Gå till innehåll

Spel bland superlösa fiskar


Chapel

Recommended Posts

Är absolut en nybörjare med Holdem, men har läst endel på olika sidor, samt Winning Low Limit Holdem och Theory of Poker.

 

Spelar ibland med ett gäng, insatserna är satta ganska lågt vilket får till konsekvens att väldigt många spelar med. Flertalet är dessutom väldigt passiva.

 

Till själva frågan. Behöver jag verkligen ta hänsyn till min position i detta läget. Med tanke på läget vill jag gärna gå med med väldigt

spekulativa händer, om det blir billigt. Och sedan droppa dem efter floppen. Kort sagt jag spelar allt jag skulle spela i sen position vid ett normalt bord. Detta eftersom jag vet att nästa alltid kommer det att vara gott om folk kvar till floppen. Skulle flera höja efter mig tar jag detta (händer faktiskt sällan) och slänger korten.

 

Det skulle vara trevligt att höra er åsikt. Har ni något annat tips för spel med superfiskar så är det alltid välkommet. Har väl ett osympatsikt drag för jag tycker det är stört kul att plocka polarna på pengar. Men spelar man så spelar man.

 

PS. Eftersom det är första inlägget vill jag bara tillägga att ni har ett väldigt trevligt forum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är absolut en nybörjare med Holdem, men har läst endel på olika sidor, samt Winning Low Limit Holdem och Theory of Poker.

 

Spelar ibland med ett gäng, insatserna är satta ganska lågt vilket får till konsekvens att väldigt många spelar med. Flertalet är dessutom väldigt passiva.

Vilken struktur spelar ni med? Är det standardstrukturen eller något annat, det kan ha väldigt stor betydelse för hur man bör spela (särskilt pre-flop).

 

Till själva frågan. Behöver jag verkligen ta hänsyn till min position i detta läget.

Ja du behöver ta hänsyn till din position.

 

Med tanke på läget vill jag gärna gå med med väldigt

spekulativa händer, om det blir billigt. Och sedan droppa dem efter floppen.

Helt riktigt tänkt. Fast det behöver inte vara billigt, det som behövs är att oddsen är rätt. Det är inte nödvändigtvis samma sak.

 

Kort sagt jag spelar allt jag skulle spela i sen position vid ett normalt bord.

Det här är inte riktigt rätt. Tänk mer att du spelar allt som du skulle velat spela ur sen position när fem-sex spelare limpat. Du vill spela alla händer som tjänar på många motspelare (vilket för övrigt är rackarns många). Du bör också value-raisa en hel del händer om det är många som är låsta i potten.

 

Det skulle vara trevligt att höra er åsikt. Har ni något annat tips för spel med superfiskar så är det alltid välkommet. Har väl ett osympatsikt drag för jag tycker det är stört kul att plocka polarna på pengar. Men spelar man så spelar man.

 

Vid sånt här spel bör man nästan enbart tänka i odds-termer, och knappt alls fundera på att trixa så mycket med enstaka spelare. Inget finlir med andra ord.

 

Om det är många spelare i potten måste du börja valuebetta drag, nedvärdera även pockets (eftersom de har så liten chans att förbättra när de väl ligger efter).

 

Köp och läs Gary Carsons "The Complete Book of Hold'em Poker" Den är skriven med sådana här spel i åtanke (alltså spel vid bord där större delen av spelarna tycker att två röda kort är en grym hand). I övrigt så är den också en av mina favoritböcker vad gäller poker.

 

PS. Eftersom det är första inlägget vill jag bara tillägga att ni har ett väldigt trevligt forum.

 

Tackar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi spelar fixed limit (eller spread kanske det heter, man får höja valfritt belopp under ett max (vilket är på 2.5 *BB)) och man får re-raisa varandra obegränsat antal gånger.

Blindsen är satta lågt i förhållande till max betten, vilket gör det möjligt att i tidig position höja lite (i förhållande till max betten) bara för att kolla läget.

(Vill bara tilläga att det inte är jag som har bestämt upplägget på spelet :D )

 

Vad gäller positionen förstår jag inte riktigt, vilken typ av händer skulle du spela i sista position men inte i början med ett bord där säg 6 pers går med.

 

Jag tycker det borde vara lönt att vara med på säg 5'or, hittar de en av sina kompisar är det kul annars slänger man dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi spelar fixed limit (eller spread kanske det heter, man får höja valfritt belopp under ett max (vilket är på 2.5 *BB)) och man får re-raisa varandra obegränsat antal gånger.

Blindsen är satta lågt i förhållande till max betten, vilket gör det möjligt att i tidig position höja lite (i förhållande till max betten) bara för att kolla läget.

(Vill bara tilläga att det inte är jag som har bestämt upplägget på spelet :D )

Inget fel på upplägget, spread-limit ger antagligen större fördel åt en bra spelare en vad fix-limit ger. Detsamma gäller det låga inträdet och obegränsat antal re-raisar. Dock måste nog de flesta bokstrategier för hold'em anpassas en del för att passa den här sortens spel.

 

Vad gäller positionen förstår jag inte riktigt, vilken typ av händer skulle du spela i sista position men inte i början med ett bord där säg 6 pers går med.

Händer som har stor risk att bli dominerade när de sätter par och inte har så mycket att komma med. Exempelvis ATo är en hand jag inte skulle spela i tidig position på ett sådant bord, men som jag skulle spela från sen position i en ohöjd pott. Orsaken är att jag i det andra fallet har fått mer information, vilken gör det mer sannolikt att jag inte är dominerad.

 

Jag tycker det borde vara lönt att vara med på säg 5'or, hittar de en av sina kompisar är det kul annars slänger man dem.

 

Jo femmorna bör vara väldigt spelbara i potter med många motspelare. Du bör dock ha klart för dig att små par (<55) oftast bör slängas. Om du bör slänga dem post-flop beror en hel del på floppen och vilka odds du får. Får du exempelvis 27-1 för att ta ett kort till (om dina outs inte kommer göra det väldigt troligt att någon sätter en större hand) så bör du göra det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Är inte agressivitet ett måste med lösa spelare? Visst, positionen har stor betydelse, men man får inte vara feg att höja.

Agressivitet är ett måste vid så gott som alla spelförhållanden. Men det innebär lite olika saker beroende på hur många spelare som är med i handen och hur det spelas post-flop. Samma händer bör inte spelas på samma sätt under alla förhållanden, poker handlar mycket mer om situationer att vara agressiv i, än händer att vara agressiv med. Exempelvis T9s kan vara bra att höja med utg vid ett bord som är weak-tight medan det inte är så bra idé vid ett bord som är loose-aggressive, eller tight-aggressive.

 

Synarna lär nog märka ens styrka vid en höjning någon gång under kvällen, får man hoppas.

Det hoppas jag innerligt att de inte gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...