Gå till innehåll

FLT - Small stakes hold'em by nisse hult


nisse hult

Recommended Posts

Limpar utg i ett loose 3-6 spel

 

Dealt to tingmark T :club: , 9 :club:

tingmark calls (3)

bigartpump folds.

Souther1952 folds.

slowguy111 raises (6) to 6

dpreid folds.

CO_MA calls (6)

ICUTAWET1 calls (3)

HalCapone folds.

slwdwn calls (5)

all15 calls (3)

tingmark raises (6) to 9

slowguy111 calls (3)

CO_MA calls (3)

ICUTAWET1 calls (3)

slwdwn calls (3)

all15 calls (3)

 

18 small bets 6 spelare

 

Med 5 spelare i potten som jag vet kommer att syna är det bara att skicka in mer $

 

** Dealing Flop ** : [ Q :spade: , K :club: , 3 :diamond: ]

slwdwn checks.

all15 checks.

tingmark checks.

slowguy111 bets (3)

CO_MA calls (3)

ICUTAWET1 folds.

slwdwn raises (6) to 6

all15 folds.

tingmark calls (6)

slowguy111 calls (3)

CO_MA calls (3)

 

26 small bets 4 spelare

 

Jag floppar ett gushot som antagligen duger och ett backdoor flush draw. Ser ingen anledning att beta ut här. Synen är given.

 

** Dealing Turn ** : [ Q :spade: , K :club: , 3 :diamond: ][ J :club: ]

slwdwn bets (6)

tingmark raises (12) to 12

slowguy111 folds.

CO_MA calls (12)

slwdwn raises (12) to 18

tingmark raises (12) to 24

CO_MA calls (12)

slwdwn calls (6)

 

25 big bets 3 spelare

 

Drömmkortet. Har antagligen den bästa handen men även om jag inte har det så kan jag träffa färgen på river. In med så mycket $ som möjligt

 

** Dealing River ** : [ Q :spade: , K :club: , 3 :diamond: ][ J :club: ] [ 7 :heart: ]

slwdwn checks.

tingmark bets (6)

CO_MA calls (6)

slwdwn calls (6)

 

28 big bets 3 spelare

 

Lika bra att value beta här. När ingen höjer vet jag att potten är min.

 

tingmark balance $251, bet $45, collected $165, net +$120 [ T :club: 9 :club: ] [ a straight, nine to king

CO_MA balance $53, lost $45 [ Q :diamond: J :spade: ] [ two pairs, queens and jacks

slwdwn balance $102, lost $45 [ Q :heart: K :spade: ] [ two pairs, kings and queens

 

 

Är mycket nöjd med både spelet och resultatet i denna hand. Synpunkter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker du spelar den alldeles för aggressivt preflop och på flopen. Limpa och sen trebetta med T9s UTG? En draghand vill du ha bra position med. Sedan floppar du en gutshot med backdoor flush, och du drar verkligen inte till nötterna på någon av dem.

 

Du sitter med 4 outs till turn, känns inte som en speciellt bra hand. Tycker du skulle ha lagt den preflop eller på flop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag tänker på det var inte spelet 100% Hade nog varit bättre att bara syna hans höjning pre. Att lägga sig direkt tycker jag däremot hade varit fel eftersom bordet var myckett loose.

 

Som handen spelades på flop fick jag pottodds på 12 mot 1 vilket jag tycker duger trotts att jag inte drar till nutsen. Ok för att jag aldrig kunde drömma om dom implicita odds på 23 men jag räknade ändå med att få bra betalt om jag träffade förutsatt att den höll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som handen spelades på flop fick jag pottodds på 12 mot 1 vilket jag tycker duger trotts att jag inte drar till nutsen. Ok för att jag aldrig kunde drömma om dom implicita odds på 23 men jag räknade ändå med att få bra betalt om jag träffade förutsatt att den höll.

 

Orsaken till bra odds på floppen är misstaget pre-flop. Om du inte hade 3-bettat pre-flop hade det legat 13 SB i potten. Givet samma spel från dina motståndare hade du fått 8.5:1 i odds på floppen (ok, 10:1 om du räknar med att alla synar bakom dig, men det finns å andra sidan inget som hindrar slowguy111 att höja igen och då förvärras oddsen).

 

Jag tycker inte att handen är så himla bra spelad, men så krossar jag inte 3/6 heller...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spontant så är det enda jag ser som ett vidare potentiellt stort misstag limpen UTG. Och i så fall är det ett inte ett jättedyrt misstag i sig utan den kumulativa effekten av att slaska UTG kan bli rätt stor. Överlag så tycker jag att det i SSHE verkar vara lite väl optimistiska antaganden om hur motståndarna kommer agera när man fortfarande saknar väldigt mycket information, jag föredrar rätt starkt pessimistisk poker.

 

När nisse väl vet att han får 5 motståndare så kan beten inte kosta särskilt mycket och kan mycket väl vara +EV att höja. Jag höftar på mycket marginellt +EV med monsterstor varians.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är skeptisk till ursprungslimpen UTG med T9s, inget stort misstag (typ ett par cent) men givet frekvens dyrbart i längden.

 

Trebeten när det kommer tillbaks till dig är en sån där typisk mad genius grej, geni om det lyckas annars vansinne. Risken här är ju också att ursprungshöjaren cappar och några lägger sig vilket sunkar ned implied odds en del. (Å andra sidan kanske det kompenseras av att det blir mycket dead money?)

 

På floppen kan man ju INTE lägga handen utan att göra ett stort misstag. (Även med "bara" 12 bets preflop tycker jag bakdörrsfärgen gör det till en klar syn.)

 

Troligtvis har man lägre än sin "fair share" equity på 25% men knappast ens i närheten av tillräckligt låg för att lägga sig i en stor pott. Faktum är att givet att vår hjälte trebettat preflop så tycker jag man skall betta ut här.

 

Turn och riverspelet är inte mycket att orda om, bara att pumpa in degen.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Givet samma spel från dina motståndare hade du fått 8.5:1 i odds på floppen

 

8.5 till 1 är å andra sidan en solklar syn med

T :club: 9 :club:

T :spade: 9 :spade: eller

T :diamond: 9 :diamond:

på den brädan, däremot bör man folda

T :heart: 9 :heart:

 

Bakdörrsfärgen gör verkligen enorm skillnad här. Har man inte koll på hur man skall spela bakdörrsdrag så är det en extra stor anledning att undvika även höga suited connectors från tidig position.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bakdörrsfärgen gör verkligen enorm skillnad här. Har man inte koll på hur man skall spela bakdörrsdrag så är det en extra stor anledning att undvika även höga suited connectors från tidig position.

 

Miller (och även andra, men det var i SSH jag såg det först) räknar väl med 1,5 out extra för bakdörrsfärg? Eller är det något annat du tänker på när du säger "enorm" skillnad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bakdörrsfärgen gör verkligen enorm skillnad här. Har man inte koll på hur man skall spela bakdörrsdrag så är det en extra stor anledning att undvika även höga suited connectors från tidig position.

 

Miller (och även andra, men det var i SSH jag såg det först) räknar väl med 1,5 out extra för bakdörrsfärg? Eller är det något annat du tänker på när du säger "enorm" skillnad?

 

Både ja och nej. Till att börja med är skillnaden mellan 4 och 5½ outs nästan 40% och det är ju rätt mycket. Dessutom är min känsla/teori att i kombination med svaga drag som t.ex. hålstege ökar värdet. Dvs jag tror att även om dragen för sig är värda 4 respektive 1½ outs så är kombinationen värt mer än summan 5½ utan snarare 6 outs.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bakdörrsfärgen gör verkligen enorm skillnad här. Har man inte koll på hur man skall spela bakdörrsdrag så är det en extra stor anledning att undvika även höga suited connectors från tidig position.

 

Miller (och även andra, men det var i SSH jag såg det först) räknar väl med 1,5 out extra för bakdörrsfärg? Eller är det något annat du tänker på när du säger "enorm" skillnad?

 

Både ja och nej. Till att börja med är skillnaden mellan 4 och 5½ outs nästan 40% och det är ju rätt mycket. Dessutom är min känsla/teori att i kombination med svaga drag som t.ex. hålstege ökar värdet. Dvs jag tror att även om dragen för sig är värda 4 respektive 1½ outs så är kombinationen värt mer än summan 5½ utan snarare 6 outs.

 

/Bjorn

 

Rent sannolikhetsmässigt motsvarar ju ett bakdörrsdrag 1,5 outs. Men grejen är ju att det antingen blir ingen out alls eller nio outs på turn, efter att man bara har betalat för floppen. Alltså kan man för en billig floppenning köpa en lott som kan ge en tretton outs eller så till rivern, och i annat fall ge en en hand som är lätt att släppa (endast ett hålstegedrag).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...