Gå till innehåll

Strategi för budgivning vid lägenhetsköp?


thekid

Recommended Posts

Ponera att du ska köpa lägenhet. Utgångspriset är 1,7 miljoner kr. Du vet att en exakt likadan lägenhet i samma hus gick för 2,375 miljoner kr för en månad sedan, ytterligare en exakt likadan lägenhet såldes för 2,3 miljoner kr för 2 månader sedan. Ditt "tak" ligger kring 2,5 miljoner.

 

Hur mycket höjer ni varje gång i budgivningen? Avskräcka med höga höjningar ex 50k åt gången tillls ni når "taket" eller småhöjningar 10k hela vägen?

 

Det känns ju dumt att börja med 50k höjningar och sen sakta in med 10k (indikera svaghet?).

 

Hur resonerar ni? Finns det någon vedertagen strategi?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

minhöjningar, ta lång tid mellan dem så de andra inte "rycks med" utan får tid att inse hur jävla massa pengar de måste betala om de nu har vunnit. skit i att svara när de ringer etc etc.

 

Ponera att du ska köpa lägenhet. Utgångspriset är 1,7 miljoner kr. Du vet att en exakt likadan lägenhet i samma hus gick för 2,375 miljoner kr för en månad sedan, ytterligare en exakt likadan lägenhet såldes för 2,3 miljoner kr för 2 månader sedan. Ditt "tak" ligger kring 2,5 miljoner.

 

viktigt att läsa om:

http://en.wikipedia.org/wiki/Winner's_curse

 

bjud alltid lite lägre än du tror värdet är, iaf om du inte har ett egenvärde på att få just den lägenheten eller lägenheten just vid det tillfället som är högre än mellanskillnaden mot faktiska värdet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jegor: Jag vet inte hur många budgivare, med ca 30st som skrivit upp sig hos mäklaren som potentiella budgivare...hur många som faktiskt kommer buda har jag ingen aning om

 

heltok: tack för bra svar, problemet är att jag verkligen vill ha lägenheten (3 rum + kök) och det finns en risk att budgivningen spräcker 2,5 miljoners-vallen. Lägenheterna är nyligen ombildade hyresrätter och folk verkar inte ha "upptäckt" dessa riktigt, därav de lägre priserna tidigare (spekulation från min sida). När jag tittat på prisutvecklingen på de 2:or som sålts i denna brf så har priserna nu börjat skjuta i höjden...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

minhöj långsamt men säkert till 2.5M, inte ett öre mer. skriv ner siffran på ett papper framför dig så du inte ändrar dig när det börjar närma sig. högsta timlönen du kommer ha i ditt liv så slarva inte.

 

när jag själv bjöd så instaminhöjde jag samtliga bud upp till min gräns, sedan tackade vinnaren nej och jag fick den för mitt sista överbud innan det blev HU som var 200kkr under mitt tak. när jag passerade taket var jag grinig men bestämd, inte ett öre till. nu med facit i hand känns instahöjningar som en dålig strategi, tror mer på att vara upptagen med annat, behöva fundera på saken etc så köparen får diskutera risken de tar med mamma någon gång extra...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte slagit dig att de talar i eget syfte då de tjänar mer pengar om folk överlag betalar mer än de hade behövt va? Medelsvensson att man "alltid minst får igen det man betalat" (och då i förlängningen förstås även att bostadspriser konstant ökar för evigt), något som även detta gynnar våra fina mäklare. Flera av dessa vet säkert inte bättre än medelsvensson heller, och de som gör det har förstås inget intresse överhuvudtaget i att upplysa köparna/allmänheten om det oriktiga i det antagandet heller.

 

Gällande höjningar: det är relativt enkelt att se att minhöjning är det enda som gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror det är ganska överskattat att lägga vikt vid psykologiska faktorer när man höjer. Alla har väl sin maxgräns dit man är med och budar för att sedan lägga av. Hur man kommer dit är nog ganska oväsentligt.

 

Med det argumentet är det givetvis alltid optimalt att höja med minimum.

 

Egentligen borde mäklarna ha samma auktionsprotokoll som ebay att alla ger sitt maxbud (utan att någon annan får reda på det) och högsta budet sen får köpa för tvåans bud+höjningsinkrementet. Ger samma resultat men sjukt mycket enklare.

 

Folk kanske går över sina gränser av något psykologiskt skäl vilket skulle ge högre pris men det tvivlar jag på och skulle gärna se nån studie på i såna fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

problemet är att jag verkligen vill ha lägenheten (3 rum + kök) och det finns en risk att budgivningen spräcker 2,5 miljoners-vallen.

 

det finns risk att du inte får lägenheten ja. så är det med alla budgivningar, det finns risk att det kostar mer än man vill betala, isåfall är det bara att acceptera och gå vidare.

 

väldigt lätt att man blir emotionellt bunden, speciellt när det under budgivning känns som en kamp som går ut på att vinna. men det handlar om att göra en affär man är nöjd med. om man värderar pengar i den storleksordningen högre än känslorna inblandade så gör man ofta klokt i att låta en mall styra hur man ska göra istället.

 

1. hur mycket skulle du uppskatta att du kommer få om du säljer lägenheten 1månad efter inköp, inga renoveringar? uppskatta väntevärde.

2. hur länge avser du bo i lägenheten, uppskatta väntevärde.

3. hur mycket är du beredd att gå med förlust för att få bo i lägenheten?

4. hur mycket är känslorna du investerat i lägenheten sedan du fick reda på att den var till salu värd?

 

sedan winner's curse på det hela och sätt ditt tak

 

väldigt lätt att bli irrationell när man ska göra affärer. de stora affärerna som bil eller lägenhetensköp bör man lägga mycket energi bakom. rekommenderar DUCY, Influence och liknande böcker för alla, hög timlön på att läsa dem sett över livet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägenheterna är nyligen ombildade hyresrätter och folk verkar inte ha "upptäckt" dessa riktigt, därav de lägre priserna tidigare (spekulation från min sida). När jag tittat på prisutvecklingen på de 2:or som sålts i denna brf så har priserna nu börjat skjuta i höjden...

 

Nybildade lägenheter betingar ett lägre värde på grund av osäkerhetsfaktorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Egentligen borde mäklarna ha samma auktionsprotokoll som ebay att alla ger sitt maxbud (utan att någon annan får reda på det) och högsta budet sen får köpa för tvåans bud+höjningsinkrementet. Ger samma resultat men sjukt mycket enklare.
1) Det där funkar inte så bra om det finns betydande risk att info läcker till antingen till köpare eller säljare (vet man någons maxbud är det ju mycket mindre risk att fejkbuda upp priset till smärtgränsen eftersom man inte riskerar att raisa bort någon). Folk i allmänhet har rätt svårt att fatta det där med att vinnaren bara betalar näst högsta budet också.

 

2) Att börja röra sig i riktning mot ebay gör mäklare mer och mer överflödiga. Antagligen inget mål folk i branschen är så sugna på att röra sig mot.

 

Folk kanske går över sina gränser av något psykologiskt skäl vilket skulle ge högre pris men det tvivlar jag på och skulle gärna se nån studie på i såna fall.
Well, om du som budgivare smäller på i stor inkrement så är det väldigt stor risk att du lägger mer pengar än du behövt. Så det finns ju värde för andra än budgivaren att övertala honom att försöka skrämma bort folk via stora bud.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) Det där funkar inte så bra om det finns betydande risk att info läcker till antingen till köpare eller säljare (vet man någons maxbud är det ju mycket mindre risk att fejkbuda upp priset till smärtgränsen eftersom man inte riskerar att raisa bort någon). Folk i allmänhet har rätt svårt att fatta det där med att vinnaren bara betalar näst högsta budet också.

 

Det finns ju givetvis en del praktiska problem men det borde knappast vara omöjligt att reglera. Att det just är mäklaren som tjänar på mixtra med buden är ju särskilt problematiskt mtp att de inte känns som den mest ärliga yrkesgruppen (min högst subjektiva uppfattning obv).

 

Sen tror jag inte det är något större folk inte fattar det om det bara blir standard vid budgivning, folk kommer nog acceptera det ändå. Det existerar ju som sagt redan hos Ebay. Det stora problemet är som sagt att man måste lita på de som sköter auktionen.

 

2) Att börja röra sig i riktning mot ebay gör mäklare mer och mer överflödiga. Antagligen inget mål folk i branschen är så sugna på att röra sig mot.

 

Men är detta egentligen en mäklares huvuduppgift? De har väl fullt upp med att färgmatcha kuddar till visningen?

 

---------------------------------------------

 

EDIT: Att det är en bra idé och att det kommer att hända är givetvis två olika saker. Det krävs ju ett ekonomiskt incitament för någon att göra förändringen. Det borde det dock rimligtvis finnas eftersom detta auktionsprotokoll är billigare. Sen köper jag inte att folk i branschen inte är så sugna på detta eftersom de mäklare som skulle ta detta beslut knappast är samma som de som riskerar att bli av med sina jobb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ponera att du ska köpa lägenhet. Utgångspriset är 1,7 miljoner kr. Du vet att en exakt likadan lägenhet i samma hus gick för 2,375 miljoner kr för en månad sedan, ytterligare en exakt likadan lägenhet såldes för 2,3 miljoner kr för 2 månader sedan. Ditt "tak" ligger kring 2,5 miljoner.

 

Hur mycket höjer ni varje gång i budgivningen? Avskräcka med höga höjningar ex 50k åt gången tillls ni når "taket" eller småhöjningar 10k hela vägen?

 

Det känns ju dumt att börja med 50k höjningar och sen sakta in med 10k (indikera svaghet?).

 

Hur resonerar ni? Finns det någon vedertagen strategi?

 

När vi köpte vår gård så låg min. budgivning på 50k efter ett par bet omg så höjde vi 100k och var allin. Fi la sig och vi vann:-P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag köpte mitt hus låg utgångspriset på 3,5M, Jag ringde direkt till ägaren och bjöd 3,7M om han tog budet samma dag. Jag hade kunnat gått upp till runt 5M annars men han tog budet direkt och ringde mäklaren och sa att det var klart.

Idag är värdet runt 7,5M :lol:

 

Edit: Jag har även köpt 4st fastigheter och alltid gått direkt på säljaren, mäklaren känns bara som ett hinder på vägen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

minhöj långsamt men säkert till 2.5M, inte ett öre mer. skriv ner siffran på ett papper framför dig så du inte ändrar dig när det börjar närma sig. högsta timlönen du kommer ha i ditt liv så slarva inte.

 

när jag själv bjöd så instaminhöjde jag samtliga bud upp till min gräns, sedan tackade vinnaren nej och jag fick den för mitt sista överbud innan det blev HU som var 200kkr under mitt tak. när jag passerade taket var jag grinig men bestämd, inte ett öre till. nu med facit i hand känns instahöjningar som en dålig strategi, tror mer på att vara upptagen med annat, behöva fundera på saken etc så köparen får diskutera risken de tar med mamma någon gång extra...

 

Exakt så gjorde jag, fördelen men instahöjningar är ju att det ger dem en uppfattning om att man är beredd att gå långt än fast man kanske precis nåt sitt max.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...