 

Nu blev jag höjd preflopp, men i normalfallet höjer jag med en bra hand, får syn, betar 2/3 pott på floppen och motspelaren lägger sig. Eller så höjer han, eller synar. Investeringen är cirka 12BB. Det har man råd med på nivå 1 och 2 med 1500 i startmarker.

 

Den aktuella handen var inte riktigt typisk eftersom jag blev höjd preflopp. Men fortfarande är insatsen preflopp endast 8BB, dvs 1/6 av stacken. Enorm skillnad mot att starta med 800 i marker, då det är 1/3 av stacken. Sedan spelade jag dåligt postflopp, men det är en annan sak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kotoryu: Jag håller med om att fler BB i stacken från början gör att du kan spela lite fler händer.

Det har jag inte sagt. Men du kan spela händerna annorlunda. Det kan till exempel finnas utrymme att lägga sig, vilket ofta inte går med grundare stackar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...