Gå till innehåll

Finns det program?


maltis2

Recommended Posts

Som man kan analysera alla allin situationer man hamnat i och få fram hur många händer man borde vunnit och sedan hur många händer man i själva verket vann. (procent satser alltså)

 

Har spelat tusentals turneringar och det skulle vara mycket intresaant att se om man ligger inom ramen av vad som är normal variation. Känns som men vinner typ 40% av alla coinflips och 60% av alla gånger man sitter med äverpar mot motståndarens par.

 

Men min fråga är alltså finns ett sådant program som jag kan få fram detta? har fått samtliga händer jag spelat skickade till mig redan. Och vilket program isof

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som man kan analysera alla allin situationer man hamnat i och få fram hur många händer man borde vunnit och sedan hur många händer man i själva verket vann. (procent satser alltså)

 

Har spelat tusentals turneringar och det skulle vara mycket intresaant att se om man ligger inom ramen av vad som är normal variation. Känns som men vinner typ 40% av alla coinflips och 60% av alla gånger man sitter med äverpar mot motståndarens par.

 

Men min fråga är alltså finns ett sådant program som jag kan få fram detta? har fått samtliga händer jag spelat skickade till mig redan. Och vilket program isof

 

Förutsatt att du menar cash games så funkar både Poker Tracker 3 och Hold'em Manager till att räkna ut ditt väntevärde på dina all in situationer (så pass mycket du borde ha vunnit givet normaltur).

 

Programen kostar dock, men är du intresserad är det bara att kolla in:

 

http://www.holdemmanager.com/

 

eller

 

http://www.pokertracker.com/products/PT3/

 

Vet inte om det finns något gratisprogram som kan räkna ut AIEV på ett stort sample.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har iaf laddat hem poker manager nu och håller som bäst på att importera filer med händer...

 

Om någon sedan kan förklara hur jag får fram de siffror jag letar efter vore jag evigt tacksam.

 

Vad gör man sedan om man har varit i typ 100 000 allin situationer och vunnit 10% för lite mot vad slumpen säger?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har iaf laddat hem poker manager nu och håller som bäst på att importera filer med händer...

 

Om någon sedan kan förklara hur jag får fram de siffror jag letar efter vore jag evigt tacksam.

 

Vad gör man sedan om man har varit i typ 100 000 allin situationer och vunnit 10% för lite mot vad slumpen säger?

 

Du menar holdem manager va?

Jag vet faktiskt inte om det finns för turneringar eller inte. Har du några händer cash games? Isf går du in under import och letar upp mappen där din handhistorik finns sparad. Efter detta importerar du filerna och sen går du in under "Sessions" under cash game fliken. Där kan du sen bocka i "Display all in EV", vilket kommer ge dig en linje på väntevärdet över alla dina spelade händer. Den linjen kan sedan jämföras med linjen över dina vinster/förluster. Är All In EV linjen över Resultatslinjen betyder det att dina resultat varit sämre än förväntat och vice versa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag menar holdem manager.

 

Men jag är bara intresserad av resultatet för mina allins i turneringar då jag inte spelar cashgame.

 

Kan man inte få fram resultatet från turneringar av sina allin situationer.

 

Jag håller på att importera alla filer de sänt mig om min spel historia

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gör man sedan om man har varit i typ 100 000 allin situationer och vunnit 10% för lite mot vad slumpen säger?

 

Säg att du varit all in 100000 gånger om en pott på 10$ med 50% chans att vinna och bara vunnit 40% av gångerna.

 

I detta fall kommer ditt All in EV vara 0 (du förväntas vinna lika många som du förväntas förlora).

 

Ditt resultat vid 40% vunna all ins i 100.000 potter om 10$ är (10*0,4-5)*100000= -100.000$

 

Din all in EV kurva kommer att ligga längs med 0 linjen medan ditt resultat kommer sjunka allt eftersom händerna utspelas. Hur pass långt din AIEV-kurva ligger ovanför ditt resultat visar därmed hur pass mycket otur du haft och skillnaden mellan linjerna är vad din otur har kostat dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag menar holdem manager.

 

Men jag är bara intresserad av resultatet för mina allins i turneringar då jag inte spelar cashgame.

 

Kan man inte få fram resultatet från turneringar av sina allin situationer.

 

Jag håller på att importera alla filer de sänt mig om min spel historia

 

 

Vet inte om det finns någon "Chip EV" graf inbygd. att kolla resultat i turneringar utifrån hur många chips man vunnit är ytters orelevant då det bara är vinnaren som behåller sina chips, medan alla andra gular.

 

I och med att blindsen ändras så blir det inte lika relevant med en statistik för all in EV, då det skulle ge ett mycket större EV-skillnad av att förlora en coin flip senare i en turnering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag är intresserad av är att veta om jag tex vinner 50% av mina coinflips eller om jag som jag befarar bara vinner 40% av dem.

 

Dt perfekta vore om programmet kunde räkna ut exakt hur stor favorit jag är i varje enskild hand och lägga ihop all allins och få fram en snitt procentsats hur ofta jag borde vinna. Och sedan jämnföra det med det verkliga utfallet.

 

Jag känner det som att jag har sjuk otur och vill veta om jag inbillar mig eller om det är så.

 

Siterna garantera ju alla att de är helt slumpmässigt så på 100 000 allins borde det ju inte slå på mer än ! procent tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag är intresserad av är att veta om jag tex vinner 50% av mina coinflips eller om jag som jag befarar bara vinner 40% av dem.

 

Dt perfekta vore om programmet kunde räkna ut exakt hur stor favorit jag är i varje enskild hand och lägga ihop all allins och få fram en snitt procentsats hur ofta jag borde vinna. Och sedan jämnföra det med det verkliga utfallet.

 

Jag känner det som att jag har sjuk otur och vill veta om jag inbillar mig eller om det är så.

 

Siterna garantera ju alla att de är helt slumpmässigt så på 100 000 allins borde det ju inte slå på mer än ! procent tycker jag.

 

Att du upplever så kan bero på två faktorer.

 

1. Du upplever förluster som tyngre än vinster och därför kommer ihåg gångerna du förlorat mycket tydligare än de gångerna du vunnit och därmed snedvrider bilden av det verkliga utfallet.

 

2. Ditt sample är inte tillräckligt stort för att avgöra om du springer bra/dåligt. För att få ett rättvist sample bör du spela felra hundratusentals händer. Jag har exempelvis en EV-diff på 6000$ på 140k händer av varierande nivåer mellan 0,5/1 och 5/10.

 

Det ska dock väldigt mycket till för att bara vinna 40% av dina flips. Framförallt över ett större sample...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är just det jag vill veta om det är så att jag upplever det fel. vill vet hur det egentligen ligger till.

 

Jag har fått in över 1000 turneringar nu så det rör ju säg om väldigt många händer.... jag tycker dock att 100 000 händer där jag hamnar allin borde ge ett resultat som säger en hel del. Även om givetvis 1 miljon allin händer att gett ett ännu rättvisare resultat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2. Ditt sample är inte tillräckligt stort för att avgöra om du springer bra/dåligt. För att få ett rättvist sample bör du spela felra hundratusentals händer. Jag har exempelvis en EV-diff på 6000$ på 140k händer av varierande nivåer mellan 0,5/1 och 5/10.

 

Eh, händerna kanske inte är tillräckligt många för att det ska vara ovanligt (dvs låg sannolikhet) att springa så bra/dåligt, men om man har ett väldigt litet sample på 5 händer där man förlorat samtliga 5 coinflips, så springer man dåligt i det samplet. Men det händer ganska ofta att man förlorar 5 i rad (lite drygt 3% av fallet), så det händer frekvent den som spelar mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eh, händerna kanske inte är tillräckligt många för att det ska vara ovanligt (dvs låg sannolikhet) att springa så bra/dåligt, men om man har ett väldigt litet sample på 5 händer där man förlorat samtliga 5 coinflips, så springer man dåligt i det samplet. Men det händer ganska ofta att man förlorar 5 i rad (lite drygt 3% av fallet), så det händer frekvent den som spelar mycket.

 

Håller med dig på alla punkter. Jag upplever min varians som ganska hög mtp på mitt stora sample. Har inte jättemkt att jämföra med, har bara haft två grafer med ungefär lika många händer tidigare där resultatet avvikit mindre från väntevärdet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TOURNEY >> Results >> (Fliken) Graph

 

Välj "Show Luck Adjusted winnings" Du får en röd linje i din graf. Jag tolkar det så att om den den röda linjen ligger över den gröna så har man haft otur.

 

Kan även titta under "Tourney Results Filter"

Där du klickare i (och ur) Show $EV adjusted och ser hur det påverkar din ROI.

 

Observera att om dom här siffrorna ska stämma så måste motståndarens hålkort alltid redovisas i handshistoriken, oavsett vem som visar sin hand först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...