Gå till innehåll

NLT - Intressant tvåparsproblem!


parre

Recommended Posts

Game # 80950974 - Texas Hold'em No Limit EUR 0,25/0,50 - Table "Tomelilla"

Game ended 2005-06-08 16:56:46 UTC

 

Players:

liten_pung (EUR 147,25 in seat 1)

sprutfisk (EUR 85,50 in seat 2)

Eilertp (EUR 53,25 in seat 3)

Hanken (EUR 63,00 in seat 4)

martizen (EUR 14,25 in seat 5)

the-kid (EUR 99,50 in seat 6)

 

Bordsstämningen är väl sådär. Några tomtar, jag försöker spela storpotter mot storstackarna, men går ej så bra hittills. Liigger plus och spelar ok. Min table image antagligen väldigt LAG, borderline maniac. Men trots det blir jag inte re-raisad så ofta.

 

Dealer: martizen

Small Blind: the-kid (0,25)

Big Blind: liten_pung (0,50)

 

sprutfisk was dealt: Td – Ks

 

 

 

sprutfisk Raise (1,75)

Eilertp Call (1,75)

Hanken Fold

martizen Call (1,75)

the-kid Call (1,50)

liten_pung Fold

 

Stop yer whining, KTo är en solklar raise Tx NL SH på låga nivåer UTG. Raise or fold, IMHO. Aldrig att jag limpar denna skiten!

Flop Ac - Tc - Kh

 

the-kid Check

sprutfisk Bet (7,50)

 

Jag betar POTT! Vilket jag så ofta gör i detta spel.

 

Eilertp Fold

martizen Call (7,50)

 

martizen är en riktigt syntomte (nu synar han 7.50 och sparar 5...)

 

the-kid Raise (26,00)

 

Det är nu det intressanta börjar. Han har mage att check-raisa mig. Om jag minns rätt har han gjort det nån eller några gånger tidigare (han har iaf re-raisat mig ibland, minns inte om det var cr eller ej). Han verkar spela OK, så han vet ju att jag är lite lös av mig...

 

Nu är frågan - vad ska jag göra? Jag har 58E kvar att beta och jag har ingen aning och kommer aldrig att få veta var jag står i handen! Med bottentvå. Att det ligger färgdrag ute gör heller inte saken bättre, mer semibluffläge.

 

Som jag ser det har jag följande val:

1) Syna. Jättedåligt val. Synar jag hans höjning har vi båda ca ett pottbet kvar. Vad fan ska jag göra på turn? Det finns ju inget bra spel på turn och jag vet lika lite om var jag är i handen som innan. Dessutom riskerar jag att bli utbluffad om ett klöver kommer, alternativt ett till broadwaykort. Nej, Fold går bort.

 

2) Höja (All-in). Jag kan inte höja mindre än all-in. Höjer jag mindre är jag likväl comittad så det gör ingen skillnad. Det som är positivt är att de gånger han bluffar så kommer jag vinna en fin sidpott samt antagligen krossa syntomten. Jag kan kanske få han att göra ett misstag och få han att syna med flushdrag. Det negativa är att jag antar att jag i 9 fall av 10 bara får syn av en bättre hand. AK räknar jag bort - den hade han slagit om pre. Men jag tror knappast jag får TT, AT, QJ att folda....

 

Alltså - får jag call på en re-raise tror jag mig vara slagen, men syn finns inte och all-in är den enda vettiga summan jag kan re-raisa till.

 

3) Fold. Detta är enligt mig det jag har att välja på. Fold eller all-in. Hans c/r visar styrka - vill jag riskera hela stacken med bottentvå? Jag kan folda utan att det påverkar min table image (han kan lika gärna tro att jag bluffbetade 84o). Men å andra sidan vinner jag de gångerna han bluffar eller har nått drag eller bara tomtar sig, samt de gångerna han har sämre hand.

 

Enligt mig ett mycket svårt val - vad ska jag göra i denna situation, och vikitgare, vad ska jag i framtiden göra i liknande situationer?

 

Resultat:

 

sprutfisk All-In (76,25)

martizen All-In (5,00)

the-kid Call (57,75)

 

Turn Ac - Tc - Kh - 7d

River Ac - Tc - Kh - 7d - Js

 

the-kid shows: Qc - Jc (a straight, ace high)

sprutfisk shows: Td - Ks (two pairs, kings and tens)

 

the-kid wins: EUR 142,00 side pot (with a straight, ace high)

martizen shows: As - Qs (a straight, ace high)

the-kid wins: EUR 21,50 split main pot (with a straight, ace high)

martizen wins: EUR 21,50 split main pot (with a straight, ace high)

Rake: EUR 2,50

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du verkar ganska säker på att du är slagen, sen vet han att smallstacken kommer syna, och om han har bluffat och du foldatvinner han ndå inget då han antagligen blir slagen av smallstacken. När han raisar där vill han ha med dig helt klart. Han skulle checkraisa med top 2par minst, troligtvis bättre om han spelar bra, som du säger att han gör. Sen kanske han visste att du var tomtig osv, men tror inte han kör ett checkraise mot 2 st om han bluffar, speciellt inte mot en short stack som han vet kommer calla..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

låter som en fold tycker jag... varför bluffa med så höga kort på bordet? och 2 pers innan som agerat. Skulle ta det som att han har AK, AT eller triss i tior tex men mest troligt har han haft en bra flopp och fått stegen och vill få action av folk med ett ess och något till som vägrar släppa sina händer.

 

Du skriver som sagt:

Alltså - får jag call på en re-raise tror jag mig vara slagen

Vad trodde du han hade när han reraisa? Du höjde utg och han har väl satt dig på AK/AQ och misstänker att du kommer agera med den floppen. Stege på den floppen med färgdrag och framtida kåkvarningar känns som att man vill stoppa in pengarna när 2 pers har agerat innan...

 

Men som sagt.. jag är ingen duktig spelare utan det är endast mina reflektioner från 6-manna .25/.50bord..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

oj vad du tänker på framtiden då .."om jag låter han vinna denna kmr han kunna vinna liknande situationer i framtiden också." .. etc

 

men när jag läste hur du tänkte slog det mig att han hade stegen faktiskt, jag menar.. varför raisa sååå mkt över potten om man inte har något riktigt bra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...är det fullring...är det en solklar fold när du inte har utrymme nog att checkraisa. Snälla, folk, spela inte när ni inte råd med att reraisa 3-4x!!!

 

är det en SH så beror det mycket på hur bra read du har på fi.

 

KT skulle jag inte ens spela aggro om jag inte visste mycket dom andra vid bordet. som många andra säger, KT KJ är skithand, dessa händer är så otroligt överskattade!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

oj vad du tänker på framtiden då .."om jag låter han vinna denna kmr han kunna vinna liknande situationer i framtiden också." .. etc

 

men när jag läste hur du tänkte slog det mig att han hade stegen faktiskt, jag menar.. varför raisa sååå mkt över potten om man inte har något riktigt bra

Ingen överbetar potten i den här handen. Parres sista omslag är ett underbet, pott hade varit 85.5 eur totalt. the-kids raise skulle varit 37.5 eur totalt om det hade varit ett pottbet.

 

Jag hade för övrigt spelat precis som parre och tycker att hans analys är korrekt. Det går inte att få ut mer info på något sätt i den här handen, lägger man sig så är ju handen slut, slår man om så har man endå inget mer att spela med så informationen blir värdelös och om man synar så vet man inget mer, men kan bli bortbluffad. Det är alltså på floppen man måste bestämma sig, enda sättet att spela är att lägga eller slå om och varför ska han direkt anta att han är slagen här? Fi kan lika gärna sitta och tomta med ett färgdrag, eller så kan han ha ett par och ett färgdrag vilket många spelar väldigt aggressivt. KQs är inte en helt orimlig hand, då har han dessutom hålstegedrag, det är visserligen en hand som parre ligger efter emot, men med oddsen han får så måste han endå spela sin hand mot KQs.

 

Synd att du postade resultatet parre, det känns ofta som man får mycket bättre kommentarer om man inte gör det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Iom att han höjer borde du anta att han har steg och /eller färgdrag om han inet redan sitter på stegen. Finns många händer man går med som slår dig där bl a 2 par Ax slår dig... jag hade nog tänkt på att lägga handen om det inte är helt säkert att killen är en maniac...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Synd att du postade resultatet parre, det känns ofta som man får mycket bättre kommentarer om man inte gör det.

 

Ja, jag brukar ju inte göra det av den anledningen. Men nu hade jag postat resultatet i dagbokoen, så jag kände mig illa tvungen att göra det här.

 

Men ärligt, ni som tycker att det är en solklar fold:

 

En maniac betar ut på floppen AKT med två klöver. Personen har betat ut på de flesta floppar om de har checkats till honom, och flera gånger foldat mot omslag. Tomten som synar är dead money, en riktigt synmaskin.

 

Isolerar ni verkligen inte med händer som är sämre än bottentvå i detta läge? Skulle ni inte spela t.ex. KQs i klöver likadant? Eller rent av t.ex. AJ? Tänk på min table image också - om vi utgår från att symtomtens HD är Ax, Kx, xx i klöver så leder många händer mot honom, men du vill med många av dina händer isolera mot lillstacken.

 

Hade jag haft en tight och solid image hade situationen varit helt annorlunda. Men jag vidhåller fortfarande att det är för weak, särskilt med tanke på min bordsimage, att folda för en enkel checkraise som är strax under pott.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stop yer whining, KTo är en solklar raise Tx NL SH på låga nivåer UTG. Raise or fold, IMHO. Aldrig att jag limpar denna skiten!

Om du inte har en tight image som gör att du kan stjäla mycket så är det en solklar fold. Sluta slaska så jäkla mycket.

 

Jag betar POTT! Vilket jag så ofta gör i detta spel.

Lär dig att beta halvpott också, det är kul.

 

Det är nu det intressanta börjar. Han har mage att check-raisa mig. Om jag minns rätt har han gjort det nån eller några gånger tidigare (han har iaf re-raisat mig ibland, minns inte om det var cr eller ej). Han verkar spela OK, så han vet ju att jag är lite lös av mig...

Du har bottomtwo på en bräda där du representerat som allra minsta TPTK och du blir nu synad och höjd. Vad ska de ha som du kan slå egentligen?

 

Jag har 58E kvar att beta och jag har ingen aning och kommer aldrig att få veta var jag står i handen!

Ok, preflopp så vet du vart du står - du har en skithand. På floppen så blir du checkraisad efter att ha representerat något i stil med top-two så där skulle jag också säga att du har hyffsad koll på vart du står.

 

Om du nu spelar mot sådana ärkepuckon att du inte är slagen ordentligt på åtminstone ett ställe så är det ju bara att dega in. Men det tvivlar jag lite på att du gör.

 

 

Att det ligger färgdrag ute gör heller inte saken bättre, mer semibluffläge.

Det är inte i närheten av ett bra semibluffläge när en slaskig preflopphöjare betar ut pott på en bräda med bara broadwaykort och dessutom blir synad av en tomte som inte har tillräckligt mycket kvar för att lägga sig.

 

2) Höja (All-in). Jag kan inte höja mindre än all-in. Höjer jag mindre är jag likväl comittad så det gör ingen skillnad. Det som är positivt är att de gånger han bluffar

Men hur ofta ska han bluffa här egentligen? Han behöver ju lättare hjärnskador för att göra det.

 

Jag kan kanske få han att göra ett misstag och få han att syna med flushdrag.

Jag tror inte han gör något misstag genom att syna med de flesta färgdragen, och är det det så är det inte så stort.

 

AK räknar jag bort - den hade han slagit om pre.

Varför då? Det finns jättemånga spelare som bara synar med AK när UTG öppnar med ett pottbet.

 

 

Enligt mig ett mycket svårt val - vad ska jag göra i denna situation, och vikitgare, vad ska jag i framtiden göra i liknande situationer?

Enligt mig ett rätt enkelt val, det är väldigt få spelare som hittar en ren bluff i en sån här sekvens. Möjligen, möjligen att det är en tomte som tror att TP är en all-inhand, men då ska jag fan ha sett honom göra sådana spel tidigare. Du har representerat sjukt mycket styrka, blivit synad av en kille som inte kan lägga sig och sen blivit checkraisad. Om killens fokus inte är att bli av med så mycket pengar som möjligt på så kort tid som möjligt så är det läge att fråga sig vad han kan ha här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Isolerar ni verkligen inte med händer som är sämre än bottentvå i detta läge?

Möjligen TPTK, och då ska jag nog vara lite full.

 

Skulle ni inte spela t.ex. KQs i klöver likadant?

Jo, stegfärgdragparkombinationer är stål. Du har alltså hittat en hand som han kan ha där du inte är totalt krossad men likväl ligger efter med ungefär 60-40 mot.

 

 

Eller rent av t.ex. AJ? Tänk på min table image också - om vi utgår från att symtomtens HD är Ax, Kx, xx i klöver så leder många händer mot honom, men du vill med många av dina händer isolera mot lillstacken.

En väldigt stor del av tiden så kommer man vara superslagen här även om det är världens största tomte som preflopraisar UTG och sen betar pott på floppen när det bara kommer broadwaykort.

 

Men jag vidhåller fortfarande att det är för weak, särskilt med tanke på min bordsimage, att folda för en enkel checkraise som är strax under pott.

Checkraisen är inte under pott, den är för hela din stack eftersom du är pottbunden om du synar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

parre har missupfattat hela grejen med att spela LAG, gudarna ska veta att han inte är ensam dock! Du ska spela löst aggresivt så du kan lägga såna här händer när du får motstånd. dom FLESTA spelare har inte vett att checkraisebluffa en LAG utan att ha bra kort. dom väntar tills dom har stål och då checkraisar dom....

och den strategin funkar nog ganska hyffsat om man betalar av dom som parre gör här, söker anledningar som fan för att motivera en syn....

 

och om man fortfarande tror att han (semi) bluffar så kan man kika på fisken som är teoretiskt allin. chansen att han ska bluffa med en fisk som är nästan allin är minimal, det finns helt klart mycket bättre lägen att bluffa än här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så alla utom jag och micke_e anser detta vara en solklar fold?

 

Alla verkar ju hålla med om att det är en all-in/foldsituation iaf...

 

Intressant, minst sagt.

 

Det är alltså verkligen nästan ingen som tycker att det är för weaktajt att lägga bottentvå mot en enkel c/r på denna flop?

 

Ja, jag ska nog inte blanda mig i diskussionen så mycket mer, har egentligen inget att tillägga även om jag inte anser mig helt överbevisad av övermakten :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nu det intressanta börjar. Han har mage att check-raisa mig. Om jag minns rätt har han gjort det nån eller några gånger tidigare (han har iaf re-raisat mig ibland, minns inte om det var cr eller ej). Han verkar spela OK, så han vet ju att jag är lite lös av mig...

 

Varför checkraisar man en lösaggro spelare? Vad jag kan komma på finns bara ett skäl framför alla andra: man vill ha in mer pengar i potten. Aggro är bra, men klarar man inte av att släppa en hand som uppenbarligen är slagen, kanske man ska skära ner på aggressiviteten en aning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför checkraisar man en lösaggro spelare? Vad jag kan komma på finns bara ett skäl framför alla andra: man vill ha in mer pengar i potten.

 

Jag kan komma på två skäl till:

 

1) Isolera mot synmaskinen (som t.ex. synade ner mig med mittenpar som på rivern blev tredjepar tidigare).

2) Du vet att lösaggro ofta inte har ett skit i detta läge. Genom att check-raisa sådana här lägen och lösaggros flopbetar i allmänhet (vilket som jag påpekat tidigare jag blivit några gånger nu då jag foldat):

 

A) Du visar honom att du minnsan inte kommer låta honom köpa en massa potter gratis. Detta kommer antagligen få honom att antingen minska sin aggression eller bli ännu aggressivare, båda lägen kommer få honom att spela suboptimalt (om han inte tajtar till).

B) Du tjänar pengar på det också - du slår om hans floppbetar, i 2/3 fall får du potten.

C) Du tvingar honom att fatta tuffa beslut och behöver själv inte göra det. Du spelar för 25 euro totalt, men för LAG:en handlar det om hela hans stack han måste riskera.

 

Typ, därför.

 

 

 

Aggro är bra, men klarar man inte av att släppa en hand som uppenbarligen är slagen, kanske man ska skära ner på aggressiviteten en aning.

 

Var går gränsen för slagen, uppenbarligen slagen och leder?

 

Jag skulle mycket lättare släppt bottentvå på J62r-bräde - mot mycket action av en hyfsad spelare med hyfsat stor stack skulle jag nog inte ha problem att släppa, såvida jag inte är ganska säker på att han har exakt AJ eller överpar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle mycket lättare släppt bottentvå på J62r-bräde

Varför då? Där är ju a) din handdistribution (oavsett hur slaskig du är så har du ändå betydligt mycket fler stora kort i din HD än småkort när du höjer UTG) mycket svagare och därmed bluffläget för din motståndare bättre, b) det finns 18 överparskombinationer och ett helt gäng 12 AJ för honom att överspela. Så jag skulle ha mycket svårare att släppa på en sån flopp och skulle antagligen hamnat all-in om stackförhållande, image, mm varit lika.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar spela på de här borden. Om du spelar halv-maniac hade jag minst haft AK om jag hade re-raisat dig på den brädan.

Tänk på att dina motspelare blir benägna att limpa med AK om du manian-spelar, de vet att de har dig dominerad vid träff. Så chansen att du har bäst hand är nog under 5%. Kanske om Fi är lös och gillar AQ.

 

 

Blixtfold.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mjo, ni har nog rätt, 95% verkar iaf anse att det är en solklar fold... får tänka om litegranna.

 

Anser ni det vara någon skillnad om:

 

A) Brädan är AKT rainbow

eller om

B) Syntomten foldar mot mitt bet - jag är HU mot honom och han checkraisar mig.

 

Ifall ni anser det vara skillnad, varför?

 

Jag vill gärna förbättra mitt spel med tveksamma tvåpar i händer med mycket action då jag känner att jag torskat en del på svaga tvåpar i lägen där jag hade kunnat folda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mjo, ni har nog rätt, 95% verkar iaf anse att det är en solklar fold... får tänka om litegranna.

 

Anser ni det vara någon skillnad om:

 

A) Brädan är AKT rainbow

eller om

B) Syntomten foldar mot mitt bet - jag är HU mot honom och han checkraisar mig.

 

Ifall ni anser det vara skillnad, varför?

 

Jag vill gärna förbättra mitt spel med tveksamma tvåpar i händer med mycket action då jag känner att jag torskat en del på svaga tvåpar i lägen där jag hade kunnat folda.

 

Erfarenheten från mini-nivåerna säger att väldigt, väldigt få spelar ett drag aggressivt. Jag tror du kan utesluta färgdrag-only i de flesta fall. Jag hade foldat även på regnbåge-bräda.

 

Eftersom du betar pot visar du någon form av styrka och vill nog vara med i handen, han försöker nog inte bluffa ut dig även om ni bara är två. Återigen, mini-limits, alla synar.

 

Överlag innebär ju träffar som denna mest problem. Får du inte poten på floppen kan du ge upp utan att blinka, om inte Fi är The Tomtefar. Ta en snabb fundering på vilka händer Fi kan synat med och fått hjälp av floppen. Du kommer snart fram till att de allra flesta har dig slagen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...