Gå till innehåll

Varför minibettar folk pre på lite högre stakes?


Tomte

Recommended Posts

Jag är en glad pokerslaskare som oftast spelar på för höga nivåer i relation till min BR. Hur som helst, när jag emellanåt gör utflykter till $1/$2 och $2/$4 på PS så märker jag att nästan alla bara minihöjer 1 BB preflop om de är först in. På lite lägre nivåer är standard att de höjer åtminstone 2 BB. Varför finns denna skillnad? Har de som spelar på lite högre nivåer en överlägsen spelstil preflop eller är det bara kulturskillnader?

 

Jag noterar också att den som sitter på Big Blind lägger sig förvånansvärt ofta för dessa miniraises, trots att de får se floppen för 2/7-delar av potten. Om man är hyfsad på postflop-spel så tycker i alla fall jag att det är dåligt att kasta allt utom prime för det priset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att spela en skithand ur position är kanske inte optimalt. Sen träffar du väl bara floppen 1/3.

 

Det var inte skithänderna jag hade i åtanke, utan de som ligger i skiktet under prime.

 

Med träff 1/3 av tiden + enstaka bluff-checkraisar kommer man långt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var inte skithänderna jag hade i åtanke, utan de som ligger i skiktet under prime.

 

Med träff 1/3 av tiden + enstaka bluff-checkraisar kommer man långt.

 

Ska du checkraisa helt tom? Det låter ju kanon att bygga en stor pott när du inte har en aning om du leder. Vad gör du om du får syn? Fortsätter bomba?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vem tror du tjänar på att han prisar in dig ? Du kommer in med en vidare range och han har position? Är han bra på postflop spel så är minhöjning önskvärt mot rätt så många fi's som tänker ungefär som du gör nu... "ooh, kan inte släppa J6 suited för det här priset"

 

J6s var väl inte den hand som jag hade i åtanke, snarare

 

suited connector 67+

suited one gappers 8T+

låga pockets

A7+, QJ+

 

Det gäller dock att hålla koll på vilka som okynnes-minibettar så fort de är först in och vilka som är analt tighta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska du checkraisa helt tom? Det låter ju kanon att bygga en stor pott när du inte har en aning om du leder. Vad gör du om du får syn? Fortsätter bomba?

 

Check-raisa helt tom gör jag främst mot de som är kompulsiva först-in-miniraisare och c-bettare. Funkar fint. Får jag syn så är det troligen rökt så klart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

* Större SPR --> Mer edge till spelaren i position,

* syna 3-bets blir billigare, 4-betbluff blir billigare

* viss FE jämfört med limp obv.

 

Du lär inte se mini-raise mot någon som är total slaskfisk om inte personen själv i fråga är idiot.

 

Edit: Pottodds pre är lol

 

En viss del av edgen med position går att motverka genom att göra sig känd för att nästan alltid checka på floppen när man sitter på big blind, oavsett vad man har.

 

Håller med om att "potodds pre är lol" men som siste beslutstagare pre så vet du att du kommer att få se floppen för 1 big blind. Impl odds blir väl därmed attraktiva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vem tror du tjänar på att han prisar in dig ? Du kommer in med en vidare range och han har position? Är han bra på postflop spel så är minhöjning önskvärt mot rätt så många fi's som tänker ungefär som du gör nu... "ooh, kan inte släppa J6 suited för det här priset"

 

Om det är positivt att BB kommer med till floppen, är det väl ännu bättre att open-limpa i stället för att minraisa, så det inte är någon risk att BB foldar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är positivt att BB kommer med till floppen, är det väl ännu bättre att open-limpa i stället för att minraisa, så det inte är någon risk att BB foldar.

 

* Större SPR --> Mer edge till spelaren i position,

* syna 3-bets blir billigare, 4-betbluff blir billigare

* viss FE jämfört med limp obv.

 

Du lär inte se mini-raise mot någon som är total slaskfisk om inte personen själv i fråga är idiot.

 

Edit: Pottodds pre är lol

 

.

 

(vill dock påpeka att minraise mot totala slaskfiskar som bara måste 3betta minraises är ett undantag imo)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tycker open-betsizing ska ha direkt korrelation med VPIP.

 

Ju lösare du är, desto mindre betsizing.

 

Nitar du däremot är det o pissa bort värde o öppna litet eftersom din range är så stark.

 

Sant. Så du menar att på lite högre stakes är det många som spelar lösare pre, helt enkelt därför att de är så king på postflop-beslut?

 

Och nitarna då? Försöker de provocera fram reraises genom att fisbetta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sant. Så du menar att på lite högre stakes är det många som spelar lösare pre, helt enkelt därför att de är så king på postflop-beslut?

 

Och nitarna då? Försöker de provocera fram reraises genom att fisbetta?

 

man spelar fler händer från knapp i hopp om att stjäla blinds. eftersom du spelar fler händer så kommer du att dels dyka upp med svagare händer över lag vilket gör det klokt att investera mindre summor, samt du kommer förmodligen att bli spelad tillbaka på (3bettad) massor, där vi igen vill ha investerat mindre summor för att kunna vika oss oftare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tycker open-betsizing ska ha direkt korrelation med VPIP.

 

Ju lösare du är, desto mindre betsizing.

 

Nitar du däremot är det o pissa bort värde o öppna litet eftersom din range är så stark.

 

Men tycker också att om en nit höjer 2.5xbb pre så skiter nog många i att han är så tajt och synar ändå. Om han höjer 3.5-4xbb så synar inte så många och han får inte så ofta värde post flop.

 

Eller om du är tajt och höjer på BTN och SB BB är uppmärksamma så kommer du få bättre steal odds och du behöver inte vinna lika mycket post flop.

 

Men sitter man på ett riktigt fisk bord då dom synar hur fan som helst så är det väll bättre att höja 4xbb pre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det är nog inte så många som 2xbb höjer på 40-100bbs borden?

 

På 20-50 är det nog vanligare att höja 2xbb än 3xbb då stackarna är mindre många shortstacks osv.

 

Ja, det är klart. Vill man ha manöverutrymme postflop, så får man väl se till att inte sumpa SPR pre.

 

I så fall är svaret på min fråga att spelarna på lägre stakes inte har lika bra koll på vad de gör. (Och inte jag heller, uppenbarligen.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...