Gå till innehåll

Surebetting


w00d

Recommended Posts

Förmodligen fel kategori att posta detta i, men det är ju iaf nybörjarfrågor, även om det inte handlar om poker.

 

Jag skulle vilja kolla med er som sysslar med surebetting, vet att det finns ett par här på forumet. Hur bra surebets är det rimligt att man får tag på?

Efter mindre ansträngningar har jag hittat ca 98% BPP (har inget bättre på namn på detta mått än vad jag sett nån sida skriva ut). Jag antar att det är svårt att komma över bättre odds än så, eller går det hitta emellanåt?

 

Det känns lite vanskligt minst sagt att dunka in 100 000 SEK för att vinna drygt 2k i bästa fall. Om man gör något fel / oddsen ändras under tiden man lägger dom, kan oturen nog ta rätt bra betalt får jag en känsla av. Ni som sysslat med detta, hur går ni tillväga? Lägger man ribban nånstans för hur dåliga oddsen får vara för att det ska vara lönt?

 

Sen antar jag sidor har spärrar även på lägre odds, så att belopp om 100k är svårsatsade. Jag får också för mig att de tar ut en avgift på alla vinster.

Jag är väldigt ny på sportsbettingområdet och har inte mycket koll på särskilt mycket alls, är mest nyfiken på vad surebetting kan erbjuda.

 

Är också lite fundersam på det här som Betfair t.ex. erbjuder att man kan sätta oddsen själv. Vad krävs för att få dom matchade, och hur fungerar det egentligen?

 

Jag antar också att det finns vissa sporter/kategorier där surebets är enklare att finna än andra. Någon som kan dela med sig av några tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är väl upp till ca 5% man kan hitta vad jag hört, sen även om man hittar bättre KAN det vara felsatta odds och då kommer dom ta bort det och då ligger man risigt till om man inte märker det innan matchen är spelad. man måste ju även ligga ute med rätt så mycke pengar (tycker jag :)) på många olika sidor eftersom du inte hittar nå särskilt bra odds om du bara har t.ex. betfair, bet365 och expekt.

 

nej jag har har inte prövat det har bara läst om det jag kan ha fel, det finns även hemsidor som tar upp vilka som ger mest pengar för tillfället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är väl upp till ca 5% man kan hitta vad jag hört, sen även om man hittar bättre KAN det vara felsatta odds och då kommer dom ta bort det och då ligger man risigt till om man inte märker det innan matchen är spelad. man måste ju även ligga ute med rätt så mycke pengar (tycker jag :)) på många olika sidor eftersom du inte hittar nå särskilt bra odds om du bara har t.ex. betfair, bet365 och expekt.

 

nej jag har har inte prövat det har bara läst om det jag kan ha fel, det finns även hemsidor som tar upp vilka som ger mest pengar för tillfället.

 

Hela konceptet att ligga ute med mycket pengar och att beta stor del av sin rulle på ett spel känns lite obekvämt, även om det vore intressant att hitta gratispengar självklart.

 

Det ultimata vore att hitta en sportkategori där det är stor risk att bookmakers missbedömmer oddsen och att oddsen sidorna sinsemellan skiljer sig tillräckligt mycket för att det ska gå att hitta värdefulla spel. Detta då i ett tidigt skede precis när oddsen lagts ut på de olika sidorna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur bra surebets är det rimligt att man får tag på?
Från 0% till 1,5%. Du kanske snittar 0,4-0,6%?
Det känns lite vanskligt minst sagt att dunka in 100 000 SEK för att vinna drygt 2k i bästa fall.
2%? ALL-IN!

Men du kommer sällan att få satsa 100k kr. 20k kr är mycket. De flesta sajter kanske inte tar mer än 3-8k kr/match. Beroende på liga förstås.

Om man gör något fel / oddsen ändras under tiden man lägger dom, kan oturen nog ta rätt bra betalt får jag en känsla av. Ni som sysslat med detta, hur går ni tillväga? Lägger man ribban nånstans för hur dåliga oddsen får vara för att det ska vara lönt?
Man måste lära sig vilka sajter som är snabba på att ändra oddsen, deras limits osv. Jag börjar nästan alltid med favoriten. Skulle det skita sig så har man iaf pengarna på favoriten.
Sen antar jag sidor har spärrar även på lägre odds, så att belopp om 100k är svårsatsade. Jag får också för mig att de tar ut en avgift på alla vinster.
100k är mycket svårt att få in. Är väl bara Pinnacle som har så höga limits.
Jag är väldigt ny på sportsbettingområdet och har inte mycket koll på särskilt mycket alls, är mest nyfiken på vad surebetting kan erbjuda.
Inte mycket. Du blir inte rik iaf.
Jag antar också att det finns vissa sporter/kategorier där surebets är enklare att finna än andra. Någon som kan dela med sig av några tips?
Fotboll! Jag längtar till de europeiska fotbollsligorna kommer igång!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Massa grymma svar

 

Tack så mycket för alla svaren! Var precis ett sånt här svar av just dig faktiskt jag hade hoppats på! =)

"Tyvärr" var svaren också i stil med vad jag förväntade mig, dvs att surebetting har rätt lågt värde, även om det är "gratispengar" vi pratar om.

 

En annan fundering jag har är angående liveodds. Kan man här hitta stora skillnader i de olika spelbolagens oddssättning? Jag antar de tar ut en hiskelig "rake" på dessa odds eftersom de kan vara väldigt ovissa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan fundering jag har är angående liveodds. Kan man här hitta stora skillnader i de olika spelbolagens oddssättning? Jag antar de tar ut en hiskelig "rake" på dessa odds eftersom de kan vara väldigt ovissa.
Jo, det är stora skillnader. Men bolagen som normalt har 2-6% wig/edge/rake har nu helt plötsligt ökat till 10-20% på livespel. :-( Eh, tror jag. Håller inte på med live, men jag skulle gissa det.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det är stora skillnader. Men bolagen som normalt har 2-6% wig/edge/rake har nu helt plötsligt ökat till 10-20% på livespel. :-( Eh, tror jag. Håller inte på med live, men jag skulle gissa det.

 

Helt korrekt, dock bör ni alla ta er en titt på liveetting på tradingsajter liknande betfair. Här styrs inte oddset av en hutlös rake utan av vad folk får för känsla av matchen. Det är tex väldigt vanligt att folk övervärderar den som leder/ligger på i matchen. Jag som lirar/lirat tennis en del brukar kunna sälja av oddset till finfina surebets bara för att ett par gem gått åt fel håll. Trots att det naturligtvis fortfarande är svårt att säge hur det ska gå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

finns väl ingen vettig gambler som sysslar med surebetting. betta på överoddset istället och skippa att betala dyrt för variansminimeringen.
Hur vet du vad som är överoddset då?

 

Just nu, tennis Stuttgart.

A.Montanes vs. Philipp Petzschner

1'a Pinnacle 1,65

2'a Nordicbet 2,55

= surebet på 0,3%

Vilket är överoddset?

 

Andra odds:

1'a

Betfair 1,64

Wsex 1,63

12bet 1,62

VC 1,62

Ladbrokes 1,61

Expekt 1,60

Gamebookers 1,60

Unibet 1,57

Betsson 1,56

 

2'a

Bwin 2,50

Betfair 2,50

Centrebet 2,45

Pinnacle 2,41

Paddy 2,38

Betsafe 2,35

Unibet 2,35

 

Vilket är överoddset? Ska vi spela 1'a hos Pinnacle eller 2'a hos Nordicbet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur vet du vad som är överoddset då?

 

Just nu, tennis Stuttgart.

A.Montanes vs. Philipp Petzschner

1'a Pinnacle 1,65

2'a Nordicbet 2,55

= surebet på 0,3%

Vilket är överoddset?

 

Andra odds:

1'a

Betfair 1,64

Wsex 1,63

12bet 1,62

VC 1,62

Ladbrokes 1,61

Expekt 1,60

Gamebookers 1,60

Unibet 1,57

Betsson 1,56

 

2'a

Bwin 2,50

Betfair 2,50

Centrebet 2,45

Pinnacle 2,41

Paddy 2,38

Betsafe 2,35

Unibet 2,35

 

Vilket är överoddset? Ska vi spela 1'a hos Pinnacle eller 2'a hos Nordicbet?

 

2 hos nordicbet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten, som ett semi-kul projekt slängde jag ihop ett program för att räkna ut över- och underodds (profit eller loss, har inte koll på surebetting-termer som sagt). Programmet stöder godtyckligt många odds och klarar av inmatning i decimalt, amerikanskt, och engelskt format. Antar ingen är intresserad av sån basic-funktionalitet inom surebetting och jag upptäckte dessutom att en del sidor erbjuder denna kalkylator redan. Men om någon mot förmodan vill ha det så säg till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

finns väl ingen vettig gambler som sysslar med surebetting. betta på överoddset istället och skippa att betala dyrt för variansminimeringen.

Där har du fel. Men det gäller att veta hur du kan utnyttja dig av surebet på rätt sätt vilket inte är det lättaste och det gäller också att ha ett stort utbud av bookmakers och speciellt dem där surebet är flitigt förekommande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vi veta hur bra oddssättare de olika siterna har? Finns det någon historik tillgänglig?
Exakt. Heltoks idé bygger på att vi vet att oddssättarna vet exakt odds/chans/risk att någon vinner en match och att det finns en/flera oddssättare som inte vet. Man kan inte bara titta på tabell, tidigare möten osv för att få ett exakt odds. Har kärringen gjort slut? Har kidsen problem i skolan? Är morsan/farsan sjuka? Fick han i sig något han är allergisk mot till lunch? osv osv. Ingen oddssättare kan någonsin veta exakt alla parametrar som påverkar utgången av en match.

Dessutom styrs oddsen av spelarna i stor utsträckning också. Därför justeras oddsen ofta. Istället för att fortsätta ha odds som spelbolagen tror speglar lagens chans att vinna matchen så justeras oddsen efter hur spelarna spelar. Man minimerar risker, matchar spel mot spel.

 

Jo det finns historik:

http://www.betexplorer.com/

http://www.tennisexplorer.com/

 

Heltoks idé att spela på vad han kallar "överoddset" kanske ger vinst.

Surebetting ger garanterat vinst i längden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

cyntax: lite väl mycket non seq och egna tolkningar av vad jag skriver nu. blir lite tröttsamt när folk skriver typ "hur kan du veta att det ska regna om 1år" när man inte skrivit att man vet det. exempel:

Du förutsätter alltså att Pinnacle inte har ett korrekt satt odds?
Exakt. Heltoks idé bygger på att vi vet att oddssättarna vet exakt odds/chans/risk att någon vinner en match

 

inte direkt så att jag som EMHare tror detta. lite halvt motsats till varandra också givet lite standardantaganden.

 

om vi för stunden antar att du har rätt dvs det spelar ingen roll vilket av oddsen man väljer eftersom man inte kan veta det. dvs en apa väljer lika bra som mig och lika bra som någon som väljer båda?

 

min tes är att man genom att kolla vilket odds som avviker mest från de andra low-vig-siterna slår apan. detta baserat på att de flesta siterna uppskattar sannolikheterna jävligt bra(ofta bättre än experter), så om något surebettingtillfälle uppstår så är det troligtvis för att något odds avviker från de andra siterna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

cyntax: lite väl mycket non seq och egna tolkningar av vad jag skriver nu. blir lite tröttsamt när folk skriver typ "hur kan du veta att det ska regna om 1år" när man inte skrivit att man vet det. exempel:

 

inte direkt så att jag som EMHare tror detta. lite halvt motsats till varandra också givet lite standardantaganden.

 

om vi för stunden antar att du har rätt dvs det spelar ingen roll vilket av oddsen man väljer eftersom man inte kan veta det. dvs en apa väljer lika bra som mig och lika bra som någon som väljer båda?

 

min tes är att man genom att kolla vilket odds som avviker mest från de andra low-vig-siterna slår apan. detta baserat på att de flesta siterna uppskattar sannolikheterna jävligt bra(ofta bättre än experter), så om något surebettingtillfälle uppstår så är det troligtvis för att något odds avviker från de andra siterna.

Håller med. Det där stämmer.

Du kanske vinner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kände mig tvungen att använda mitt program iaf en gång, så jag gjorde ett försök med live-odds på Betfair och William Hill. Hittade relativt lätt 2%+ och inkasserade hiskeliga €3.92 efter bet på totalt €100. Då har man provat på surebetting iaf ;}

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste något om en kille som bara bettade hem insatsen på de högre oddsen någonstans. Tyvärr har jag glömt av var det va så kan inte så hur det gick för honom. Tankar angående de? Kändes vettigt när jag läste de iom att man lär väl snabbare klättra i insatsnivå isf? Men kan ju ha gjort någon tankevurpa någonstans...

 

Och släng gärna upp ditt program någonstans wood :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Programmet stöder odds på:

¤ decimalform

¤ amerikansk form

¤ engelsk form

 

Bilden nedan visar hur det kan se ut när man matar in odds och sedan beräknar profit.

oddsgtov072.th.png

 

Jag tar inget ansvar för att det räknar rätt nånstans, men det är väldigt simpla beräkningar och det verkar ge samma resultat som sidor med liknande funktionalitet.

 

Mirror 1

Mirror 2

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste något om en kille som bara bettade hem insatsen på de högre oddsen någonstans. Tyvärr har jag glömt av var det va så kan inte så hur det gick för honom. Tankar angående de? Kändes vettigt när jag läste de iom att man lär väl snabbare klättra i insatsnivå isf? Men kan ju ha gjort någon tankevurpa någonstans...
Tänker du på denna? http://www.spreadsheet.se/sbg-vm-experiment
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

cyntax: lite väl mycket non seq och egna tolkningar av vad jag skriver nu. blir lite tröttsamt när folk skriver typ "hur kan du veta att det ska regna om 1år" när man inte skrivit att man vet det. exempel:

 

 

 

inte direkt så att jag som EMHare tror detta. lite halvt motsats till varandra också givet lite standardantaganden.

 

om vi för stunden antar att du har rätt dvs det spelar ingen roll vilket av oddsen man väljer eftersom man inte kan veta det. dvs en apa väljer lika bra som mig och lika bra som någon som väljer båda?

 

min tes är att man genom att kolla vilket odds som avviker mest från de andra low-vig-siterna slår apan. detta baserat på att de flesta siterna uppskattar sannolikheterna jävligt bra(ofta bättre än experter), så om något surebettingtillfälle uppstår så är det troligtvis för att något odds avviker från de andra siterna.

 

Om vi förutsätter att vi inte kan något om sporten i fråga och inte kan göra egna värderingar så är detta fel. Vi kommer i längden tjäna på att ta säkra pengar istället för att försöka hitta överoddset av de två eller ibland tre valen. Det oddset som skenar iväg är inte givet ett överodds och därför kan man inte utgå från det. Det är också ofta ett riktigt högvarianspel och kan bli riktigt jobbigt i längden. Tänk typ sverige-indien i hockey, oddset på sverige är 1,01 och på indien 2000ggr pengarna. Det är mao ett surebet, men enligt din tes ska vi betta på indien då andra bolag har lägre odds på indien. Inte bara är det galet hög varians, det är också väldigt svårt för oss att ha en uppfattning om oddset på 1,01 är rimligt och oddset på 2000 ggr är ett överodds.

 

Dessutom är det ofta inte bara ett tecken som skenat något enormt utan både ettan och tvåan ligger högre än genomsnitt. Då är det ännu svårare att hitta det rätta spelet och troligen gör man rätt i att surebetta istället för att ta onödig varians.

 

Ser man EV mässigt på det är det ju först då du anser att ett av tecknen är riktigt dåligt underodds man gör rätt i att välja sida istället. Ger en 1a 10% avkastning och en 2a 10% avkastning och jag inte vet vilket som är rätt tar jag hellre 5% avkastning och garderar med surebet.

 

Och huruvida low vig sajter uppskattar bra så håller jag inte med, de tjänar pengar pga kunders dåliga moneymanagament, kunders högvariansspel(tripplar,fyrlingar mm) samt den ofta för en medelmåttig tippare omöjliga raken som ligger allt mellan 5-10% och på livespel ännu högre. De har också ofta ett säkerhetssystem som hindrar alltför vinnande spelare att maxsatsa.

 

Många sajter hade fått stänga ner om de skulle försöka ha en rake på 2-3%.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...