Gå till innehåll

drömmen om att bli proffs som ska bli sann


mackie

Recommended Posts

Lycka till med spelandet ;-)

Även om du läst alla pokerböcker i världen så kan du inte klättra i nivåer

så snabbt utan erfarenheten, få igång pokertracker eller vad du nu ska använda och få in en jävla massa händer på NL20 och se hur det går, jäkla stor skillnad på NL20 och NL50 så det är inget kliv man tar bara sådär för att man har massa pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 115
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Du har så rätt så rätt... men dum som jag är går jag (trots mina senaste inlägg om hur planerna ser ut nu) in och sätter mig på 4 NL50 bord, +-0 på 3 av dom, på det 4:e, som visade sig vara djupstackat, minst 200BB så förlorar jag all deg med KK vs. AA all-in pre, 100 dollar åt helvete där.. med andra ord 5 inköp på nivån som jag borde spela. Sen blir jag 3 outad i en "FET" turnering strax innan pengarna, ITM hade åtminstone gett mig + för dagen.

 

Vunnit cirka 1 inköp på NL20 och måste verkligen ta tag i mitt begär av att gå upp och lira NL50 helt i onödan..

 

Gaah, blir så trött på mig själv ibland..

 

Till något helt annat, någon som kan hjälpa mig med PokerTracker?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte säga att jag själv är något proffs och jag nöter själv bara nl10. Men du måste ha lite tålamod för man blir inte proffs över en natt. Se det såhär:

 

NL20:

*Lägre nivå = Sämre motstånd

*När du väl backar så backar du mindre

*Har väldigt hög rulle för nivån så du har råd att köpa flera rebuys om du förlorar

 

NL50:

*Högre nivå = Bättre motstånd

*När du väl backar så backar du betydligt mer

*Du har knappt en rulle för nivån och kan inte göra lika många rebuys

 

Känns ju som ett solklart alternativ. Att nöta nl20 och bli bättre på poker. När du väl behärskar nl20 och är en vinnande spelare under en längre tid så tar du klivet till nl50. Just nu känns det som du bara är ute efter att vinna pengar och inte bryr dig så mycket om att bli bättre på poker. Visst du säger att du läser och studerar poker men om man vill bli bättre och gillar poker så spelar man på den nivån man behärskar och har råd att spela. Pengarna kommer in när du väl kan spela, så lär dig spelet istället för att försöka tjäna så mycket som möjligt just nu.

 

vart lite rörigt i slutet men hoppas du förstår vad jag menar :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för bra tips och ett riktigt vettigt inlägg! :)

 

Jag är väl ung och dum och kåt i pengar rent ut sagt, sen nu efter turneringsklonken tror jag att jag blivit 50 ggr bättre på poker, fast jag bara hade en livsdag :) När jag var uppe och "skotta" NL50 idag så märkte jag en gång för alla att jag inte behärskar den nivån, ska försöka lyda alla "regler" och verkligen ta åt mig av era tips nu..

 

Tog nyss ut 4k, efter att ha backat cirka 1,6k dom senaste dagarna så ligger rullen nu på 8,4k, har mer än 50 inköp NL20, och nu ska jag bara grindagrindagrinda NL20 och hålla mig HELT borta från NL50 och verkligen dra ner på antalet turrar som antingen maximerar förlusterna en dag/minimerar vinsterna, iofs man kan ju klonka igen, men för det mesta så kommer jag inte ens ITM.

 

Dock spelar jag en 8000$ garanterat atm, 10/570, 80 får dock bara pengar, vi klonkar ikväll sen går vi upp på NL100 ;)

 

äntligen lite aktivitet i denna dagboken ::)

 

f.ö. någon som har tips på vad man kan ha som projektarbete i 3:an? Min pokerdagbok med analyser, statistik över vinst/förlust etc. gick inte igenom då skolan inte kunde stödja spel om mina egna pengar.. spelberoende och schiit spelade in..

 

Ska lämna in en rapportmall samt idéskiss på fredag, men jag har för fan inget att göra ;D alla tips är välkomna, gärna pokerrelterat!

 

peace out

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min pokerdagbok med analyser, statistik över vinst/förlust etc. gick inte igenom då skolan inte kunde stödja spel om mina egna pengar.. spelberoende och schiit spelade in..

 

peace out

 

 

Ja du verkar ju uppenbarligen ha lite problem med spelandet då du inte alls har någon självkontroll när det gäller spelandet, så kanske bra att inte blanda in spelandet i skolan ^^

Hoppas du bättrar på själv disciplinen innan du sitter där och undrar var din turneringsklonk tog vägen...

Lycka till hur som helst =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har nog helt rätt! :)

 

En fråga:

Jag spelar SH(6max) när jag kör cashgame, hur agerar ni precis innan knappen, eller på knappen med låga pockets (22-66) samt med A-10/A-J off, vi har inga reads och någon innan höjer 4xBB! Blir alltid osäker i dessa situationerna och känns som jag alltför ofta synar och sen viker direkt på floppen eller, om jag re-raisar blir omslagen igen och sen viker mig..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har nog helt rätt! :)

 

En fråga:

Jag spelar SH(6max) när jag kör cashgame, hur agerar ni precis innan knappen, eller på knappen med låga pockets (22-66) samt med A-10/A-J off, vi har inga reads och någon innan höjer 4xBB! Blir alltid osäker i dessa situationerna och känns som jag alltför ofta synar och sen viker direkt på floppen eller, om jag re-raisar blir omslagen igen och sen viker mig..

 

På knapp så synar jag nog 33-77 när någon höjer 4xBB. 88 och uppåt slår jag om. Utan reads är de svårt med A10, jag slänger om det är en riktigt tight som höjer, en lös som höjer så kan jag slå om. Men utan reads så beror det mest på hur många som synat innan flopp. Om alla foldat fram till mig så synar jag A10 och slår nog om med AJ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelade en session nyss på cirka 2,5h, lyckades hålla mig borta från NL50 helt och endast bränna 6 dollar på turrar, tog som sagt ut pengar igår och idag när jag började låg rullen på 8,1k (back 1,9k sen vinsten, mest pga skottat 4-5 inköp på NL50 och sen spelat massa turrar).. Men som sagt, grindade på fint idag utan att anmäla mig till turrar och gå upp på NL50, efter att legat rejält back ett tag så slutade jag typ 200 kr plus, dvs lite mer än ett inköp. Körde 5-6 bord hela tiden! :)

 

Någon som har lust att hjälpa mig med PokerTracker ikväll? Sitta vent/skype och förklara och hjälpa mig, helt hjärndöd när det gäller sånt..

 

Sen blir jag fortfarande konfunderad över hur jag ska spela låga ess/medeless, om jag blir re-raisad eller om det raisas innan mig (6-max).

 

Om jag kan fortsätta att hålla mig borta från alltför mycket turrar och NL50 så tror jag att jag sakta men säkert kan jobba in backet.. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fan, nu får inte dagboken dö ut när den precis kommit igång.

Spenderat dom senaste dagar med bruden, har varit jävligt mysigt får jag säga ;-) Men idag är det söndag, och studiedag imorgon så idag blir det poker mer eller mindre hela dagen, ska försöka köra nån satellit och vinna en plats till 200 000$ garanterat ikväll höhö :D annars blir det en del andra turrar och även försöka grinda mkt cashgame ;) har en del back att ta igen..

 

over 'N out

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okok, även om det är UTG-raise?

 

Hur spelar ni låga ess shorthanded, t.ex. A-4off, A-2suit osv, om alla lägger sig till mig som sitter 1 poss innan knappen t.ex.

 

också händer jag är osäker på, särskilt om knappen sen slår om t.ex. om jag har raisat :D

 

Visst kan jag höja med A-4 off en plats ifrån knappen. Blir jag däremot raisad så kastar jag handen. A-x off up till A9 tycker jag är helt värdelöst att syna en 3b med och göra en 4-bet känns för aggro med dem händerna. Undantag är ju om man har bra reads på killen och vet att han 3bar med många händer.

Men om alla har foldat till dig så tycker ja att du kan höja me de händerna 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Haha, vem är du? :D Och vad vet du om hur mycket jag spelat denna månaden? ;> kul med lite aktivitet i dagboken igen, nyss läst igenom alla mina inlägg.. :) sheat vad dålig man var på den tiden haha.. :)

 

Lite updates:

 

Slutade med att jag skottade bort/tog ut hela rullen, sen inte hade pengar "nog" att sätta in en duglig pokerrulle under hela våren och sommaren 2011. Farsan satte in 1k till mig på SvS i höstas och mitt pokersug var större än någonsin, började dock med att backa cirka 10BI på NL50 haha, så där satt jag med en rulle på 500 kr. Blev sur och tiltad och skottade upp rullen till typ 8k på några veckor, blir glad och slutar tiltar.

 

Något som jag fortfarande gör, precis som innan, det är att jag bränner en jävla massa pengar på turrar. Iaf, 8k blev till startstacken på 1k på cirka en vecka efter min rush.. spela mestadels 1-2 och MASSA turneringar, förra onsdagen har jag åkt ut alla kvällens turneringar utom lilllördag (kvalade in för 40 kr) samt backat cirka 1k på CG (rullen var nere på 1k efter backsessionen dvs), sjukt nog tar jag fram mina flippskills och klonkar en andraplats i lilllördag för 17k :DDDD

 

Sen har jag haft några brutala CG sessioner på 1-2 som resulterat i ett back på 4k sen klonken, fast kanske bränt 1k på turrar.

 

Har ett litet dilemma, känner att jag slår 1-2 när jag spelar fokuserat och 4 bord, tiltar inte alls lika lätt längre, har för en jävla gångs skull förstått mig på vad skottning kan skada rullen.. osv, men, känner mig fortfarande hetast på turneringar och är det jag absolut tycker är roligast.

 

Satt in lite dolls då och då på stars etc. känner att jag har edge och koll på vad jag gör i de flesta turneringar, men som sagt, variansen.. ska ta ut några tusen nu till diverse saker! =)

 

Men hur ser möjligheterna ut till MTT-grinda med en rulle på cirka 10k? Är det ovärt att sätta in en del på stars och köra 5-20$dollars turrar med allt från 300-30000 startande? Vad behöver man för rulle? Sidor att rekomendera? Hur tacklar man variansen? etc :D

 

vill egentligen bara MTT grinda, men känner att det går att göra pengar (dock trista =D) på CG med lite fokus och plugg.

 

hoppas på en nystart för denna bloggen nu :)

 

tacksam för alla svar och all feedback!

 

mvh

 

mackie

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, har ströläst genom din dagbok och kan ganska snabbt konstatera att du inte bör spela poker för att tjäna pengar. För det kommer du inte göra, och nej, jag är inte här för att håna dig eller så. Jag säger det bara i all välmening. Vi tar det från början:

 

Som jag förstår började du med internetpoker för 14-15 månader sen o gick in med drömmen om att livnära sig på poker? Du börjar spela lite på micronivåer. Det går upp o ner till en början o till slut gular du. Du gör en ny insättning o hittar ganska snabbt klonken i en turnering som ger dig lite flis. Du bestämmer dig för att gå upp i CG-nivå (utan att du slagit nivån du var på). Du spelar på den nya nivån, tar ut lite pengar, betalar lite skulder. Fortsätter spela lite mer. Allt slutar med att du gular rullen du vann ihop i turneringen? (exkl. pengarna du tog ut till dig själv o dina skulder).

 

Med andra ord, du spelade på olika CG-nivåer o förlorade på alla men en turneringsklonk räddade dig från att inte gå minus. Du gick plus en eller några tusenlappar kanske?

 

Du kommer tillbaka något år senare o har fått en tusenlapp på SvS-kontot. Du förlorar hälften på en låg CG-nivå o börjar skotta. Skottningen går bra o du står uppe på 8k. Nice tänker du, o tänker samtidigt ”Nu har jag rulle för högre nivåer”(?) Du går upp i nivå o förlorar till slut ner till din startinsats. Tillbaka på ruta ett, tillbaka på 1k.

 

Då kommer en ny turneringsklonk, denna gång på 17k. Du går återigen upp i nivå med ditt CG-spelande och förlorar några tusenlappar plus en o annan turneringsförlust o hävdar sen att det känns som att du slår nivån (NL200 @ SVS).

 

Min syn på ditt spelande:

 

I mina ögon har du inte slagit en enda nivå med ditt CG-spelande. Du slår inte ens den lägsta nivån på svs. (Återigen, menar VERKLIGEN inget illa). Lura dig inte själv att tro att du kan slå NL200 @ svs. Dina vinster har kommit vart ifrån? Just det, turneringar. Förlusterna? Dem har kommit från Cash Game dock. Betyder det att du ska bli turneringsproffs? Nej.

 

Jag har svårt (omöjligt är också ett bra ordval) o se att du kommer bli en vinnande pokerspelare som tjänar pengar på det här. Då hade du redan börjat klättra upp i nivå. Du står kvar o stampar på exakt samma ställe som för cirka 15 månader sen. Det är inte lätt att vinna pengar i poker. Spela poker för att det är kul. Spela några turneringar ibland, förvänta dig inte att vinna några överdrivet stora summor. Den dagen du spelar pga suget efter stora summor, då bör du fundera på att sluta om du frågar mig. Det är få förunnat att vinna stora summor i poker, speciellt en som du (jag med för den delen) som inte spelar vinnande poker regelbundet.

 

Kan en klonk på någon miljon komma? Ja det kan den. Ska man jaga den med tanken att man ska bli pokerproffs? Nej. Tänk så här: Att vinna stora summor i en turnering, det är ungefär lika stor chans som att vinna på lotto. (Självklart har de som livnär sig på poker större chans än att vinna på lotto, men du livnär dig inte på poker).

 

Spela som sagt inte för att vinna pengar, lägg ned den tanken helt. Främst för att samtidigt som du lägger ned den tanken så minskar du risken att förlora pengar du inte vill förlora. Som du spelar nu, så kommer du börja förlora pengar. Fortsätter du spela cash game med tanken att ”jag ska vinna pengar”. Då kommer det börja rassla in röda siffror, sen kan i värsta fall begäret om att jaga tillbaka försluten börja infinna sig. Och då börjar vi snacka ett problem som kan bli väldigt stort.

 

Jag själv spelar poker, dock inte speciellt ofta. Drömmer jag om rikedom? Nej, den teorin släppte jag för länge sen. Jag spelar turneringar på nätet cirka 8-10 gånger på ett år. Något som i snitt kostar 500 kr per gång. Jag åker in till Cosmopol cirka 8-10 gånger per år o spelar deras 600 krs turnering. Det blir inte mer än så. Jag spelar när jag inte har något att göra och när jag känner mig sugen. Skulle jag vinna en turnering för säg 20k, det gör inte att jag sätter in dem o börjar spela på nätet. Jag börjar inte spela mer för att jag vinner, inte mindre heller. Det är bara som en hobby.

 

Av det jag läst från dig, så tror jag att en spelmodell liknande min skulle vara bäst för dig. Håll dig till några turneringar. Spela för att det är kul, spela inte att vinna pengar. Se det som en hobby. Vad jag vet börjar inte en person, vars hobby är fiske, att fiska mer om han en dag får hem den där stora fina gäddan. Du borde inte heller börja spela mer för att du en dag hittar den där fina vinsten på några tusenlappar.

 

Lycka till vad du än gör :-)

 

Edit: Glömde kommentera det här med din inställning till poker. Redan innan du börjat så tänker du bli proffs. Det är en tanke som MÅÅÅÅÅNGA haft. Lika MÅÅÅÅÅNGA har fått se det gå åt fanders. I mina ögon luktar det fail redan där. Tror dem flesta som börjat livnära sig med poker gick in o började spela från början för att spelet var intressant o roligt. Man spelade efter jobbet, sen började man märka att det går bra. Man började skriva ned resultat osv. Tiden gick o helt plötsligt började dem tänka "fan, jag tjänar ju mer på detta än mitt jobb". Dem kollade tillbaka på resultat o såg tydligt hur mycket man tjänade/förlroade per månad o hur mycket man vann per år osv. Då kan jag tänka mig att dem ställde sig frågan ifall dem ska börja livnära sig på poker ist, alltså EFTER att dem sett att "jag vinner fan pengar på det här o har gjort stadigt senaste 20-24 månaderna". Du hade tanken om poker o framtida yrka innan du ens börjat :)

 

Sen, kom ihåg: Poker är fan inte så jävla kul att leva på i det långa loppet. Vem blir inte sugen att leva som Ivey, Antonius mfl gör. Men det är ännu färre som lever ett sånt liv. Dem flesta som lever på poker i Sverige grindar på nätet för några 25-40k i månaden. Det låter inte så lockande i mina öron. Har själv några vänner som spelade poker riktigt stabilt förut och gör så fortfarnade. Dem vann faktiskt mer förut, pokern har blivit mkt svårare nu. Problemet är att dem vann så mycket förut att dem inte orkade bry sig om sina gymnasiestudier (det är väl cirka 4 år sen, tiden går fort). Idag ångrar dem sina val grovt. Pokern framstår så jävla glamourös ibland men det är den verkligen inte. Det är få som kan leva på poker (är väl cirka 5 %?), siffran för dem som kan leva ett glamouröst liv på poker är väl knappt befintlig. Sjukt att man trodde att det var möjligt back in the days när man var 16-17 år. Jag är iaf glad att poker INTE var min grej o att jag förstod det ganska snabbt (Dock är det fortfarande ett roligt spel att spela då o då, ungefär som fotboll med kompisarna) :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte att förglömma; en bra utbildning där man har chans på okej jobb med stabil inkomst håller rätt länge.

 

Online-pokern kan stängas ned imorgon, nästa vecka, nästa månad, pang bom, vad vet vi om det?

 

Att sätta poker som sin främsta inkomstkälla torde vara bland det mest korkade man kan göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tackar för allt er stöd och er feedback, nej men seriöst, det var intressant och bra läsning. Förstår din poäng men jag har som ni säkert förstår inte samma syn på poker ;) Jag skulle aldrig kunna lira det bara för att det är kul lite då och då, utan just nu har jag abstinens för mina 200h på svenska spel är slut på månaden och inte kan spela förän efter 24.00.. FML!

 

Hjälper nog inte vad ni rekommenderar eller skriver, ska ta ut några tusenlappar nu så jag är plus vad som än händer.

 

Men om ni utgår från att jag kommer grinda på och det är turneringar jag är bäst på, tydligen så slår jag ingen CG nivå hehe :)

 

Men är det möjligt att grinda MTTs med en rulle på 10k? Stakes samt tips på nätverk? Känns som det är fett ovärt att lira 2-dollars freezeout på pStars även om det är stora prispengar, 6k deltagare känns inte jättekul och edgen försvinner väl med turen där känner jag.

 

mvh

 

mackie

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...