Gå till innehåll

När har man odds att syna shoves med 57s?


FreddeRud

Recommended Posts

Jag tar ett exempel från en turnering jag spelade inatt. Sprang in i en situation som fick mig att börja klura.

 

En lowstack shovar 4bb. Alla lägger sig fram till mig som är BB.

 

Total pot på hans 4bb + Blinds + Ante = 6,5bb

Jag satt på BB med 57s. Behövde därför syna 3bb för att vinna 6,5bb

Om jag har fått det rätt för mig är mina potodds 6,5:3 vilket motsvarar 2,17:1

 

Jag antog att jag har 40% chans att vinna handen mot random två överkort. Jag tror att det innebär att mina odds mot vinst är 6:4 eller då 1,5:1 ?

 

För att spelet ska vara vinstgivande ska potoddset vara större än oddset mot vinst vad jag har förstått. 2,17:1 är större än 1,5:1 Var detta i så fall rätt synat, och till och med, med god marginal?

 

Anledning till att jag började skriva den här tråden berodde på att jag började räkna på hur många bb som lowstacken kan shova, och det fortfarande är rätt att syna. Shovar han 8bb blir totalpotten 10,5bb och man behöver nu syna 7bb. Potoddset blir alltså 10,5:7 eller 1,5:1

Detta potodds stämmer då överens med oddset mot vinst. Innebär detta då att vi kan syna 8bb-shoves med 57s som BB? Nu har vi visserligen inte 40% alla gånger då lowstacken kan ha A7, KJs i samma suit etc men kan det då vara vinstgivande att syna upp till 7bb-shove?

 

Är mina oddsuträkningar tokiga eller borde man verkligen syna 7bb-shoves med 57s?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

För att spelet ska vara vinstgivande ska potoddset vara större än oddset mot vinst vad jag har förstått. 2,17:1 är större än 1,5:1 Var detta i så fall rätt synat, och till och med, med god marginal?

 

 

Stämmer bra. Dock bör du generellt räkna med att du har 30% vilket är 2:1 i odds. Detta för att ibland har du 40-45% och ibland 20-25%. Så som en liten säkerhetsfaktor så kan du ha 30% som tumregel.

 

En annan liten aspekt du får ta med också är att om du har bra pos på fi så kmr du antagligen kunna skäla hans BB i fortsättningen om han råkar dubbla upp. Vilket ger det lite extra värde att syna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tar ett exempel från en turnering jag spelade inatt. Sprang in i en situation som fick mig att börja klura.

 

En lowstack shovar 4bb. Alla lägger sig fram till mig som är BB.

 

Total pot på hans 4bb + Blinds + Ante = 6,5bb

Jag satt på BB med 57s. Behövde därför syna 3bb för att vinna 6,5bb

Om jag har fått det rätt för mig är mina potodds 6,5:3 vilket motsvarar 2,17:1

 

Jag antog att jag har 40% chans att vinna handen mot random två överkort. Jag tror att det innebär att mina odds mot vinst är 6:4 eller då 1,5:1 ?

 

För att spelet ska vara vinstgivande ska potoddset vara större än oddset mot vinst vad jag har förstått. 2,17:1 är större än 1,5:1 Var detta i så fall rätt synat, och till och med, med god marginal?

 

Anledning till att jag började skriva den här tråden berodde på att jag började räkna på hur många bb som lowstacken kan shova, och det fortfarande är rätt att syna. Shovar han 8bb blir totalpotten 10,5bb och man behöver nu syna 7bb. Potoddset blir alltså 10,5:7 eller 1,5:1

Detta potodds stämmer då överens med oddset mot vinst. Innebär detta då att vi kan syna 8bb-shoves med 57s som BB? Nu har vi visserligen inte 40% alla gånger då lowstacken kan ha A7, KJs i samma suit etc men kan det då vara vinstgivande att syna upp till 7bb-shove?

 

Är mina oddsuträkningar tokiga eller borde man verkligen syna 7bb-shoves med 57s?

 

75s har ca 43% mot en random hand, så dina uträkningar stämmer ifall shortstacken pushar med 100% av sina händer. Pot equityn sjunker till cirka 38% om fis range är 50% av dennes händer.

 

Sedan beror det också på hur stor din egen chipstack är

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han kan ju ha 88+ o då har du typ bara 20%.

 

Tumregeln är väl att man synar om man får 2-1 med any2. Får jag exakt 2-1 i pottodds så synar jag inte med junk ändå.

 

 

Dock bör du generellt räkna med att du har 30% vilket är 2:1 i odds. Detta för att ibland har du 40-45% och ibland 20-25%. Så som en liten säkerhetsfaktor så kan du ha 30% som tumregel.

 

Detta låter rimligt! Tack för hjälpen :-D

 

Sedan beror det också på hur stor din egen chipstack är

Självklart! Precis som Loffo sa kan ens marker vara viktigare. Säg att man själv är lowstack och spelar push eller fold. Mycket bättre att lägga sig och ställa en annan hand med relativt stor chans att ta potten utan race.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sprang in i ett nytt scenario igår. Jag hittar inte exakt handhistorik, men det ska nog vara ganska lätt att förklara.

 

Jag leder turneringen på kanske 60bbs och det är runt 25 spelare kvar. Jag är väldigt aktiv vid bordet och stealar massor, vilket lyckas nästan hela tiden då resten av bordet är tight.

Hittar A6o och höjer 2,5x från mellanpos. En lowstack som är dealer med 10bb shovar. Alla viker tillbaka till mig. Jag behöver nu syna 7,5bb för att vinna 10bb(hans) + 2,5bb(min raise) + 2,5bb(blinds och antes) = 15bbs. Får alltså 15:7,5 vilket motsvarar 2:1

Tar man synen? Jag borde varit mer uppmärksam på lowstacken innan jag gjorde min 2,5x men frågan handlar inte om det utan om ifall man synar hans shove här? :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sprang in i ett nytt scenario igår. Jag hittar inte exakt handhistorik, men det ska nog vara ganska lätt att förklara.

 

Jag leder turneringen på kanske 60bbs och det är runt 25 spelare kvar. Jag är väldigt aktiv vid bordet och stealar massor, vilket lyckas nästan hela tiden då resten av bordet är tight.

Hittar A6o och höjer 2,5x från mellanpos. En lowstack som är dealer med 10bb shovar. Alla viker tillbaka till mig. Jag behöver nu syna 7,5bb för att vinna 10bb(hans) + 2,5bb(min raise) + 2,5bb(blinds och antes) = 15bbs. Får alltså 15:7,5 vilket motsvarar 2:1

Tar man synen? Jag borde varit mer uppmärksam på lowstacken innan jag gjorde min 2,5x men frågan handlar inte om det utan om ifall man synar hans shove här? :roll:

 

http://www.pokerstove.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Shit va skönt program. Undrar varför man inte kommit över detta förr. Tack så mycket.

 

Är inte helt 100% säker på att jag tolkar det rätt. Jag matade in hans range till 88+,A8s+,KJs+,ATo+,KQo och fick min equity till 32,2%. Det känns som att det är precis rätt synat med 2:1 i potodds då (han hade typ 9,2bb eller nåt så oddsen var lite bättre)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt beror ju på hans range här. Vad är det för inköp på turneringen? Hur långt är det till pengarna eller är ni redan där? Såna faktorer spelar in. Den range du satte själv verkar väl inte orimlig, de flesta spelare lär nog inte vara särskilt mycket lösare i varje fall. Det gör att det ändå är ett ganska marginellt beslut att syna och om jag tror att spelaren ifråga är tight och vi är nära bubblan så hittar jag nog folden här. Skulle nog ha foldat A6o direkt från så pass tidig pos, särskilt om du varit aktiv, eftersom det är en hand som går dåligt mot omslag som ju kommer förr eller senare när du suttit och höjt mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt beror ju på hans range här. Vad är det för inköp på turneringen? Hur långt är det till pengarna eller är ni redan där? Såna faktorer spelar in. Den range du satte själv verkar väl inte orimlig, de flesta spelare lär nog inte vara särskilt mycket lösare i varje fall. Det gör att det ändå är ett ganska marginellt beslut att syna och om jag tror att spelaren ifråga är tight och vi är nära bubblan så hittar jag nog folden här. Skulle nog ha foldat A6o direkt från så pass tidig pos, särskilt om du varit aktiv, eftersom det är en hand som går dåligt mot omslag som ju kommer förr eller senare när du suttit och höjt mycket.

 

Ja, du har absolut rätt. Det blir andra faktorer som bestämmer om det är en syn eller fold. Mitt resonemang under handen var att de Måste ju börja göra spel tillbaka när jag höjer så pass mycket. Jag tänkte att han inte allt för sällan smackar upp QJ, KQ etc här och tog synen. Han hade AQ... och floppa 6an :mrgreen:

 

Det finns dock en del som talar för att de Inte skulle göra spel mot mig här. Jag är chipdealer, det är ca 25 kvar av 1,4k spelare med 10+1dolls BI. De flesta är nervösa och vill smeka in på finaltable.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...